Hur vet vi att blå är just BLÅ?
Har funderat som fan på det här, Om jag kollar på t.ex. en blå bil, hur ska jag kunna veta att ni inte ser den som röd? fast ni har blivit uppfödda med att just den färgen heter blå? Och sedan en röd bil ser ni som blå men samtidigt blivit lärda att den heter röd. Att alla personer ser alla färger olika, fast fortfarande har samma namn på dem.. Hmm, vet inte om ni kommer fatta ett skit om vad jag snackar om, its some deep shit.
^ Smart sagt.
jag fattar vad du menar, men man fattar ju vad varandra menar så spelar det verkligen någon roll?
Get Random!
Producent
2007-04-09 21:17
Det är din hjärna som registrerat sedan liten att blå är blå. Så automatiskt reagerar din hjärna till färgen Så därför är det svårt för dem som folk som är till exempel färgblinda att se skillnad på färger då deras hjärna registerar inte färgen riktigt.
Since 1984 @realgizlee // twitter
KinG-PhiL Jag säger inte att det spelar någon roll, tycker bara det är en skön tanke.
^ Smart sagt.
14 gången frågan tas upp eller vad kan det bli?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
nhoj P21 Seriöst? har aldrig hört/sett någon snacka om det :S
^ Smart sagt.
hmm... sant... men om folk tycker att vit blir smutsigt lätt så lär ju alla se vit som vit iaf ...
Get Random!
Jag har också tänkt på det. Det borde egentligen inte vara så himmla svårt att ta reda på med hjälp av lite tester. Man skulle kunna använda djur eller något och se hur dom reagerar på olika färger eller någonting i den stilen.
foot in mouth and head up ass, so what’chu talkin’ bout?
Färgseende är helt enkelt att registrera olika våglängder av (för oss) ljus (mellan 390 och 770 nm). Den våglängd som vi ser som blå ligger runt 470 nm. Ljuset registreras av tapparna i ögat och informationen processas i hjärnan. Så, rent vetenskapligt så ser vi samma färg eftersom vi observerar samma våglängd med samma typ av tappar. Om det sen råkar vara någon störning i hjärnan (fysisk förändring, eller drogpåverkan) kan färgen uppfattas annorlunda (exempelvis associeras med en lukt eller ljud). 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Problemet ligger väl i att du faktiskt tror att det finns något som heter "blå" som existerar i din hjära. Dvs att du har en helt egen färgkarta i huvudet. Där den blåa färgen finns på en viss plats. Att du har en upplevelse av blå kommer från det som mabande säger. Och det är inte så att du har en egen färgkarta där den blåa färgen i din hjärna går att jämföra med andra människors föreställningar av den färgen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
nyanser av olika färger måste vara samma, alltså svart ser alla lika dant efter som att tex färgen brun övergår senare till svart, men om vi skulle ha färgen röd som mörkast, så skulle svart inte existera efter som att den är mörkare än röd.. helt knullad fråga, men rolig o helt vrickad när man tänker på det..
nyfiken är en snut..
Man köper en spektrofotometer och mäter allt i lab-värden så är man toksafe, bitches!
Athanzo: kolla in Witkenstein han gillade att svamla om beteckningar.
perception är allt vi har, den går att ändra på och är oändlig...
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se
Kan göra dig mer förvirrad, objektet du tittar på är faktiskt alla färger utom blå, det vi ser är det ljus som "studsar" bort från ytan. Alla andra färger absorberas. Blev det enklare nu ? Tack för förklarningen men ljus i våglängder, hade glömt det helt.
"till slut kommer man på att det är meningslöst." Nej, tillslut så kommer man på att man inte kan jämföra människors upplevelser av färger mellan varandra som om vi hade olika färgskalor. Eftersom färgerna vi ser i skallen endast är bilder i våra huvuden.. Detta kan exemplifieras genom att säga att du ska beskriva färgen blå.. Det är relativt svårt för dig att på något sätt beskriva hur färgen blå är blå, utan att ta upp i vilka samband du relaterar färgen till. Dvs att du mår på si o så sätt av att se färgen osv.. Dvs det finns ingen egen liten färgskala i hjärnan.
Breakare
2007-04-10 12:26
hur vet jag att svart är svart?
HERB, bust a cap in yo ass
det där har ja tänkt på några ggr med =) rätt kul.. men man får ju helt enkelt anta att eftersom att vi människor är rätt lika i övrigt så är vi nog lika när det gäller det här också :)
cry me a river! --> thcrew
...gör det någon skillnad?
Mabande sa det. Frågan är hur hjärnan reagerar på färgblindhet? Vad är det som gör att hjärnan inte kan skilja på 2 olika våglängder?
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha
Inter-subjektivitet mina vänner, inter-subjektivitet.
skulle vara en kul grej att döpa om en färg, eller typ byta namn på två färger, vi kan säga att blå blir röd och röd blir blå. tänk dig att du går på stan med en kompis och så fort du ser en blå bil, en bil som verkligen är blå, så säger du ungefär "titta vilken skön röd färg det är på bilen". du måste ju vara seriös och inte skratta eller så, tänk dig att du säger det som att det inte är en stor grej lixom. det skulle ju vara kul om man sen får med sig massor av kompisar som kör på liknande grejer, just med blå och röd. tillslut så kanske folk accepterar faktum, eller iallafall så lär den stackars kompisen som hela tiden blir hjärntvättad göra det :)
nu ska jag få med mig lite folk och hitta ett offer, sen så ska jag byta namn på lite saker
Meeeen Pokerunderstreckface! Lär dina ungar att gult är brunt, blått är svart osv....
Meeeen PokerUTANunderstreckface! Nej jag tycker det funkar fint som det gööör, men tycker det är en kul tanke :)
^ Smart sagt.
Sånt här kallar jag fjortisfilosofi. Mabandes förklaring räcker långt. Naturen använder ju färger för att signalera universala känslor om hot osv. Vi ser samma grundfärger, vissa nyanser kan skilja sig lite. Sluta tänka på nonsens nu.
LittleJohnny Haha, och varför just fjortisfilosofi?
^ Smart sagt.
Xunzi - Med tanke på att frågan var "Om jag kollar på t.ex. en blå bil, hur ska jag kunna veta att ni inte ser den som röd?" så var det en konkret fråga som gavs ett konkret svar. Jag vet att du av någon anledning tänder till varje gång du ser att jag skrivit i en tråd, men förväxla inte ett mer eller mindre utförligt / uttömmande svar med ett påstående att frågan var "dum" eller oberättigad. I och för sig är det ganska underhållande för mig att läsa, men jag tror det lätt kan bli lite långrandigt för andra ;) Om du mailade filosoferna skulle de nog svara dig att det är en stor skillnad mellan teoretisk filosofi och försöksbaserad vetenskap, då det ena rör sig kring metatermer och det andra med vad man kan visa i den fysiska världen (som enligt filosoferna kanske inte ens existerar). 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Xunzi * "eftersom frågan handlar om fenomenologisk upplevelse och inte identiteter " - För att parafrasera trådskaparen: Om jag kollar på t.ex. en 470 nm-reflekterande bil, hur ska jag kunna veta att ni inte ser den som 700 nm-reflekterande? fast ni har blivit uppfödda med att just den färgen heter blå? Observera även gärna fjärde meningen i det ack så omdebatterade inlägget också :) Självklart är mitt svar (till poker_face) inte någonting nytt och världsomvälvande, utan det är bara en hjälp för honom att resonera med mer underlag. Om han får veta de fysiologiska mekanismerna så har han fler fakta att fundera kring och om han även får veta att uppfattningen av färgen kan ändras p.g.a. neurologiska förändringar, sjukdom och droger så kan han fundera lite mer. Att langa in grejer som jämför en fysiologisk respons med en inlärd association eller liknande är inte att hjälpa honom på vägen till en slutsats, utan bara att försöka flasha med sina filosofiska namedroppingskills. Men visst, kalla mig "pappa" om du vill, det är ganska gulligt ;) 10-4, over...
Xunzi * "Vilken skillnad gör det? " - Eftersom du inte vill försöka förstå, utan hellre inriktar dig på att försöka framställa mig som en stygg pojke, så är det inte meningsfullt att försöka förklara. Om du läser tråden igen och byter ut mitt namn mot Hegel eller Wittgenstein så blir det nog jättemycket mer upplyst och förklarat för dig ;D * "jag kan garantera att de inte lutar sig på högstadiefysik i vilket fall " - För att förstå de mätmetoder som experimenten använder så behävs en grundläggande förståelse och då är det bättre att börja på högstadienivå än på doktorandnivå. Det borde väl inte vara så svårt att förstå? :) Varför håller du förresten på och käbblar om "fjortisfilosofi" med mig? Jag har ju inte ens använt den termen :) 10-4, over...
Alltså, det verkar ju som att Mabande och Xunzi är inne på lite olika spår. Faktum är att vi intar samma reflektioner av ljus, sen är det ju svårt att veta om vi uppfattar det på samma sätt. Så jag säger att ni båda har rätt angående vad ni syftar på och att ni verkar ha en liten pointless diskution. peace out
Pigeon_ - Inte för att leka treåring nu, men det där var ungefär vad jag sagt hela tiden sen Xunzi började kasta sand bara för att jag hade en annan hink än han :) Xunzi - Om du inte ser det så är det nog mest för att du blundar ;) * "Möjligt, men varför anta att trådskaparen inte känner till elementär högstadiefysik? " - Med tanke på medelåldern på Whoa, hur många det är som verkligen orkar minnas vetenskapliga fakta efter lektionens slut, samt upplägget på diskussionen, så kan det knappast varit fel att lägga dt på en grundläggande nivå för att sedan (om behövt) gå djupare in på ämnet. Något som är ganska meningslöst nu eftersom du är mer intresserad av att bevisa att jag har / är fel än att diskutera trådämnet : / Kolla igenom tråden och kolla hur mycket av det som du skrivit som är on-topic. 10-4, over...
Dim Blå Blå = Blå Svårt eller?
.................................................................................................... <- Ett hundra punkter.
Vet ej om detta har nåt med saken att göra men... Förr i tiden gjorde man ingen skillnad på blått och svart därav uttrycket blåneger. Sånt här borde ju jag kunna jag jobbar ju med att göra färg för fan...
Xunzi * "Prestigen Framför Allt " - Nah, oavsett om jag hade gått in från naturvetenskapen eller filosofin hade du fortfarande varit lika hårt på mig bara för att det var jag. Jag vet inte om du har ett pappakomplex eller vad, men det är lite lustigt i alla fall :) 10-4, over...
Xunzi - Du har ju tidigare sagt att du stör dig på mig i forumen, så visst kan jag säga att du tänder till bara för att det är jag ;) Ifrågasättande har jag inga större problem med, men när det mestadels baserar sig på vem det är som sagt något och inte vad som sagts så känns det inte så motiverat : / 10-4, over...
Är jag ute och flaxar, eller har irisen möjligtvis någonting med detta att göra?
Poker_face P1 den här frågan har jag tänkt på i 6 år lr nått=) och är nästan säker på att man inte ser samma färger=) det känns som det iaf=)
Dina onödiga handlingar gjorde mina handlingar onödiga. Det jag gjorde blev onödigt i onödan och det är inte mitt fel att det blev mitt fel till slut!
sjukt att du tog upp det, jag har tänkt på den här frågan skitlänge :D
Berre, Småkåt som en pedofil..
Xunzi * "Jävligt besynnerligt att påbörja en diskussion som är meningslös pga motpartens motiv. " - Jupp, så varför gjorde du det? :) - Du behöver inte säga att jag har rätt, utan bara gå med på att jag inte har fel. Men eftersom du ju vill bygga upp den lilla stämningen av "elake Mabande som förtrycker folk med sitt elaka språk" så kan du väl inte gå med på det ;)OlleBalle - Någon motivering till den känslan? 10-4, over...
nae jag bara vet att det är så
Dina onödiga handlingar gjorde mina handlingar onödiga. Det jag gjorde blev onödigt i onödan och det är inte mitt fel att det blev mitt fel till slut!
men ni är sega ? blå är blå för att det är blå och eftersom nån kom på att det skulle heta blå så är det blå och färgen blå är blå för att vi uppfattar den blå fattar ni blå eller ni är så blåiga
men det är ju som att säga att en älg egentligen är en räv
Nej för en räv är en räv och en älg är en älg