I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vänster eller höger? Vilket håll svänger vi mest åt?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-04-13 07:09

Vänster eller höger? Vilket håll svänger vi mest åt?

Jag funderade häromdagen om man svänger mest åt vänster eller åt höger, när man går, cyklar, åker bil osv under sin livstid. Någon som har en vettig förklaring eller formula för att räkna ut detta?

Pis n löv

2007-04-13 08:24
haha de e fan omäjligt kompis:)....trorjag:)

2007-04-13 08:27
jag läste en trevlig bok vid namn "bla bla bla*600helt nya otroligt onödiga fakta" och en utav dom här "otroligt onödiga faktan" var att 51% av alla svängar är högersvängar.

jag lärde mig även att fossiliserad dinousarieskit heter coprolite.

2007-04-13 08:30
haha!

2007-04-13 10:02
min arm svinger höger jag svänger vänster

aaaaaaaaaaayt?=)
Bmtf

2007-04-13 11:14
Beror ju på vart man ska?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-04-13 11:37
torde bl.a. bero på huruvida man räknar rondeller som svängar. om själva rondellen inte räknas som en sväng utan endast utfarten ur den så lär högersvängar vara vanligast. vi har högertrafik vilket också gör att det är mer trafiksäkert med högersvängar. något som, om jag minns min körkortsteori rätt, resulterat i den sk. spanska svängen. detta för att minska antalet vänstersvängar på lansvägarna eftersom dom stod för majoriteten av dödsolyckorna. låter inte helt orimligt att högersvängarn är vanligast.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-04-13 12:14
Så många spanska svängar finns det inte ;)

Antar att du har rätt om vi ska räkna in rondeller :)

2007-04-13 14:25

Nästan alla trick jag kör på bmx är medurs, så jag VET att jag cykelsvänger 90% åt höger :)

I bil föredrar jag dock vänstersvängar (utom i korsningar). Om man har en vänstersväng mellan hemmet och jobbet har man ju en högersväng på vägen tillbaka.

Hur tusan avgränsar man ordet sväng? Var går gränsen mellan sväng och ickesväng?

2007-04-13 14:30
Erkan. En spansk vänstersväng inkluderar iofs, i alla fall jag har sett den, först en högersväng. Men ändamålet helgar medlen?
Göteborg på låtsas.

2007-04-13 18:46

Jag tror att det varje dag svängs betydligt fler gånger till höger än till vänster...

Lätt större skillnad än 55%/45% och skulle tro större än 60/40

(om man definerar sväng som när man ska använda körriktningsvisare och inte räknar in filbyten)

Martian Ambassador: Ack! Ack! Ack!

2007-04-13 18:47
...och det beror på rondeller och avfarter

2007-04-13 19:31
haha nu fick jag en brainstorm å ba "AHH ALLA AVFARTER ÄR JU HÖGERSVÄNGDA" (ja förutom i de länder som har vänstertrafik)

Å precis när ja skulle skriva ser jag att grönajätten redan har kommit på den smartaste tanken idag.

Suck.
BiggedyBaaaaaak Baaa BAKOM FLÖTET!

2007-04-17 02:43
jag försöker då svänga höger...
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic
Breakare

2007-04-17 10:24
höger tror jag nog
HERB, bust a cap in yo ass

2007-04-17 19:25
hobbs
Nu tog jag dig på en svängom, den spanska svängen är alltså ett substitut för vänstersvängen och innebär, precis som du påpekat en högersväng i kombination med en korsning. Detta resulterar, i det att man räknar den spanska svängen som en högersväng, i fler högersvängar. Den spanska svängen är, mht att vi har högertrafik, endast förekommande på höger sida.
Graffare

2007-04-17 20:53
alla vänstersvängar blir ju högersvängar om man kommer från andra hållet..eller? så nog rätt omöjligt att räkna ut.
They called me Mr. Glass

2007-04-17 22:20
Skithöna

:D mjaaaa om alla höger = vänster är det ju 50-50. men det är det inte.

2007-04-17 22:40
xunzi

Var kommer den uppgiften ifrån? På vilket område gäller den?

T.ex. i en stad som har rondeller istället för korsningar överallt även i villaområden skulle siffran bli en helt annan än 51%

Möjligt att denna siffran anger svängar där avfarter osv inte är inräknat och att den procentenheten som skiljer sig beror på att folk i vissa lägen undviker vänstersväng på landsväg (även på ställen där det inte finns avfarter avsedda att vara avfarter)

Annars kommer det nog skilja sig från stad till stad och land till land....

2007-04-18 13:14
jag svänger bara vänster, så jag slipper kapitalisterna =P

hohoho...
S-O-L-I-D(Situationer-och-livet-i-dag)
WWW.SOUNDCLICK.COM/SOLIDP

2007-04-18 15:53
Alltså menar du svänger som åker åt ett visst håll eller bara vinglar lite? För om man åker åt ett visst håll så beror det ju på vart man ska åka.
Would I shit you? You're my favourite turd.