I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Väldigt enkel fråga...

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-04-13 19:42

Väldigt enkel fråga...

... men samtidigt så svårbesvarad.

Hur mycket kostar det att tillveka pengar?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-04-13 19:44
Fråga din samlärare på måndag i plugget.
Eller så kan du alltid skriva ett brev till hjärnkontoret! ;D
(OM DU HAR TUR FÅR DITT BREV VA MED I TV!!!!!*****)

2007-04-13 20:08
Frågade faktiskt min lärare i torsdag :) Hon visste inte men skulle försöka ta rada på det.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-04-13 20:08
hahaha.. psk är rolig idag

2007-04-13 20:20
Det beror naturligtvis vad det rör sig om för pengar (mynt/sedlar o.s.v.). Kika runt på Riksbankens frågor/svar om sedlar,

T.ex. "Vad kostar det att göra en sedel?

Det varierar lite beroende på valör, men Riksbanken brukar säga att det kostar ungefär en krona."

2007-04-13 21:20
=O så då kostar det egentligen -19kr
Get Random!

2007-04-13 21:40
Nej, det kostar egentligen ungefär en krona .)

2007-04-13 22:22
men man tjänar ju 19kr på det, så då borde det kosta, +19kr kanske man borde säga
Get Random!

2007-04-13 22:26
Jag minns inte exakt, men har för mig att tillverkningskostnaderna för mynt motsvarar värdet. Tex om man skulle smälta ner dem. Vidare har jag hört att någon gång så ändrades världsmarknadspriset på någon av metallerna som användes i ett av mynten så att det faktiskt kostade mer att tillverka än det var värt.. Uuh, ni förstår va? :)
Göteborg på låtsas.

2007-04-13 23:50
Men alltså, det kan ju inte vara så stor skillnad på en 20-lapp och en 1000-lapp på kostnad att tillverka. Om det kostar 1 spänn att göra en tjuga så måste man ju tjäna 999 på varje 1000 sedel man gör. Det känns som det borde fucka upp systemet på något sätt.

Eller jag vet inte ;P Det blir för krångligt...

2007-04-14 01:21
Psk, hihihi
Mikael Söderlund was here!

2007-04-14 01:29
Man tjänar inget på att trycka upp massa sedlar, ju mer valuta i omlopp desto mindre värde.. Kolla Nazityskland och inflationen.

2007-04-14 02:01
GAIA P25

Aha, såklart. Men förstör man då lika många sedlar som man samlar ihop för att hålla värdet så jämnt som möjligt då eller?

2007-04-14 11:52
man tjänar ju ändå... man får ju mer pengar även fast de tappar värde...
Get Random!

2007-04-14 15:40

de är övervakningen som kostar pengar snillen

2007-04-14 16:50
Delicious

Ja de förstör en massa sedlar men inte lika mkt, inflationstakten i Sverige ligger runt 2% per år. Balansen måste upprätthållas och Sveriges Riksbank avgör i slutändan kronans värde. Ju mer pengar staten trycker upp desto mindre värde för pengarna. Varför staten skulle vilja pressa fler sedlar är t.ex. om efterfrågan för diverse varor och tjänster stiger och då priserna för dessa också ökar. Lönerna stiger, fler sedlar trycks upp och mängden valuta ökar i Sverige. En krona är plötsligt mindre värd än tidigare.

King-Phil

Vad vill du hellre ha? En krona med värdet av en tusenlapp eller en tusenlapp med värdet av en krona? Lite jobbigt att köpa en bil om man måste ta med sig en container pengar? Man tjänar inget då priserna samtidigt ökar.