I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jag är så ensam

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-04-26 20:21

Jag är så ensam

Jag vet inte vad det är med mig, jag har aldrig känt såhär förut. Men det var som en våg som sköljde över mig och jag insåg att jag är ensammast i hela världen ungefär. Tårarna bara sprutade och jag fick jättesvårt att andas. Hela jag skakar fortfarande och jag kan inte släppa tanken om hur ensam jag är. Visst har jag vänner, men det är inte så att jag kan ringa någon och bara berätta hur jag känner. Jag har lätt för att få nya vänner men svårt att släppa in dem djupt liksom. Det är som att något i mig låser sig och jag vågar aldrig komma någon riktigt nära. Jag vet inte vad jag ska ta mig till men i ett desperat försök tänkte jag höra om någon känner/känt desamma (antar att alla känner detta ibland) men jag har aldrig känt såhär förut. Jag är verkligen helt förstörd och just nu känns det som att ingenting kommer bli bra någonsin. Jag är verkligen så ensam och det är jag själv som har satt mig i denna situation. Värst av allt är att jag inte vet om jag kan komma ur den, om jag klara av att släppa in någon.

Är ni också ensamma eller känner såhär, dela med er!

2007-04-26 20:24
jo det har ju hänt nångång förr, men det släpper ju efter ett tag liksom.. saken e den att man kan tycka sind om sig själv ett tag, men inte för länge, utan bara ett tag, o sen ska man börja göra nått åt saken i stället.
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2007-04-26 20:30
vart bor du?
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2007-04-26 20:31
Anntingen lär du dig att acceptera läget eller så väntar du med att öppna dig tills du känner att du är redo.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-04-26 21:30

Det bästa du kan göra är faktiskt att prata med någon, eftersom det hjälper. Men det är svårt att öppna sig bara sådär, jag har själv svårt med det.
Men du kan i alla fall försöka prata med dig själv, erkänna för dig själv varför du känner som du gör. Skriv ner dina känslor, det funkar faktiskt bra som "egen" terapi. Även fast du inte kommer på varför du känner som du gör är det skönt att få ur sig känslor, även fast det står på ett papper... prova!

2007-04-26 22:47
Har hänt flera gånger, men sen när man faktiskt släpper in folk på livet så känns det riktigt bra och man inser att ens vänner faktiskt betyder så otroligt mycket. Mitt förslag är helt enkelt att försöka ta steget att ringa nån av dina vänner och bara snacka om livet, ni behöver inte ens snacka om just ditt liv, utan bara snacka om livet i stort. Det blir lätt så att man glider in på personliga saker och tar saker från sitt eget liv om man bara diskutterar livet i stort! Det kanske inte känns som att ni kommer närmare medan ni pratar, men tro mig... ni kommer varandra närmre om ni delar med er av era tankar och filosofier!
Married to the money, fuck the world, that's adultery

2007-04-26 23:49
hade en period när allt var upponer och det kändes precis som du säger, att man har vänner man kan hänga med men det kändes inte som att det fanns nån där som var självklar för en... men som sagt så släpper det, gäller bara att våga fiska efter kontakt så kan man bli förvånad över hur uppskattad man är ibland :)

2007-04-26 23:59
Vi är alla ensamna om man tänker på det. Vi föds ensamna och vi kommer dö ensamna. Så är det bara.
Hoppas det inte få dig att må sämre.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-04-27 00:08
har känt precis likadant i varenda litet ord du skrev.
men ja vet inte, de bara gick över typ..fast ibland kommer känslan tillbaka men inte så extremt. man lär sej att acceptera de fast på ett posetivt sätt, förhoppningsvis. har lärt mej sjukt mycke av att känna så.

2007-04-27 03:16
Ja du har väl fått nå trevliga vanföreställningar blandat med nån ångestattack. Gå och prata med nån professionell, du kommer antagligen få nåt utskrivet mot ångesten och få gå lite i samtalsterapi eller nåt, det är inget mer med det.

Jag har lätt för att få nya vänner men svårt att släppa in dem djupt liksom.

Det där är nåt typiskt om man har haft problem med känslolivet under sin uppväxt. Kan vara allt från missbrukarföräldrar till dåligt självförtroende till depression. Skulle du beskriva din situation som "en osynlig mur som du är skyddad bakom men där du själv har svårt att nå andra"? Det är en beskrivning folk brukar använda när dom bildligt ska beskriva sin icke-kontakt med känslolivet.

Gå och prata med nån, du är inte den första som har känt det du känner, vad du nu känner. Det finns folk som har skrivit tjocka böcker om det.
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"

2007-04-27 03:23
Visste du att det finns en planet med vatten?..
(\_/)<br> (O.o) <br> (> <) This is Bunny. Copy Bunny to your signature to help him on his way to world domination

2007-04-27 03:25
Sa jag förresten att du ska gå och prata med nån? GÅ OCH PRATA MED NÅN. Mår man dåligt fysiskt så går man ju till en läkare, mår man dåligt psykiskt så går man till en psykolog/psykiatriker/kurator. Du kommer inte må bättre av att ligga hemma och må dåligt, på samma sätt som ditt brutna ben inte kommer läkas av sig själv om du bara softar hemma. Känn inte att ditt problem är för litet för att gå och snacka med ett proffs.

Jag gick själv omkring med en depression och medföljande vanföreställningar om min egen värdelöshet i nästan ett år, och nu i efterhand vill jag åka tillbaka i tiden och sparka mig i skrevet för att jag slösade ett helt jävla år på att hata mig själv. Finns så jävla mycket bättre saker man kan göra.
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"

2007-04-27 03:26
Vi är alla ensamna om man tänker på det. Vi föds ensamna och vi kommer dö ensamna. Så är det bara.

Vi föds in i en familj och våra nära och kära tar avsked av oss när vi dör. Vafan har du för skumma ideér?

2007-04-27 07:51
Shakes
"en osynlig mur som du är skyddad bakom men där du själv har svårt att nå andra"
Exakt så känns det som. Samtidigt har alla omkring mig så lätt att öppna sig och prata om deras tankar och problem med mig men när det kommer till mig kan jag bara inte. 

Värst av allt är att jag har haft en helt problemfri barndom. Familjen är jättebra och jag kan verkligen inte förstå hur det har kunnat bli såhär. Har varit inne på sjukhuset en gång pga en annan sak där man anade att alla fysiska symptom egentligen hade med mitt inre att göra men jag tror inte det heller. För jag är inte deprimerad eller nåt sånt, för jag kan känna glädje också därför förstår jag inte vad det är med mig. Och jag tror inte ens jag skulle klara av att träffa någon och prata med, inte alls min grej att bara öppna mig inför en främmande människa sådär. Sen får det inte bli såhär igen för när mina föräldrar insåg att man trodde att jag mådde mycket dåligt psykiskt blev det typ helt förstörda. De är verkligen värda lyckliga barn med all kärlek de har gett oss. 

Jag förstår inte hur jag har hamnat här alls. Men tack för alla värmande kommentarer och ja, jag vet mycket har med inställning att göra. Sluta tycka synd om sig själv. Och det gör jag kanske 22 h om dygnet, men sen måste allt komma ut.

2007-04-27 12:21
bit ihop å fortsätt göra din grej så får du se om de inte löser sig automatiskt, om inte kan du ju flytta å börja om på ny kula.

2007-04-27 12:27
sadbutrue jag ser inget fel i att tycka synd om sig själv, det är bara dumheter att man ska vara så stark och självständig osv, som det brukar låta. och det spelar ingen roll vilka orsakerna till hur du mår är, om du haft en bra barndom, har kärleksfulla föräldrar. det saknar betydelse eftersom du känner som du känner.  jag känner också igen mig i din berättelse faktiskt, har upplevt i princip samma sak under en period. det är inte kul någonstans.

2007-04-27 16:59
Förstår vad du pratar om tjejen känns exakt likdant för mig nu !.. skit jobbigt känns som hela min värld har gått under skit jobbigt !
SunShine Reggae!.

2007-04-27 17:01
och det spelar ingen roll vilka orsakerna till hur du mår är, om du haft en bra barndom, har kärleksfulla föräldrar. det saknar betydelse eftersom du känner som du känner.

Exakt. Något bakomliggande finns det ju, men jag tänker inte tjata på dig att du ska gå och snacka med ett proffs, även fast du verkligen borde göra det. Finns ingen anledning att gå omkring och må dåligt.

2007-04-27 17:30
Sen får det inte bli såhär igen för när mina föräldrar insåg att man trodde att jag mådde mycket dåligt psykiskt blev det typ helt förstörda.

verkar som att du sätter en hel del press på dig själv att vara på ett visst sätt inför alla andra, medan en annan del av dig själv, en del som du verkar skämmas över, inte får komma ut.

låter som panikångest som du beskrev det, klart du ska söka hjälp. gå till en läkare och berätta om det, be om en remiss till samtalsterapi eller nåt.
It's only gay if balls are touching

2007-04-27 17:56
Jag kan bara säga vad som funkar på mig:
Inse att den enda personen i världen ya really need, är du själv. Om du älskar dig själv och trivs med dig själv kommer du ej att känna dig så ensam.
Alla människor behöver såklart träffa folk ej enbart hänga med sig själv. Menar mer att känn en inre trygghet så kommer du känna dig tryggare i alal skeden av livet.
Man kan känna sig ensammast i världen fast man sitter i ett rum fullt med folk, det är viktigt att du öppnar dig för dina vänner. De skall finnas för dig när det är svårt... var ej rädd att öppna dig, men behåll såklart känslor du ej vill dela, för dig själv.. everyone have secrets... så är det ju..

2007-04-27 18:36
Precis som vissa nämner om att man kan känna sig ensam fast man är i ett rum fullt med människor, så känner jag. Jag vet inte varför men ibland slår bara tanken mig att fast jag sitter omringad av personer som jag skulle kalla mina närmaste vänner att "dessa personer känner egentligen inte mig". Jag vet så mycket om dem, men hur mycket vet de egentligen om mig?

Och jag känner verkligen, verkligen inte för att gå och prata med någon. Jag vet inte vad jag söker efter men jag vill bara hitta ett sätt att öppna mig, på mitt sätt. Men jag vet inte hur. 

2007-04-27 19:28
been there done that..
livet är inte mer än så..
bara att gilla läget..
cry me a river!
--> thcrew

2007-04-27 20:48
Lyckligtvis så har jag aldrig någonsin varit deprimerad, detta för att jag inser det orimliga i att jag skulle kunna bli det. Men om jag mot alla odds skulle få för mej att närma mej depressionens gränstrakter, så går jag in på wikipedia och söker på massa randomord tills jag hittar bevis på forntidens grymheter.

T ex "Snapphanar". Det dröjde inte många sekunder innan jag hittade följande rader:

"Andra metoder, beskrivna av Skansjö, Sixten Svensson, Herman Lindqvist och andra,
var tortyr följd av avlivning med vad Herman Lindqvist kallar följande
"raffinerade metoder": Antingen spikades fången upp levande på
kyrkdörren eller också "spetsades han levande på en glödande järnstång, med spetsen införd under skinnet vid ryggslutet och upp längs ryggraden". Där fick han hänga "allom till skräck och varnagel",
ett ofta använt uttryck i dåtidens förmaningar till befolkningen. Om
snapphanar infångades av svenskarna gick de således ett grymt öde till
mötes. Syftet var att skrämma och varna andra för vad som kunde hända
med den som satte sig upp mot övermakten."

Jag har just nu inte en glödande järnstång unförd under skinnet längs min ryggrad, för stunden räcker det för att jag ska vara lycklig.

2007-04-28 02:03
Lyckligtvis så har jag aldrig någonsin varit deprimerad, detta för att jag inser det orimliga i att jag skulle kunna bli det.

Du är alltså immun mot kemisk obalans i hjärnan? Shit låt forskare göra tester på dig så du kan hjälpa oss andra med normala hjärnor.
Orimligt my ass...

2007-04-28 12:15
Shakes, mannen med en undermedvetet selektiv läsförmåga som vet hur medvetandet fungerar.
Orimligt my ass...

2007-04-28 13:15
Shakes, mannen med en undermedvetet selektiv läsförmåga som vet hur medvetandet fungerar.
Orimligt my ass...

En depression är inget man resonerar sig ur, vilket du gav sken att kunna göra. Men hay jag kanske misstolkade din poäng, vad det nu var.

2007-04-28 18:59
Qpo
Om jag inte missförstår dig helt fel nu menar du att man ska försöka se vad man har, och vara lycklig över det istället för att haka upp sig på vad man inte har. Men det är vad jag gör hela tiden. Min pappa brukar säga att jag gottar mig i elände, något som han faktiskt har en poäng i. Jag försöker tex. hela tiden vara medveten om allt hemskt som händer i världen för att inse hur lyckligt lottad jag verkligen är. Men jag undrar om det inte är att lura sig själv. Jag letar en anledning till att jag inte får känna som jag gör för att jag har det så mycket bättre än så många andra, men jag vägrar inse att det inte hjälper. Hur mycket elände det än finns i världen som jag gör mig medveten om, gräver jag mig bara djupare i mitt eget. För då får jag ännu fler anledningar att inte få må som jag gör. 

Samtidigt är jag så förvirrad över allt det här. För jag mår inte dåligt hela tiden så jag skulle aldrig säga att jag är deprimerad. Jag vet inte, det känns som att jag är deppad som de flesta är ibland, men lite oftare.

2007-04-28 19:02
det där med att det finns folk som har det värre, och att man själv har det så bra och inte borde må dåligt är så jävla fel sätt att tänka så jag blir rädd. som jag tidigare sa, mår man dåligt mår man dåligt. det är individuellt, och ingen annan ska komma och hävda att man "gör fel" som mår dåligt, "bara för att man inte borde"

2007-04-28 19:18
600 klyschor senare så insåg du att det hela bara var en sån där tonårskris... om du inte tar livet av dig på vägen så växer du ur det garanterat... det är bara barnläkare i kamratpostens hjälpavdelning och "Stina" tre år äldre som aldrig hade nån lillesyrra som kommer bry sig.

gör nåt kreativt av skiten.

låter lite väl hårt, men sanningen är att det är inte så farligt som du tror och, låt det inte påverka ditt liv för mycket...

2007-04-28 19:20
jag ångrar mitt inlägg lite... ta åt dig av dom som vill hjälpa dig istället, kan va lite trist att va ensam :)

lycka till

2007-04-28 19:59
Ungefär så sadbutrue. Jag hade egentligen ingen poäng utan jag skrev bara hur jag brukar göra om jag känner mej lite nere sådär temporärt. Du har såklart rätt Shakes att en depression inte är så lättlöst, men det var som inte heller min poäng.

Att vara deprimerad suger. För att bli glad så måste man göra någonting som man tycker om. Tro det eller ej men det allra bästa är att ta sej en rejäl jävla titta på maslows behovstrappa och helt enkelt tänka "dags att levela upp, yosh let's do it!".

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Maslow%27s_hierarchy_of_needs.png

Det verkar fånigt, men det fåniga är att det fungerar.

2007-04-28 21:22

Men det var som en våg som sköljde över mig och jag insåg att jag är ensammast i hela världen ungefär. Tårarna bara sprutade och jag fick jättesvårt att andas. Hela jag skakar fortfarande och jag kan inte släppa tanken om hur ensam jag är.

= Ångestattack ja..
"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"

2007-04-28 23:07

walk it off

2007-04-30 14:03
ha tålamod!det kommer gå över det lovar jag kompis!för att kunna må riktigt bra måste man oxå ha mått riktigt dåligt..one love
The pen is stronger than the knife,,

2007-05-01 13:55
Nä jag släpper inte in någon på livet :P så det är du inte ensam om.... iof är jag väl påväg och börja göra det men jag är inte ens i närheten av och våga göra det =)

2007-05-01 13:59
bom
Men hur börjar du släppa in personer nu? Hur gör man?
Folk pratar om att man måste träffa rätt personer men jag tycker att jag har gjort det men ändå inte lyckas. Det känns aldrig rätt..

Tiagone
så jag ska bara vänta eller?

2007-05-01 14:15
Jag vet inte hur man gör... inte vara så rädd för att bli besviken börja lita på att ens kompisar är ens kompisar.

Det är ju lätt och säga det är klart vi är dina kompisar... men det är en annan sak och våga känna det också.. man säger ju inte direkt emot nää vi är inte kompisar för man vet ju att man är det :D å man vill ju vara de.... hehe

2007-05-09 17:39
The last word in lonesome is me

2007-05-11 08:40
Hur många man än har runt omkring sig så kommer man ändå alltid innerst inne vara ensam!

2007-05-14 08:54
Knulla då känner du dig inte ensam längre, hjälper för mig alla fall. Vet inte varför de funkar men de gör de! ;)

2007-05-14 14:36
Grattis, du har blivit ett emo

2007-05-14 17:00
å vad jag blir ledsen när jag hör sånt här, vill bara komma hem till dig på direkten och koka te!

2007-05-14 17:19
känns som om det var jag som skrev det där..

2007-05-14 18:25
gl and hf!
-.-DMX-.-

2007-05-14 19:05
Hitta någon att snacka djupa konversationer med. Jag kan bli riktigt deppig ibland och att ha nån att snacka med brukar hålla sånt borta.
Up and Atom!

2007-05-14 20:32
ensam? du har ju whoa
LeeRoyJordanJr.7.2