I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Det här med Dèja vu.

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-04-26 21:27

Det här med Dèja vu.

Jag får konstiga Dèja vu's över och över igen,  kanske 5 gånger/månad. Det är alltså platser jag besöker, situationer som uppstår här och var, som i mitt huvud verkligen "har skett".

Det borde inte vara något problem, men grejen är den att jag mår jävligt dåligt av dem. Blir snurrig, får blodsprängt huvud(?) och känner mig riktigt jävla instabil.

Någon som känner igen sig? Vadfan ska jag göra? radera mitt minneskort?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-04-26 22:00
Jag går igenom detsamma, blir fett förvirrad och jag försöker oftast "förändra" det som ska hända. Pratade med min biologi-lärare om det och hon sa att man inte skulle försöka förändra något eftersom hjärnan blir förvirrad och den mår dåligt av det. Om det stämmer eller inte vet jag ej, men jag håller med dig om att det är jävligt jobbigt.. prova förändra?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-04-26 22:09
Hur menar du förändra?

Det jag försökt är att efter jag fått den, tänka tillbaka och resonera kring det som "ska ha hänt". Men det går inte.

I de flesta kan jag även fylla i saker som "ska" hända, men inte gör det. Askonstigt och _väldigt_ förvirrande.

2007-04-26 22:52
same här.. Jag undvek ett bråk med mamma genom att trotsa min deja Vú.. senare på dagen bråkar vi som fan.. scary shit
"det går aldrig och går det - ja då går det åt helvetet i alla fall"

2007-04-26 23:33
jag tappa min mobil i golvet DEJA VU

2007-04-27 00:01
Jag brukar drömma saker och typ efter några månader så är jag på den platsen eller ser exakt samma bild. Eller att någon säger någon kommentar så visste ja redan sekunden innan vad han skulle säga.
Helt sjukt, någon som vet var det beror på?

2007-04-27 00:06
Exakt. Finns nog många trådar där du kan hitta vad deja vu beror på, dock är nog det mesta bara teser?

Jag vill bara veta hur jag kan få stopp på det.

2007-04-27 00:57
samma sak här men får inte sådär ont i huvudet oså. Grymt jobbit ibland känns det som att man lever i deja vu när det ibland händer att det varar en längre stund..
Tråd dödadar!

2007-04-27 01:35
Ja, sjukt jobbigt. Har alltid lidit av det i en viss grad men aldrig så jag får huvudvärk och mått dåligt av det. Och inte lika regelbundet.

2007-04-27 01:46
jag får det också titt som tätt, men jag har aldrig mått dåligt av det. tycker mest det är underligt och smått roande.
jag kan aldrig komma fram till varför jag känner det jag gör och accepterar det. kanske därför jag inte mår dåligt av det... jag skrattar lite åt det och bara går vidare med livet.
Rhetoric
1. the art of speaking or writing effectively
2. skill in the effective use of speech

2007-04-27 08:00
  • det omedvetna styr dina trauman.
    deja vú kan ju vara en definition av ett trauma kanske, iallafall om du får dåliga vibbar utav det.

• är de en najs deja vú kan du bara ta de chill och njuta utav nostalgin =)

• är det en helt säker uppgift från din sida att det inte hänt förr och det är din fantasi som framkallar shittet så är de bara att njuta utav dina trippar!
oh no he didn´t!

2007-04-27 10:36
Kanske har att göra med ditt tidigare liv..Och liknande.

2007-04-28 14:17
läste nånstans att deja vu funkar så att hjärnan blandar ihop korttidsminnet med långtidsminnet(?) så att det man upplever behandlas som ett minne från förr på något vänster...

hjärnan kan man aldrig lita på...

2007-04-28 14:39
Deja vu är cpigt. Förr hade jag bara svaga deja vus, som att se bilder igen, eller känna känslan av att jag har upplevt det här innan.

Det riktigt sjuka är att mina nya deja vus är riktigt läskiga.
En gång drömde jag:
Att jag vandrade i en mörk och kall miljö, med några vänner, som jag inte kommer ihåg vad dem hette. Stället kan liknas vid någon hemsk grotta i Sagan om Ringen. Det var skrämmande, och vi var jagade av andra.
Vi lyckades ta oss ur det hemska stället, men det kändes även fel i den nya miljön. Det var ett lugnt villaområde
Plötsligt var jag helt ensam, och jag såg mitt område där jag bor, fast på motsatt sida av vad jag brukade. Det kändes helt fel, men jag visste att jag bodde där nere. Sedan så kom jag hem, tittade mig i spegeln, och då såg att jag var ett monster, ett ondare jag. Jag hade huggtänder och gråa pupilleroch det var blod över hela spegeln. Drömmen kändes mycket verklig. Jag var rädd för att vara ett monster, men gick och la mig. Jag vaknade upp på riktigt med ett ryck, kallsvettig och rädd.

Exakt, och exakt det där hände samma dag, helt sjukt. Det bör också tillägas att jag var berusad.
Andra tråkiga deja vus är att jag vet vad som kommer hända, vilket leder till att jag leker lite med det. Tex vet jag 5 sekunder innan när min mobil ringer, och då tar jag upp den och förbereder mig på att svara.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

2007-04-28 23:57
joo deja vu:s har ju förklarats vetenskapligt.. om det är sant eller ej så vet ja inte.  just med att man reagerar  ytterst långsamt på något som just hände o därmed får man känslan av att det hänt tidigare, så inte undra på om du börjar bli förvirrad och känna dej illamående med en deja vu.  skulle en större ranson Coch.B-vitamin varalösningen?

om mvh har haft demon drömmar så kan ja nog ta o poängtera om alkoholens verkan med hela drömmen, tro mej, ja burkar drömma mer än vanligt sjuka drömma när ja supit. mer eller mindre verkligt men otäcka.

men tillbaka till verkligheten, kan det nog ha att göra med nånting som vi inte förstör om mindre kontrollera, därmed kommer det ju ett behov av att förklara saken, kanske kan det ha nånting att göra med ett typ immunförsvar av nån sort.. mobil telefoner sänder ju radioaktiv signal.-

Ordet klotter får närmast betecknas som ett pejorativ och lämpar sig därför inte i seriösa sammanhang

2007-04-29 17:33
Jag vet inte vad som räknas som "deja vu" och inte men en sak som hände mig för ett par dagara sen och som var sjukt läskigt är att först drömmer jag att jag är vid skolans fotbollsplan med ett par kompisar, vi kallar dom Maria och Lisa. 
Så springer det omkring en stor svart hund utan koppel och fångar pinnar som ägaren slänger till den. Då säger Lisa: "Vi tar pinnen och slänger den på DGAF så kanske hunden hoppar på henne" och så gör dom det.

Sen bara 2 dagar efter så går jag, Lisa och Maria förbi skolans fotbollsplan på samma ställe. En exakt likadan stor svart hund, precis en sån jag drömmde om, springer omkring där utan något koppel på EXAKT samma ställe (planen är jävligt stor) och försöker fånga pinnar som ägaren slänger ut till den. Då helt plötsligt säger Lisa: "Vi tar pinnen och slänger den på DGAF så kanske hunden hoppar på henne". okej dom gör det inte men det var verkligen läskigt.
Fuckin' OG! Shiznahmutherfukk!

2007-05-01 22:11
jag vet inte om man ska kalla min åkomma "deja vu". men ngt liknande. det är galet läskigt. till saken, jag står på en plats, en situation som jag vet till 110 % att jag aldrig varit på eller varit med om. Men endå känns det som om jag varit där.. braa förklaring där. nej, men det är  svårt.  

man får en kall kår längs ryggraden, jag vet t.ex. inte vad människan ska säga, men när den väl har gjort det känns det som om jag hört precis samma sak en gång förut.. samma ställe och samma situation

är det hjärnan som spelar oss ett trick, förmodligen. alla männsikor kan styra vad dom gör. drömmer man om ngt en månad innan det händer, så kan människor, djur .. vädet.. ja allt vara annorlunda. man vet inte vad som kan hända. en länk mellan ALLT på jorden skulle vara komplett helt galet omöjligt. så enligt mig så finns det inget som är "deja vu"  .. jag skulle snarare kalla det en känsla. ngt man känner på sig ska hända.
 jag känner en banan som heter Roger... gör du?

2007-05-02 01:31
Jag har fått förklarat för mig (vilket verkar ganska rimligt) att deja vu ska vara endast hjärnan som inte hinner registrera allt man upplever en kort stund och hamnar lite "efter"... men den hinner snabbt ikapp igen och då känns det som att man upplevt situationen förr..
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic

2007-05-02 02:56

Har deja vu känslan lite då o då.
Har även en fru som stenhårt tror på allt medialt o paranormalt. Hon är säker på att man upplevt sakerna förut, alternativt drömt dom...
Jag efterlyser någon som drömmer dessa "sanndrömmar" o har den känslan ofta. Vore coolt om en sån person skriver upp sina drömmar o senare kan bekräfta att det händer i verkligheten. Tror att chansen är obefintlig, skulle jag se det skrivet sen höra att det e upplevt skulle jag nog bli troende också...

Hjärnan spelar nog oss många tricks tror jag, jag menar amerikanerna valde ju Bush, o vi röstade fram borgerligheten. Det är väl bevis nog egentligen utan att man behöver fundera på alla skumma känslor man får ibland... 

2007-05-04 21:19
Hagabergare P23

Förstod inte riktigt vad du menade men är det något liknande som jag har varit med om?

Som jag skrev lite längre upp. Hade en dröm, kommer fortgarande ihåg den i detalj, och sedan hände EXAKT samma sak i verkligheten.
Fuckin' OG! Shiznahmutherfukk!

2007-05-04 21:26
DGAF: Då handlar det om slumpen. Deja vu har ingenting med drömmar att göra..

2007-05-05 00:31
om man tänker på hur många människor som levt så tror jag att sannolikheten för att minst en som drömmer nåt och upplever det senare, är hyffsad stor.

http://www.soundclick.com/Labbi

~ Labbi - Mind over Money - Linero ~

2007-05-05 19:27
DGAF:
Skrev du upp drömmen? Eller berättade om den för någon? annars har jag tyvärr svårt att tro dig, hjärnan styrs ju av små elektriska impulser, det med sanndrömmar o deja vu påstås ofta va en "kortslutning" i dessa.
Alltså tror jag du upplevt något, minnet har påverkats o hjärnan har låtit dig tro att du upplevt/drömt det förut...

Labbi:
Har inget med den statistiska sannolikheten att göra. Drömmar är ofta ett sätt för hjärnan att "rensa upp". Så det blir förmodligen inte så att du drömmer ett scenario som händer dig senare...

2007-05-05 20:51
okok bara spekulation från min sida där
http://www.soundclick.com/Labbi

~ Labbi - Mind over Money - Linero ~

2007-05-06 11:50
Situationsterapi: Ja, det är precis så det är.. vilket jag försökte förklara längre upp i tråden, men människor verkar ändå vilja tro att man drömt grejen förut...