En gång skrev jag en essä om subversion. Sen läste jag lite Foucault och Deleuze & Guattari och insåg att de skrivit det hela bättre. Men i grund och botten, försök att hitta allt utrymme du kan få inom deras värld. Att ladda mobilen från skolans eluttag kanske låter jävligt litet men det är faktiskt en rätt udda och nice känsla. Mitt försvar när jag tillbringar absurt mycket tid i skolan är att jag flyttar in. Måste jag sitta och tokläsa en bok till dagen därpå hittar jag den bekvämaste stolen, kickar av mig skorna, fixar fram fika och mat och slår mig ner som att jag tänker stanna där över natten. Jag tar på sätt och vis över en bit av skolan och gör den till mitt hem, och därigenom minskar jag makten i kravet att jag är där. Det är inga krav på mig, det är jag som väljer att vara där, att vara hemma-hemifrån. Gah, jag är ordträngd idag, men du förstår kanske principen. Hitta sätt att subvertera systemet, att utnyttja skolans infrastruktur på olika sätt som gör att makten i dess handlingar (kravställandet) minskar, samtidigt som du fortsätter att uppfylla kraven. Du spelar enligt skolans regler - men bara PRECIS så mycket att skolan inte straffar dig för regelbrott. Inte mer. Du själv bestämmer fortfarande vad du gör, inom vissa ramar. Det är en kompromiss, men det är faktiskt ett skönt sätt att leva.
This is how we do in the XR2 myspace.com/birchstreetproject