I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2007-05-30 14:04

Värdelös?

Ett starkt ord. Men jag har funderat på detta länge, vad är eg. värdelöst? Hitills har jag inte kommit på en enda grej som verkligen saknar värde för något annat, förstår ni?
Så, kan någon ge mig ett exempel på något som faktiskt är värdelöst?

ask Beavis, I get nothing Butt-head

2007-05-30 14:10
Skulle vilja säga fästingar men nåt värde har dom ju tyvärr. Om det inte finns något som är värdelöst är ordet värdelöst ganska värdelöst.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-05-30 20:54
men ni har ju inte fattat frågan, allt kan ju ha en mening för någon, därav är inte ordet värdelös ett vettigt ord?

2007-05-30 21:42
dewilicious P19

fästingarna tillhör iofs de fåtal "djur" som forskare inte har kunnat komma på nån anledning till varför de finns.

;>

2007-05-31 00:09
halsont

Det där har jag hört otaliga gånger. Finns det verkligen några belägg för det?

F.ö. tycker jag att sömnproblem är värdelöst.
Walking the street of dreams

2007-05-31 10:36
fåglar äter fästingar.
It would be nice to have more, but I kind of like bein´poor. At least I know what my friends are here for...<br><br>www.pawshop.se

2007-05-31 11:07
amöbor, vad gör dom liksom
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-05-31 12:54
reina, nej jag tror faktiskt att fästingar är för små för att fåglar ska äta dom. jag har också för mig att dom saknar naturliga fiender, därav den explosionsartade ökningen dom senaste åren, jag ska kolla upp det.
Rehab is for quiters.

2007-05-31 12:58
Livscykel

Alla fästingar behöver tre olika värdar för att fullfölja sin livscykel. Fästingarna genomgår ett sexbent larvstadium, men får med tiden 8 ben som har häftskivor. Larven livnär sig på små reptiler, fåglar och mindre däggdjur. Det är de vuxna fästingarna som parasiterar på större däggdjur.

D.v.s. att de hjälper till med förmultningsprocessen.

2007-05-31 13:00
"Fästingar har väldigt få naturliga fiender. Förutom att fåglar tar en och annan fästing, så finns det även flera parasitstekelarter som angriper släktet Ixodes. Ixodiphagus (Hunterellus) hookeri, i parasitstekelfamiljen Encyrtidae, är den mest bekanta av dem."

Fel av mig, men dom kan knappast ses som en riktig näringskälla för fåglar, hur det är med steklarna vet jag inte. Men finns det inga som har fästingar som huvudföda så fyller dom ju inte någon funktion.
Rehab is for quiters.

2007-05-31 14:53
Men människor då? Vi har ju inte heller några naturliga fiender, och vi gör inte direkt någon nytta för någon annan än oss själva..
Vi existerar för vår egen skull precis som fästingar, så då är vi väl lika värdelösa också ;)
För han heter Glenn och hon heter Glenn...

2007-05-31 14:57
jag tror att fästingar är reservföda, ifall det finns ont om myggor och annat skit en sommar finns det i alla fall fästingar om det kniper.
It would be nice to have more, but I kind of like bein´poor. At least I know what my friends are here for...<br><br>www.pawshop.se
Producent

2007-05-31 14:59
-linn- F21: klart vi människor har naturliga fiender...vi själva e våra egna fiender....
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate"
"And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"

2007-05-31 18:20
Värdelöst är när du tittar tillbaka på nåt som var helt meningslöst och tidsdödande...

2007-05-31 19:04

-linn-:
förvisso sant att vi saknar naturliga fiender. men det handlar ju om att vi står högst upp på näringskedjan och därmed ser till att det inte blir för många av andra djur, en uppgift vi sköter med galans (not). å andra sidan kan väl även fästingen ses på samma sätt. och då fyller den ju trots allt en funktion.

Rehab is for quiters.

2007-05-31 20:24
blindtarmen är värdelös. egentligen.
men självklart finns det folk som inte vill bli av med sin blindtarm, men det har nog mer med ovilja att bli uppkarvad och bestulen på en bit kött att göra än att de skulle värdera sina blindtarmar så mycket, om alls.

kul fråga faktiskt. ^_^
filosofisk.

2007-05-31 20:25
-linn- F21

du har ju då aldrig träffat en vild isbjörn, det hör ju jag. ^_^

2007-05-31 20:26
oh! kom på en till totalt värdelös grej: MS-smärta. kan inte ens föreställa mig att någon dumfan skulle kunna lägga något värde i det.

2007-06-01 12:41
tja, vadå, med tanke vad som ligger bakom mensen osv. så har det ju säkerligen någon mening det också?

2007-06-01 14:12
Tror att hon syftade på sjukdomen MS, eller?
Walking the street of dreams

2007-06-02 16:16
jupp, syftade på sjukdomen MS, inte mens.

2007-06-02 19:06
hanal, i subjektiv mening kan något vara värdelöst..

i övrigt är det väl dessutom rätt ointressant då ett någots värde är subjektiv per se.
cry me a river!
--> thcrew

2007-06-02 23:32
allt är värdelös bara man ser de ur de perspektivet, egentligen egentligen har ju ingenting något värde. och vad är värde, för vem?

2007-06-03 00:06
erika, det var väl det jag just skrev?

cry me a river!
--> thcrew

2007-06-03 03:22
jajo sant borde läst först

2007-06-03 15:20
Frågan är ju då inte vad som är värdelöst utan frågan är: Hur definerar man värde?

Värdelöst är ju något som saknar värde (åfan?).

Allting som är skapat av någon annan människa har haft något värde vid något tillfälle och borde därför kunna ha det nu också.

Men t.ex. solstrålning som träffar en människa i en öken. Just de strålarna just den dagen kan väl ses som ganska värdelösa. Tom ett negativt värde.....
Martian Ambassador: Ack! Ack! Ack!

2007-06-03 16:27
reina F24

öh, vilka fåglar äter fästingar? har jag aldrig hört talas om. hur hittar fåglarna fästingarna?

2007-06-03 16:32
fast glöm vad jag sa, för jag var för snabb med att inte alls läsa igenom tråden...

omformulering: vilket djur har fästingen som huvudföda? existerar det ett djur som är beroende av fästingen?

2007-06-03 17:12
halsont, fästingen ingår i näringskedjan.. således har den ett värde för de som är inblandade :)
cry me a river!
--> thcrew

2007-06-03 21:20
Allt under kategorin "parasit" är värdelöst!
"Min sambos bror har två hakkors på ollonet.
Han vill hitta en utlänsk kvinna så han kan jaga henne runt lägenheten med sitt "tyska attackplan" i vädret." - Two_grand

2007-06-03 22:11
jasså?
ja tror inte parasiten anser sig vara värdelös :D
sen finns det ju dom som lever på parasiter också? =)
cry me a river!
--> thcrew

2007-06-03 22:11
parasiter är väl dessutom ofta iblandade i symbioser?
cry me a river!
--> thcrew

2007-06-04 04:19

värdelöst är något som i sjävla samanhanget inte fyller någon funktion... till exempel, vi säger att du ska åka till malmö, men inte vet hur.. och så kommer nån o ger dig en liten bit bark.. då kan man säga att den barkbiten är värdelös, efterssom den inte hjälper dig något i samanhanget...eller om man sitter fast i en snara och man vill komma loss, så man letar på marken efter nått att skära av snaran med, och finner en snigel... snigeln kan då få benämningen värdelös i just detta samanhang..

www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2007-06-04 09:02
Tänk om barkbiten hjälper dig ur en knipa, då? T.ex. om någon kommer och säger att han ska slita ut din hals och använda din mun som pissoar om han inte får en bit bark, då är den inte helt värdelös!
Han vill hitta en utlänsk kvinna så han kan jaga henne runt lägenheten med sitt "tyska attackplan" i vädret." - Two_grand

2007-06-04 12:23
=)
cry me a river!
--> thcrew

2007-06-04 16:04
Men t.ex. solstrålning som träffar en människa i en öken. Just de strålarna just den dagen kan väl ses som ganska värdelösa. Tom ett negativt värde.....

Värde som värde, eller?

2007-06-04 17:51

folköl...
"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"

2007-06-05 01:07
Barnaerskoent 

i sammanhanget..

YOU wont be disapointed.

2007-06-05 13:27
ZoO-Man

Men, den vansinniga mannen som kräver en bit bark blir ju en del av sammanhanget!

2007-06-05 13:57
Människor är ju rovdjur och dom hjälper ju naturen att dra ner på flyktdjurs-kvoten. nu på senare år har det ju visserligen urartat men det är ju av andra anledningar.

Såg ett natur program om naturreservatet i yellowstone där dom dödade alla vargar av någon anledning, till slut hade flyktdjuren inget bete och det var helt kalt på slätterna. Så där har vi ju en anledning till att fortsätta leva.
Anima Sola

2007-06-05 18:35
challma, och vad händer då?

jo, dessa djur minskar i antal pga bristande föda, föder mindre kullar.. och till slut blir det balans igen.. inte mer komplicerat än så..
cry me a river!
--> thcrew

2007-06-05 18:43
Barnaerskoent 

ja det e ju det jag säger! i samanhanget!

YOU wont be disapointed.

2007-06-05 19:33
ZoO-Man

Ahh, magnifika tankegångar är inte min grej!

2007-06-05 19:34

dina tankegångar är alltså värdelösa, i samanhanget ;)

YOU wont be disapointed.

2007-06-05 20:58
mycket kan vara värdelöst. saker, situationer, agerande & människor.

2007-06-05 21:06

phoenix suns är värdelösa.......

skriv kort, helst inte alls

2007-06-05 21:11
kul att värdelös har en positiv kusin i england, priceless. kärlek tex. är priceless, men knappast värdelöst.

2007-06-06 01:45
det ordet finns i svenskan också - ovärderligt
skriv kort, helst inte alls

2007-06-06 11:36
ZoO-Man

Äntligen har vi hittat något som är värdelöst! Min hjärna! :D

2007-06-06 11:40
hanal

Nej, motsatsen till värdelös är värdefull.

Du skulle aldrig kalla något med ett negativt värde för värdefull.
Utan värdelöst är allting som har antingen inget värde eller mindre
Martian Ambassador: Ack! Ack! Ack!

2007-06-06 12:08
Hur kan man ha mindre värde än inget? Höhöhö...