Vad är en dikt?
Jag har funderat på detta länge, vad är det egentligen som gör en dikt till en dikt, vad handlar en dikt om? Lite flummigt kanske, men jag vill höra era åsikter :)
en dikt är en dikt när skaparen av dikten säger/tänker/tycker att det är en dikt. precis som med all annan konst. konstnären bestämmer vad som är konst. easy peasy.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
nån sorts poesi ska det vara, typ lite fyndigt eller vackert. men jag gillar inte dikter, dom blir alltid fåniga eller tråkiga, om dom inte är gjorda med ordentlig humor.
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!
junkgirl... om jag köper en kebab och säger att kebaben i själva verket inte är en kebab utan en dikt så är det alltså min kebab en dikt enligt dig???...
What would macgyver do?
junkgirl... däremot så håller jag med dig om att man själv bestämmer vad som är konst... men hur man än vrider å vänder på det hela så kan ingen påstå att tex mona-lisa i själva verket är ett exempel på dadaistisk-performancekonst
What would macgyver do?
Pilsner P21 självklart kan ingen påstå det eftersom konstnären själv bestämmer vad som är konst och vad konsten är, och sist jag kollade vär davinci rätt stendöd. alla indelningar av konst är gjorda av omvärlden som behövt dela upp saker i större fack. all konst är unik och bör därför inte läggas in i några fack alls. se indelningar som något "massmedia" skapat. och ja, säger du att din kebab är en dikt så är den det. det är precis så det fungerar. (jag är allvarlig)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
En text som väcker känsla...
Junkgirl du överrelativiserar rätt grovt.
Fast det är ju inte Pilsner som har gjort kebaben, Pilsner har bara köpt den.
att vad som är konst för vem år subjektivt är ju en självklarhet, men kategoriseringen däremot är nånting helt annat... kategorisering kan till en viss gräns va diskutabel, men inte hur långt som helst... det säger ju sig självt... enligt dig kan alltså att en hamburgare i själva verket va en oljemålning???...
What would macgyver do?
4c nejdå. detta är vad min gedigna konstutbildning lärde mig.Eksem P24 det finns många konstverk som bara är köpta saker som satts i andra sammanhang än det de varit menade för. minns inte vad det heter på svenska, men på engelska heter det "found object" iaf.Pilsner P21 tror inte du förstår vad konst är riktigt. konst är ett begrepp bara. konst måste inte vara objekt. konst kan vara känslor, luft, vad som helst. sen... det är inte betraktaren som avgör hurvida konstverket är konst eller ej, det är konstnären. alltid. sen kan ju alla ha sina åsikter om kvaliteten/skönheten av konstverket. och eftersom dikt är en konstform så går det absolut att säga att din kebab är en dikt, om du som konstnär faktiskt anser det.
junkgirl alltså, jag är helt med dig på att en kebab kan vara konst, men en dikt däremot vette tusan?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
den kanske kan "smaka som poesi" om det är en riktigt god kebab, men det är ju en annan femma ^_^
Misery_chick semantik, schmemantik. ^_^
junkgirl Typ, Duchamps readymades?
Eksem P24 är det han som ställer ut typ cykelhjul och pissoarer och grejer eller är jag ute och cyklar nu?
junkgirl...ok, med ditt gedigna resonemang i bakhuvudet: att på ett internetforum berätta att man just haft avföring är mer konstfärdigt än alla videoinstallationer sammantagna. Jag har ätit falafel idag, vilket är rätt så poetiskt måste jag säga. (jag är poetisk, i alla fall i nån sorts seminarieutarmad, postmodern form). =) <----------
Misery_chick Du har rätt och riktig.
Det här är en dikt Som kallas för en haiku Bara så du vet
A historian is a prophet in reverse
Daniel-Blade P17 nej det är det väl ändå inte alls.
Själva konsten i sig kan väl endast förklaras (om den nu ens kan förklaras?) av just den konstnären som gjort denna konst? Och konst är inte bara konst, utan typ mer, kreativitet eller något? Doften av varje individs ojämförbart unika frihet? Man kan ju vara konstnärlig och poetisk med vad som helst, alltså även kebab :)
Varje kebab är unik ;)
Allting är relativt? Vilken ironisk mysterium-lösare du är ;)
Vad vet du om min förståelse? ;) Och ps! Du behöver inte vara rädd för döden ;)
A poem is a city a poem is a city filled with streets and sewers filled with saints, heroes, beggars, madmen, filled with banality and booze, filled with rain and thunder and periods of drought, a poem is a city at war, a poem is a city asking a clock why, a poem is a city burning, a poem is a city under guns its barbershops filled with cynical drunks, a poem is a city where God rides naked through the streets like Lady Godiva, where dogs bark at night, and chase away the flag; a poem is a city of poets, most of them quite similar and envious and bitter... a poem is this city now, 50 miles from nowhere, 9:09 in the morning, the taste of liquor and cigarettes, no police, no lovers, walking the streets, this poem, this city, closing its doors, barricaded, almost empty, mournful without tears, aging without pity, the hardrock mountains, the ocean like a lavender flame, a moon destitute of greatness, a small music from broken windows... a poem is a city, a poem is a nation, a poem is the world... and now I stick this under glass for the mad editor's scrutiny, the night is elsewhere and faint gray ladies stand in line, dog follows dog to estuary, the trumpets bring on gallows as small men rant at things they cannot do. /Charles Bukowski
Ave, imperator, morituri te salutant. Iacta alea est!
Misery_chick: Det var det ju visst. :( 5 syllebaler, 7 syllebaler, 5 syllebaler = haiku.
Daniel-Blade P17 det är inte den enda "regeln".
väl?
Eksem P24 exakt så. ^_^4c hur får du fram det där resonemanget genom att läsa vad jag skrivit här? bara undrar lite. jag har inte lagt minsta värde i olika konstformer eller konstverk. att säga att något är 'mer konstnärligt' än något annat är omöjligt. det är som att säga 'jag är mest ledsen' eller något.Daniel-Blade P17 innan du lärt dig att "syllebal" heter stavelse på svenska så kanske du inte ska ge dig på att skriva haiku.Misery_chick att en haiku ska handla om natur eller årstider är inte en regel, det är mer av tradition de gör det. ^_^
Förlåt, junkgirl, jag ska aldrig någonsin försöka mig på att skriva en haiku igen när jag begår såna oförlåtliga, fatala misstag. Jag skriver mycket på engelska, det händer att man blandar ihop det.
jag trodde att grejenen med konst var att det var en kulturell yttring utan praktiskt användingsområde? och att en kostnär likt en pianist, målare eller advokat inte bara behöver kunna sitt hanverk utan även var yrkesversam innom detta för att titelera sig konstnär. och att alla bara skiter i detta. wolds shortest poem brukar ju allmänt anses var Fleas (upphovsman okänd) som i all enkelhet lyder: Adam had'em.
"i worship a god with an elephant head" /King Mob
Daniel-Blade P18 vad du överdriver. lägg av med att vara sådär pubertalt överkänslig. gör vad du vill, men se till att kunna ditt födelselands språk iaf. det är väl det minsta man kan begära av någon som verkar aspirera till att bli poet. tycker jag.
Athnagzo P18 äkta? vad är falsk poesi då? hur kan något vara mer äkta än något annat? och varför skulle poeten vara av intresse som person? det är poesin han skriver som är intressant, inte vem han är. vacker och bra poesi kan komma från vem som helst, var man kommer ifrån, varit med om eller vem man är borde inte vara intressant. då förlorar man ju massa av poesin. karin boye är ett exempel. hon skrev fantastiskt vacker poesi i mångas ögon, men när det började ryktas att hon var flata så förkastade många poesin och tyckte den var skräp. trots att orden och känslan poesin i sig förmedlade fortfarande var densamma. personen bakom konsten borde inte vara av intresse.
"och varför skulle poeten vara av intresse som person? det är poesin han skriver som är intressant, inte vem han är. vacker och bra poesi kan komma från vem som helst, var man kommer ifrån, varit med om eller vem man är borde inte vara intressant. då förlorar man ju massa av poesin." Det vore intressant om du förklarade vad du menade med ovanstående. En omtöcknad undergångluffare som dessutom kan skriva är väl i 99 fall av 100 mer intressant än, ja låt säga, Regina Lund, som väl så vitt jag vet utger sig för att vara en slags poet eller vad fan det är frågan om? Vad beror det på?
Graffare
2007-06-15 11:33
jag skulle säga att en dikt är som konst, det är någonting som berör en
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"
blir illamående av konsthögskolemänniskors låtsasintellektuella babbel och samma gamla inlärda "konstnären själv bestämmer vad som är konst". den synen är väldigt vanlig bland konsthögskolestudenter och lärare i sverige just nu. men den är definitivt inte allrådande.
4c det är min åsikt. du har din. varför 'folk' är mer intresserade av vad trasiga människor har att säga är förmodligen någon form av gottande i att 'jag har det iaf inte sådär jävligt, vad skönt'. f.ö. vet ju många inte ett skit om t.ex. regina lund mer än vad de läst i skvallerblaskor, klart den andra personen är 'intressantare' då. vad min poäng är är det här: det borde inte vara intressant vem man är om man gör bra grejer. konst borde få tala för sig själv och inte färgas av folks fördomar om poeten.manocpjaevel hur skulle du själv definiera konst eller poesi då?
jag vet inte om jag skulle definiera alls, är det verkligen nödvändigt? det jag reagerar mot är denna cementerade teori, som inte lämnar utrymme för andra definitionsmöjligheter. man vidgar gränserna för vad som är konst alldeles enormt samtidigt som man snävar åt själva definitionsbegreppet. det känns minst lika relevant att låta betraktaren bedöma vad som är konst isåfall
bortsett från det som ni kallar högskoleteorier, som jag tycker stämmer ganska bra, så tycker jag även att konst handlar om först och främst hur man definierar ordet rakt upp och ner. t.ex, person a kanske tycker att konst, det är bara akrylfärg på en duk eller figurer i lera. person b tycker att konst kan vara vad som helst, t.ex konsten att skala potatis eller konsten att kunna cykla. efter det tycker jag först och främst att konst är konst på riktigt när skaparen vill uttrycka något. en teckning eller målning som bara är avsedd att se snygg ut är inte konst för mig, det är bara ett objekt, något som någon har skapat. men inte mer. samma sak med dikter osv, det är inte konst förrän det här en djupare mening än att låta bra eller se snyggt ut rent språkmässigt. däremot lägger jag ingen värdering i det, jag skiljer bara på uttrycken. konst är för mig en viktig uttrycksform, och hur jag bedömer huruvida viss konst är bättre än annan är hur jag tycker att konstnären lyckas förmedla sin känsla, sitt budskap osv. självklart behöver man inte sitta och tänka "nu ska jag uttrycka ångesten jag hade våren 05 när min katt dog", men mer att man har en känsla i sig som lyser igenom i konstverket. detta är ingenting jag säger är rätt eller så man borde tycka. bara så som jag ser på saken.
Vad är det här, någon form av slogan?
Junkgirl. Ja visst är det så. Du säger "förmodligen", och kanske är det så i vissa fall, men en typ med krossat liv brukar inte vara rädd för att säga sanningen (du har säkert har svårt med just det ordet, jag tycker som sagt att du överrelativiserar väldigt mycket). Nej, jag vet inte ett skit om Regina Lund, och det är ju förstås bra enligt dig, eftersom hennes poesi bli bättre då? Jag har läst lite av det hon skriver, och det är i mina ögon skit och totalt harmlöst. Konst i olika former är, enligt min mening bäst när den är totalt amoralisk och upprörande. I övrigt säger du rätt kloka saker.
manocpjaevel klart det inte är nödvändigt att definiera vad konst är, jag var mest nyfiken bara.4c problemet med 'sanningen' är ju då iofs att den är så otroligt mångfacetterad. det finns lika många sanningar som människor. det finns oerhört mycket konst som är skit, men att något är dåligt och/eller fult i mina eller dina ögon ändrar inte det faktum att skiten fortfarande är konst.