I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur kan samma smak smaka olika?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-06-07 18:43

Hur kan samma smak smaka olika?

Ja, om du och en kompis smakar på exakt samma sak, känner ni båda samma t.ex. styrka och surhet. Men ändå tycker kanske du det är gott, medans kompisen aldrig skulle vilja smaka samma sak igen.

Hur kan det vara så? Vet att smaklökarna är olika och så, men hur kan man då känna samma smak, men ändå tycka det är olika gott. Kanske beror på hjärnceller som uppfattar smakerna olika eller nåt. Vad vet jag? Min teori spräcker då båda ju känner samma surhet//styra//sälta, men ändå gillar det olika mkt.

Bara nåt jag kom på, men blev lite fundersam.
PS: Visste inte hur jag skulle formulera varken Topicen eller frågan. Hoppas ni fattar :)

"Enda anledningen till varför jag skulle vilja vara tjej är för att ha 24/7 tillgång till boobs." - Baboso

2007-06-07 19:12
Vissa gillar jordgubb, andra gillar choklad. Att folk har olika favoritfärger beror inte på att färgen förefaller vara en extremt annorlunda nyans för olika individer.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-06-07 20:04
Det finns många förklaringar och flera av dem har litet (eller mycket) som talar för dem. Smaken (med en till skillnad från Smak) på något är antagligen inte något som bara registreras av ett sinne, utan upplevelsen av Smaken är en kombination av Smak, Lukt, Syn och olika former av Känsel. Därtill när den subjektiva bedömningen av smaken så har du associationer och preferenser som inte din kompis behöver ha. 

Smakcentran på tungan kan vara olika utvecklade (barn har inte lika utvecklade centran som vuxna, och de är mer motagliga för sött, godis var godare när jag var liten). Det finns säkert andra fysiologiska skillnader i sinnesorganen från person till person som gör att upplevelsen varierar och påverkar bedömningen.

Eftersom flera sinnen är inblandade så kanske inte exempelvis kaffet som du dricker och din kompis dricker en stund senare är det samma i alla relevanta avseenden. Beskan kommer fram om kaffet kallnar, beska saker upplevs mer när de är kalla. Det kan förklara skillnaden i en situation, dock kanske inte varför din kompis inte gillar kaffe alls (han har antagligen inte alltid druckit kallt kaffe). Det torde även innebära att fysiologiska skillnader i andra sinnen än smaksinnet eller associationer som individen har till någon annan del av upplevelsen av Smaken spelar in.

Man tycks kunna vänja sig vid smaker, något är en "aquiered taste"

Ni kanske smakar på sakerna olika, den ene av er bedömmer helhetsintrycket, den andre noterar Smaken för vad den består i och analyserar den.

Det var en intressant föreläsning om vin och kunskapen som förmedlas genom vinprovning på Göteborgs filosofiska förening i måndags. Till glädje för dem som var där :)
I'm back!

2007-06-07 20:18
Att din pappa gillar din mamma gör ju inte nödvändigtvis att jag vill vara din styvfar.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2007-06-07 21:35
Tack amfetaminpsykos och Doggland. Jo, jag kom o tänka på det efter jag skrev tråden, att det nog handlr mycket om konsistens, uteseende och lukt.

candide: Det där var ju inte äns kul xD
"Enda anledningen till varför jag skulle vilja vara tjej är för att ha 24/7 tillgång till boobs." - Baboso

2007-06-08 00:08
preferenser har ju ett finger med i spelet..
sen vet ja inte om någon sagt det men ditt liv påverkar smaksinnet rent fysiskt och därför kommer även smaker att uppfattas olika..

smaksinnet skiljer sig väldigt rent fysiskt mellan en 80åring och en 10åring..
cry me a river!
--> thcrew
Rappare

2007-06-08 00:17
Allt handlar om att vänja sig också !

"Hur fan kan du dricka coca cola zero?"
"Jag har vant mig"
facebook.com/idiomatisk - fan page

2007-06-08 09:49
..konsenstensen...smak i munnen innan man smakade..uppfattningar om vad som är gott ... dessutom kommer du aldrig veta hur det smakade för din kompis eller någon annan.. choklad tex..alla gillar choklad och vet hur det smakar men du vet ju aldrig vilken smak de egenetligen känner...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-06-08 10:51
handlar nog inte så mycket om smaken i sig utan hur smaken associeras i hjärnan
cry me a river!
--> thcrew

2007-07-04 22:08
anfetamin - hur vet du det???

mitt "blå" kanske inte är samma som ditt "blå"

om jag ser en gräsmatta så är ju den grön. men jag kanske ser gräsmatta i den färgen som du ser blått och tvärtom..??

Manager

2007-07-05 08:32
Jag kompletterar Dogglands utlägg med:

Mycket av smakupplevelsen ligger i luktsinnet, och alla har olika bra luktsinne. Dessutom kan saker som t.ex. rökning påverka smaksinnet så att man inte känner lika mycket smak, och då kan en mäktig smak vara mindre mäktig för en rökare.
Redline!
Manager

2007-07-05 08:33
Hotfull: Det finns otaliga diskussioner i "Vardagsfilosofi" om just det, där det finns utförliga förklaringar varför det inte är så. Om du är intreserad av svaret så är det bara att leta, för jag orkar inte förklara. Om du inte är intresserad så får du fortsätta leva i ovisshet.
Redline!

2007-07-06 22:45
leva i ovisshet.. fuck vad folk har blivit sjukt dryga här..Shit..

2007-07-06 23:33
Mitt drygt kanske inte är som ditt drygt.
Manager

2007-07-07 07:22
Hotfull: Haha, va? Hur fan tolkade du det som ett drygt uttalande? Jag sa bara hur det låg till. Tar man inte reda på faktan som finns så fortsätter man leva i ovisshet. Eller har jag fel?

Och för att klargöra det hela, jag har varit dryg sen dagis, det är inte nåt jag blivit nyligen. Men när jag inte är dryg så är det komiskt att bli kallad för det.
Redline!

2007-07-07 11:54
affe .. haha ...

orctagon - pallar inte diskutera det.. fuck that..
fortsätt leva ditt dryga liv, så kör jag mitt liv i ovisshet..
så säger vi.. puss och kram.

2007-07-07 22:40

Saken är som Smaken är som Baken.. jao peace. big ass small ass all asses.. haha

"what we do echoes in eternity"<br>"Man lever för att bli ihågkommen//Akilles.."

2007-07-08 10:06
Big booty hoes (and sluts too)

2007-07-17 21:22
Jag har alltid trott att det har haft att göra med upplevelser kring smaken. Det jag tycker är vackert, kanske inte du tycker är vackert. Det jag tycker smakar bra, kanske inte du tycker smakar bra. Alltså, upplevelser ur det förflutna blandat med gendifferenser.

Eller lät detta mycket dumt?
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?

2007-07-18 20:05
Skulle tycke det var mycket konstigt om allt smakade likandant för alla, vi upplever ju allt mer eller mindre olikt beroende på tidigare upplevelser, våra gener etc.
"Because the organizing power of labor is the only real threat to a fascist government, labor unions are either eliminated, or are severely restricted."