I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Reincarnation tanke

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-06-19 19:30

Reincarnation tanke

Ok, vi säger att man reincarneras, att det är en del av livet och har alltid varit.

Vi säger att man tex ska gå igenom alla livsformer så att man skapar en balans innan man når "slutet" eller vad man nu ska nå till slut.

Min fråga/frågor är... 

Varför kommer man inte ihåg de tidigare liven?
Vad är då meningen att födas som en god människa för att man var ond i det tidigare livet om man inte ens kommer ihåg att man var det?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-06-19 19:58
Varför kommer man inte ihåg de tidigare liven?

du vill alltså ha ett svar på den frågan?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-06-19 20:22
YACHT 

Det kanske blir lite svårt...
Men man kan ju alltid bolla tankar.
"The best happen too those who made the best of what happend".

2007-06-19 22:16
YACHT

Ett riktigt svar kan man ju inte få på en sån fråga men jag vill veta vad andra har resonerat kring tanken.

Typ om det nu är så livet går (enlig vissa), så vad är meningen med det om man inte kommer ihåg.

Jag förmodlar att meningen med balans är att själen ska prova på alla livsformer på gott och ont.
Men egentligen vad lär man sig om man inte kommer ihåg något.

2007-06-19 22:43

Vet inte om ja är inne på dom banorna o tänker direkt men..
Plockar lite här o lite där o försöker få ihop till en hink..lr två.

När du väl har bytt o hamnat i en ny livsform så minns du inget.
Men där emellan skiftena kanske du har allt på det torra?
Kanske meningen så,kanske inte skulle va ett lika kraftfullt "test" om man t.ex va en älg o visste att männsikorna springer ut i skogen o ska skjuta en varje höst. Om du fattar va ja menar.

Va vet ja...

"The best happen too those who made the best of what happend".

2007-06-19 23:35
cmg: är det så så kan det väl helt enkelt vara så att själens kunskap är det viktiga och att du i din nuvarande form är helt oviktig annat än som ett läroinstrument för en själ.. alltså det du kallar du är bara en leksak för en själ som går i skolan typ.. hehe!
samma som ArtiLect säger ungefär fast i andra ord..
dock tror jag absolut inte att det är på det viset men vore så fallet så känns det svaret mest logiskt..

2007-06-20 16:34
ArtiLect P22

Joel413 P23

Ja det vore väll det enda svaret, alltså att när man dött då ser man alla stats typ hehe

2007-06-20 16:36
OM man skulle återfödas, äh helvette heller att det händer.
BiggedyBaaaaaak Baaa BAKOM FLÖTET!

2007-06-25 02:13
Omoral: Bevisa det...
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic

2007-06-25 07:38
OM du bevisar att jag har fel.

2007-06-25 13:42
Jag påstår inte att du har fel, säger inte heller att jag säkert vet... därför vill jag gärna veta hur du kan vara så säker...

2007-06-25 16:07

Man kommer inte ihåg tidigare liv för att man inte har med sig sin hjärna. Enkelt och mycket troligt men självklart problematiskt för somliga religiösa uppfattningar.

Om du är av uppfattningen att du ska få någon form av balans så har du ju inte det här problemet. Balansen som ska uppnås är inte nödvändigtvis en kunskap som är tillgänglig till dig i dina inkarnationer, eller för den delen över huvud taget. Luften var ju bra för mig de första levnadsåren innan jag visste vad den var för något, kanske är samma grej med balans vad vet jag. Är inget vidare religiös. Och jag tror det finns större problem med religioners uppfattningar om Jaget.

Om du funderar över reinkarnation så är mitt tips att du läser lite om olika religiösa grupperingars uppfattningar. Det finns liksom inte ett svar, utan många olika uppfattningar.

I'm back!

2007-06-25 19:06
Askin P20

Jag kan ju såklart inte säga att jag har rätt.

Jag tycker bara att det strider mot alla regler och normer.

Tror aldrig på ngt jag inte sett själv.

2007-06-25 19:47
bra frågor svåra att svara på dock.. jävligt svåra, är lättast att diskutera, eller filosofera själv.
"what we do echoes in eternity"<br>"Man lever för att bli ihågkommen//Akilles.."

2007-06-26 01:08
Omoral: Vilka regler? Vems regler? ... hur ska du kunna se en sak själv om du inte kan se det, och det är det som är hela grejen=)

2007-06-26 11:31
Yeh, you are right.

Men jag har aldrig trott och kommer aldrig tro.

För dem som inte tror, finns det inte.

För dem som tror, finns det.

2007-06-26 22:17
Omoral: Precis! Det finns ingen sanning förutom den vi kommer på åt oss själva... så är det med allt.