I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

definitionsfråga?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-07-02 22:23

definitionsfråga?

jag sitter och läser en ganska dryg bok när jag sitter och pendlar till jobbet. Den heter Ensamhetens lov och och snubben sitter och försöker påminna folk om att det är bra att ta det lungt i livet.

hursom, den fick mig att börja tänka på en grej. Finnis det någon skillnad i definitionen av Ensam och För sig själv?

Jag satt och försökte kmma på någon, men vart aldrig nöjd. Eller så betyder de precis samma sak. Men när jag tänker på dem ser jag inte precis samma sak.

Finns det någon skillnad? Och i såfall vad?

2007-07-02 22:28
Skillnaden skulle väl kunna vara att man inte väljer att vara ensam. Men väljer att vara för sig själv. Fast jag vet inte egentligen, det kanske inte finns nån.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-07-02 22:31
jag tänkte lite på samma spår, men folk kan ju visst "välja" att
 vara ensama.

Ibland vill man vara ensam.
och för sig själv kan ju vara något man inte väljer.

2007-07-02 22:33
Jag tycker att ensam känns som ett mer "ensamt" ord. Om man pratar om nåfon så säger man ju att den personen är ensam, inte för sig själv. Om du förstår hur jag menar
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-07-02 22:48
Fast det har jag definitivt hört. Speciellt skolfröknar säger ofta att nåon gärna "är för sig själv" istället för för att någonn är ensam. Men då är det mer en fråga om att "för sig själv" låter bättre.

Ensam kan ju vara en subjektiv känsla. Man kan känna sig änsam, men det är svårare att känna sig för-sig-själv. men jag vet inte riktigt hur jag ska definierar det.

2007-07-02 22:51
Man kan välja både att vara ensam och att vara för sig själv.
Om man är för sig själv är man inte i avsaknad av någon annan, vilket man är om man är ensam.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2007-07-02 22:54
Det görs ju även, som sagt, skillnaden när man säger det om någon annan:
- Han gillar att vara för sig själv och meka med bilen.
- Han lämnades ofta ensam av sina föräldrar.

10-4, over...

2007-07-02 22:57
fast han skulle lika gärna kunna säga
-Han gillar att vara ensam och meka med bilen.
-Hans föräldrar lämnade honom ofta för sig själv

2007-07-02 23:07
Det är ändå en inneboende stämningsskillnad i de två uttrycken, så de är inte rakt av synonymer.

- Han gillar att vara för sig själv och meka med bilen. = Han vill inte bli störd när han finputsar på sin veteranare.

-Han gillar att vara ensam och meka med bilen = Han vill inte att nån ska komma in och se hur hans tårar fläckar lacken.

- Han lämnades ofta ensam av sina föräldrar. = föräldrarna åkte iväg och hade roligt medan grabben fick sitta i mörkret och leka med kottar.

-Hans föräldrar lämnade honom ofta för sig själv = Föräldrarna störde inte när han ville läsa sina kvantmekanikböcker som de ändå inte förstod sig på

10-4, over...

2007-07-02 23:13
Håller definitivt med Mabande. Stämningsskillnaden är tydlig och det är den som avgör skillnaden.

2007-07-02 23:21
jag vet inte, men jag tycker båda orden kan ha både en negativ och en positiv klang. Jag tycker inte att användaet av något av uttrycken förutsätter någon känsla.

fast jag håller med dig, ensam låter ofta som en mer negativ term
Rappare

2007-07-03 15:00
Mabande sa det.
Allt handlar om hur man som betraktare ser personen i fråga.

2007-07-04 11:00

Ensam innebär att man är helt utelämnad åt sig själv.

För sig själv innebär att man dragit sig undan andra för lite privatliv.

Ex: Ensamvarg - en varg i flocken som blivit utstött av de resterande.

Vargmamma - varghona som går ifrån flocken för att vara "för sig själv" då hon inte behöver dia valparna.

2007-07-04 13:55
myspinne - Nja, det är väl påtvingat att sitta i mörkret och sakna sällskap när föräldrarna vill ha kul? ;) 

Ja, att "vara i fred" är lite mer åt självvald ensamhet än att vara för sig själv.

10-4, over...