I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kan människor förändras?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-07-09 05:58

Kan människor förändras?

alla människor kan förändras till antingen det bättre eller det sämre, men är vi inte alla i grund o botten samma människa som vi alltid har varit? är lite trött nu, men kan en människa HELT ändra sig? eller som sagt, är vi alltid samma människa som vi en gång varit? fast man kan slipa till "ytan" lite? haha ja, försök er på att förstå detta.....

BAHA!

2007-07-09 06:34
jag tror inte på att människor kan 'förändras", dock kanske börja beté sig lite anorlunda / på ett annat vis med flit.. Man är den man är.
work some magic
Manager

2007-07-09 08:56
En människa lär sig utav att leva. Sina misstag, sina iaktagelser, sina möten med andra människor etc etc.
Och tar man lärdom av det man lär sig (vilket många, men dock inte alla gör) så måste man ju förändras.
Visst finns det folk som vägrar ta lärdom och tror sig veta allt, men långt ifrån alla är så.

Alltså, självklart kan en människa förändras. Jag har förändrats markant sen bara fem år sedan, och det är allt ifrån mina beteenden till grundliga tankar och värderingar.

Redline!

2007-07-10 04:24
men är vi inte alla i grund o botten samma människa som vi alltid har varit?

Vi är alltid samma människa, men som vi lever livet lär vi oss att utvecklas... jag skulle inte vilja kalla det att vi förändras, vi hittar nya saker i livet och tar in alla intryck som sedan formar oss olika och får oss att inse nya saker och kanske ger oss nya värderingar som leder in oss på nya vägar i livet.

Vi förändras inte, vi utvecklas.

2007-07-10 05:58
så kan man också se det. att vi utvecklas.
Men jag skulle vilja påstå att alla mäniskor förändras/utvecklas. Endel märks det mer på och endel mindre. Jag själv har knappast samma åsikter om saker idag som jag hade för 2 - 3 år sedan. Man får nya intryck av saker och ser saker från andra vinklar och ändrar uppfattningar om leve och ting.
Sen skulle jag vilja påstå att alla mäniskor har en stor förändringstid också. En tid då det händer mycket och folk runt om en anser att man ändrats väldigt fort. När man själv tycker att man är samma person som tidigare men med nya sett att se på saker bara.
hej

2007-07-17 17:57
tuff fråga. Jag tror att människor kan förändras om dom själv vill det. Men jag tror även att vi föds med vissa egenskaper och karaktärer som man inte kan ta bort men kan "slipa till" om du förstår vad jag menar. Ett destruktivt beteende som till exempel alkolism går ju att förändra, om personen vill förändra sig själv. Men en egenskap som till exempel att ha en drift att vilja resa tror jag inte man kan ta bort, då förtränger man sig själv.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2007-07-17 18:07
Jag tror grunden eller fundamentet är detsamma. Men det som står på fundamentet (byggnaden, metaforsiskt talat) kan ändras många gånger under en livstid.

Personligen har jag genomgått väldigt mycket ändringar betende mässigt på mindre än bara 4 år. Vissa saker nu idag, hade jag inte kunnat tänka mig att göra/snacka, om för mindre än bara ett år sedan. Vilket är positivt, på negativa planet är det att jag har blivit en aning kallare som person, socialt alltså.

Sen finns det, tyvärr... faktiskt vissa människor som inte ändras alls. Utan de bara byter ett betende/beroende mot ett annat, och tror att det är en positiv förändring, när de i själva verket fortfarande står kvar på samma plats i livet. 
At the gates of Eternity...

2007-07-17 18:32
what you are never changes, who you are never stops changing.

2007-07-17 22:19
Självbedrägeriet är inte ett självbedrägeri för än man vet om sitt självbedrägeri.

Så länge man lever i sitt självbedrägeri och inte kommer å sitt självbedrägeri kommer det att vara omöjligt att göra någonting åt sitt självbedrägeri.

Hur vet man att man lever i ett självbedrägeri?

2007-07-18 01:25
Tror att man formas när man växer upp av föräldrar, omgivning etc.
Ett person förändras välhela tiden under sin uppväxt tills man dör.
 Förstår inte riktigt med vad du menar "kan man förändras". Tycker det är självklart att man hela tiden förändras och man ändras ju då som person. De små dragen som förändras under en viss period kan ju göra att man framstår som en helt annan person tio år senare.

Och hur menar du "som man alltid har varit". Är väl inte så att man föds med en personlighet. Man har väl anlag att utvecklas åt olika håll genom gener osv. men "som man alltid har varit" påstår ju att man man direkt när man kommer ut har blivit en person. Som innan nämnt tror att man har anlag att utvecklas på ett visst sätt men sedan att omgivningen formar en som person.

2007-07-18 04:35
människor inte bara KAN förändras, utan vi gör det ständigt.
We call them winerbrods.

2007-07-18 04:57
exakt

2007-07-18 19:11
Jag tror på förändring, men det är inte alltid så lätt att göra det i andras ögon.
Göteborg på låtsas.

2007-07-18 21:20
om vi säger såhär... människa, lodjur, gris, hund, björn, fladdermus, mullvad, fågel, dinosaurie osv osv, ÄR från början samma djur... e det då inte liiiite dumt att fråga sig "kan människan förendras?" när människan redan HAR förendrats på det viset?
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2007-07-18 21:40
skunkafied sa det före mig..
Att tro att vi är en o samma person hela tiden är nonsens. Såklart vi är i konstant förändring.. Något annat vore ju helg galet faktiskt.. =)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-07-18 23:12
du vaxer du förandras men barnet i dig komemr du alltid ha kvar. alltsa svaret ar: du formades som barn och du kommer alltid vara den personen i grunden.
varderingar, moral och din smak kommer vara nagerlunda densamma hela ditt liv. sedan kan saklart saker paverka dig sa mycket att du förlorar dig sjalv och du har ett yttre skal som ar farandrat sedan ar det upp till personen om du kan finna dig sjalv igen. ibland tar det ar ibland manader!

2007-07-18 23:15
mauricio rojas!

2007-07-19 03:44
La_Latina

Håller inte med. Ens moral, värderingar osv. formas under uppväxten och sätter starka spår i en person men visst kan dessa förändras under en persons livstid. Är som att säga att en person inte kan gå från katolik till ateist, nazist till icke-nazist(finns det något ord för det) osv.

Och du pratar om personlighet som något slags objekt.... "personen i grunden". Personlighet är ju någonting abstrakt och det finns inget som heter "grunden" i en person. Ja enligt vad jag tror iallafall. Man har ju läggningar inprogrammerade som gener osv. och det är väl så nära "grunden" man kan komma enligt mig.

Känner mig kärring ikväll så måste gnälla  ;)

2007-07-19 06:07
man är i grund o botten samma människa, men visst kan ett trauma eller en upplevelse färändra inriktningen i ens liv.

tror inte på att man är god eller ond, utan man väljer eller får det valt för sig hur ens liv blir, alltså kan riktningen ändras, men personen stannar densamma, olika saker tar fram olika saker i människan. men allt fanns där från början....flumflum..men så jag känner

2007-07-19 09:11
Jag skulle vilja påstå att vi aldrig är samma männsika vi någonsin varit utan vi förändras konstant både fysiskt och psykiskt.

FREE Ayatolla.

2007-07-19 12:45

Just nu vet jag ingenting om framtiden vilket är otroligt nytt för mig som är en person som alltid måste planera allting. Det har tvingat mig att utvecklas och förändras i grunden för att bäst kunna hantera den situation jag befinner mig i just nu, just idag. Jag kan se tillbaka på vem jag var förra veckan och känna att det har hänt grejer - just nu är jag som en svamp som suger åt mig allt livet har att lära mig. Så har jag haft det sen förra hösten.

Som resultat har jag numera svårt att förstå människor som inte har något behov av att utvecklas och som ser med skepsis på förändring. Vad är det för poäng att leva i status quo? Har du sett en dag har du sett alla liksom. Ingen är ju direkt fulländad heller så det finns på något sätt alltid utrymme för förbättring. Eller, jag känner själv kanske inte alltid behov av förbättring men åtminstone påbyggnad - jag vill lära mig något nytt varje dag.

It would be nice to have more, but I kind of like bein´poor. At least I know what my friends are here for...<br><br>www.pawshop.se

2007-07-19 12:49
Peppis

Men förklara vad du menar med "i grunden". Förstår inte vad ni menar med det. Menar ni att personlighet är något konkret?

Är personlighet något objekt som skapas när man föds där olika begrepp ristas in som ej går att förändra eller vad menar ni?

När är "grunden" färdigutvecklad? Är det någonting som skapas när man föds och som är förutbestämt? Aja låter er förklara vad ni menar med det ;) Själv fattar jag inte vad för "grund" ni talar om.

2007-07-19 13:45
ja jag tror att man serveras med en grundförutsättning som man sedan lever resten av sitt liv med. det är tex genetik och plats och tid man föds i.

2007-07-19 13:52
 kanske_online P20

det kanske kan vara så här... typ ibland när folk säger något till mig, om mig, så kan det göra mig förbannad. Då tänker jag vem är dom att säga till mig vem jag är? En till "grunden" färdigutvecklad person kan isåfall vara, tror jag, en person som är så säker och trygg i sig själv och vem man är, att andra människors åsikter inte rubbar ens självförtroende. Men det är fortfarande bara en grund så att säga. Sedan kan nog åsikter, beteende och värderingar ändras hela tiden, om man är tillräckligt öppen. 

2007-07-19 15:36
Jag tror att människor kan förändra sitt beteende men inte direct hur dom är. Vissa saker som t.ex svartsjuka går nog aldrig att få bort bara lära sig gömma det bättre.

2007-07-19 17:07
Vissa saker som t.ex svartsjuka går nog aldrig att få bort bara lära sig gömma det bättre.

det var en negativ syn på saken. tror att man istället kan lära sig hantera sina känslor bättre om man verkligen vill. det tror jag är det bästa sättet man förändras på, man lär sig hantera olika situationer på ett mognare och mer rationellt sätt. vissa känslor man får beror ju också på att man kanske uppskattar situationen baserat på överdrivna tankar, och man märker det inte ens själv.

2007-07-19 17:08
Lära sig att hantera saker på olika sätt kan man lära sig det tror jag också. Men jag tror aldrig att man kan förändras innerst inne från den man är..

2007-07-19 17:09
Dum jävla fråga.
Eftersom människan skapas och avbildas av omvärlden och uppväxten så kan man ju förändras om man byter miljö senare i livet.
Passande användarnamn.
Shooo bree

2007-07-19 18:13
La_Latina 
Barnet i dig??? Metafysiskt trams.
Det finns inget "barn" i oss, varken abstrakt eller rent konkret.

Varför skulle värderingar, moral och smak vara någorlunda detsamma??
Jag har helt annorlunda musiksmak, matsmak, kultursmak än vad jag hade när jag var liten, totalt annorlunda.... Varför skulle detta på något sätt vara detsamma?
Samma sak med värderingar och moral, min moral och mina värderingar är något som förändras konstant. Och som definitivt inte är på samma nivå som för några år sedan...
Jag har svårt att se hur dessa någonsin kan vara detsamma?

2007-07-19 18:39
Man ska kunna förändras, men man ska aldrig glömma vart man kommer ifrån.

2007-07-20 20:00
aftbg P21 - och gräset är grönare på andra sidan och kärleken övervinner allt. Vi vet, tack.

OT;
Klart som fan att en människa kan förändras. Det var inte bättre förr.
I belong with all the glamorous trash, sex punkettes, bruised faeries, kinderwhores and art sluts. And cause rehab is for quitters. Awright?<br>
Rappare

2007-07-21 00:54
Självklart kan man ändras helt, mitt ex. är ett prakt exemplar på en 180 graders rotation från det bättre till sämre. Hon började som världens underbaraste, man fick nästan gnugga sig i ögonen för att liksom kolla om man var vaken, men sen lät man 1½ år gå och wow, här vet vi inte vad vi fick kvar från det som en gång var så bra, här var en som var så känslodriven att oavsett konsekvenserna så kan saker bara te sig ett sett, hennes. Hon blev egocentrisk, gjorde sig till den dominanta och hyperventilerade så fort hon otrivdes, allt stegrades upp till den milda grad att man inte ens kände igen personen längre.

Så, ja, folk kan verkligen förändras från grund och botten
facebook.com/idiomatisk - fan page

2007-07-21 01:45

varderingar, moral och din smak kommer vara nagerlunda densamma hela ditt liv.

håller nog inte riktigt med där. moral o värderingar förändras det också med tiden. om 2 personer har en diskussion idag så kommer de hålla fast vid sina värderingar, sin moral & smak som de har IDAG, till sista bloddroppen.

men träffas de igen efter tja...20 år, så lär dom ha andra värderingar än 20 år tidigare. men de kommer ändå hålla stenhårt på sina värderingar, sin moral & smak som de har just DÅ.

you get?

We call them winerbrods.

2007-07-21 15:19
Barnet i dig??? Metafysiskt trams.
Det finns inget "barn" i oss, varken abstrakt eller rent konkret
det ar din asikt. jag anser att som ban formas man darav anvander jag termen barnet i dig.

Varför skulle värderingar, moral och smak vara någorlunda detsamma??
Jag tror att din uppvaxt far dg att fa en mall över hur du tanker, uttrycker dig och sa vidare. sjalvklart kan man förandras i viss man men grunden ar kvar. (tror jag)
Jag har helt annorlunda musiksmak, matsmak, kultursmak än vad jag hade när jag var liten, totalt annorlunda.... Varför skulle detta på något sätt vara detsamma?
Ja, mitt favvo program ar ej langre turtles och jag leker ej helst med barbie langre. nej. klart man har förandrats delvis men exempelvis detta kanske ar ett daligt exempel men nar jag var liten var jag dökar i den oranga turteln  han som alltid skamtade var aldrig allvarlig och var sa übermacho. nu nar jag ar aldra sa har jag hittat ett konstigt mönster jag faller alltid för den typen av grabz in real life. why? kunde jag som 7 aring veta min smak ang. killar (eller sköldpaddor) jag tanker för mycket men detta fick mig att tanka att man förandras men man kommer alltid vara densamma.

2007-07-21 15:20
Who you are will never change
But what you are always change

något sådant?:p
Meep meep

2007-07-21 15:20
fy fan vad daligt jag skriver men detta javla tangentbord ar fuckat plus saknar a och a (om ni fattar. :)

2007-07-22 05:02
La_Latina - vi kan lika gärna bortse från smaken...de flesta byter smak en gång i veckan. men kan du säga att du tycker & tänker EXAKT likadant idag, som du gjorde för låt oss säga 7 år sen? har du samma värderingar? samma syn på saker & ting? samma åsikter gällande whatever?
We call them winerbrods.

2007-07-22 19:19
La_Latina 
"det ar din asikt. jag anser att som ban formas man darav anvander jag termen barnet i dig."
Nej det är inte min åsikt. Utan det är så det är. Att du väljer att benämna något som du ser som ett fenomen som någonting betyder inte att det existerar eller att det är sanning..

Såklart att det man lär sig som ung påverkar de värderingar och liknande man får i framtiden. Men vad finns det för något som säger att det man lär sig som ung är som en "mall" för det man lär sig i framtiden?? Eller vad menar du egentligen med att det är en mall?

"klart man har förandrats delvis men exempelvis detta kanske ar ett daligt exempel men nar jag var liten var jag dökar i den oranga turteln  han som alltid skamtade var aldrig allvarlig och var sa übermacho. nu nar jag ar aldra sa har jag hittat ett konstigt mönster jag faller alltid för den typen av grabz in real life. why?"
Och jag faller inte för samma dockor som jag tyckte om när jag var liten.. Det måste vara ett bevis på att vi faktiskt förändras, och att vi inte har samma smak som när vi var små.............................
......
Du ser inte det konstiga att resonera på detta viset?

2007-07-23 15:51

Lynguistic P22

"Såklart att det man lär sig som ung påverkar de värderingar och liknande man får i framtiden."

SÅKLART!

Kom ihåg att alla barn föds med möjligheten att bli skapande. Utan undantag försöker alla barn att skapa, men vi tillåter det inte. Vi börjar genast lära dem det rätta sättet att göra saker - och när de väl har lärt sig det rätta sättet blir de robotar. De gör det rätta gång på gång, och ju mer de gör det, desto effektivare blir de. Och ju mer effektivare de blir, desto mer respekterade blir de.

Någonstans mellan sju och fjorton års ålder sker en stor förändring hos barn. Psykologer har forskat i fenomenet ... varför händer det och vad är det som händer?

Du har två hjärnor, två hjärnhalvor. Den vänstra hjärnhalvan är inte kreativ - den är tekniskt mycket kapabel men helt hjälplös när det gäller kreativitet. Den kan bara göra en sak när den har lärt sig den - och den kan göra det mycket effektivt, perfekt, den är mekanisk. Den vänstra hjärnhalvan är resonerandets, logikens och matematikens hjärnhalva. Den har att göra med beräkning, smarthet, disciplin, ordning.

Den högra hjärnhalvan är raka motsatsen. Den har att göra med kaos, inte med ordning; det är poesins, inte prosans, hjärnhalva. Kärlekens, inte logikens. Den har stark skönhetskänsla, stor insikt om originalitet - men den är inte effektiv. Den kan inte vara effektiv. Den som skapar kan inte vara effektiv utan måste fortsätta att experimentera.

Den högra hjärnhalvan fungerar när barnet föds; den vänstra hjärnhalvan fungerar inte. Då börjar vi undervis barnet - omedvetet, ovetenskapligt. Under tidsåldrarnas lopp har vi lärt oss hur vi överför energin från den högra till den vänstra hjärnhalvan.

Hur man hejdar den högra hjärnhalvan och får igång den vänstra - det är allt vår skolning går ut på. Från förskola till universitet är detta allt vad vår så kallade undervisning och utbildning går ut på - ansträngningar att förstöra den högra hjärnhalvan och gynna den vänstra. Någonstans mellan sju och fjorton års ålder lyckas vi, och barnet dödas, förstörs.

Då är barnen inte vilda längre - de blir medborgare. Då lär de sig ordning, språk, logik och prosa. De börjar konkurrera i skolan, blir egoister, börjar lära sig allt det neurotiska som dominerar vårt samhälle. De blir mer intresserade av makt, pengar, börjar fundera på hur de ska få mer utbildning så att de kan få mer makt. Hur man skaffar sig mer pengar, hur man ska få ett stort hus och allt det där .. de får en annan inriktning. Den högra hjärnhalvan fungerar sämre och sämre - eller fungerar bara när de drömmer, när de sover djupt.

Eller ibland med hjälp av droger. Drogernas stora lockelse i Västerlandet beror bara på att man har lyckats förstöra den högra hjärnhalvan fullständigt genom den obligatoriska utbildningen.

2007-07-23 19:40
Blunt_Smoke P21
En massa hobbypsykologiskt babbel.
Du kan gärna länka lite källor till allt det du säger.
Så vitt jag vet så är hjärnan och människors psykologiska funktioner rätt så svåra att studera. Och det är därmed mycket svårt att dra några konkreta slutsatser. Och de slutsatser du drar är alltså då väldigt svåra att dra.
Alltså är det bara en massa teorier.

Men förresten. Vad var poängen med all din text?

2007-07-23 19:53
Läs böcker / se filmer med Richard Bandler!! Eller ladda hem hans filmer/seminerier... Mycket intressanta människa i ämnet att förändra beteenden (vilket givetvis är möjligt).

Han och familjeterapeften Milton Erickson arbetade fram systemet NLP (Neuro Lingvistisk Programmering), vilket är sjukt spännande! Googla dessa nyckelord (framförallt Richard Bandler och NLP)

2007-07-23 20:56
Lynguistic P22

Och själv drar du aldrig några slutsater, sätter ord på saker och ting?

Poäng? Att vara kreativ i det jag gör.

2007-07-23 21:56
Anledningen till att man beter sig som man gör, finns det ett antal faktorer som påverkar. Om man lyckas ändra på någon faktor, så förändras människan. Dock så är det svårt att rubba vissa grunder, men omöjligt är det nog inte helt rent teoretiskt.

Delam tange barat
Graffare

2007-07-23 22:52
Ja... om bara min flickvän kunde förstå det
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"

2007-07-24 19:27
Blunt_Smoke 
Jag försöker inte dra slutsatser om hur vår hjärna fungerar i detalj. Helt enkelt för det vet varken jag eller många andra någonting om..
Exakt hur hjärnan och psyket fungerar är relativt oklart så vitt jag vet.. Därför är det svårt att ta det du skriver på allvar.

2007-07-24 23:12
Det enda jag vet är att jag inte vet någonting ;)

Men jag tror att allvarsamhet grundar sig i sorgsenhet.

2007-07-25 15:44
Skunkafied- vi kan lika gärna bortse från smaken...de flesta byter smak en gång i veckan. men kan du säga att du tycker & tänker EXAKT likadant idag, som du gjorde för låt oss säga 7 år sen? har du samma värderingar? samma syn på saker & ting? samma åsikter gällande whatever?

sa jag nagonsin i mina inlagg att amn ej förandras alls?
jag sa att grundpersonligheten tror ej jag förandras medan man saklart i viss man kan ha olika asikter som kan komma att andras! we are never completo

2007-07-25 15:50
Nej det är inte min åsikt. Utan det är så det är. Att du väljer att benämna något som du ser som ett fenomen som någonting betyder inte att det existerar eller att det är sanning..
Det ar sa det ar? oj oj har har vi en akta filosof. enbart de som tror de vet allt ar de som egentligen vet minst ya know... jag sa aldrig att det jag tror ar sanning medan du anser att de du tror ar den sanningen vi alla söker! intressant!

Såklart att det man lär sig som ung påverkar de värderingar och liknande man får i framtiden. Men vad finns det för något som säger att det man lär sig som ung är som en "mall" för det man lär sig i framtiden?? Eller vad menar du egentligen med att det är en mall? oh my god. jag sa att grunden man star pa genom livet lar man sig som barn. (man formas) sedan att saker kan förandras en nynazist kan bli varsta wannabe-turken anything is possible men grundvarderingarna tror jag kommer vara ungefarligt lika genom livet! get ma point mr?

Och jag faller inte för samma dockor som jag tyckte om när jag var liten.. Det måste vara ett bevis på att vi faktiskt förändras, och att vi inte har samma smak som när vi var små.............................
......
detta inlagg bevisar enbart att du laser det du vill lasa och struntar i resten. i give up

2007-07-25 16:33

I don't change totally cuz of shit you say or do, I just changed toward you!

man är den man är. alla olika människor man träffar har olika uppfattningar om hur "du" är... fuck'em... så länge du själv vet vem du är och har självinsikt. vanor/beteenden kan man ändra på.

be who you want to become to become who you want to be.

"who's callin' the shots? we hit that man first..."<br><br>Disatisfaction bring change

2007-07-25 16:35
"Watch your thoughts, for they become words. Choose your
words, for they become actions. Understand your actions, for they become habits. Study your habits, for they will become your character. Develop your character, for it becomes your destiny."

aristotoles tror jag va?

"who's callin' the shots? we hit that man first..."<br><br>Disatisfaction bring change

2007-07-25 17:43
La_Latina 
Jag har inte sagt mig veta allt.. Det du däremot säger är att allt är relativt..
Genom att säga att allt bara är "åsikter" så gör du allt till ett relativt universum, där man kan kalla allting för allting..
Jag säger med bestämdhet att världen inte är relativ på det sättet du säger..

"sedan att saker kan förandras en nynazist kan bli varsta wannabe-turken anything is possible men grundvarderingarna tror jag kommer vara ungefarligt lika genom livet! get ma point mr?"
Nej. Jag förstår inte din poäng. Vad är dessa "grundvärderingar" du pratar om.. Eller detta "barn" inom oss. Vad specifikt är detta? Det känns som metafysiskt babbel just för att du inte specificerar exakt vad det är. specificera dig.

"detta inlagg bevisar enbart att du laser det du vill lasa och struntar i resten. i give up"
Den delen av inlägget skrev jag bara för att visa hur absurd och intetsägande det du skrev var. Du skrev att du faller för ungefär samma killar som de som du tyckte om när du var ung.. Detta säger absolut ingenting, för många andra upplever motsatsen.. Det kan lika mycket vara en tillfällighet som något annat.
Du borde väl också se att det argumentet inte säger nått?