I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför blir man rädd när mörkret kommer?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-07-21 23:55

Varför blir man rädd när mörkret kommer?

Jag vet. Kanske dum fråga. Men seriöst. Varför jagar man upp sig så när det blir mörkt, och varför tror man att de mest galna sakerna kan hända? Just nu skulle det inte förvåna mig om typ 10 snubbar klättrade upp för min balkong och mördade mig, men om det vore ljust skulle jag inte ens tänka tanken. Why?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-07-22 00:01
för att man inte har någon kontroll över saker när det är mörkt (?)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-07-22 00:25
för att det är en urålrig instinkt att alltid vara på sin vakt när det är mörkt, vilket gör att vi inbillar och föreställer oss saker.
Kan tänkas, men det behöver inte nödvändigtvis vara så

2007-07-22 01:24
är väl en gammal primalgrej.
är det mörkt ser man inte när alla stora djur som vill käka upp en kommer smygnde, så det är liksom rätt fördelaktigt att vara på sin vakt.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2007-07-22 16:43

mörker-svart-dystert-rädsla- osv osv osv

2007-07-22 17:09
många djur jagar åp natten

argh

2007-07-22 18:49
haha nissen :)

on topic, tror det är bara för man inte ser vad som händer och då inbillar sig massa saker, som självklart kommer från alla läskiga filmer du sätt!
Blame Stephen King !!!
Upp i snoken ska det!

2007-07-22 18:51
haha primalgrej? primatgrej kanske? Jag är sån förlåt.
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*

2007-07-22 18:55
men för att bidra med något, så tror jag det är något neurlogiskt, som folk redan sagt, att hjärnan helt enkelt producerar proteiner som gör en beredd..
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*

2007-07-22 19:15
_Bajsaren P7

nej jag menade primal och inte primat.
fast primitiv hade nog varit mer rätt.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Rappare

2007-07-22 19:15
Man är ju inte rädd när man har full kontroll över situationen, ljust.
men man blir desto mer skraj då man förlorar kontrollen och oväntade saker kan hända, mörkt.

Dessutom alla spökhistorier som florerade fram till 1800talet borde ha en viss inverkan fortfarande på hur vi ser på saken.
facebook.com/idiomatisk - fan page

2007-07-23 13:58
Misery_chick

Vad är primal? Så vitt jag vet är det bara ett engelskt ord..

2007-07-23 14:09
mörker-svart-dystert-rädsla- osv osv osv

Haha, jo, det har vi väl alla kontaterat, tom trådskaparen? Frågan var väl; varför kopplar vi ihop mörker och rädsla?

Jag tror på Kearl...
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic

2007-07-23 14:52
Okej att man va rädd när man va liten, men nu för tiden så föredrar jag ändå mörker.

Allt kan väl också vara kopplat till ens barndom, då ens föräldrar sa - Kom hem innan det är mörkt.

Det är också en utsprid uppfattning att allt blir farligare och hemskare desto senare och mörkare det blir, när man va mindre så verkade alla hemska saker hända, även om det va mindre folk ute.

Altså djupt rotat i vår mentalitet på många nivåer.

2007-07-23 15:15
Det är bara att sätta människan i perspektiv. Mörkrädsla är en instinkt från förr - fiender syns inte i mörkret. Alla däggdjur med dåligt mörkerseende är väl mörkrädda. Hundar genomgår exempelvis en spökperiod där gamla varginstinkter slår igenom som gör att de plötsligt börjar akta sig för "farliga" saker som rörelser i mörkret.

Jag var nästan blind innan jag opererade mig så rädslan över att inte kunna se ordentligt är reell. Varje natt drömde jag om scenarion där jag inte kunde se vilka faror som kom emot  mig - ofta för att det var mörkt och jag tappade mina linser...
It would be nice to have more, but I kind of like bein´poor. At least I know what my friends are here for...<br><br>www.pawshop.se

2007-07-23 17:32
"ni fumlar i mörkret medans vi lever i natten"
"who's callin' the shots? we hit that man first..."<br><br>Disatisfaction bring change
Rappare

2007-07-23 23:09

2007-07-24 08:58
Jag gillar mörker.. då kan jag stå och runka i buskarna utan att någon märker det.

Jag finns snart i en buske nära dig.