I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hjälp. Mina drömmar är helt normala...

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-07-27 15:31

Hjälp. Mina drömmar är helt normala...

På många sätt och vis är jag en sån där som går runt och tar temperaturen på mig själv. En sån där som lägger ner tid på att analysera saker och ting, på att syna sina sömmar och på att känna efter. En del av mina kära vänner anser att detta är en så kallad destuktiv handling och att jag istället borde rikta min uppmärksamhet åt mer positiva och trevliga saker. Vem som har rätt, vet jag inte.

Hur som helst, ett av de tricks jag använder mig av för att se om mitt kött är mört, om jag stått för länge i ugnen eller om jag behöver mer salt, är att titta lite extra noga på innehållet i mina drömmar. Regeln är så här: Agerar jag skogstokigt i drömmarna - käkar cykelhjul, pratar finska eller idkar bögsex - vet jag att något är lurt, och att jag borde agera för att ordna upp något av mina problem. Skulle drömmarna å andra sidan vara helt normala - Jag går på fest, äter hamburgare eller får hångla lite - kan jag lugnt andas ut och ta en toy. 

Så nu efter att ha käkat tuggummi i snart ett halvår, börjar förutom känslan av att mina käkar slits, en tillfredsställelse och ett lugn infinna sig. Jag tror stenhårt på att mitt hemmasnickrade kvasisystem fungerar och att jag därför, med viss reservation, kan kalla mig smartare och klokare än mitt forna jag.

Helt ärligt vet jag inte hur detta tillvägagångssätt hade klarat en pepsi-cola-jämföresle med de mer vedertagna drömanalyserna, freud och hans gelikar, (har inte läst eller pluggat denna inriktning nått nämnvärt) men tycker att vi skippar psykoanalysen för denna gång. Det jag är intresserad av er syn och era åsikter av det vi gillar att kalla drömmar.  

Har ett par frågor:

1. Kan du se något samband mellan ditt verkliga liv och det du upplever i dina drömmar?

2. Har du nått system eller tillvägagångssätt för att tyda det som till synes sker i fantasyland?

3. Har du tips på mer utskrattad och oortodox drömtydning i form av litteratur eller film. Ge mig.

Denna användare saknar häftigt citat samt förmågorna; att tänka, att stava samt förmågan att skriva begripliga inlägg.
Manager

2007-07-27 15:53
1. Ja. Mycket av det som händer under de närmsta dagarna återkommer i mina drömmar. Dock under väldigt annorlunda former än vid vaken tid.

2. Jag har försökt men gett upp. Jag ser det som fiktion och njuter av historierna istället.

Redline!

2007-07-28 13:10

Dr.Octagon 

Tack för ditt trevliga bidrag.

Denna användare saknar häftigt citat samt förmågorna; att tänka, att stava samt förmågan att skriva begripliga inlägg.

2007-07-28 13:14
normala, vardagliga drömmar ska tydligen tyda på en psykopatisk personlighetstyp
http://www.kommandot.se/wp/

2007-07-28 13:20
Att drömmar ter sig normalt är i alla fall otvivelaktigt det mest konkreta tecknet på att man håller på bli känslolös, socialanpassad och trög i huvudet.

Kan vara generös och bjuda på ett bra filmtips då - Waking Life.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-07-28 14:44
1. Jag ser klara motsatser i mina drömmar. Jag har sex med alla möjliga människor fast det aldrig skulle falla mig in i verkligheten, jag tycker om alla de saker som jag hatar etc.

2. Tyvärr inte. Kommer jag på något vattentätt så hör jag av mig.
My heart lives in my vagina.

2007-07-28 14:51
1. Händelserna i drömmen brukar inte ha så mycket gemensamt med mitt vanliga liv. Men personer som jag bara träffat i 5 min kan mycket väll komma tillbaka på konstiga sätt i drömmarna.

2. Har försökt se ett budskap eller liknande men aldrig kommit fram till något. Så på senare tid har jag faktiskt struntat i att tänka så mycket på det.
Medicc & Patten
Rappare

2007-07-28 15:00
1. Mina drömmar befolkas i princip alltid av människor i min närhet, och så utspelar de sig ofta efter mina tankar, fantasier eller fascinationer. Gärna om någon speciell förändring skett brukar det ofta kunna hållas som ett centralt tema i en dröm eller två. T ex när jag såg spiderman drömde jag att jag svingade mig i nät från hustak etc någon vecka efter.

2. Jag brukar bara se drömmar som roliga fantasier eftersom jag i nästan samtliga fall tror att mina drömmar är verklighet medan jag sover. Men jag har en vän som tolkar drömmar som ren symbolik, översättbar till verkliga känslor och händelser. T ex drömmer jag att jag slår någon så är det någon inre undertryckt ilska som försöker komma fram, eller något sånt.

2007-07-28 15:13
fan vad läskigt det låter att drömma "normalt".. hade nog blivit mer orolig av det än hav helt galna drömmar.. sjukt läskigt att t ex drömma en helt vanlig lunch rakt igenom eller nåt sånt..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-07-28 16:09
1. Drömmar speglar ditt omedvetna. Men precis som med allt annat så ska man inte överanalysera saker. även om det är svårt ibland :) ALLA drömmar behöver inte betyda något. Min tum regel är att om du vaknar upp på morgonen och riktigt känner av din dröm, då betyder den något.

2 och 3

Mitt bästa tips till dig är att gå med i en drömgrupp eller hitta någon som kan hjälpa dig tyda dina drömmar (någon som du vågar öppna dig till och som tar dig på allvar). Ibland är det svårt att se saker själv. Om du känner att en tydning är rätt så är den det. Symbol böcker etc ska man ta med en nypa salt. Ett träd kan ha olika betydelse för olika drömmare.

så nu har alla något att skratta åt, men kom ihåg.... den alla skrattar åt i början är den alla beundrar i slutet

2007-07-28 16:29
1. Kan du se något samband mellan ditt verkliga liv och det du upplever i dina drömmar?

Antingen drömer jag om saker som hänt,eller saker jag är rädd för ska hända. Nån jag känner gör sig illa,jag förlorar jobbet eller liknande. Eller så drömmer jag sanndrömmar.

2. Har du nått system eller tillvägagångssätt för att tyda det som till synes sker i fantasyland?

När jag drömt m nåt som jag är rädd för så ser jag till att tänka igenom/skriva ner exakt vad det är jag är rädd för och varför. Finns det nåt hos en viss person sm gör mig orolig för hans/hennes hälsa. Är jag själv inte riktigt nöjd med min prestation på jobbet osv. När jag analyserat det så är jag good to go.
www.susei.blogg.se

2007-07-28 20:40

svar på fråga 1.
jag drömmer mkt o ofta.
drömmer mest om konstiga saker,
antingen så sker d i verkliga livet x antal dar senare,
dock när d e väldigt ANNORLUNDA drömmar som jag
kan drömma ett par dar i sträck så vet jag att ngt inte stämmer
o d visar sig oftast att d e ngn slags negativt skede imitt liv.
d speglar mer om vad som ska hända än o hur jagmår..
konstigt nog.

fråga nr 2.
eftersom jag alltid haft detta sens jag va väldigt liten.
(föräldrarna tog mig till psykolog somliten men dom sa att d va helt normalt. (?) ).
så e jag relativt självlärd att lära mig tyda o d har gett mig
en väldigt stark intuitions förmåga.
och har lätt att tyda på människor o analysera o tänka logiskt.
men ibland närjag känner att jag fastnat så tar jag hjälp av böcker, men d e sällan :)
oftast brukar jag jämför de innersta känslorna med omgivningen..
svårt att förklara :)

2007-08-01 18:54
När man drömmer så bearbetar man tankar från händelser som man inte tänkt klart, och alla personer som du stöter på i dina drömmar är dig själv. Så att tyda drömmar är inte lönt eftersom att det bara är tankar som tänks klart och information som lagras, drömmarna sköter sitt jobb så du ska kunna strunta i det
Blood on my dick or shit on my knife

2007-08-01 19:27
inte för att sno tråden..
men senaste veckan har jag ofta hamnat i nått slags mellanting mellan vakenhet och sömn som e rätt irriterande..

vet att jag sover fast jag är medveten och jag "drömmer inte"..
sen så typ.. pulserar det med en typ.. fan vet jag pulserande "smärta" i huvet.. typ som en stöt som ökar i styrka.. särskilt om jag "rör" på huvudet så blir det värre.. känns lite som att bli yr..

ibland ere rätt obehagligt, men oftast bara irriterande och stundtals fascinerande..

iaf, undrar om nån av er har nån aning om vad det kan handla om?

cry me a river!
--> thcrew

2007-08-01 19:29
När man drömmer så bearbetar man tankar från händelser som man inte tänkt klart, och alla personer som du stöter på i dina drömmar är dig själv.

Nu är väl visserligen inte drömvetenskapen särskilt exakt i dagens läge så att ett sådant uttalande går att säga varken bu eller bä åt.

Att de man möter i drömmen är din egen hjärnas skapelser är väl rätt uppenbart, men det kan väl för det vara hjärnkonstruktioner av andra individer, på samma sätt som de människor vi hanterar i vårt vakna liv faktiskt mer eller mindre utgör detsamma. Dvs, min bild av en utomstående individ är alltid en egen konstruktion oavsett om den sker i vaket tillstånd eller ej. Så vad skiljer då utomstående individer i vaket- kontra drömtillstånd?
cry me a river!
--> thcrew

2007-08-01 20:16
jag drömmer mardrömman när jag sommnar med en snus i munnen.
Jag är en tviiiiivelaktig figur

2007-08-01 23:35
häromnatten drömde jag att jag hamnade i knivslagsmål mot mig själv, alltså en annan av mig själv.. högg ner mig själv trots att huggen inte var så djupa trillade min självfiende ihop i en hög och jag karvade in ett hakkors i bakhuvudet på mig för att märka mig för livet, sedan kom en skolsyster, detta hände nämligen på en skolgård, och skrek och bar iväg den av mig som var nere.. jag gick in och hade sjuk ångest i matsalen och försökte ventilera vad som hänt med kamrater runt bordet, jag såg inte den andre jag som mig själv i drömmen, försökte berätta att jag just kanske dödat någon och mådde skit men alla reagerade som om det inte var något alls och bara nickade och fortsatte prata om sitt..

sjukt skumt..

2007-08-02 16:54
Joel
Jobbig dröm...ligger nog nåt psykologiskt i det där ;) Självhat?EN del av dig dras till nynazismen?
www.susei.blogg.se

2007-08-02 19:25

Jag är ganska säker på att drömmarna är bara tankar utan struktur...

Exempel: Jag sitter och ror i en båt (för att jag för tre veckor sen såg en film där havet hade en stor roll och tänkte tanken 'fan havet är fint, man skulle haft en båt'), jag behöver någon som kan ro med mig. Hjärnan väljer den som finns närmast till hands vilket borde vara en av de personer som jag tänkt på (av olika anledningar) mycket senaste tiden.

Beroende på vilken person som väljs kommer en ny kedja av associationer att skapas med olika händelser som följd...

I en annan situation behöver man kanske någon som spelar en roll exempel: man går på bio och lämnar sin biljett. Personen som tar mot biljetten är någon som i vaket tillstånd kanske verkar konstigt men som i drömmen valdes för att det är den naturligaste för hjärnan att se som den som river ens biobiljetter.

Så det man kan lära sig tror jag är hur man tänker som man gör och varför.

Men annars tror jag att drömmarna är väldigt rättframma....

Martian Ambassador: Ack! Ack! Ack!

2007-08-02 19:29
MEN

Däremot tror jag att ens analys av drömmarna kan vara intressanta.

På samma sätt som om man tar en film vilken som helst och intalar sig själv att den handlar om en själv och att man själv skrivit manus. (bara att denna filmen verkligen handlar om dig själv och du har själv skrivit manus)

Vad ville jag säga? Vad betyder det? osv kan säkert ge en hel del intressanta svar men tror inte att svaren kan hämtas i själva drömmen...

exempel: Någon drömmer om en båt på havet och väljer att tolka det som att den personen är rädd för vatten så kanske det kan leda till insikter medan det drömmen handlade om var något annat.

2007-08-03 00:36
1 aa, men ja ser ett större samband mellan drömmar o tankar/funderingar

2 inte än ifl

3vet att de finns men kommer inte på nått just nu

2007-08-03 10:10
Trifandilo: hehe! njae varken självhat eller nazism skulle jag tro, brukar inte vara så exakt när man tyder drömmar dock brukar det vara enkelt och logiskt, har fått några tydda av en kompis morsa som är psykolog.. skulle tro att en psykolog helt enkelt skulle tyda den som att jag kände mig kluven och kände att jag inte hade full kontroll över mig själv, kanske att jag känner mig lite osäker över något med..

GrönaJätten: det där faller ju dock på att många inklusive jag drömmer drömmar som är helt okopplade till saker jag varit med om nyligen.. något mer måste det nog ligga i drömmar, även om de till stor del ofta är uppbyggda av just lösa händelser och tankar..
skulle tippa på att det finns olika sorters drömmar kanske eller att drömmarna fyller flera funktioner, att samla tankar, att sortera intryck och att strukturera det undemedvetna kanske.. 

2007-08-03 11:27
1. Ja. Jag drömmer nästan uteslutande zombie-drömmar när jag drömmer. Zombies representerar problem - det är alltid jag mot tusen och ingen hjälper mig, alla bara ligger där och telefonerna fungerar inte, etc. Jag måste ensam kämpa för min överlevnad.

Tidigare har detta skrämt mig nästan till vansinne och dessa drömmar har resulterat i en rejäl dos nattlig ångest. Numera är jag skrämmande rationell och logisk i mina drömmar, bygger egna vapen och färdmedel och inkluderar fler och fler människor i mina projekt. Jag har blivit en riktig McGyver med andra ord.

Anledningen till detta är självklar - jag har tagit tag i mina problem, ser dem som mina att lösa och inte andra att skyllas på, och färre problem i världen skrämmer mig. Att jag inkluderar fler människor ser jag också som självklart då jag, nu när jag står på egna ben, inte är beroende av andra utan de rätta människorna kommer till mig naturligt.
It would be nice to have more, but I kind of like bein´poor. At least I know what my friends are here for...<br><br>www.pawshop.se

2007-08-03 15:05
Ni läser ju in alldeles för mycket av era drömmar,.. 

om du vill ha andra drömmar, gör nya saker i ditt liv, 
exempel läs en megalång serie böker i strek "Robert jordan - wheel of time" blir bra, 

Hjärnan har en delete knapp när det gäller drömmar 
det är därför man inte kommer ihång sina drömmar efter ett tag när vaknar. du vet precis när du vaknar är allt så verkligt, sen om någon frågar dig va du drömmde någar timmmar senare kommer du inte ihåg!.men det går att lära sig komma ihåg sina drömmar bättre och man är villig att lägga lite tid på det!..

om du är intresserd pm mig, 

En varning,  att komma ihåg sina drömmar är både en frälsning och förbannelse..  om du en gång har lärt dig att komma ihåg är det väligt svårt att glömma! 

™™™™™

2007-08-03 16:15
Joel
 Logik är bra! ;)
www.susei.blogg.se

2007-08-05 14:35
joel413

Jag formulerade mig dåligt men menade inte att det måste vara saker som nyligen har hänt utan helt enkelt att det som händer är att man tänker fast utan 'spärrar'.

Dvs man associerar mycket friare än när man tänker. Det du drömmer om kan ju vara allt du kan tänka coh man kan tänka sig saker som inte hänt eller som inte kommer att hända.

2007-08-06 19:27
1. Mina drömmar är skruvade parodier på ett liv utan dragningskraften.

2. Har aldrig trott på att det ska finnas någon form av betydelse bakom mina drömmar, det är radnomgrejer min hjärna pyntar ihop.

3.  Njae, svårt då jag inte vet vad du diggar.

2007-08-07 12:31
joda:

men senaste veckan har jag ofta hamnat i nått slags mellanting mellan vakenhet och sömn som e rätt irriterande..

vet att jag sover fast jag är medveten och jag "drömmer inte"..
sen så typ.. pulserar det med en typ.. fan vet jag pulserande "smärta" i huvet.. typ som en stöt som ökar i styrka.. särskilt om jag "rör" på huvudet så blir det värre..

det du beskriver later som Somnparalys. Man kanner en kraftigt vibrerande kansla och har valdigt svart att rora pa sig. Om man inte kampar emot sa kanns det mycket battre o med lite teknik sa mojliggor tillstandet direkt overgang till lucida drommar.
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)

2007-08-07 19:24
isofu, okej..
tror det va att ja käkade mirtazipin eller va det nu heter som orsakade det.. sömnparalys har ja haft innan och det är nått liknande helt klart, dock har ja aldrig haft det där jävla huvudproblemet innan bara.. inte heller så långvarig paralys heller..

kämpar inte emot så mycket.. leker lite med det bara..
men lite små irriterande endå.
cry me a river!
--> thcrew

2007-08-07 21:31
shit jag trodde det bara var jag som hade det så...

jag e också överkänslig för sådant... om jag tex ser nånting från bussen som jag lägger märke till tex att nån byggarbetare hamrar sig på fingret så kan jag lätt drömma om männsikor som hamrar sig på fingrarna o det blir oftast rätt läskigt... o endå äter jag medecin o skit....
Jag fiser THC !

2007-08-08 18:08
vada for medicin?
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)