Indier och sport.
Satt och filosoferade, om Indier och varför de är så dåliga på sport. Indien har näst störst befolkning i världen, men jag kan knappt komma på någon framgångsrik idrottsman eller kvinna som kommer ifrån Indien. Kan inte minnas någon framgång i någon lagsport, eller något Os-guld eller liknande. Visst Indien är ett fattigt land på sina håll men det finns även väldigt många rika personer där, väldigt stora klyftor. Men att vara ett fattigt land räcker inte som ursäkt enligt mig, för det finns massor av fattiga länder från te x. Afrika, som har nått stora framgångar, i te x. fotboll och friidrott mm. Och som sagt Indien har en jävla massa invånare, vet inte exakt men det är väl nämare en miljard? Så varför lyckas inte Indierna bättre inom idrott?
De har inte ekonomiska möjligheter att lyckas på elitnivå internationellt. Bland societeten gäller bara cricket och andra obskyra sporter.
Common Sports in India include cricket (by far the most popular), soccer , field hockey , lawn tennis , chess , etc. Although hockey is the official sport of India, cricket has become much more popular. Saxat från wikipedia.
Cricket räknas fan inte ^^ Jo fast det finns väldigt många länder som är fattiga och som lyckas bättre med betydligt mindre folkmängd, typ nigeria, etiopien, ukrina, mexico osv osv osv. Lite märkligt är det väl endån?
Nja, det måste finnas stöd för sporten helt enkelt. Varför äger inte Frankrike i bandy? Australien i basket? USA i pingis? :)
Läste inte igenom tråden så noga nu, men äger dom inte på landhockey? Eller vad heter det? Tråkiga jävla sport för övrigt, hehe...
Gaia, ja jo, men grejen är att Indien inte äger i något, förutom kanske i landhockey eller någon annan sport som kan jämföras med innebandy för sverige... När dem har nästan en miljard innvånare borde de ju få fram någon löpare, simmare , golfspelare, fotbollsspelare i världsklass. Jag tycker det är väldigt märkligt.
om du inte anser att sociala och ekonomiska grunder behövs finnas för att sportutövande skall kunna stimuleras och utövas av folket, då får du gärna förklara för mig varför 'små' nationer (sett till invånarantal) som tex sverige kan hävda sig öht internationellt... du kan lika gärna vända på frågan. varför har sverige en hel del framgångsrika idrottsmän & kvinnor? det sverige har är vad indien & andra liknande länder förmodligen saknar.
Givetvis har lite rikare länder fördelar, men andra länder, även mindre och fattigare länder än Indien får fram MYCKET mer idrottare än vad Indien får fram. Ja ja, tycker det är lite märkligt bara.
Kvantiteten spelar liksom ingen roll, en miljon indier som inte får träna, äta och övrigt, optimalt med den bästa utrustningen, teknologin osv jämfört med en svensk som får det. Den random svensken kommer säkert prestera bättre än 99% av alla indierna.
men va? jag förstår inte... ni förstår inte alls vad killen menar? han menar att indier inte lyckas i någon sport och att det är underligt därför att länder med mindre befolkning och lika dåliga ekonomiska förhållanden ändå lyckas framavla riktigt duktiga och kända idrottare. antar att han vill få fram att indier inte har sport i blodet, typ.
Kollade lite statistik, ifrån OS. Indien har inte rosat marknaden där direkt. Sedan 1980 har man tagit 3 medaljer, 2 brons och ett silver. I tennis, tyngdlyftning och Dubbel trap ( hagelbössa?). Nu på senaste sommar-os så hamnade man på samma plats som det hyperrika Mongoliet i medaljligan. Alla tidigare medaljer man har tagit i OS är via landhockey. Före sig i den totala medalj-ligan återfinns andra länder betydligt mindre och FATTIGARE ön Indien, så som Kuba, Etiopien, Kenya, Kasakstan, Taiwan, Uzbekistan, Nord Korea, Lettland, Estland Litauen. Zimbawe, Azerbajan, Iran... Listan kan göras mycket längre. Kina som kanske vore det mest rättvisa landet att jämföra med Indien, stor fattigdom, stora klyftor, enorm folkmängd.. De ligger ljusår före, rent idrottsmässigt sett. Så någon poäng måste jag väl ha grabbar?
haha, inga problem, tanken har slagit mig med måste jag säga. :)
ja, du har en viss poäng, det förnekar jag absolut inte, men jag tror liksom du har valt att stirra dig alltför blint in på den ekonomiska aspekten. det finns andra aspekter att ta hänsyn till också. tex samhällskultur - olika nationers/samhällens inställning till sportutövande och då vilka sporter som avses. ett enkelt exempel är usa och fotboll. inte förrän på senare år har usas intresse för fotboll blitt större. det beror knappast på att de ekonomiska grunderna saknats tidigare. det har helt enkelt inte funnits intresse för sporten och dess kultur tidigare. likaså är vi svenskar tex dåliga på baseboll, trots att vi egentligen har samma förutsättningar som jänkarna att utöva sporten. makes sense?
Jo det med kultur tror jag också, men att jag stirrar mig blind på ekonomin, det gör jag ej, det var "ni" som drog upp det, jag skriver tvärtom att ekonomin INTE är en ursäkt för att inte få frem EN enda idrottsstjärna eller lag, så skrev jag.
jag förstår exakt vad du menar Priyan, men inte summan av kardemumman. även om usa är usla på fotboll regerar dom på baseball och basket exempelvis. och sverige är duktiga inom en massa områden, friidrott t ex. du menar att indier inte är ett sportintresserat släkte?
hyenan: jag kanske uttryckte mig dåligt, jag vet inte, men faktum är ju att du ändå trycker på faktumet kring fattigdom och den ekonomiska aspekten i mer än ett inlägg. att det inte ursäktar. det jag menar är att du borde se till andra aspekter istället. jämför de länders inställning till idrottsutövande istället och försök finna skillnader och likheter där istället. det är förmodligen en bättre väg till att finna ett rimligt svar på din fråga. halsont: finns förmodligen både folk som är ointresserad, såväl som intresserad i indien. men om de intresserade inte har någon möjlighet att utöva sporten kan inte heller några idrottsstjärnor skapas. eller hur? förmodligen kommer indien hävda sig bättre internationellt inom flera områden framöver, det tror jag helt klart.
Priyan jag frågar bara nu och menar inte att vara dryg, men kan inte du förklara för mig varför förutsättningarna när det gäller fotboll/långdistanslöpning och annan friidrott är annorlunda i tex kenya/nigeria än vad dom är i indien? fotboll/friidrott är sporter jag anser att dom flesta är intresserade av (vilket kanske inte stämmer).
vad du anser att de flesta är intresserade av är inte per automatik realitet. frågar du lokalbefolkningarna i många av de här länderna är det inte ens säkert att de ens vet om alla sporter som finns och som ändå anses som "stora".
Fan, en riktigt intressant och rolig "upptäckt". Har inte alls lagt märke till detta fenomen och kommer lätt att bombadera min omgivning i jakt på oväntade och snygga gissningar. Givetvis återkommer jag med en rapport i slutet av veckan. I väntan på det mer utförliga och troligtvis mer korrekta gruppsvaret bjuder jag redan nu på mina högst personliga, antagligen felaktiga fem öre. Svaret går att finna inom religionen. Deras system med reinkarnation och annat lattjo, går inte hand i hand med idrottsutövande, uppvärmning och lagsammanhållning. För helt ärligt, vilken indier vill möta sin henna-beprydda skapare, med en redogörelse mestadels innehållandes: "Ja, ja sprang efter trasbollar i 34 år, samlade vattenflaskor och skrek hockeyformationer i 26, för att sedan avsluta mitt liv med att flytta runt trädockor på ett litet rutigt bräde."? Ja så måste det vara. Rädslan att återfödas som ett halsband eller en fluga, förhindrar potentiella os-medaljörer från att involvera sig i sport.
Denna användare saknar häftigt citat samt förmågorna; att tänka, att stava samt förmågan att skriva begripliga inlägg.
sen har ni glömt den aspekten att indien använder alla stålar och arbetskraft till att göra kassa filmer och installera bredband i lerhyddor.
Din hojtlåda är tom.
Jag har också klurat på det där. Har själv varit i Indien, jag såg inget där som direkt relaterade till sport. Visst de är intresserade av att se på fotboll och cricket, men det är så långt från deras vardag att jag tror att de helt enkelt inte har de ambitionerna där. Sen är min allmänna uppfattning av indier att det är ett gäng sköna virrpannor.;)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
I Indien är ju cricket minst lika stort som fotboll t.ex. är i större delar av Europa. När det blev fiasko för Indien i cricket-vm nu tidigare i år fick de flesta spelarna polisebvakning till sina hus. Bodde med en indier 1 månad i Australien tidigare i år under VM, det var verkligen höjdpunkten i hans liv.. Jobbade hela dagarna och satt uppe hela nätterna för att titta cricket, vettefan hur han orkade..
Hahaha, indier är fan roliga asså...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Va inte han fyraåriga killen som sprang så förjävligt på tv från indien?
Kan det ha med gener att göra? Indier är väl i överlag kortare, smalare etc? Inte lika gödda på GMO-kött som i västlandet... F.ö. är det självklart ekonomin (tillsammans med kultur, men den är stödd indirekt via ekonomin) som ger upphov till den här statistiken.
Det kan ju ha med religion att göra. I asiatisk religion är ofta inte tävlan det finaste eftersträvansvärt direkt.
folk i indien har helt enkelt inte tid med sport, studier tar all tid. men visst 1 miljard manniskor..nan maste kunna vara ruggit snabb men men dem flesta har inte mojligheter att ga vidare internationellt.. manga slutar ut ova sporter nar dem ar i 15 ars aldern. talanger upptacks aldrig..dem har inga forebilder inom sport forutom cricket. ta tex brasilien. ja vet tva saker dem ar bra pa...fotboll och volleyboll iofs motorsport lite ocksa kasnke.. indien vager tyngre inom studier. for mer energi laggs ner pa de. kolla bara hur manga it nissar det finns dar..
Äsch, indien har visst vunnit saker. T ex så hade jag en fröken i högstadiet som var från indien, hon visade tidningsutklipp från nån gotlandstidning att hon vart med och vunnit OS för 20 år sen i landbandy/hockey eller vad det heter.. jääävligt ballt måste jag säga!
inte bränd, inte varm, bara rostad helt enkelt.
DOm e bra på andra saker, som sitt och svält protester, Icke våld a la Gandi med. För att bli bra på en sport så måste ett frö av den önskan föddas kanske genom tv eller tidningar där du ser nån idrottsidol. Tror detta inte är möjligt i indien, där tv inte är så vanligt och dom själva producerar allt dom tittar på. Indier följer indisk sport som ckricket och har inga drömmar om att leta upp nått annat. Kolla alla kan gissa, nån som har en vettig anledning till varför dom är så dåliga?
såg nåt inslag om det... dom intervjuade nån löperska från indien... enligt hon så såg dom flesta indier på sport som nånting man har som hobby å inte som nånting man tjänade pengar på... den som satsar seriöst på typ löpning i indien anses va udda... sport verkar helt enkelt ha lägre prio där än i resten av världen...
What would macgyver do?
"ta tex brasilien. ja vet tva saker dem ar bra pa...fotboll och volleyboll iofs motorsport lite ocksa kasnke.." EEEEEEEEEEEEEHHHHHHHHHHHHHH, poppar det inte upp namn som Wanderlei Silva, Antonio Rodrigo Nogueira,Mauricio Shogun,Gabriel Gonzaga ur din hjärna?
det poppar inte upp så mycket i min hjärna
R.I.P sixten.. <br> #"¤%"%#¤&/&%&(&/()(/(/%¤/¤¤&%#%"¤# " ¤%%<br>
dom har insett att sport är lite för värdsligt och ligger före alla andra.