I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kan man tjäna tid?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-08-14 20:05

Kan man tjäna tid?

Kan man tjäna tid? Eller kan man bara spara tid?

Låt tankarna flöda!

så är det med det som det är med det som är.....

2007-08-14 20:20
Tjäna = Spara.

Jag tjänar pengar, jag (be)sparar (mig) fattigdom.

2007-08-14 21:20
om ens chef inte har råd med lönen kan han ge en tid hos en frisör som är hans fru... då tjänar man tid! :D höhö
Get Random!

2007-08-14 23:18
tid är ju bara ett begrepp för att dokumentera händelser, så enligt mig ja, man kan ju planera saker o ting annorlunda....

2007-08-15 03:05
man kan ju spara övertid om inte annat. =)

2007-08-15 10:19
pengar=tid
man kan inte tjäna pengar heller
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-08-15 16:26
erkan
du har fel
tid = pengar
pengar är inte tid

Moderator

2007-08-15 17:00
Nej man kan inte tjäna tid för man får bara mindre och mindre tid. Det enda man kan göra är att spara tid i jämförelse med om något skulle ha tagit längre tid.
Men vi har ju ganska mycket så varför stressa?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2007-08-15 17:09
FunkyOne
Goes both ways, vill du ha ny lever=köp en i kina.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-08-15 19:11

fel
köp en i kina = vill du ha ny lever.

2007-08-15 19:14
Du kan köpa en lever i kina om du vill.
haha torrt
BiggedyBaaaaaak Baaa BAKOM FLÖTET!

2007-08-15 20:26
FunkyOne
du är fel

alt

du=fel

2007-08-16 22:16
Pengar är = Tid.

Så är det, har man gott om cash kan man ta sig tid att göra annat som är skoj.

Har man inga pengar så har man heller inte tid för att slappa.
-- Mellanslagsanvändare --

2007-08-16 23:21
Faktumet att pengar kan "köpa" (fri)tid gör ju knappast att pengar = tid blir sant.

Tid kan ju däremot ses en tillgång vilken man kan spendera på olika aktiviteter varav vissa kan generera pengar.

Tid är samtidigt en tillgång som vi alla tilldelas i en ändlig kvantitet, naturligvis i varierande summor.

Att erhålla mer tid än vad man tilldelats från början är inte möjligt. Det är heller inte möjligt att "spara" tid och konsumera den vid ett senare tillfälle. Spara tid är därför inte heller möjligt.

Vad som är möjligt är att maximera vad man gör av sin i förväg givna tid. Man kan exempelvis köra bil mycket fortare och därför substituera tidsanvändandet från transportkontot till whoakontot i tidsbanken.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2007-08-18 15:01
Fan vad jag hatar likamedstecknet, ett onödigt påfund!

2007-08-19 15:31
-Oförstörd- F21

Yes! En annan människa som förstår och har tänkt. Vill du bli min fru?
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Moderator

2007-08-19 19:58
candide Har jag förstått dig rätt om jag tror att du säger att det är förutbestämt hur mycket tid vi har att leva?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2007-08-20 00:08
man kan varken spara eller tjäna tid; man kan bara ta tillvara på tid man har.
We call them winerbrods.

2007-08-20 08:53
time is money my friend!
-.-DMX-.-

2007-08-20 22:19
KaptenKrok P22

Nja, det dar kan man ju ta lite som man sjalv vill. Givet alla val du gor i livet sa kommer du ja fa en summa tid. Det ar ju helt omojligt att veta om denna summa sa da antar jag att det basta ar ta tiden som en konstant.

Bara for att vi gor det antagandet maste vi ju inte dra in en filosofisk diskussion om allt ar forutbestamt eller inte. Eller vad tycker du?

2007-08-20 22:32
For man kan ju saga en av tva saker.

1. Var tid ar forutbestamd och det spelar ingen roll vad vi gor.

2. Vara val styr hur lang tid vi far, rokning och bilkorning kan forkorta denna tid.

Oavsett vilket av de har tva alternativen man valjer att tro pa kommer ju den totala tiden att bli lika stor. Det gar ju endast att saga hur lang tid nagon hade nar hon dott. Sa det blir ju en fraga om tro som inte har nagot att gora med att tjana tid.

2007-08-20 23:17
Tid = pengar
Pengar = öl
Öl = fylla
Fylla = bakis
bakis = slöseri på tid

funkyone har fel, erkan har fel, aLALL HAR FEEEEEL

FAKW THE SYSTEM OVERLOAAD LOLllll

Tänkte bara säga att.. Visst kan man tjäna tid, fast jag tjänar ju hellre pengar om inte tiden var jätte lång jämfört med den lilla summa pengar man får. Och om man fick använda den tjänade tiden just när man skulle dö för att leva längre tror jag att många skulle jobba för tid, men vilket företag skulle kunna ge ut tid.. Förutom om chefen är en trollkarl.. Eller möjligen Bush.. Han lovar rätt mycket, mycket snack och lite verkstad.. Fast och andra sidan kanske man får jätte mycket pengar om man väljer att inte tjäna tid, då kan man ju resa till Thailand, skaffa sig en fru, barn, villa, hund och senare börja studera till lärare för att bli nån jävla nolla som alla hatar för att han är så jäkla enformig och skrytsam för han har en Volvo 240 och tror att det är nån satans Ferrari. Och har du läst allt jag har skrivit så lol @ u ehehe

Inte mycket att hänga hatten på där inte.. Över och ut.. öl.
Mikael Söderlund was here!