Hur gör man maskiner som gör mät-prylar?
Hur gör man en masiken som tillex gör en linjal eller måttband? Hur vet man att det alltid blir exakta centimetrar? Hur kan man mäta exakt 1 cm? Och prylen som kan mäta exakt 1 cm hur gör man den, och vad bevisar att den mäter exakt rätt? fan jag hade det ju mycket tydligare uppställt i huvudet innan jag började skriva.. Hur mäter man egentligen 1 cm? vafan...
work some magic
har för mig att det är avståndet från någon speciell stans till exakta nordpolen delat ett visst antal gånger som blev en meter och sen kom mindre och större enheter ifrån en meter ett visst antal ggr till jämna bråk av ursprungsmetern
hahahaha. jag var tvungen. nu är jag faktiskt nyfiken.
What I said, yo!
Har väll att göra med volym? Eftersom att 1dm3=1dl vatten. Mycket möjligt att cm och dm kom först dock.
asiwouldsay AHB AHB
och det var inte alls meningen att låta så töntigt bildad när jag skrev det där
asiwouldsay AHB AHB
swettiz du kan va lugn, du later inte sarskilt bildad. en kubikdecimeter ar inte en deciliter utan en liter ;)
back like cooked crack
Meter definierades förr på två olika sätt. Ena var som xavante säger nåt med avståndet mellan ekvatorn å nordpolen å det andra så var det en pendel som gick ett halvt varv på en sekund. Nåt sånt iaf. Men när man tillverkar tex linjaler så tror jag att man har ett referensmått som man utgår ifrån och sen mäter mha tex fotoceller. Vet inte om det finns en bestämd meter-referens som det gör till kg där det finns en massa referensvikter i Paris som består av nån ädelmetall och förvaras i nån vakuumbehållare. Är inte helt hundra på det här men...
hehe svart på vitt The metre is the length of the path travelled by light in vacuum during a time interval of 1/299 792 458 of a second.
Kg verkar inte ha nån definition utan definieras enbart deras referens-vikt. The kilogram is the unit of mass; it is equal to the mass of the international prototype of the kilogram. Men historiskt så borde det väl ha nåt med vatten att göra tkr man. 1l vatten väger väl 1kg har ja för mig. Snöade in lite på det här med definitioner nu...
alla SI-enheterna har någon allmänt vedertagen definition, bl.a. de exemplen som P_joe skrivit. Resten är bara förenklande enheter.
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*
P_Joe P21 1kg vatten = 1L, vattens densitet är 1.0
måste ju ha med vartannat att göra. någonstans däremellan kanske dom kokade ihop volymenheterna när dom ändå höll på.
vatten har inte densiteten 1, så där sprack din teori
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*
jag skyller mitt misstag på att jag gick samhällslinjen =) vad har vatten för densitet? så kan jag svara rätt på den frågan en annan gång istället
Har jag helt fel för mig när jag säger att man utgick från distansen mellan ekvatorn till en av polerna och delade det på en miljon när man bestämde metern? Alltså en miljon meter.
Is Wayne Brady gonna have to choke a bitch?
xavante Det är mycket nära 1 kg/dm3, så det är inte helt fel i vardagliga termer, men att man definierar knappast 1 kg med en liter vatten =)
densiteten varierar ju dessutom med temperaturen ;/ +4 Ftw
cry me a river! --> thcrew
Dessutom varierar densiteten med trycket, om än ytterst lite..
Mer om
SI-enheterna
mensvärk är livets krydda.
angående:The metre is the length of the path travelled by light in vacuum during a time interval of 1/299 792 458 of a second. förvisso kan det väl vara möjigt att det är den definitionen som används idag men det var väl knappast som om nån satt och såg användningsområdet av hur långt ljuset färdas på en 299 792 458 dels sekund i vakum. typ... "undra hur lång jag är.. ahh.. jag är lika lång som ljuset hinner färdas på 1/145 234 234 sekund i vakum" förr använde man ju aln, tum etc som från början var enkelt för alla att mäta iom att man använde sina kroppsdelar, men hur uppkom måttenheten metern då?
vadå? jag dyster?
hmm.. okej nu läste jag lite till och lite noggrannare.. men seriöst, uppkom metern efter att man mätt hur långt det är från ekvatorn till nordpolen genom Paris? det låter ju faktiskt inte helt normalt.. jag ska nog återgå till fot och tum..
vadå? jag dyster?
Det ær tum som gæller. Fuck franska revolutionen.
mera msz!
joda Ännu desto större anledning att betvivla det faktum att man definierar kg med vatten..
jag fick lära mig att det var +3.98°C ftw om vi nu ska vara petiga :)
en meter stadgades som 1/10 000 000 av avsåndet mellan nordpolen och ekvatorn i genom paris. (tvivelaktig fakta säger att om england fick bestämma var noll-tidszonen skulle ligga så fick frankrike köra längdenheterna, england har inte hållt sin del av avtalet ) en meter delat på 10 är decimeter. (doh) en kubik decimeter är en liter vatten, en liter vatten är ett kilo. så har jag fått lära mig, men jag läste nyss att det inte är så, utan att litern definieras av en klump i frankrike (som dock väger nästan exakt lika mycket som en liter vatten) men för tillfället så tvivlar jag på det, men skall läsa mer. den så kallade gyllene metern är stickan som man använde som grundmetern från början.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
"men för tillfället så tvivlar jag på det, men skall läsa mer." nu tvivlar jag inte lika mycket längre. läst mer och fått höra förklaringar på varför, känner mig lite korkad och går och käkar frukost nu.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
CameraObscura Det stæmmer att kilosklumpen finns samman med meterstickan i Paris. Resten ska jag icket uttala mig om.
mera msz!
Det är ingen klump, det är en rund kula.
At the gates of Eternity...
Ehm, detta är inte en filosofisk diskussion? Är det någon som tycker annorlunda?
det var ju en filosofisk fråga iaf, om jag tolkat Bordoin1 rätt. Svarat är att alla mått är överenskommelser människor emellan och de existerar inte av sigsjälva.
av sigsjälva = oberoenda av människor.
Brodin1 : var det så du menade? undrade du vad definitionen av 1cm är eller hur man överhuvud taget mäter saker?