I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jag tror på Ingenting.

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-10-02 21:53
I get your point Vinnie,Jag tror på nån form av högre makt,men att bibeln skulle stämma har jag jävligt svårt att tro
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-07 04:39
deffinationen "jag tror på mig själv" menas för mig med att jag tror att jag kommer komma någonstans i livet.
att jag har mål att uppnå och livsglädje.
jag tror inte att man kommer så långt utan att man tror på sig själv.
att fokusera på negationer fungerar väll alldrig bra.
t.ex. jag ska "inte" sätta i halsen! jag ska "inte" sätta i halsen!.
när man tänker på det man inte ska göra så finns risken att man gör det istället (damn hard att förklara!).
fokusera på vad du ska göra istället så når du längre :).

jag tror inte på ödet, inte ett enda skit... vi har väll fri vilja. val att göra. på så sett så har vi möjlighet att påverka vår framtid.
tror inte heller att det finns någon med svaret till vår existens.

har lite buddhistiskt tankesätt också, jag kan vara god mot människor men jag förväntar mig ingen godhet tillbaka.
så om man är typen som går och gör goda gärningar och förväntar sig att få godhet tillbaka så kommer man nog antagligen bli väldigt chockad när man inser att inte alla människor är goda.

att tro på den vetenskapliga biten kan också vara dummt.
jag är väldigt kritisk till forskning t.ex. på 70-talet ellr när det var, så hadde man ju uranium i dricksvatten.

jag tror inte på gud. gjorde till en början men blev besviken.
om jag ber försäkker jag hitta svaret i mig själv, fungerar bättre för mig.
men mycket av den kunskap man har kommer från människor i sin omgivning.
för att nå ett högre medvetande tror jag nog det behövs mycket själv arbete.

klockan är mycket kanske stissar upp det lite, hoppas iaf det inte är för mkt off-topic :D.

/Tricknowledgy
Hobby; göra beats och slå nazister.

2007-10-07 10:12
Tro är rädslo-orienterad. Det är bara något oäkta, påmålat från utsidan. Tro är det billigaste som finns. Den troende är inte en sökare. Den troende vill inte söka, det är därför han tror. Den troende vill bli befriad, frälst, han behöver en frälsare. Han letar alltid efter en messias - någon som kan äta åt honom, tugga åt honom, smälta maten åt honom. Men om jag äter, så kommer inte din hungar att stillas.

Låt mig uppmana dej att inte tro. Även när sanningen berättas för dej, tro inte på den! Utforska, undersök, sök, experimentera, upplev - tro inte. Även när sanningen förmedlas till dej, om du tror på den förvandlar du den till en lögn. En sanning som man tror på är en lögn. Tro förvandlar sanning till en lögn.

Tro på Buddha och du tror på en lögn. Tro på Kristus och du tror på en lögn. Tro inte på Kristus, tro inte på Buddha, tro inte på mej.

Lyssna uppmärksamt, intelligent, experimentera, upplev. Och när du har upplevt, kommer du att behöva tro på någonting? Det kommer inte att finnas något tvivel kvar, så vad är det för mening med att tro?

Tro är ett sätt att undertrycka tvivel; du tvivlar, därför behöver du tro. Trons klippa undertrycker tvivlets källa. När du vet, så vet du! Din erfarenhet har drivit ut allt mörker och allt tvivel. Sanningen är: du är fylld av den. Sanning skapar aldrig tro.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-07 12:31

Tror på en inre slags godhet, som på nåpot sätt hjälper en att man kan välja mellan rätt och fel och ger en lust att hjälpa andra människor.

don't you know there ain't no devil, there's just god when he's drunk

2007-10-07 16:12

jag brukar ibland tänka "det var ödet" när någonting sker som inte riktigt var meningen..