I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Utanför-kroppen-upplevelse

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-09-25 10:08

Utanför-kroppen-upplevelse

Det är lite svårt att förklara men ibland, oftast på kvällarna har jag upplevt, när jag står och kollar in i spegeln efter att jag rakat mig eller när jag vill kolla hur cool jag är t ex, brukar jag typ se på mig själv "utifrån" så att säga, typ som att jag nyss entrat min kropp. Det är lite som att jag inser hur jag verkligen ser ut och rör mig; som att jag ser allting för första gången. Jag brukar prata för mig själv -  "Det är jag som är Aron, Aron..." - , ändra röstläget och basa till rösten lite "Arooon", kolla på mina händer medans jag rör dem fram och tillbaka osv...

Någon som förstår vad jag snackar om och har upplevt nåt liknande?

(Jag röker inte crack)

2007-09-25 10:34
när jag står och kollar in i spegeln efter att jag rakat mig eller när jag vill kolla  jag hur cool är

den va bra
www.viktorb.com

2007-09-25 12:05

2007-09-25 13:19
jag har en kompis som höll på med astrala resor.

men alltså.. jag vet inte vad du gör.. =S

2007-09-25 21:56
Verkar komma en ny sån här tråd varje vecka..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-09-25 21:58
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-09-26 00:42
jag har upplevt de några gånger, känns jävligt sjukt

2007-09-26 10:05
Jävligt smart mod som slängde mitt inlägg men sparade det som kom efter (det som ligger först nu) (efter huvudinlägget alltså).

Jag hade iallafall en liten del ontopic.
Not a follower, so Twitter has never been an option.

2007-09-26 19:38
Blanda_mera

Jag tror att Uuh's kommentar angående crack betyder ungefær:
"Jag ær inte drogad varje kvæll framfør spegeln"

Uuh

Har aldrig upplevt detta utanfør djup feber men jag tycker att du ska utforska det vidare då det verkar jævligt spænnande.
Snart kanske du kan levitera och superkrafter ær aldrig fel.
mera msz!

2007-09-26 20:00
Du har aldrig tänkt att prata om din superkraft med någon psykiatiker?

Jag har astralrest många gånger, men det du pratar om låter bara fett schitzo faktist.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

2007-09-26 20:23
Du kanske menade att du hade en lite dissociativ känsla? Påväg att bli schizo kanske?
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"

2007-09-26 20:25
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"

2007-09-26 20:25
Sorry, det här.

Fel länk nyss.

2007-09-27 02:20
allt jag har att tillföra är: hahahah :D godnatt!
"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning

2007-09-29 12:30
Faktist så kan jag känna igen mig lite..Fast dock inte framför spegeln, utan mer om jag ska sätta mig i en bil..Då tänker jag ungefär : Hur var det nu man skulle göra? ( Det blir ungefär sådär i 2 sekunder, sen kommer jag på hur man ska sätta sig ) tex

2007-09-30 23:57
När jag var liten 7-10 typ och fick skäll av min pappa (vilket var ganska ofta :P ) så brukade jag få något liknande, eller det kändes som om att pappa sögs ifrån mig och att han stod flera meter bort, samtidigt så fick jag alltid en "skön" kännsla i ansiktet, så det han sa spelade liksom inte någon roll längre för jag lyssnade inte.
Men det var säkert ett sätt att "blockera" hans ilska xD
They call me....BBQ Lou, i got a thing for BBQ ribs :D

R.I.P. Whoa !

2007-10-01 14:07

profound

Mja, det dær har jag också upplevt relativt ofta. Det sker dock sællan i kombination med utskællningar ævenom jag inte har någon større erfarenhet av sådana. Jag kallar fenomenet før "dockskåpsperspektiv" iom att de personer man talar med ser ut som om dom ær vældigt små fast vældigt næra.
Jag har fått høra att det ska ha med mitt synfel att gøra (nærsynthet) men jag tror inte riktigt på den teorin iom att det har upplevts av personer i min nærhet med fullt fungerande syn.

Jag tycker att det ær ett ganska trevligt fenomen iom att det alltid får mig att skratta. I en situation dær man bør vara seriøs kan det dock vara vældigt enerverande. En liten tomte som sitter jættenæra en fast långt bort ær lite svår att ta på allvar...

Och nej, detta har ingenting med droger att gøra. Jag har upplevt det sedan mellanstadiet.

mera msz!

2007-10-02 00:06
Uhh: kan det ha o göra med att den du ser i spegeln inte stämmer överrens med din egna bild av dig själv?
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)

2007-10-02 18:19
Ötziöz

vette fan vad det kan vara .. får du också den konstiga kännslan i ansiktet?

R.I.P. Whoa !

2007-10-02 20:52
Profound

Mjaae, det ær inget jag tænkt nærmare på. Men jag skrattar mycket. Och man kænner sig ju allmænt skum. Men jag har nog aldrig noterat någon speciell ansiktskænsla vad jag vet. Næsta gång ska jag undersøka saken men det kan drøja allt från evigheter till ikvæll. Det ær oførutsægbart det dær...
mera msz!

2007-10-03 00:32
hahahhaaa fy fan va ballt...!!

2007-10-03 00:33
jag tror fan du är en liten dreamer som får en chock när du ser dig själv?? allvarligt alltså...

2007-10-03 13:10
har samma känsla ibland faktist :( den är lite halv galen ibland.. värre än du förklarar.. som om man snurrar in o ut ur kroppen..
"what we do echoes in eternity"<br>"Man lever för att bli ihågkommen//Akilles.."

2007-10-15 14:45
ötziötz P0

Haha. Jo. Är sjuk och lite febrig idag. Kanske borde glida in i badrummet till spegeln och kolla vad som händer:)...

Shakes P21

Haha. Nej, jag tror inte det.

Vet inte riktigt vad jag ska säga om det du länkade till...

Känslan jag snackar om varar i nån minut kanske.

isofu P3

Hmm...Jag tror inte det. Jag brukar vara ganska nöjd ändå liksom när jag kollar mig själv i spegeln haha. Den jag ser ut att vara motsvarar den jag tror att jag är eller vad man ska säga.

Till alla

Alltså, ni vet ibland händer det att man träffar någon polare som man gick i samma klass med för typ 5 år sen. Sen så är man helt tagen av hur den personen har växt och hur den personen ser annorlunda ut. Det är lite så; lite som att jag inte sätt mig själv på massa år och inser hur stark skäggväxt jag fått och att jag numera bär glasögon etc.

2007-10-15 15:03
Profound P17

Är det i ansiktet, inte i huvudet? En skön känsla, det liksom pirrar, eller vad ska man säga, det bara är as nice.. Kan få det ibland när något pratar med mig, eller när något ska förklara något, typ om lärare hjälpte en som yngra.. Svårförklarat, men sjukt nice..
fullfjädrad när jag kickat en gås..

2007-10-15 16:45
pigglaen P19

njae det är en tryckande känsla vid bihålorna.

R.I.P. Whoa !

2007-10-18 15:00
det kommer såna här diskutioner varannan vecka typ
"Cannabis är olämplig om man ska ägna sig åt brott. Man vill helst bara sätta sig i ett hörn och lyssna på musik" - Leif GW Persson

2007-10-20 14:27
Lätt som fan...det har jag haft sen jag är 10 år...Uku kallas det..tror dock inte att det just är Utanför-kroppen-upplevelse

rätt skrämmande ibland..man kan få för sig att man inte ska befinna sig i sin egen kropp. Att man är mycket äldre än vad man ser i spegeln..tillochmed att man inte känner igen sig själv..och att man säger sitt namn för att påminna sig själv om att man är den man är ..hehe

det finns ju något som kallas för sömnparalyser..(vissa påstår att det är första steget till UKU)...att du vaknar mitt i natten och inte kan röra dig...du försöker säga nåt men rösten finns ej...det vetenskapliga förklarar det hela med att din hjärna kopplades på för fort..och dina muskler är fortfarande intsällda på att " sova"...

just när man befinna sig i just den situationen kan man höra ljud ( tinitus ljud brukar jag säga)..och kroppen kan börja vibrera ..det är som att den försöker hitta rätt frekvens för att kunna lämna kroppen...

jag tror helt enkelt att du upplever " medvetenhet" om dig själv....just ett litet ögonblick då du är medveten om dig själv..vem du är..och hur du ser ut..rätt fantastiskt faktiskt..men UKU var det inte :)

2007-10-20 23:53
SexySoul F22

jag tror helt enkelt att du upplever " medvetenhet" om dig själv....just ett litet ögonblick då du är medveten om dig själv..vem du är..och hur du ser ut

Mmm. Det där låter väldigt vettigt faktiskt:)

Asså, jag använde begreppet "Utanför-kroppen-upplevelse" eftersom det var det enda jag kunde komma på för att kort beskriva vad det var det handlade om. Är medveten om att begreppet inte riktigt är korrekt:)