I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sömnförlaming

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-10-28 21:48
hehe fett..
cry me a river!
--> thcrew

2008-07-28 04:38
Har också fått sömnparalys ett par gånger.
Första gången låg jag i sängen och var övertygad om att en ande försökte ta min kropp i besittning och samtidigt kunde jag inte röra mej alls. Skitläskigt.
Men hur som helst, i mitt fall så har det alltid inträffat när jag har haft mycket problem i skallen. Har med undantryckta känslor att göra, iaf för mej.
Sista gången jag fick det så släppte paniken, kom ihåg det jag har läst om det
och tänkte: "-nathalie, det e ente farligt de e bara att andas lugnt" o då släppte krampen direkt.

Läskigaste e att man ente kan skrika eller nåt överhuvudtaget, ganska hemskt när det känns som att man dör haha.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Breakare

2008-09-29 02:37
har vart med om det typ 5-7 ggr, varit helt paralyserat och inte kunnat röra mig, slappnar jag av så går jag djupare i tunneln fan....hemskt :S haha
HERB, bust a cap in yo ass

2008-09-29 15:37
finns förövrigt vissa som menar att sömnparalys egentligen endast är drömmar som uppfattas som "icke-drömmar".. personligen kan ja väl backa den uppfattningen till viss del efter att ha insett att jag såg rakt igenom soffan senaste gången..
cry me a river!
--> thcrew

2008-09-29 15:37
(rakt igenom, dvs.. den va inte där fast den borde varit det)
cry me a river!
--> thcrew

2008-10-02 05:11
Sånt är läskigt, sist jag hade en sån upplevelse upplevde jag mig själv jagad men kunde inte röra mig. Men joda kan ha rätt, jag såg även siluetten utav en man som stod i mitt hörn och tittade på mig. Eller så är det en blandning av allt.

Vet inte, men obehagligt somfan!
Producent

2008-10-05 02:04
det sägs ju att när det blir så är det något med ens skyddsängel i rummet som vaker över en. jag kommer inte ihåg vart jag har läst det dock :s har hänt min polare ett par gånger med.

2008-10-05 02:14
När jag fick en sån så såg jag 10 pers utanför min fönster, bodde på bottenvåningen då. Folkmassan skrek på mig och bankade på fönstret. Jag blev rädd. Jag försöker resa mig upp och springa därifrån såklart. Försökte även skrika på hjälp, men jag kunde inte. Efter mycket skrik och bank så hör jag: "nu jävlar räcker det" och en tegelsten flyger genom rutan och hela folkmassan börjar ta sig in och precis när de ska börja mata på mig så "vaknar" jag.

Det var nog det läskigaste jag upplevt. Jag trodde det var på riktigt, jag visste att det var en dröm. Jag trodde jag var vaken, även fast jag visste att jag sov.

Så jo, sånt där skit är visst farligt :D
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-10-08 14:32
det där är inte så konstigt som du kanske tror. det händer alla, kroppen "försvinner" före huvudet in i sömnen. det som jag tycker är lite konstigt att du stannar i det stadiet så länge. i vanliga fall somnar man ganska snabbt efter att det händer. tycker själv att det är en väldigt behaglig känsla.

omfamna känlan o slappna bara av! många gånger när man "ligger vaken" o inte kan somna sover man egentligen utan att veta om det, det är en väldigt vanlig dröm att drömma precis efter att man somnat.

2008-10-09 09:27
lyssnar på en ljudbok som heter The Head Trip Adventures on the Wheel of Consiousness just nu, jävligt bra och tar upp alla olika sömntillståd på ett bra sätt och författare provar alla tillståd hos experter på områdena, allt från hypnagoga bilder till lucida drömmar, sömnparalys till trance.. riktigt bra.. fixa den så kommer du få många grundläggande svar att utgå ifrån..

det viktiga är att du vet varför du får sömnparalys och varför du känner som du gör när du har det, då kan du slappna av så blir det inte läskigt.. många får hallucinationer av att se en häxa eller nån slags demon beroende på sin kulturella bakgrund.. halucinationerna kicka igång pga att hjärnan inbillar sig att man inte är ensam i rummet och av skräcken för att man inte kan röra sig.. lär mn sigt att inse att det bara är tillfälligt och ofarligt och lyckas slapna av försvinner skräcken och det kan bli en trevlig upplevelse istället.. så nästa gång försök att bara tänka, ok jag ska bara ligga här helt stilla och känna efter slappna av och andas lugnt.. när du lyckas med det kommer du antingen vakna och kunna börja röra kroppen efter några minuter eller så kommer det kännas som att allt vibrerar och du kommer sjunka in i drömmar igen, ofta lucida..

2008-10-09 09:39
sömnparalys med halucinationer går till som följer.

ditt medvetande är vaket men din hjärnbark håller fortfarande dina muskler paralyserade, så att man ska ligga stilla när man sover, rädslan för att inte upptäcka att man är förlamad leder till hyperventilering eller att man inte andas ordentligt, detta leder till en känsla av tryck över bröstet och syrebrist i hjärnan som resulterar i ett tillstånd som stimulerar hörseln, och gör att ljud låter högre och blir förvridna, och sex centran i hjärnan, med din förvridna och förstärkta hörsel så hör du minsta ljud i din omgivning som om det var nära dig, det låter som att någon rör sig i rummet, du är kvar i ett drömstadie där hypnagoga halucinationer kan läggas på det du ser med dina öppna ögon så dröm och verklighet blandas oskiljbara för hjärnan.. halucinationen som följer brukar vara en man för kvinnor och en kvinna för män då sexcentrat är på högvarv, personen eller varelsen brukar närma sig sakta och klätta upp på ens bröst där det känns som att den kväver en, sedan vaknar man..

håller du rädslan borta och vet vad som händer, vilket du ju gör nu, så är det inga problem att slippa läskiga hallisar..

2008-10-09 09:40
Diealot: att du tycker det var hemskt betyder inte att det är farligt..
Konsertbesökare

2008-10-12 22:50
Shit det här lät helt knas, fast jag känner igen mig i en del ändå. Ibland när jag sover så är jag helt övertygad om att jag är medveten om att jag sover och jag kan varken röra mig eller andas, jag får panik och gör allt för att röra på mig eller få ur mig något ljud så min pojkvän ska vakna och väcka mig så jag kan andas igen. Till slut när jag tror den sista stunden är kommen så vaknar jag och kan andas och röra mig igen, sååå skönt! Och så fruktansvärt obehagligt varje gång:/
I beat your dog cause he hit on my cat!