I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Att döda någon

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-11-01 17:50

skulle lätt kunna döda någon. fast jag undviker helst att göra det, haha.

2008-02-03 00:40
jag tror att jag skulle kunna döda någon om jag fick dricka mig full först eller ta droger innan så man vart lugnad i kroppen
Sprit, vapen & knark gör den svage stark

2008-02-03 00:49
Självklart kan alla här i tråden döda? Vi har sett det tusentals gånger i historien och de människor som drevs till de handlingarna var nog lika ordinära som du och jag. Omständigheter är nyckelordet.

2008-02-03 13:07
Precis! Finns en jävligt bra bok som handlar just om det, Ordinary Men. Handlar om den tyska reservpolisbataljon 101 som bla över en natt dödade 1500 judar i Josefow.

De hade aldrig hållit ett vapen innan och de hade vanliga jobb som brevbärare etc...
Och allt var frivilligt! Majoriteten tackade ja till att slakta liv av helt bisarra anledningar som att få fart på karriären, högre poster i sitt vanliga jobb etc.

I senare intervjuver med mördarna menar de att det som var jobbigast med att mörda så många var att det stänkte hjärnsubstans över dem och att kläderna blev förstörda. 

2008-02-03 15:27
som GAIA säger handlar ju allt om omständigheter.. jag hade aldrig kunnat övarlagt mörda någon i mitt vardagliga liv för att tex vinna ekonomiska fördelar eller så men skulle säkerligen inte ha några direkta problem att döda någon i vredesmod, om det handlade om väldigt extrema omständigheter som att någon skadat någon jag älskar väldigt illa eller dödat någon jag bryr mig om, och jag hade säkerligen inte heller haft nåra direkta problem att skjuta någon i en krigs situation om det var ett krig som jag kände var nödvändigt att ta del i.. däremot skulle jag förmodligen i 99% av alla möjliga situationer i vilka jag tar någons liv få väldigt svåra problem med samvete och så efteråt, även om jag logiskt hade känt mig säker på att jag gjort rätt hade jag nog fått broottas med samvetet..

kollade just på en jävligt bra dokumentärserie om 2a världskriget (ett självklart exempel då det kriget var relativt nyligen och förvandlade ett enormt antal hela vanliga människor världen över till mördare) som heter The War.. den handlar om vanliga människor (soldater) från 4 städer i USA och deras upplevelser under kriget.. där tas det upp rätt mycket och det känns som att det både är lättare och svårare än man kan tro att mörda..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-03 16:28
alla är nog kapabla att döda för det som ligger mest i vår natur är att överleva så i pressade situationer som hotar ens överlevnad skulle nog alla döda
"Cannabis är olämplig om man ska ägna sig åt brott. Man vill helst bara sätta sig i ett hörn och lyssna på musik" - Leif GW Persson

2008-02-03 16:34
Om ni tycker att andra världskriget var en masspsykos (vilket det självklart var, framför allt i Tyskland) så kolla in första världskriget. Folk jublade på gator och torg när kriget bröt ut.

2008-02-03 17:14
nej: jag personligen tänkte inte så mycket på det som en masspsykos (vilket båda självklart var, heh!) utan tog det mer som ett exempel på en situation där extremt många helt vanliga människor blev mördare, oavsett om de hade ett sjukt ideal som nazisterna som de krigade för eller såg det som ett nödvändigt ont.. krig är väl alltid en slags masspsykos iförsig.. men visst 1a världskriget är ett lika gott exempel som något, precis som kriget i forna jugoslavien, vietnam eller nåt annat krig i världshistorien.. för soldaterna och de civila som fångas mitt i kriget är det nog ingen större skillnad på krig och krig egentligen.. skräck, sjukdom, smuts, stank, ondska och lidande hela skiten i stort sett..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-03 18:38
Joel: jag menade inte att kritisera dig på nått sätt, eller ditt val av exempel.
Men 1a världskriget är bara ett så tydligt exempel i historien då folk ville ha krig. Det var ju lite skillnad till exempel innan 2a världskriget då England och Frankrike verkligen försökte undvika ett krig in i det sista, och folk var supertrötta på skiten.
Jag tycker det är en viss skillnad på krig och krig även om krig alltid är vansinne. :)
chears

2008-02-03 22:50
.. tror jag skulle kunna döda någon, om de handlade om att döda eller dödas. Kan inte svära på de men tror att jag i en pressad situation när det handlar om liv och död hellre döda än att dö... sedan, är det mycke möjligt att jag skulle kunna döda någon om personen i fråga hade gjort någe så fruktansvärt emot någon jag bryr mig om och älskar så att jag bara skulle bli... helt galen och skita i alla konsekvenser mm.

2008-02-04 01:30
lätt döda någon under rätt omständigheter, vilka det nu är.
oh no he didn´t!

2008-02-04 11:41
I absolut nödfall skulle jag kanske kunna göra det. Dvs skulle en person hota min eller någon annans rätt att leva och jag enbart skulle kunna hindra det genom att döda, så skulle jag möjligen göra det. Men troligen skulle jag bara skada om det inte krävdes mer. Sen om någon skulle ha dödat/skadat mig eller någon utav mina nära och kära, kanske jag skulle vara utanför mina sinnes fulla bruk och döda...Men jag anser inte att jag egentligen har rätt att ta någon annans liv..
Delam tange barat

2008-02-04 21:21
Jag tror att jag skulle ha enklare att döda för någon annan än för mig själv.

2008-02-05 10:02
Jag har vittnat när en människa grovt misshandlat djur, han borde jag dödat när jag hade chansen, tänk er en levand fin liten katt, han slår den, stampar, kastar, trampar, kväver den, skär i den osv osv, tror dom flesta normala personer skulle tända till i ett sånt läge och som sagt jag ångrar mig väldigt mkt att jag inte gjorde något åt detta.. men situationen va inte den samma då heller, hade det hänt nu så tror jag att jag lätt kunnat döda människan 

2008-02-06 20:59
hahah

2008-02-06 22:25
men står någon och hotar att döda ens morssa / syskon/flickvän o du har en puffra eller en mora kniv så går man ju lös med det i vilket fall?

2008-02-07 09:51

En del brister i empati märker man... Oavsett vad lagen och samhället säger så skulle mitt eget "moraliska kompass" hindra mig från att lustmörda någon, döda någon för ekonomisk vinning eller ut av "nyfikenhet". Jävligt arrogant att ta sig rätten att avgöra över hurvida någons liv skall släckas för evigt eller inte. 
Hur känner ni inför tanken att någon tar sig rätten att mörda er eller er familj för att de "känner för det" eller anser att era liv inte har existentiellt berättigande enligt deras kriterier?

2008-02-07 15:18
ja, i självförsvar.
"it's not england you fairy fart, it's the ukay!"

http://starbuck.blogg.se
Graffare

2008-02-08 01:10
har tänkt på det här länge och visst skulle jag det, kanske inte bara för nå skitsaker

2008-02-08 13:04
JanieJones F23

Att döda andra ligger i människans natur tyvärr. Sen får väl du inse att du ligger närmare såna hemska handlingar än du vill erkänna.
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2008-02-13 20:04
Alla kan döda någon om det är det enda man kan göra åt saken.
Still down to pull a homicide just strap up and ride, stick a needle in my eye if I ain't ready to mob

2008-02-13 22:58
lätt att sitta här och säga att man är kapabel till att döda någon.. tror det är lättare sagt än gjort.

2008-02-14 08:50
det finns personer som jag kan tänka mig att släpa ut i en gränd och ge ett nackskott, vet inte om jag skulle göra det dock.

Men ibland är det en härlig tanke.
Jag har Looptroop att tacka / de lärde mig betydelsen av att racka / What goes around comes around / så jag stack ut och snodde deras platta

2008-02-15 00:25
Balongförsäljare

2008-02-15 13:49
Skulle utan tvekan strypa ett äckel i klassen om jag inte fick några påföljder.
Har funderat på det där.. Det är inte värt det om man inte är säker på att man inte kommer undan. Annars hade ja gjort det med glädje.
RATED R!
Lyricist

2008-02-17 18:39
jag har också haft dom där tankarna, men konsekvenserna gör att det inte är värt det, jag vill inte sitta inne =/ känns osm waste of life... men om an inte kunde åka fast för det tror jag nog inte att det skulle vara ngt problem
Jag är inte offtopic, jag tycker bara att det jag hade o säga var snäppet viktigare...

2008-02-17 23:54

Om jag fick en pistol av en lirare så hade jag döda han, varför? För att veta hur det känns och för att han e den närmaste. Annars skulle det krävas rätt så mycket för att man skulle döda någon, när tortyr e mycket bättre att pressa ut offret från att ha ett normalt liv tills den e själv kapabel till att döda, då e det bara att avsluta jobbet. I dagsläge så finns det ingen som är värd den sidan.

2008-02-20 17:29

ja, i en verkligt livshotande situation... dock kommer jag förmodligen och förhoppningsvis aldrig hamna i det läget. och ja, jag tror att alla kan döda.