I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

De morderna spökena

Övrigt - Vardagsfilosofi

Hangaround

2007-10-28 21:35

De morderna spökena

Nå, visst är det så att i dagsläget då vi hör rapporter om spöken så har nästan alla en sak gemensamt, de har tillhört äldre generationer. De är alla klädda i kläder härstammade från 17, 18 och tidigt 1900-tal. Om jag nu skall gå på källor och vad jag hört.

Nu vrider vi på det hela och tänker framåt. Låt oss säga att nu, i skrivande stund så dör en tjugoårig svensk man i någonl ägenhet utanför en småstad i västra Sverige. Dödsorsak; överdos av något bedövningsmedel. Denne killes klädstil är 2000-tal av typen baggy/street. Han har en stor svart 2Pac tröja, en newerakeps med vit durag under och ett par oversized Ecco-jeans. Han har finnar och hans hud är vitare än den klaraste snön.

Om vi nu tänker framåt ca 100 eller 200 år. Lägenhetshuset som denne man levde i revs under 2120. Men 2125 byggs det ett nytt hus på exakt samma plats. Ett par flyttar in i sin nya lägenhet. Efter några nätter i deras lägenhet så börjar de märka att något inte står rätt till. Dörrar öppnas, tv'n stängs av och sådant som vi är vana att läsa. En dag så ser kvinnan som är uppe för att gå på toaletten en gestalt i vardagsrummet. Hon tittar närmare och ser då att en genomskinlig knarkande snubbe i 2Pac tröja svävar fram på golvet.  Hon raporterar det, ingen tror henne och de flyttar. Slut på sagan.

Bara en liten tanke jag fick nu såhär på kvällskvisten. Samma sak gällande spöken i framtiden kan vara: popsnören, emos (vilka nog skulle se ut som på skräckfilm), brats och liknande.

2007-10-28 21:51
Om inte paret forskade i dräkthistoria så tror jag kanske inte dom skulle fatta vad som var vad bland de subkulturella stilarna. Asså jag tror inte du skulle kunna tolka innebörden hos kläderna på en motsvarande person från 1700 talet.

Fast en skillnad är såklart att idag har vi utpräglade ungdomskulturer, på ett annat sätt. Så när det gäller barn så är det ju en skillnad. Men då tycker jag att det är dom som är mäst creepy typ viktorianska barn som har vuxenkläder på sig, fast bara i mindre storlekar. Och man får absolut inte ta av sig hatten, för då får man solsting!

Hangaround

2007-10-28 21:58
nej P26
Det har du nog rätt i. Samtidigt vet vi inte om just den subkulturella stilen kanske kommer och går genom åren ända fram till 2125. Om vi ser hur vi har det idag så vet vi hur 1700-tals kläder ser ut. Till och med Fia 25 som pluggar på tekniska klär sig i 50-tals stuket. Stilar har en tendens att komma och gå i våran tid. Endel är identiska och andra har influenser ifrån tidigare stilepoker. Så samtidigt kan detta paret jag skrev om leva just då 2Pac tröjorna kommer tillbaka för den 40 gången.

Men jag vill se förbi det. Jag tänkde mer på (om man väljer att tro på spöken, jag är objektiv) att det inte är omöjligt att vi ser ett popsnöre med snelugg och cheapmondays lysa till mellan träden ute i någon skog.

2007-10-28 22:03
SpT: ja precis man kan ju också undra varför spöken verkar gå ut efter sådär 300 år. Som att människor inte levde och dog 30.000 år före Kristus osv.

Men ja, jag tror ändå att det finns en ganska stor chans att just 2pac inte kommer överleva som popkulturell referens i 100 år. Det är faktiskt, trots 50-tals klänningar osv, väldigt få som har hosor och struthätta på sig. Eller knäbyxor med empirmidja, strumpeband och bonjour i blaggarn. om du förstår hur jag tänker.

Hangaround

2007-10-28 22:06
nej P26
Haha ja, varför har ingen sett en neandetalare smyga runt i sin sommarstuga? Det är för genom skillnigt.

Nej det har du givetvis rätt i, om 2Pac nu inte skulle helgonförklaras och sättas som stjärna på toppen av en julgran. Men jag är med på din tankebana.

2007-10-28 22:14
Fyfan, känner redan sympati för den 2200-talsmänniska som vaknar mitt i natten och ser ett lätt genomskinligt emo-barn vid fotändan av sängen.

Eller en Alex Schulman-brat som rasslar med guldklockor och håller husets invånare vakna varje fullmåne...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-28 22:16
Min favorit genom klädhistorien, och jag förstår att ni ruggar ihop i fasa därhemma inför prospektet att se ett spöke med utrustad med denna klädespersedel, är blygdkapseln: Kar V

2007-10-28 22:16
inte Kar utan Karl heter han såklart, ett väldigt passande namn

2007-11-07 09:34
en finulig tanke som ja nog kommer sitta å tänka på men har hört om moderna spöken som du säger oxå.. d va nån tant me ett spöke i sin lägenhet detta va en ung man som dött i ett gängbråk bara 2 år tidigare, så moderna spöken förekommer ju men vanliga är de icke
Ingen mera rosa banner

2007-11-07 10:52

Var väl någon på Det Okända eller liknande som hade ett missbrukarspöke daterat 60/70-tal som huserade i husets tvättstuga.

Att det inte dyker upp nya spöken beror på att fenomenet tros kräva en själ - i dagsläget har alla övervakningskameror och digitalkameror som blixtrar överallt snott samtliga själar för länge sedan. RUTTET!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-07 23:48
den pundande 2pac diggaren skulle formodligen hamna i ett låst fack och inte få spöka runt pg.a sina missbruk.

End of discussion
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!

2007-11-08 03:27
Modern menar du? lr finns det något som heter mordern?
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2007-11-22 13:06
I framtiden finns det säkert hologramspöken som folk tror är riktiga spöken för att jaga dem till vissa affärer.

2007-11-22 14:02
okaj alla som inte sett dom måste se dom ! usch och fyfan!

Sök på youtube efter = "urban legends"

Sen ser ni på

Ghosts del 1

Ghosts del 2
..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....

2007-11-22 21:53
spt, stilar har alltid kommit och gått, har inget med "vår" tid att göra.
cry me a river!
--> thcrew

2008-01-17 09:50
Hahah fyfan va kul med ett hiphop-spöke "Bu yao"

2008-01-17 11:37
och precis som i verkligheten skulle det vara mer skrattretande än skrämmande
http://www.kommandot.se/wp/

2008-01-17 12:52

Äckligaste med ett emospöke :S

MurmelMan - "Orgasm kan tjejer få på sin fritid inte när jag knullar!"