I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ljud och vibrationer

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-11-10 14:00

Ljud och vibrationer

En polare sa en rätt intressant grej till mig igår.

"Tänk dig ett träd mitt i öknen. Det är det enda som existerar där. Det finns inget tecken på mänskligt eller djuriskt liv, d.v.s det som händer där är det ingen som varken ser eller hör. Om trädet trillar, uppkommer det då ett ljud?"

Svaret ska då vara att det inte uppkommer något ljud eftersom att ljud endast är vibrationer i luften som vi snappar upp och uppfattar som just ljud. Eftersom ingen är där för att uppfatta vibrationerna i luften har det inte uppkommit något ljud.

Själv tycker jag att det är delvis fel eftersom att ljud är vibrationer. Uppkommer det vibrationer så har det därför uppkommit ljud, eller?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-10 14:32
tycker faktiskt inte det är så intressant. det beror ju på hur man deffinerar ljud. för mig är ljud vibrationer, oavsett om någon snappar upp det elelr inte
All makt åt Tengil, vår befriare<br>

2007-11-10 14:46
ljud är inte vibrationer utan våran tolkning av vibrationer.. ljud är inte ljud förrän vi hör det så nej det uppkommer inget ljud.. dock uppkommer det vibrationer som kan tolkas ut som ljud om nån var där.. precis som att en sak inte syns om ingen ser den..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-10 14:48
eller får omformulera.. det uppkommer ett ljud men det låter inte.. för jo man kallar väl vibrationerna ljudvågor och då är det ljud, och ljud kan användas till annat än att höras.. dock handla det bara om språk och inte om ett verkligt problem.. baror på vad man kallar saker och hur man definierar dem som nån sa..

2007-11-10 15:37
men ditt pucko. d e ju fan självklart att d kommer ett ljud om ett träd ramlar. bara för att du inte hör det så blir det vibrationer i luften.
 du är här med idiot förklarad på whoa
 "asså när vi bajsade var vi kungar"

2007-11-10 15:38
men orka vad gammal, finns ju redan trådar om samma skit grej "om ett träd faller i skogen...." PALLA? palla göra nya trådar också? PALLA???
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2007-11-10 16:02
BIT

Spara på dina knappar istället för att skriva totalt onödigt..skit. Och jag skiter faktist i om jag blir idiotförklarad av en idiot på idiot-whoa..idiot!

Pusherman
Sorry, jag visste inte om att det redan fanns en tråd.

2007-11-10 16:48
gällde fysiklagarna innan någon upptäckte dem? hade du fått lön innan du kollade på kontot? väldigt intressant.

ljud är flukturationer av lufttrycket, det uppkommer även om inte nån egocentrisk person är i närheten.

2007-11-10 17:55
det här är ju ett filosofiskt problem som är ganska gammalt, är tyvärr inte tillräckligt beläst (eller har för kasst minne) för att veta vem det var som tjafsade om saken ifråga.

men de allra flesta är ju överens om att saker man stoppar i en låda ligger kvar i lådan även när man stänger den. men man kan ju inte vara säker! problemet känns rätt irrelevant har jag för mig, då saken alltid ligger där igen då man öppnar lådan, så spela roll om den var i thailand och chillade så länge man lät lådan vara stängd?
vadå? jag dyster?

2007-11-10 19:55
som sagt det handlar om hur man definierar ljud.. är ljud själva vibrationerna eller vår tolkning av vbrationerna.. har man väl definierat det är ju det hela löst.. definierar man löser man ofta såna här problem rätt fort..

2007-11-10 20:05

Diskuterar ni själva ordet ljud eller själva ljudet? För det finns ju olika svar på frågan isåfall.

om träder trillar så uppkommer det ett ljud, som ingen hör :) om jag sjunger en melodi för mig själv, är det då ingen melodi eftersom ingen annan hör den? Måste något uppfattas/ ses/ upplevas/ höras av en mänsklig varelse för att existera? Jag tycker inte de iallafall. 

2007-11-11 12:10
Förmodligen är svaret på hur man definierar ordet ljud. Om man definierar ljud som vibrationer eller om ljud är ljud först då man uppfattar vibrationerna som görs till ljud.

2007-11-11 12:59
slår man upp ordet ljud tvivlar jag iofs på att det står att någon måste närvara.

2007-11-11 18:36

så om jag har musik på i stereon hemma och går därifrån utan att stänga av. om det nu inte är nån i närheten som kan höra musiken nu, produceras inget ljud då?

2007-11-11 19:47
Frågan är helt fel ställd. Skippa molekylerna och allt vet vad..

Riktiga frågan; ett träd faller i en ödslig skog utan någon närvarande som kan lyssna, kan man då säga att det finns något ljud?

En filosofisk fråga som man kan vända och vrida på i evigheter.

2007-11-11 20:54
Klart som fan det blir ett ljud, fast det är ingen där som hör det..
"Min sambos bror har två hakkors på ollonet.
Han vill hitta en utlänsk kvinna så han kan jaga henne runt lägenheten med sitt "tyska attackplan" i vädret." - Two_grand

2007-11-11 23:08
man brukar säga att det finns en empisrisk verklighet som inte är beroende/relativ. En helt objektiv verklighet. Den verklighet vi upplever är en tolkning som baseras på våra premisser, fördomar, värderingar osv. När trädet faller kan man ANTA att det uppstår ljudvågor, men man kan inte veta, därför att ingen är där för att observera och tolka det fysikaliska skeendet.
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*

2007-11-11 23:18
Ja, vi lever i en matrix-värld? Vem vet? Vi kanske bara tror att vi existerar?

Lita inte på någon..
"Min sambos bror har två hakkors på ollonet.
Han vill hitta en utlänsk kvinna så han kan jaga henne runt lägenheten med sitt "tyska attackplan" i vädret." - Two_grand

2007-11-11 23:25
ja, eller så kan man ställa frågan som gary larson. om ett träd faller i skogen och landar på en pantomim-artist, är det då någon som bryr sig?
http://www.kommandot.se/wp/

2007-11-12 17:17
testie:

Det är väl ändå exakt samma fråga? :)

2007-11-12 21:25
Det är soim att säga att när det är halvmåne så är månen halv på riktigt eftersom vi inte ser den ena halvan och då finns den alltså inte.

2007-11-17 16:51
Det är därför vi behöver ett utbrett övervakningssamhälle. Om ingen ser dig gå på toaletten har du ju uppenbarligen inte gjort det och till sist står du där i bankomatkön med något kletigt i byxan (och DÅ ser folk det så att revisionism av liknande natur inte funkar)