I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad är drömmar? Varför drömmer man?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-11-18 12:25

Vad är drömmar? Varför drömmer man?

Kan någon komma med en vetenskaplig defenition av vad dröm är eller vad det är som händer när man drömmer och varför? 
Om det nu finns någon sådan.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-18 12:29
Anledningen till varför man drömmer är att bearbeta de intryck man fått under dagen.

2007-11-18 12:32
Ja det har jag också läst.

Men hur ligger det till då när man drömmer sånt som inte har hänt en under dagen?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-18 15:03
Man drömmer väl inte enbart för att bearbeta intryck som man fått under dagen..

Det är väl av intryck man fått under hela livet egentligen.. Om man mår dåligt kanske man drömmer något som avspeglar det eller får en att känna sig bättre, eller mardrömmar kanske.

Fast man drömmer inte alltid, när man sover som djupast drömmer man inte alls tex.

2007-11-18 17:56
Mighty-M P18

Vill du utveckla?

2007-11-18 19:51
då vetenskapen inte vet svaret förstår jag inte varför du frågar whoa. god natt.
cry me a river!
--> thcrew
Manager

2007-11-18 21:53
ditt liv är nån annans dröm. nu vet du det.
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2007-11-18 23:00
joda 

Jag var ju inte helt 100 på om det fanns någon vetenskaplig förklaring eller teori. Därför jag kollade med whoa :)

2007-11-19 10:58
jag tror iaf att dörmmar är helt psykologiska!
det man tänker på, de man skulle tänkt på, de man gör och de man skulle gjort o.s.v..
är man rädd för saker så drömmer man om det, tycker man om saker så drömmer man om det. eller om man längtar efter något så drömmer man om det!

puh, detta kan ju fortsätta i evigheter så ja säger hejdå nu istället =)
hoes over broes ..

2007-11-19 11:23
Det är ett verktyg reptiler använder för att styra våra liv.
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha

2007-11-19 17:49
okej nu ska inte folk börja förhasta sig..
man ska ha klart för sig att man inte VET varför man sover eller drömmer... man vet dock att när man drömmer bearbetar hjärnan intryck man fått till sig.
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2007-11-19 18:00
Själva sovningen måste ju ha att göra med att kroppen ska vila kanske?

Själv drömningen måste ju som sagt vara något psykolgiskt.

Jävla forskare det e ju 2007, borde ju ha det exakt rätta svaret..

Shunare P25

Det är ett verktyg reptiler använder för att styra våra liv.

haha du den har jag faktiskt aldrig hört innan faktiskt, vill du köra en liten utveckling där ??

2007-11-19 18:11
zooman, jo ja skrev det.

cmg,
reptilerna handlar om det astrala planet, astral projektion och annat mumbo jumbo.

lär ju vara lite LSD inblandat i dess uppkomst.
cry me a river!
--> thcrew

2007-11-19 20:45
drömmar är väl något ur ditt undermedvetna som kan visa sig i många oliak former... men det är väl i grund och botten något intryck.... i drömmar kan ju samvete ingå, därav mardrömmar.

sen finns det juh dom som typ drömmer om "framtidsshit".. sånt e lite mer häftigt.

finns massa bänga grejer om lucida drömmar... asså att du kan ta kontroll över dina drömmar och typ leva i drömmen...

man säger juh också att dör man i en dröm dr man i verkligeheten... kan stämma för jag vaknar alltid precis innan jag ska slå i marken efter ett högt fall. vaknar o svettas....

vaknat många gånger gråtandes. och det rä väl så psyket hanterar sånt man inte tar itu med när man är medveten.
"who's callin' the shots? we hit that man first..."<br><br>Disatisfaction bring change

2007-11-19 20:56
lucida drömmar är rätt kul..
svårt att hålla kvar dom bara..
men kul att testa lite saker bara för att..

jag har förövrigt dött i drömmar många gånger utan att dö i verkligheten, det där är den största skrönan nånsin, hur fan ska dom överhuvudtaget veta att personen drömde att den dog? =)

blivit malen i en stor köttkvarn typ.. det kändes lite mystiskt :D
cry me a river!
--> thcrew

2007-11-19 21:05
joda 

tungt.. jag har aldrig dött i en dröm.. iof vet ja inte hru det känns att dö... men typ när ja ramalt har jag aldrig slagit i backen... jag har blivit skjuten huggen allt sånt..

inga köttvarnar dock haha..

och yeah lucida drömmar is the shit.. men it spook me once... jag av asså paralyserad ... skit sjuk shit... lämnade kroppen och gick ut genom dörren till mitt rum, samtdigt som jag låg kvar i kroppen men inte kunde röra kroppen d av d sjukaste jag vart med om... förlamad.
"who's callin' the shots? we hit that man first..."<br><br>Disatisfaction bring change

2007-11-19 21:14
Det med lucida har jag också läst om men hur fan gör man det?
Alltså jag har förstått att man måste hamna i ett tillstånd där man är vaken och sovande. Det går ju inte!

2007-11-19 21:18
cmg P21

typ när man är i "dvala" tror jag det kallas... det är därifrån man styr skiten....

först time is real fucked up.. det av d iaf för mig... skräckslagen jag låg paralyserad som sagt såg mig själv gå i väg genom dörren. men ändå låg jag kvar kunde inte röra mig fick panik... men men .... efter det har man haft det några ghånger till... d är ett skum tillstånd måste jag säga... jag vet inte riktigt mo jag gilar det eller inte... men iof så sysslar jag inte med sånt längre .. va mycket förr, höll på med en hel del psykadeliska droger vilket gjorde mig fett nyfiken .... men nu somnar jag för at sova och sedan vakna... drömmer gör jag men förösker inte hamna i några extrodinära tillstånd.

2007-11-19 21:37
Drömmar eju iofs verkligheten på ett sätt iom att man sover så pass stor del av sitt liv...

2007-11-19 21:39
lucida drömmar blir rätt tröttsamt..
det är som att du drömmer bara att du blir medveten om att du drömmer och därigenom får lite mer spelrum... har nog hänt dom flesta nån gång att dom kommit på att dom faktiskt drömmer för att det inte stämmer att dom är i venezuela eller whatever..

det svåra är inte att få klardrömmar utan att behålla dom.
cry me a river!
--> thcrew

2007-11-20 02:27
Varje gång man sover så pumpar kroppen naturligt DMT i låga doser till hjärnan.

cmg: Lucida drömmar kan man uppnå på olika sätt, sök på Google.

Upplevde en extremt lucid dröm då jag hade feber. Det var fruktansvärt verkligt och jobbigt både fysiskt (på något skumt sätt) och mentalt. Jag VAR massor av delar av en bil, JAG styrde alla små konstiga komponenter (det var inte som en riktig bil, men det var ändå en bil) på något konstigt svårt, ansträngande och jobbigt sätt. Detta kändes som en extrem öververklighet, fast ändå riktigt verkligt. Det känndes som att det höll på hur länge som helst. I drömmen viste inte jag vem jag var eller någonting, det ända som kam likna detta är en psykadelisk tripp, men det var det inte, det var en feberdröm.

Är det någon som varit med om något liknande?

2007-11-20 05:15
Blasta X2, det om DMT och drömmar är en myt tyvärr.

Vad drömmar är och hur dom fungerar är inte särskilt komplicerat alls. Här finns en riktigt bra sida om hur drömmar fungerar, man kan läsa om hur sjukt många andra olika saker också fungerar, men nu håller vi oss till drömmar:

http://science.howstuffworks.com/dream.htm
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2007-11-20 05:18
joda,
det kan vara knepigt men det finns rätt lätta tekniker som fungerar ganska bra för att fortsätta drömma.
att kunna kontrollera sina drömmar ger en otrolig fördel för att nå självinsikt på ett ännu djupare plan. direkt kontakt med ens undermedvetna, now thats what id call Reality.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2007-11-21 00:14
inget är okontrollerbart :)
cry me a river!
--> thcrew

2007-11-21 03:04
Mighty-M P18, vad yrar du om? :D

2007-11-22 15:45
Det där med att ni lämnar kroppen är inte lucid, det är förmodligen astral projektion.

Lucid är endast en dröm där du själv är medveten om att du drömmer. De som är duktiga och kan kontrollera det har lucida drömmar varje natt. När man är medveten om att man drömmer kan man göra vad som helst som att flyga, andas under vatten, gå igenom speglar, ändra former på objekt eller ha sex med vem man vill.

Finns massvis med info på internet. Även forum endast för lucid dreaming.

Om ni vill börja med lucid dreaming så är "Dream log" det första ni ska skaffa, börja skriva ner era drömmar. Det är otroligt bra för komma ihåg sina drömmar, ha en bok brevid er säng. Viktigaste är att ni skriver ner objekt som har haft stor betydelse i drömmen, efterrsom nästa gång ni stöter på det här objektet så kommer förmodligen konstatera att ni är i en dröm. Det är faktiskt rätt svårt att veta om man drömmer eller inte. Ett bra tips jag har hört är att man ska titta på sina händer om man tror man drömmer.

Ett annat tips är att ni ska fråga er själv om ni drömmer i vaket tillstånd, fråga er varje dag "Drömmer jag?" gör det här 20 gånger om dagen så kommer ni förmodligen fråga er själv när ni drömmer också.

Om ni har tips eller länkar så skicka gärna :)

2007-11-22 15:47
Skit bra sida här; http://www.dreamviews.com/

2007-11-25 18:21
har ni aldrig drömt något som sen hänt på riktigt?
det är riktigt skumt, deja vu !!

typ som en gång va jag på en fest & haffa en brud, så la vi där så kändes det som jag gjort det innan så kom min hjärna fram till att jag har drömt detta.