I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Antivåldtäktskampanjen

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-11-22 22:35

Antivåldtäktskampanjen

Anledningen till att jag lägger tråden i Vardagsfilosofi istället för Politik är för att jag vill diskutera känslor och tankar framför lagar etc.

Av någon anledning blir jag irriterad när jag ser affischerna som finns i samband med antivåldtäktskampanjen.

Sämst enligt mig är bilden där en tjej och en kille sitter ner med var sin flaska i handen, vilket möjligtvis kan innehålla alkohol.

Bilden sänder enligt mig ut framför allt 2 signaler:

1. Killar vill bara ha sex
2. Tjejer vill inte ha sex

Eftersom min skola tycker att den här kampanjen är jättebra har vi också fått mail om att vi ska gå in på okejsex.nu och kolla efter själva. Sagt och gjort, efter en stund kommer jag in på sidan:

http://www.okejsex.nu/verklighet/fall_fran_verkligheten/hotell

Finns flera fall förutom just detta. Det som jag reagerade lite på vad dessa stycken

"Katarina följer aldrig med Patrik till hans rum. Hon gråter sig istället till sömns. Hon berättar inte för någon om vad som hänt. Vem ska tro henne? Alla gillar Patrik. Men hon mår väldigt dåligt och slutar efter en tid att träna konståkning. Någon polisanmälan blir det inte.

Det här exemplet är sammanställt utifrån flera olika fall för att ingen enskild person ska känna sig utpekad. Materialet är hämtat ur autentiska polisförhör som hållits med anledning av våldtäktsanmälningar. Namn och detaljer har ändrats. "

Om hon inte gjorde en polisanmälan skulle hon ju inte kunna vara med på sidan eftersom de är hämtade ur autentiska polisförhör? Jag förstår att denna historia är sammanställd utifrån flera olika fall (för det står nämligen i texten), men då borde ju inte just hennes delar vara med?

Sist av allt:

Jag är emot våldtäkt till 100 %, det är verkligen jättefel, hemskt och oförlåtligt. Det är bra att dessa problem uppmärksammans

Men den här kampanjen är ganska klantigt upplagd tycker jag.

Vad tycker ni?

Twang System fi de werl

2007-11-22 22:46
jo det är ganska jävligt, man börjar i heeelt fel ände. man ska inte vända sig mot kvinnorna utan mot den manliga normen i alla gämnstäldhetsfrågor, och jag menar alla..
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2007-11-22 23:10
Jag tror att dom la in just dendär historian för att både poängtera hur en "klassisk" våldtäkt kan gå till, OCH hur många det är som inte anmäler.

Dom försökte slå två flugor i en smäll helt enkelt, men inte på bästa sätt.
"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning

2007-11-22 23:11
Måste vara fördjävligt att vara kvinna i vårat samhälle, allt är skit och inget är bra. Alltid så synd om dem.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-22 23:15
"Källa

Det här exemplet är sammanställt utifrån flera olika fall för att ingen enskild person ska känna sig utpekad. Materialet är hämtat ur autentiska polisförhör som hållits med anledning av våldtäktsanmälningar. Namn och detaljer har ändrats."

Står det efter varje berättelse iofs.

"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning

2007-11-22 23:48
Lillfrida 

Exakt. Men hon kan ju inte berätta att hon inte polisanmälde om hon inte polisanmälde, eftersom berättelsen "är hämtat ur autentiska polisförhör som hållits med anledning av våldtäktsanmälningar."

Du citerade det ju till och med själv.
Twang System fi de werl

2007-11-22 23:50
Dj_Paco P18

Hon kanske väntade med att polisanmäla?
Ingen aning. Lite dumt är det iaf.

2007-11-22 23:51
ZoO-Man P20

Jo, men som våldtäktsoffer så kanske man uppskattar en sån sida dit där man kan skriva till anonymt och få råd och stöd till exempel?

Allting har dom ju inte gjort fel!

2007-11-23 00:51
Lillfrida 

Jo, men då blev det ju en polisanmälan i alla fall...
Twang System fi de werl

2007-11-23 13:29
dom har blandat data bara..

först har dom tatt det dom vet av förhör angående tillvägagång för en normal våldtäkt

sen har dom tittat på en uppskattad anmälningsprocess.
cry me a river!
--> thcrew

2007-11-26 11:49
okej. tyck vad ni vill om hur kampanjen är upplagd, men varför måste alltid ni snubbar dissa  så hårt på en gång (ja jag drar folk över en kam nu)? vore det inte bättre om ni istället försökte uppmärksamma det positiva i kampanjen? jag blir så jävla less.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-26 13:47
Lite ironiskt att jag läst en bok om jämnstäldhet, och i den stog det just att män aldrig vill vara en grupp när kritik  riktas mot dem, utan bara när det går bra. Det stog också att när någon kritiserar män, så tar vi aldrig åt oss, utan skyller på små detaljer, och gör ett himmla liv av det.

Jag tycker att trådskaparen är en mes, ta det som en man.

Jag tror det centrala är att upplysa om hur hemskt våldtäkt är, och inte jämsställdhetsfrågan, även fast det är en viktig del i ämnet.

Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

2007-11-26 14:24

schism F18

Vilket är det positiva i kampanjen, förutom ett ställningstagande mot våldtäkter, enligt dig då?

Mvh P18

Samma sak gäller väl kvinnor i stort sett?

Sen kan du ju väl säga hur jag ska ta kampanjen som en man, för enligt kampanjen så är jag väl just nu ute och våldtar kvinnor pga att jag inte kan läsa signaler..

Twang System fi de werl

2007-11-26 16:20
Har fått en del "alla män är svin"-vibbar av den där kampanjen. Väldigt dåligt utformad om Ni frågar mig.

2007-11-26 16:36
tråden är rensad pga att väldigt många inlägg var väldigt okonstruktiva. utveckla gärna vad ni menar ist för att bara skriva "de e fett kefft" t ex..
vadå? jag dyster?