vet inte vad syftet är med den här bänga tråden men om du försöker fastställa vad en Färg är för något ur en objektiv synvinkel råder jag dig att undersöka vad Ljus är för något och hur det fungerar, istället.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Min farsa är färblind....vilket inne bär att mina systrars barn (om det är killar) har risk för att bli färblinda...för det är bara killar som kan vara färgblinda som jag förstått...och som min farsa förklarade det för mig så var hans morfar färgblind... allts kommer hans barnbarn som är killar som ha nblir morfar åt att vara färgblinda..eller ha större chans att bli färgblinda... tror cok att det är så att en färgblind människa inte kan få ett barn dom blir färgblindt... me njag vet inte..har bara för mig..rätta mig om ajg har fel...
Det blir ingen extra sång, vi är klara – hej då
the_slayer Antar att din far har rödgrön färgblinhdet. Därifrån är risken lika stor för dina och din systers (nej jag menar inte gemensamma) barn att få samma färgblindhet som din far. Detta i teorin, nu vet vi dock att du inte är färgblind, alltså är du förmodligen inte bärare av anlagen heller. Din syster kanske inte heller är färgblind, men risken är ändå att hon är bärare av anlagen. Därifrån är oddsen större att din systers barn kan få rödgrön färgblindhet större än för dina barn.
okey okey :) då är ja med lite mer.. =) men fortfarande..kan tjejer bli färgblinda ? nån som vet det med en säker källa ?
Ja det kan dom. Rödgrön färgblindhet sitter på x-kromosomen. XX = Flicka XY = Pojke Ska en kille bli färgblind (rödgrön) krävs att anlagen ligger på hans X-kromosom. Ska en flicka bli färgblind krävs att hon har den på både, har hon den bara på den ene är hon dock bärare av anlagen och kan fortfarande få barn som är färgblinda. För blågul färgblindhet är riskerna lika stora för båda könen då anlagen för detta ligger på ett annat kromosompar. För total färgblindhet vet jag inte vad som gäller riktigt, hittar det inte att läsa någonstans heller.
okey...tack =)
utav alla färgblinda är 80% eller något sånt killar har jag hört
Mike, Mike, where's your head? Even without it, you're not dead!
Men ingen vet ju vad röd är för färg från första början eller varför den heter röd. Om jag säger att en boll är röd så kanske det är fel enligt någon annan fast ändå rätt... eller nåt. Alla människor kanske ser olika färger jag menar, det finns ju ingen som säger att röd just är röd eller.. Är det någon som fattar överhuvudtaget något av det jag säger? :P. Den kanske ser att bollen är en helt annan färg fast för dom så heter (min) grön, röd. Man kan ju inte se genom någon annans ögon.. Fan vad jag mumlar..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jag hänger med iaf =) tror jag...
Jag visar en lampa för en blind och säger -Vilken fin lampa, va? Då svarar han såklart -Jag kan inte se nån lampa Finns det nån lampa egentligen? Det är ungefär samma sak punghuvve
Mikael Söderlund was here!
Om vi ser en sak och kan röra den så finns det ju, om du är blind så finns det fast du inte kan se den bara röra den. Punghuvve
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Dessutom så sa jag inte att färgen röd (eller hur fan du nu tycker att den ser ut) inte finns.. Bara hur den uppfattas i människors ögon.
Jag har tänkt på en sak som är lite av samma ämne:
Tänk om vissa människor har omvänd färgskala, så svart för dom blir vitt och tvärtom.
Tänk när dom är små och ska lära sig färger och deras fröken visar dom en brandbil och en gran och sedan lär dom att färgen på brandbilen är röd och att granen är grön. Då uppfattar ju barnet det att när dom ser en coca colaburk så vet dom att den är röd eftersom den ser likadan ut som brandbilen. Men tänk sedan att barn 2 får se precis samma exempel men den nyans som han uppfattar på brandbilen är samma som den första ungen uppfattade på granen. Då ser den andra ungen rött som det vi kanske ser som grönt, och samma med alla färger.
Detta borde leda till en horribel klädsmak tillslut....
Arguing over the internet is like competing in the special olympics; Even if you win, you're still a fucking retard!
Ja det var så jag menade. Ingen kan ju direkt se vilken färg du ser. Du kanske ser en coca-cola burk som grön and what not.
waffles du e ute och cyklar. Färger finns ju visst?
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*
Haha, det finns alltså på allvar de som tror att färgblinda ser i svartvitt? :P
"Dessutom så sa jag inte att färgen röd (eller hur fan du nu tycker att den ser ut) inte finns" står där uppe..
omen22 Färgblindhet är ett genrellt symtom, finns inte en enda sjukdom som heter färgblindhet där ALLA har svårt att skilja rött från grönt. Skulle inte vara förvånad om vissa såg i gråskala, inte så att man dör om man inte har "tappar"
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*
Gah, var det inte någon som förklarade hela grejen med färger och ljus tidigare i tråden?
Jag har också funderat en hel del på det som batrat sa. Fast det där med att det leder till horribel klädsmak tror jag inte stämmer, jag tror att man lär sig vad som passar till vilket oavsett vilken "syn" man har på färger.
snacka med tuggarn här på whoa han är färgblind. ni kan ju be han göra testen!
Mike, Mike, where's your head? Even without it, you're not dead!