I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

lycklig imorgon?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-12-17 01:39

lycklig imorgon?

Jag ska på tisdag stå inför min klass och prata om vad jag gör om fem år när utbildningen är klar och jag förhoppningsvis har gjort verklighet av min dröm. Jag ska med andra ord berätta vad min definition av lycka är och samtidigt applicera detta på framtiden som något sorts mål att uppnå.

Det enda problemet är att jag inte ser livet på detta sätt. Jag har ingen dröm som jag förväntar mig att uppnå utan försöker leva min dröm i nuet. Med andra ord; mitt mål med livet just nu är att gå denna utbildning. Jag tror att man aldrig kan bli riktigt lycklig om man hela tiden strävar efter att "må bra imorgon" då vi alltid lever "idag".

...möjligtvis en smula svårt att förstå med endast några meningars hjälp, men jag hänvisar även till denna film för extra klarhet.

Jag har pratat med min lärare, men hon vägrar förstå hur jag ser på saken. Hon ser hellre att jag ställer mig upp och ljuger ihop en framtidsvision istället för att presentera min existerande.

Är jag löjlig som håller hårt på mina principer eller ska jag helt enkelt vika mig för att få ett bra betyg?

when Im first you dont go next
myspace.com/askinovic

2007-12-17 01:59
well, du får nog gå upp där o dra en liten lögn, men säg till läraren att du ljög ihop allt då du inte såg någon annan utväg.
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2007-12-17 02:04
Känns jävligt fel om jag skulle göra det. Varför borde jag inte stå fast vid det jag tror på?
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic

2007-12-17 04:09
Folk har så jävla svårt att fatta hur folk vill leva sina liv om det inte följer det vanliga, jobba till pensionen > dö.

Knasig lärare du har, borde hon inte stödja individen istället för att be dig att följa hennes mallar så hon kan bedöma dig lättare?

2007-12-17 08:48
wallhack: Jo, man tycker ju det... men icke. Man förväntas leva sitt liv som du beskrev

2007-12-17 09:02
Välkommen till verkligheten. :)

2007-12-17 09:07

Jag tycker definitivt att du skall framföra att du vill bli brandman, polis och astronaut oavsett sanningshalten bakom.

Man kan se det som en stilgrepp samtidigt som en kritik mot tron på att man kommer uppnå mål man sätter för tidigt ifall man antingen är för specifik eller siktar för högt.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Manager

2007-12-17 09:40
Ibland är det mer värt att spela spelet än att försöka förändra reglerna.

Frågan är om det här är en av de tillfällena. Allt handlar om vad du har att vinna på det.
Redline!

2007-12-17 12:44
Jag tycker att du ska säga precis de du skrev i andra stycket men några ord i början t.ex. Idag är det meningen att jag ska stå inför er, min klass, och prata om vad jag gör om fem år när utbildningen är klar och jag förhoppningsvis har gjort verklighet av min dröm.

Sådär hade jag nog framfört det, som avslut går du ut ur klassrummet och kommer inte tillbaka till skolan förens på onsdag!

2007-12-18 03:57
Vad har du att förlora på att framföra din egen version?
Sänkt betyg versus att stoltheten får sig en törn. Jag hade
definitivt valt sänkt betyg, men det är bara för att jag är som
jag är. Det mest rationella är ju att bara göra henne till viljes.
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.

2007-12-18 09:37
Snacka om att du hoppas att om fem år så kommer du respekteras för vad du tror på, till skillnad från nu, när du förväntas ljuga för att få bra betyg.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2007-12-18 10:41
Askin P20

det gör du jue... du drar först lögnen, gör klar skiten, sen efteråt så informerar du åhörarna om att du bara ljög..
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2007-12-23 22:13
Jag håller med Onkel Sam alltså. Vad i helvete pluggar du till, divisionschef på McDonalds?

2007-12-23 23:52
Johnny: Ljudteknik... jag körde på det jag trodde på och ljög inte en sekund... läraren tyckte att jag gjorde bra ifrån mig men vet inte om hon ska godkänna mig eller inte... så det lär väl visa sig=)

2007-12-24 11:51
grym film asså... gjord av samma snubbar som gör South Park:D

2007-12-24 15:25
Skitgrym film.

Godkänner inte läraren dig är hon (uppenbarligen) dum i huvudet.
It's only gay if balls are touching

2007-12-24 22:35
håller med dig om livsysnen men förstår inte varför det måste vara en motsättning till att ha mål längre fram.. du går en utbildning som ljudtekniker, kan du ärligt säga att du aldrig funderat på vad den kan leda till och tyckt det känts roligt eller möjligen trist i värsta fall?

sa din lärare verkligen ordagrant att du skulle få dåligt betyg om du inte sa att du förväntade dig att vara skitlycklig och ha uppfyllt en dröm om fem år? eller var det kanske mer nåt du fick för dig? låter ju helt bisarrt..

nice liten filmsnutt..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-24 22:40
ag tror att man aldrig kan bli riktigt lycklig om man hela tiden strävar efter att "må bra imorgon" då vi alltid lever "idag".

word. lycka nås inte genom strävan,
lyckan finns överallt redan.
bara att ta emot den.
cry me a river!
--> thcrew

2007-12-24 22:42
(däremot kan jag slå vad om pengar om att du har en idealföreställning om ditt eget liv 5 år från nu. sen att tro att lyckan finns i drömmen är bara korkat och dumdristigt. en dröm är just en dröm och inte verklighet)
cry me a river!
--> thcrew