I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur TROR ni att ni skulle reagera på nå´t riktigt sjukt ?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-12-18 21:56

Hur TROR ni att ni skulle reagera på nå´t riktigt sjukt ?

OK, ibland undrar man ju ur fan man skulle reagera rent fysiskt och psykiskt på att se helt fucked up saker som man gör i film fast i verkligheten. Mord,väldtäkter, hot och skotlossningar osv .. eftersom jag aldrig har sett brutalare saker än krogslagsmål och en del polisbrutalitet i mina dagar så tror jag jag skulle bli helt chockad och spy o pissa ner mig osv av att se nån skjuta nån annan till döds på nära håll osv..skulle nog ta terapi också.

hade en jobbarkompis från Afghanistan, som visserligen dilla mycket skit, men han sa att han hade sett människor bli skjutna med bazooka och fått sitt nackskinn knivflått och draget över huvet som en luva i sitt hemland. Har man sett sån´t tror jag itne man har så lätt att berätta om det för jobbarkompisar som han hade men vem vet..
topican kan väl kretsa kring två saker.
1. har ni sett nå´t galet som de flesta svenskar inte ser och hur reagerade ni ?
2. hru trro ni ni skulel reagera på såná här saker ?

Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

2007-12-18 21:58
Ja, jag var mycket liten.. säkert under 10 år men kommer inte ihåg, vi fastnade i en bilkö nere  vid halland tror jag det var, då hadde den hänt en olycka och vi ser folk går runt och plockar kroppsdelar.. jag själv ser en fot ända upp till vaden och inte så mysigt.

Det är vad jag kommer ihåg, kan väl va så att jag kommer ihåg mer än vad jag igentligen gör men ja..

Min morfar spydde iaf och mådde inte så bra.
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."

2007-12-18 22:11
Jag har sett en del, mest i Irak och Saudi Arabien.

första gången jag såg en människa som blivit sönderskjteun med ett vapen så stelnade jag till bara, när man fick se hans bror sörja och ville ta livet av sig så fick man bara en bitchslap av hur jävla korkad världen är. jag utvecklade vapenskräck efter att jag sett vad ett vapen gör mot en människokropp.

finns inget tufft eller coolt med det öht.
"angel headed hipsters burning for the ancient heavenly connection to the starry dynamo in the machinery of night,"

2007-12-18 22:45

Jag jobbar på sjukhus som undersköterska, på en avdelning där man träffar rätt många döende och lidande människor o ser många av dom som döda oxå. Innan jag började jobba där hade jag aldrig sett en död människa ens vilket en stor del av befolkningen i detta land inte har heller. Det är inte normalt men ser man tillräckligt mycket av det så blir det till ens vardag.
Tror samma sak gäller i tex. krig, man vänjer sig vid att se hemskheterna och man blir avtrubbad. Visst sätter det spår i en och man kommer ihåg det men utsätts man för något tillräckligt länge så anpassar man sig till den relativt snabbt. Det svåra är att komma tillbaka till det som vi kallar en "vanlig vardag" och ett normalt samhälle. Då förstår man hur illa det man sett är eftersom man anpassar sig tillbaka till "det normala".

"Det normala" är ju bara normalt för oss eftersom vi lever i det hela tiden o vi har anpassat oss efter det.

Nu vill jag tillägga att jag inte alls klassar att jobba på sjukhus som lika hemskt som att va med i krig o sånt, tror bara att grundteorin i hur vi anpassar oss till vår omgivning är densamma.

In case you didn't notice, I was being sarcastic.

2007-12-18 23:29
nam1986 P21

Du har nog lite rätt där ja, inte alls lika hemskt men det sätter ju sina spår det med säkert.

Och jag tror jag skulle få svåra problem om jag skulle se ett krig eller liknande.
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."

2007-12-18 23:47

Äsch, att se lite blod och död är naturligt för oss människor.
Jag tror snarare att dagens samhälle är ganska sjukt, där allt som har med döende att göra förpassas ur vår vardag och stängs in på sjukhus.

För 100 år sedan kude 5-åringar se grisar slaktas och mormor knuffas från ättestupan. Idag svimmar vuxna människor när de skär sig i fingret och gråter över labråttor. Det sistnämnda är väl mestadels kvinnor iofs, men ändå. Folk är så jävla mjäkiga.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-18 23:50
mästerkatten

ättestupan är väl ändå en myt?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2007-12-18 23:56
Misery_chick 

Jag har faktiskt ingen aning. Min poäng om brukarsamhällets råare vardag tore dock ha gått fram.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-18 23:57
mästerkatten

jadå, jag bara undrade.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2007-12-19 00:41
borde kanske nämnt att jag också jobbar en del inom vård och har haft mycket med döda människor att göra. Fast jag tänker inte på våra gamla som dör aqv naturliga orsaker, mer på sånt som afflaff och fat cesar nämnde.. tack för att ni delar med er.
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

2007-12-19 05:38
stämmer nog att man blir riktigt avtrubbad beroende på hur ens vardag är, jag har flera polare som inte klarar att se en droppe blod, tror de hade svimmat om jag berättat lite av det jag sett i Irak.. men som sagt, efter ett tag vänjer man sig och slutar bli förvånad eller tänka något särskilt om det..

tror ett av de jobbigaste jag varit med om var en en gång, vi hörde skottlossning från maskingevär (monterade på humvees) och m16 tror jag det var, mitt på dagen.. satt och täntke vart de skotten gick för man kunde höra vanlig skottlossning hela tiden men inte så ofta från humvees eller tanks inne i byn.

dagen efter visade det sig att 3 pojkar, 13, 16 och 18 år gamla hade varit ute och fiskat för sin familj och kommit för nära en ett kraftverk med sin träbåt, amerikanerna sänkte båten och dödade 16 och 18åringen med skotten, 13åringen blev skjuten i benet, armen och ett skott skar upp ett litet sår på sidan av huvudet men han överlevde..

hans två äldre bröder hittades en vecka senare genomborrade av skott längs med floden.

han som överlevde blev tagen till ett sjukhus någonstans och kom inte tillbaka.. hans föräldrar fick inte veta vad som hände med han heller..

så nu kan jag inte inte glömma när jag satt och hörde skotten .. svetsat fast sig i huvudet..
"angel headed hipsters burning for the ancient heavenly connection to the starry dynamo in the machinery of night,"

2007-12-19 09:27
Kanske borde ta och kasta mästerkatten ner för ättestupan då, jag menar, det hörde ju till vardagen förr i tiden, vi har ju blivit så mesiga idag.

Suck...

2007-12-19 10:02
åkte guidebussen i paris i sommras då jag ser en man som (tydligen) har blivit påkörd av en bil, slagit skallen så hårt i framrutan att det har blivit sprickor. han låg på marken bredvid bilen med en knäckt skalle och blod överallt

jag, likt alla andra på bussen blev illamående och täckte ögonen eller munnen

2007-12-19 20:33
såg en fet jävla bilkrock en gång. det var väldigt obehagligt, speciellt som jag och min kompis kanske indirekt var orsaken. vi stod och liftade kanske tio meter bort och en bil kör ut i en korsning och blir träffad rätt över sidan av en bil i jättehög fart. ena bilen voltar och den andra smäller mot en betongsugge-liknande sak. när vi sen såg att ingen varkade särskilt illa skadad blev det iofs lite småcoolt:)
http://www.kommandot.se/wp/

2007-12-19 20:39
mästerkatten

...det sistnämnda är väl mestadels kvinnor iofs, men ändå. Folk är så jävla mjäkiga.

är kvinnor svagare än män?
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2007-12-19 20:46
fimp F24

Självklart. Men det är inte deras fel utan Reinfeldts, eller va va det vi kom fram till?

2007-12-19 20:47
mästerkatten ja, just det :)
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced
Poet

2007-12-20 01:46
Hot är ju vardagsmat, så det har man blivit hämmad för. Sen det här med blod, det ser man också mer eller mindre överallt.

Har fått en pistol riktad i ansiktet på mig... två gånger dessutom hehe. Och ja, jag pissade på mig då, eller rättare sagt, jag blev paralyserad och kunde inte riktigt säga något. Kändes mest bara overkligt, men måste kunna skratta åt det. Inget som jag gick och blev förstörd över en längre tid eller så. Var bara chockad några timmar, sen skakade man sig av det.

Min pappa hade det inte lätt, han fick se sin egen pappa bli avrättad som barn. Sen tvingades min farmor, min pappa och hans syskon att kasta stenar på liket som hängde i galgen. Sorgligaste är väl det att min pappa var så pass ung att han inte visste vem det var han kastade sten på.
At the gates of Eternity...

2007-12-20 03:53
BC99

WTF!? Var var det någonstans?
Like hell yeah! Flock the seagulls on this mothafukka!
Poet

2007-12-20 11:07
Narzil: Vilket av det?

2007-12-20 14:12
Jag jobbar på akuten. har sett mycket elände och mycket skit.
Det som är jobbigast att se är inte döda, lemlästade människor utan samhällets baksida.
All missär som finns.

Det är sjukt jobbigt för man tänker då hur jävla lyckligt lottad man är som har allt det där som dem inte har.
"Skulle väl åka dit som en inbrottstjuv /<br> som bara vips dyker upp som en tillbakaspolad simhoppsbrud /"<br>

2007-12-21 03:06
BC99

Det med din pappa
Poet

2007-12-21 20:46
Narzil: Det tråkigaste med det som hände min pappa och hans familj, är att det är långt ifrån unikt. Det var under Saddams regim, i Irak sent 60-tal. Och min farfar (som var kommunist) och dessutom högsta hönset inom polisväsendet, fängslades i först två år, för att sedan bli dömd till döden genom hängning.

2007-12-21 22:03
BC99

Fyfan.. Beklagar eller vad man ska säga..

2007-12-21 22:28
BC99 P24

I feel ya, min farfar var en av ledarna i ett kommunistparti,de flesta blev avrättade, han dog efter att ha åkt in ett dussin gånger och kommit ut halvt levande.
alla som hade kopplingar till partierna blev efterlysta för avrättning, kvinnor och barn också.
det var så vi slutade upp i Sverige..
Poet

2007-12-21 23:48

Narzil: Vad ska man säga, tyvärr ett öde som drabbat många av oss kurder/araber från Irak. Tack för omtanken.

Afflaf: Jag beklagar. Off topic, vart kommer ni ifrån om jag fråga?

2007-12-22 05:41
BC99 P24

Alla ursprungligen från al Nasriya och Babel men farsans familj osv är från Soog al Shuyoch och morsans familj från al Nasriya och M'sayab.

2007-12-22 16:29
hjärtklappning, kissa på mig, ge ifrån mig konstiga ljud. antagligen.
We call them winerbrods.
Poet

2007-12-23 21:58
afflaf: Soft, ni är shia eller? Inte för att det spelar roll, men intressant :)

2007-12-24 01:55

Har väl inte sett så mycket sjuka saker egentligen. Min morsa som fick däng av farsan som liten, farsan död i kistan också som liten, men det är nog ganska vanligt tyvärr.

Tror inte jag skulle bli så överdrivet skakad av att se nåt riktigt obehagligt. Klart att det skulle vara jobbigt men jag är, inte känslokall, snarare så ser jag ganska rakt och logiskt på saker typ.
- Jaha, där höll jag på att bli påkörd av en bil, skönt att jag inte blev det :).

2007-12-24 02:14
Dissekerat människolik.

Ni som tävlat inom något kan förstå känslan, som innan en tävling/match när man är nervös, men när det väl sätter igång så är man så pass inne i det att man egentligen glömmer den "sjuka situationen" utan bara gör sitt. Det är ganska roligt efter ett tag när man fått grepp om hur och vad.

2007-12-24 10:22
BC99 P24 hehe aa jo vi är shia :)

2007-12-27 22:44
hur skulle ni reagera om ett flygplan sprängdes/crashade? :o skulle va coolt o ena sidan.. den andra, om de börjar regna kroppsdelar o shit?.. hm =/

2007-12-27 22:57
Fyfan. Mycket misär runt om i världen.
En jobbarkompis till mig från Kosovo var med om något jävligt hemskt.
Jag vet inte vad hennes man hade för relation till landet/politiken eller så, men soldater sprang in i deras hem (från vilket land dessa soldater var ifrån vet jag inte, har absolut _ingen_ koll på det kriget), de bad hennes man ställa sig på knä, samt under vapenhot tvinga henne och hennes 2 barn stå och titta på när de sköt skallen av hennes man.

Hon mår dåligt när det kommer till just saken att tänka på eller tala om situationen, men i helhet så lever hon på bra i vardagen.
http://myspace.com/BoodaBlezzin
Graffare

2007-12-29 17:23
jag såg en pundare hoppa ner på spåret vid t-centralen, spräckte skallen. hjärnbitar o sjukt massa blod runt hela han, jag kunde inte göra så mkt. stelnade bara till o gapade, det va lite läskigt.

2008-01-16 10:21
Har i verkligheten inte sett något egentligen, "det vanliga" så att säga. Men som liten spenderade jag en hel del tid på sånadär äckliga sidor, av ren nyfikenhet. Där fick man se en jävla massa helt sinnessjuka grejer. Om jag såg något med mina ögon vet jag inte hur jag skulle reagera...som jag tror själv, om jag såg en död människa oavsett vilket sätt personen i fråga dog på, skulle jag nog bli lite kall och tänka "Fan också..."
A historian is a prophet in reverse
Manager

2008-01-16 11:14
Det "värsta" jag sett är en snubbe som dog efter att han blivit påkörd. Mitt på avenyn i Göteborg.

Jag ville gå fram och kika lite närmare, men mina polare ville bort därifrån. Vi kom tillbaka en stund senare, men då var det värsta folksamlingen där.

Med andra ord, jag tror jag skulle bli mer fascinerad än något annat om jag såg någon dö/vara död.

Vapen och krig etc är dock något som inte fascinerar lika mycket. Har haft en puffra i ansiktet en gång, det var ingen höjdare.
Redline!

2008-01-16 11:43
Jag såg en gubbe bli överkörd av ett tåg när jag var i 12-årsåldern. Jag vet inte varför, men jag tänkte knappt på det efter.
Signatur får rum här

2008-01-16 13:40
Jag hoppas att jag skulle ta det helt normalt iaf. Fan inte springa runt och skrika som en tönt, för det är ju jävla löjligt.

Den gången jag såg en snubbe ligga helt utsmetad på asfalten efter att ha hoppat från sjunde våningen så ville jag gå fram och peta på honom. Men jag fick inte för ambulansmännen :(

Skulle vilja gå igenom ett sånt där kul test också, man får se massa bilder på blommor och bin, kattungar och köttfärslimpor. För att sen få se massa bilder på sönderknullade barn, blod och tjejer som dricker spyor och så läser nått instrument av vågorna i hjärnan.
Gå igenom det utan reaktion hade varit kung!

2008-02-01 09:56
Chaplyn, serber gjorde det där hemska.
..ima shoot down the propaganda stuck in yo brain like the military did to the fourth terrorist plane!

2008-02-01 11:44
inte sett så mycket faktis, men finns sjuka grejjer att hitta för den som söker.. en polare satt o kolla på när två killar våldtog o ströp en brud samtidigt som hon levde sågade de av benet på hon också... kan själv inte se sånt men fattar inte hur de klarar av det:/

Vet inte hur jag skulle reagera
Tråd dödadar!

2008-02-01 12:21
Har sett ett par döda människor i mitt liv vissa i bättre skicka än andra och jag har faktiskt inte något problem med det. Jag drömmer inga mardrömmar eller mår dåligt av det på något annat sätt.

Däremot så var jag vid min farfars lik och det var rätt jobbigt eftersom man känner personen.
www.myspace.com/spectrocon
www.myspace.com/zentre

2008-02-03 22:45

... brukar också fundera kring detta... har inte heller sett eller vart med om någe överdrivet trasigt eller hemskt... men jag antaar att jag i stundens hetta skulle få någon mindre blackout/bli paralyserad och bara tänka på att få folk eller mig själv i säkerhet osv. Sen efteråt skulle jag säkert spy eller på någe annat vis drabbas av chock...

2008-02-06 23:00
En väldigt god vän och även lagkamrat inom fotbollen var sekunder ifrån att dö mitt under en fotbollsmatch. Det är nog det värsta jag varit med om. Troligt vis pga. att det är en bra kompis! Det var hörna och han och en motspelare gick upp i n nickduell. Han nickade en så hårt i bakhuvudet att han spräckte vänster baksida av huvudet. Min kompis då som satsat rejält i duellen satte tungan i halsen och blev helt ställd. Käkarna stängdes så det var omöjligt att öppna munnen och dra ut tungan. Turen var att en som spelat i vårat lag var nere från plugget i sthlm under sommaren. Han pluggar till läkare och kunde med lite hjälp trycka honom så hårt i magen att tungan trycktes ut. Det tog en stund innan han sprang in på planen. Alla skrek "ring ambulansen!", "snaaaabbt!", osv. Då sprang han in och räddade hans liv! Personen som satt tungan i halsen gjorde motstånd så det tog någon minut innan han kunde trycka/slå honom i magen. Ambulansen var på plats 5 minuter efter att vi ringt och det bör nämnas att det tar minst 10 minuter till närmaste akutmottagning om man följer hastighetsgränserna! Riktigt läskigt!

Två veckor senare var han och tränade och satsade exakt lika mycket i varje nickduell.

Ska jag var ärlig så mindes jag själv inte hur jag reagerade. Inget jag tänkt på! 

Känslokalla som motståndarna var så ville dom spela klart matchen för vi ledde med 1-0. 20 minuter återstod.  
Att gå runt o kalla alla för brushan får din mamma att framstå som en hora

2008-02-06 23:02
jag reagerar typ lika på allt, säger typ "VA I HELVETE!!"  det är iaf det första som flyger ur mig =P 

2008-02-07 18:03
jag hamnar ofta vid trafikolyckor där det ligger skadade eller döda.brukar ta fram mobilen o fota
Heretic ,Thou Art Cast Down!

2008-02-10 16:40
jag har sett en snubbe en gång bli skruvmejsel huggen i halsen på järntorget gbg.

jag reagera faktiskt inte så hårt, mer än att jag tyckte det va synd för alla småbarn som såg detta typ runt 4 tiden på en eftermiddag.

2008-02-10 20:11
mrs-blue

hur gick det för snubben?