I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Offentligt och avskyvärt

Övrigt - Vardagsfilosofi

Hangaround

2008-01-17 01:30

Offentligt och avskyvärt

Offentligt och avskyvärt Det talas ofta om hur inskränkta vi Svenskar är, och hur rädda vi är för att göra bort oss offentligt. Och det talas om hur tråkiga och rädda vi är på offentlig mark. Ett vanligt exempel, som syns lite överallt är hur vi beter oss i kollektivtrafiken. Att alla sitter tysta och letar efter den perfekta vinkeln att fästa blicken i för att slippa möta de andras. Och om att någon börjar sjunga på tunnelbanan eller bussen så blir vi sura för att de stör lugnet.

Efter dessa uttalanden så brukar ibland uppföljande argument komma, i form av att man minsann i latinländerna sjunger med och är glada, istället för att sjunka ihop som en kamel och gömma sig i sitt säte. Jag kan väll inte annat än att hålla med om att det är så det ser ut. De sjunger med, och vi hyschar ned.

Nu är det dock så att vi bor just i Sverige. Hade jag bott i latinamerika så hade jag nog dansat av mig kläderna om någon ställde till med kommunala tio-minuters kalas på bussarna. I Sverige är det inte så. Om någon sjunger på tunnelbanan så är det fulla ungdommar som skriker ut någon Magnus Uggla eller Per Gessel dänga sedan 91. Visst fan är det klart man är som man är då. Vem fan kan tycka att det är roligt med några hesa testosteron-mongos som gapar ut "vad gör du nu för tiden? Varför hör du aldrig av dig?.." tio gånger om? Den dagen jag hör några sitta och sjunga på en catchig soul-dänga och verkligen kan sjunga, och gör det i ett nyktert (vilket man inte gör i Sverige, inte offentligt, läs ovan) tillstånd skall jag sväva med i tonerna och rytmerna och skina upp som en sol. Tills dess så skall jag fortsätta att bli förbannad på inskränkta svenskar.

--------

Är bara lite förbannad för att jag nyss var med om det för tredje gången  på en vecka.

2008-01-17 01:38
Jag tror att du har en överdrivet romantisk bild av hur det är i andra länder.
lilMAliK - the one man gang - ::respect all fear none::

2008-01-17 01:39
Skulle gärna vilja se en källa till detta eviga påstående om att sydlänningarna sjunger och tjoar på bussen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-17 01:53
jag vet inte, men det känns som att ni två missade poängen totalt.

jag uppskattar oftast folk som inte är rädda för att föra väsen på bussen. det är ju underhållande? bästa är ju metalsnubbar som skriker och headbangar.

iofs, hade någon vacker mullatbrud börjat sjunga på en souldänga så hade jag nog gillat det bättre :)
Rhetoric
1. the art of speaking or writing effectively
2. skill in the effective use of speech

2008-01-17 07:20
Var inte din poäng att det händer i latinska länder men inte i Sverige för vi är så inskränkta?
Men jag tror det kvittar var i världen man än befinner sig, börja en snubbe plötsligt headbanga på bussen så lär han klassas som mentalt ostabil.

2008-01-17 09:08
Bor man i Sverige beter man sig som en svensk, så håll käften på tunnebanan.

Jag känner dig inte, jag vill inte känna dig, sluta prata med mig. Det finns en plats där borta, sätt dig där. Låt mig vara ifred. Sitter jag med hörlurar i öronen så är inte det en skylt där det står "jag är så jävla uttråkad, kan inte någon hjälpa mig". Om jag inte har hörlurar så innebär det att jag valt att inte lyssna på musik, ska jag då behöva lyssna på *klatsch klatsch klatsch* från någon jävel som inte har vett att lyssna på normalhög musik eller nån jävel som tror att hon är Beyonce? Nej.

Samma gäller killar och tjejer från orten, ska det vara så stört jävla omöjligt att inte prata i normal samtalston när ni talar med varandra? Skrika och jävlas hela tiden. Klarar ni inte av att bete er bland folk så har ni ingenting bland folk att göra. Håll käften och åk tillbaka till orten, eller ännu hellre iväg ut i skogen med er för jag antar att folket i orten inte förtjänar att vistas bland er heller.

Men en sak ska störande idioter i Stockholm ha credd för. Ni lyssnar i alla fall på musik i hörlurar. Nere i Europa lyssnar idioterna på musik i deras telefoner. Utan hörlurar. Man kan alltså sitta på en tunnelbanestation och ha fyra-fem olika låtar i öronen från olika idioter.
 Varför är folk så dumma?

2008-01-17 09:33
mästerkatten

Jag var på sydligare breddgrader i GBG en gång och åkte buss, då sjöng kidsen "En busschaufför, en busschaufför, är en man med glatt humör" så helt taget ur luften är det inte.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-17 10:30
zigenarna sjunger alltid på pendeln, va jiddrar ni om.
Hangaround

2008-01-17 10:35
Jag tror att du har en överdrivet romantisk bild av hur det är i andra länder.

Var inte din poäng att det händer i latinska länder men inte i Sverige för vi är så inskränkta?

Nej, jag skulle kunna säga att det är irrelevant om hur jag snackar om sydlänningar eller inte. Jag skulle lika gärna ha kunnat skrivit om hur inuiter sitter i såna båtar och "mmhmmaaar" eller om hur italienare skulle ställa sig upp i bussen och sjunga opera.

Ni missar poängen i hela inlägget för att ni hakar upp er på ett  förvridet och fördomsfullt argument. Och sedan så har jag själv hört och läst (bland annat på whoa) dessa argument, vilka jag tycker är rätt så roliga. Jag måste försköna motparten till Svergie för att få oss att framstå som fulla och bleka svennar. Dock kvarstår faktum att så fort någon skall sjunga på tuben så är det en full ungdom, det var poängen.

Skulle gärna vilja se en källa till detta eviga påstående om att sydlänningarna sjunger och tjoar på bussen.

Om du läser om inlägget så finner du svaret mitt framför ögonen på dig. Efter dessa uttalanden så brukar ibland uppföljande argument komma, i form av att man minsann i latinländerna sjunger med och är glada, istället för att sjunka ihop som en kamel och gömma sig i sitt säte. Jag kan väll inte annat än att hålla med om att det är så det ser ut. De sjunger med, och vi hyschar ned."

Jag har ingen källa förutom att jag vet att dessa argument och påståenden dyker upp lite här och var, och inte allt för sällan här på whoa. Så, åter igen, det var menat som en pik och jag använde de raderna för att fördumma oss svenskar ännu mer, inskränkta som vi är.

Sen så kan jag säga att ni kan ta inlägget med en nya salt.
Jag

2008-01-17 13:37
Amfetamin: du var inte i skåne?

Nej men till lite topic. Vi har en man som ofta åker samma buss som mig, han råkar nu vara utvecklingsstörd. Han kallas för "Freestyle-Sven". När han stiger på bussen så vet alla mewr eller mindre vad som kommer att ske. FS sitter och lyssnar på sin freestyle och sjunger med i musiken. Han tänker inte på att alla hör hans sång, det är ju bara han som hör hans musik!

Detta gör mig så glad när han kommer på bussen då tar jag av mig min eventuella musik för att lysna på honom. sen att han sjunger barnvisor gör mig inget. Det är bara så härligt att någon sjunger och är glad. Vet iof inte hur jag skulle reagera om någon randomsnubbe hade gjort det. Förhoppningsvis så så hade jag reagerat på samma vis.

kanske ska man själv testa att sjunga lite och vara glad. kanske itne barnvisor men ändå!
 HELSINGBORGS IF!

2008-01-17 15:55

Alltså.. haha
är det något som är svenskt så är det väl att hata på sverige och svenska beteenden och tycka att alla som kommer från andra länder är så himla exotiska och spännande och tänk om vi bara kunde vara lite mer som dom.
Om du tycker det borde sjungas mer på bussen? SJUNG på bussen då för i helvete, var inte en del av det du stör dig på isåfall och sluta skyll på att det är sverige du befinner dig i för den enda som hindrar dig från att sjunga på bussen är du själv.

herre min je!

Hangaround

2008-01-17 17:26
man måste tydligen skriva i barnboks format för att människor skall förstå sarkasm.
Men här kommer det: Jag skriver att jag stör mig på dem för att sedan skriva texten så att jag slår tillbaka på mig själv och skapar någon slags hypokrati med mig själv. Det är en självkritisk text god damnt it.

Och sluta svära!
Hangaround

2008-01-17 17:28
Om du tycker det borde sjungas mer på bussen? SJUNG på bussen då för i helvete,

och vart i texten står det att jag vill att det skall sjungas på någon buss?
Och igen, sluta svära, din åsikt går fram lika bra utan svordommar.

2008-01-17 19:24
men helt ärligt nu, vad är det du vill få sagt med ditt inlägg då? känns som du pratar emot dig själv.

håller med snara om allt hon sa

Hangaround

2008-01-17 19:56
frankieLamps P0
Ja, jag säger emot mig själv, i texten. Ni verkar ta den på för stort allvar, jag skrev den med glimten i ögat, samtidigt som jag ville vara självkritisk. Jag säger att alla är så tråkiga men i slutändan så är jag på samma nivå som de jag talar om.
Det finns några poänger, men den slutgiltiga poängen som hela texten är uppmålad kring är att "vi är sura på folk som sjunger på tunnelbanan för att det bara är fulla, dryga ungdomar som skriker. Ingen stor deal alltså.

Snara
Åh, du kan ju stava. Synd bara att du inte har någon användning för det =/
Hangaround

2008-01-17 20:01
frankieLamps P0
Ja, jag säger emot mig själv, i texten. Ni verkar ta den på för stort allvar, jag skrev den med glimten i ögat, samtidigt som jag ville vara självkritisk. Jag säger att alla är så tråkiga men i slutändan så är jag på samma nivå som de jag talar om.
Det finns några poänger, men den slutgiltiga poängen som hela texten är uppmålad kring är att "vi är sura på folk som sjunger på tunnelbanan för att det bara är fulla, dryga ungdomar som skriker. Ingen stor deal alltså.

Snara
Åh, du kan ju stava. Synd bara att du inte har någon användning för det =/

2008-01-17 20:36
haha fatta va skönt om nån sjöng på bussen... lyckades nästan driva bussen i allsång en gång :P
Hangaround

2008-01-17 21:07
Jahaaa, nu ser jag varför ni brusat upp som ni har gjort.
I slutet står det "Tills dess så skall jag fortsätta att bli förbannad på inskränkta svenskar.", det skall stå "Tills dess så skall jag fortsätta att bli förbannad på den inskränkta svensken jag är".

Sorry för det, nu kanske det klarnar upp lite hära.

2008-01-17 22:13
om du vill uppleva takt & ton samt lite fest på tunnelbanan ska du kontakta looptroop.
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!
Hangaround

2008-01-17 22:17
Tack för tipset=)

Men fortfarande, jag har inte skrivit någon kontaktannons om att jag eftersöker folk som kan sjunga på tunnelbanan. Jag säger att de enda som sjunger här är fulla teenagers, vill jag höra någon sjunga så vill jag höra något annat än "bira bira, bärs bärs bärs".

2008-01-17 23:04
har bara två ord: Mona Sahlin

2008-01-17 23:18
Såg något reseprogram när de var omkring Tibet någonstans, där hade dom dans på torget varje dag runt 10 på kvällen. Helt fantastiskt, något sånt skulle inte ske här.

2008-01-17 23:23
... nä för svenskar är ju så stela och inskränkta.
kommann nu, detta är det verkliga livet. man dansar inte på bussen helt enkelt... varför ska man? vem gör det? har aldrig någonsin skådat detta utomlands heller. varför ska man krydda? get real nu

Hangaround

2008-01-17 23:32
Haha, fyfan..

2008-01-17 23:39

SpT

jag håller med dig, och det är inte bara i buss-situationer det gäller.

men eftersom att jag inte är ett tugg berest och vet hur de på andra sidan jorden är så utgår jag från det jag tror och tycker.

Hangaround

2008-01-17 23:44
maary
Ah, du verkar vara den enda som läst texten rätt. Snart måste jag analysera den om det kommer fler som undrar varför jag vill ha folk som sjunger latinosånger på bussen haha.

2008-01-17 23:47
spt

haha, jag har pendlat varje helg med tåg. min tågtid är 2h och 40 min och inte en enda gång under dessa 3 år har man bara setat och slöpratat med personen brevid en, just för att skulle man börja prata med personen skulle den antagligen tro man är retard eller ute efter deras pengar. och bara tanke på att människan man ska börja prata med tycker man är konstig gör att man låter bli.

2008-01-17 23:57
maary F20

Tycker det är synd att folk tycker så, Har ingen aning från vart det kan ha kommit. I alla andra länder så är folk så utåtriktade och gästvänliga, t.o.m I länder precis bredvid oss t.ex Danmark och Norge. Kan inte fatta hur en sådan kallhet kan ha blivit norm i dagens samhälle. Säg mig det.
- Sarcasm is the lowest form of wit!
- Aha, but its still a form of wit.
- Darn, you got me there.

2008-01-17 23:58
Maary

just för att skulle man börja prata med personen skulle den antagligen tro man är retard eller ute efter deras pengar

Och hur vet du det om du inte har testat? Som man känner sig själv, känner man andra.

2008-01-18 00:01
lilmalik

ja, exakt. för skulle någon börja prata med mig skulle jag bli en aningens nervös och undra va den egentligen ville mig. så eftersom att jag tror det om alla andra, så tror nog alla andra det om mig. typ.

2008-01-21 15:45
Anledningen att man misstror folk som börjar snacka på tåget/bussen/whatever är ju mest megativa erfarenheter. Om någon börjar snacka med mig helt random så är det ju oftast för att de:

1. Vill ha pengar.
2. Vill predika om Jeeeeesus (det är alltid, ALLTID Jeeeesus, inte Jesus), föreläsa om hur ungdomarna/invandrarna/politikerna förstör landet, eller bara babblar om sig själva som om någon skulle vara intresserad.

De flesta som pratar vill med andra ord inte prata, de vill ha någon som lyssnar. När man råkat ut för det ett par gånger blir man ju lite cynisk.

Jag tror faktiskt de flesta är rätt mottagliga för småprat så länge man är lite ödmjuk och visar lite intresse för personen i fråga istället för att bara snacka om sig själv. Fast som hundägare så är jag kanske mer van att hamna i konversation med okända människor.

För övrigt så sjunger jag alltid på vagnen, men gör det mestadels tyst. Det är bara vanligt hyfs att man inte tvingar på folk sin musik.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2008-01-21 16:57
sverige är ett land där mkt folk äger mkt saker, föds man i ett sådant samhälle blir man uppfostrad efter det för att nå konformitet, och då ägande medför en risk att förlora det man äger, skapar man en misstanke gentemot människor i sin omgivning (den personen kanske vill ta mitt liv? kanske vill åt min fitta? kanske vill åt mina pengar? kanske vill skada mina barn?). efterssom samhället i svergie ser ut som det gör medför det att folk är misstänksamma och uppfostrar sina barn till samma misstänksamhet.
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2008-01-26 02:17
Vi lever i ett land där totalt jävla mörker härskar 300 dagar om året, tacka fan för att vi inte är så framåt.
Crime Pays, ask the Rothschilds!

2008-01-26 02:23
Sverige är ett kallt framtids samhälle.  Vi svenskar är speciella, varför försöka vara någon man inte är? Jag tror det hänger på vädret, simple and plain... alla uttlänningar som kommer hit blir oxå ganska reserverade och lugna. Vette fan vad det är. Kanske så att regeingen pumpar ut lugnande medel i vattnet, vad vet ja.
Crime Pays, ask the Rothschilds!

2008-01-26 03:12
Dirty-Dave P25

Haha 9 miljoner pers på Valium. Gött!

Sen är det inte riktigt så att folk söder om Ystad är särskilt mycket bättre på bussen eller tåget. Man sätter sig och håller käft, så är det i alla städer överallt. Skillnaden visar sig dock om man nu råkar ha nåt att säga, till exempel behöver man hjälp med nåt. Då vänder svenskar gärna bort blicken och ser lite smått autistiska ut när de stirrar rakt fram och låtsas som de inte hörde eller såg något. För det är ju jättepinsamt när folk pratar...
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2008-01-30 11:33
haha, jag varit i sydligare breddgrader och inte fan sjunger folk helt random pa bussen.

meeeen, jag forstar din poang. det kanns dock som att folk ar lite mer sociala och utatriktade i de landerna. for man har det mycket lattare att vara social med manniskorna. sitt och snacka pa bussen och dylikt.

har hemma i sverige sa har jag svart att ens fa mitt leende besvarat. aningen sa tror folk att man raggar pa dem(kl nio pa morgonen!! come on, don't give me your nr!) eller att man ar konstigt i overlag.

sthlm ska vi inte ens snacka om!
I´m with stupid--->