I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Moraliskt dilemma ang våld - Tyck till

Övrigt - Vardagsfilosofi

2008-01-19 01:54

Moraliskt dilemma ang våld - Tyck till

Tjena, var ute på en halvblöt kväll och chillar på en nattklubb. Medan jag står avsides och smsar så är det en full snubbe som jiddrar med folk och är allmänt hotfull. Han ser ganska hotfull och farlig ut i utseendet också, rakad, massa tattueringar osv. Plötsligt så ramlar han in i folk inklusive mig så vi faller in i andra i en soffa, spiller öl osv. Han kravlar sig upp och ignorerar de som han påverkat med sin shit, ber inte om ursäkt för fem öre till någon. Jag reser mig upp och tar tag i hans arm och frågar vad fan han sysslar med? Att han borde ta det lugnare så att han inte skadar någon. Då blir han aggressiv och mordhotar mig, skriker att han ska döda mig. I det läget funderade jag på om jag antingen skulle slå honom i tinningen med flaskan iom dödshotet eller bara gå därifrån. Jag valde det senare alternativet för att jag framförallt inte ville skada honom. Jag var nykter, han full, jag har tränat kampsport en större del av mitt liv, han antagligen inte. Skrattade lite sarkastiskt åt honom och lämnade honom svärandes och vevandes. Senare funderade jag lite på det rent filosofiskt. Gjorde jag nästa person en otjänst? Borde jag ha plockat ut honom på plats för att han var aggressiv mot andra och utgjorde ett hot? Tänk om mina val innebar att någon annan person råkade illa ut? Med andra ord, ska slödder sättas dit oavsett? Agera domare, jury och bödel i ett? Eller är våld alltid fel, ska man försöka undvika det så långt det går? Och om det iom våldsanvändande kan innebära att personen man utövar det mot skadar sig allvarligt iom vissa tekniker? Finns massa aspekter att väga in så,

Kommentera gärna!

//Pz

2008-01-19 02:05
Jag vet ju vad jag hade gjort, dvs samma sak som någon annan kommer göra förr eller senare om killen fortsätter med det beteendet dvs sätta han på plats, och det ordentligt.
TM87 - F.K Zeljeznicar 1921 - Sarajevo

2008-01-19 02:07
Kort svarat: i situationen du befann dig var det rätt att inte "ta ut honom".
Orsak: det fanns andra där med ansvaret att ta hand om problemet.
Det du borde gjort: snackat med ordningsvakterna och tipsat dem om det störiga fyllot som bråkade.

* "är våld alltid fel, ska man försöka undvika det så långt det gå?"
- Undvik det så långt som möjligt, men självförsvar på en rimlig nivå är klart att föredra framför att bli misshandlad / dödad. Om du kan gå iväg utan att någon kommer till skada så gör det.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-01-19 02:11
jebacc - Lycka till med sånt. Störiga hotfulla snubbar med stora tatueringar brukar ganska ofta ha störiga hotfulla polare med stora tatueringar och lika dålig "platssättar"-attityd...

10-4, over...

2008-01-19 02:14
Misstänker att jag kommer att få väldigt blandade svar i tråden. I vanliga fall så är det i första hand givet att jag backar undan om jag kan det, gillar inte våld om det inte är absolut nödvändigt. Men när man blir hotad till livet så blir det liksom att steppa upp det ett extra steg, gränsen har överskridits. Jag vill liksom inte ha det på mitt samvete om han slår sönder någon person senare på kvällen.

Mabande

Ja men är det inte lite.. egoistiskt? Killen var uppenbarligen farlig och crazy, vem vet vad han skulle kunna ta sig till?

Jag vet inte, är kluven i frågan..

Ang, ordningsvakter osv, jo han lär ju inte vara välkommen där fler gånger men oavsett så utgör han ju eventuellt en säkerhetsrisk, ett hot, tills nån sätter stopp för honom? Om han blir utslängd och går iväg och misshandlar någon till invaliditet eller våldtar någon eller whatever?

//Pz

2008-01-19 02:15
gillar inte våld om det inte är absolut nödvändigt

Det där lät lite fel, hahaha..

Gillar inte våld oavsett om det är nödvändigt eller inte. Att utöva våld eller bli utsatt för det är inte kul på något sätt även om det må vara befogat i vissa situationer.

2008-01-19 02:29
Mabande:

det utesluter väl inte det faktum att jag också kan ha polare som hjälper till i en sådan situation. iofs bryr jag mig inte speciellt mkt om såna störiga typer sålänge dem inte provocerar mig eller gör något mot någon i min omgivning som jag uppfattar som så svinigt att man måste sätta ner foten å göra nåt åt saken.

2008-01-19 02:42
GAIA - Ang. egoismen så betyder inte tillfälligt icke-våld att du bara ska strunta i honom, därav "Det du borde gjort:"-stycket :)
 Poängen med ordningsvakterna är att de ska kunna bedömma om situationen kräver att han ska överlämnas till närmaste piket eller om han bara ska ta ett varv runt kvarteret (sen så är ju sällan ordningsvakerna riktigt dugliga på den fronten, men det är en annan diskussion ;) )

jebacc - Så hur långt tycker du det är värt att dra någonting bara för att få sätta ner foten?
Du har tuffa polare, han har tuffare polare, dina polare har knivar, hans polare har machetes, dina polare har .22:or, hans polare har .45:or, dina polare har handgranater, hans polare har stinger-missiler, yada yada yada...
Eller så försöker du lösa det på ett sätt som gör att varken du eller dina polare riskerar att åka på spö.

10-4, over...

2008-01-19 02:46
Mabande: äh, vet vart detta leder, evighetsdiskussion. lets agree to disagree helt enkelt

2008-01-19 02:46
Mabande

Ja asså, ordningsvakterna fick ju reda på vem det var. Men jag tänker liksom, vad händer nästa helg? Eller helgen efter det? Tänk om han behöver sättas åt för att lära sig en läxa? Innan han gör ngt horribelt? Vissa människor utgör ett hot för omgivningen och jag funderar på om sådana personer ska plockas ned omedelbart eller om undvika-vålds-principen-så-långt-det-går är starkare? Därför är jag lite kluven i frågan. Som jag nämnde längre upp, det blir skillnad när det börjar röra sig om mordhot osv..

2008-01-19 02:48
Ska sova på frågan, vi filosoferar vidare imorrn.. :)

2008-01-19 02:54
GAIA - Nackdelen med "preventivt våld" är att det i de flesta fall är omöjligt att avgöra om det var berättigat, samt att det i många fall kan ge motsatt effekt.
En snubbe som blir nitad p.g.a. att nån tror att han ska misshandla folk kan lika gärna ta den incidenten som orsak för att misshandla.

Mordhotet kunde du anmält honom för och fått honom haffad av polisen. Det minsta han hade fått var en natt i fyllecellen och med lite tur kanske du fått lite skadeståndspengar (efter en onödigt lång rättsprocess) :)

10-4, over...

2008-01-19 03:22
Jag skulle skitit i honom, det låter inte som en person som lär ändra sig för att han fick en flaska mot tinningen.

2008-01-19 10:41
har du tränat kampsport hela ditt liv behöver du väl inte råd från whoa angående en sån fråga, lol? Du borde ju isf ha lärt dig något från din tränare....

2008-01-19 11:45
håller med mabande och Dekay, utöver det tror jag att såna här snubbar i 90% av fallen inte lär sig nån läxa av att få spö ändå, det bara bygger upp deras dåliga självkänsla och deras behov av att hävda sig så nästa gång han blir full så hade hans aggressivitet varit ännu högre och risken ännu större att någon skulle råka illa ut.. det är ju lite därför man försöker rehabilitera istället för att straffa.. har samhällen svårt att lära en sån snubbe en läxa genom några år med psykologer, inspärrning o.s.v så lär ju inte din flaska i tinningen heller göra nån större skillnad.. hade stryk avskräckt från våld så hade vi ju havt spöstraff..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-19 12:05
Jag tror faktiskt att de flesta grabbar som kastar ur sig mordhot till höger & vänster dels skäller värre än de bits, & dels mår jävligt dåligt.
Någon borde egentligen ta dem till sig & fråga vad problemet egentligen är. Kanske inte någon på krogen där & då när han är skitfull & förbannad, men någon gång.

Förstår inte varför sådana människor dricker överhuvudtaget, faktiskt. Jag skulle dra mig för att dricka mig stupfull om jag visste att en nästintill oprovocerad misshandel kunde komma att bli en konsekvens. Tycker det är jävligt skumt att man inte sätter sig ned & rannsakar sig själv om man beter sig på det viset.

Håller med mabande. Det var bra att du inte nitade honom, det hade bara inneburit problem för dig. Du borde istället snackat med vakterna (vilket du kanske gjorde? Du skrev bara att de "fick reda på vem han var", så jag blev lite osäker).
& kanske sett till att få reda på hans namn & anmäla honom för olaga hot.

2008-01-19 14:22
Han hade ju uppenbarligen fått som han ville om du hade tagit till våld, så det var ju grymt att du inte gjorde det. Men han kan lika gärna trott att du släppte för att han hotade dig.

Du skulle gjort som med en hundvalp: håll fast tills han är lugn, sen börja klappa honom istället och var glad, problemet löst ;)

2008-01-19 14:35
Du gjorde förmodligen helt rätt (om det inte har dykt upp något om att han gick bärsärkagång senare och dödade 30 pers på klubben vilket jag inte tror.). Folk med liknande attityd brukar inte komma så långt ändå, de stöter bara på en fulare fisk någon dag och blir villebråd.

Om du hade tagit till våld och det skulle leda till rättegång skulle hans provokation stå sig platt gentemot att du var nykter och har tränat kampsport och gav dig på någon som "fått i sig ett par glas för mycket".
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-19 16:06
Håller med vad Joel sagt.
Jag tvivlar på att våld någonsin kommer sätta någon på "plats" för alltid. Blir väl snarare så att de blir mer aggresiva av sig och att de kan tänka sig att använda mer våld, aningen för att hämnas eller för att de känner sig rädda, eller av någon annan anledning. Dvs jag tror att våld leder till mer våld.

Jag tror att det bästa vore att kontakta ordningsvakten som mabande sa. Och så får dom avgöra om polisen behöver gripa in.
Jag tror att polisen och rättssystemet har mer kunskap och resurser för att kunna göra avvägningar om vilka åtgärder som behövs göras för att denne man ska bli mindre våldsam i övrigt. Jag tror alltså att chansen är större att han blir mindre våldsam om han kommer i kontakt med staten genom polisen osv, än om någon utsätter honom för våld.

"Det du kunde ha gjort eventuellt var att provocera fram ett slag, "vad ska du göra din lilla fitta?" brukar fungera riktigt bra när folk är fulla, då har du helt lokal med vittnen som kan bevittna att han anföll dig först och har skrikit mordhot på dig och du hade kunnat placera rejält slag i ansiktet på honom. "
Hur blir situationen bättre eller den moraliska situationen annorlunda om man nu provocerar fram bråk? Då kunde han väl lika gärna bara slått han på käften o sen stått för att han gjorde det. Istället för att lura någon fullgubbe till att bråka. Leder väl bara till mer ilska hos personen om han blir provocerad till fight och sedan nedslagen?

"Jag reser mig upp och tar tag i hans arm och frågar vad fan han sysslar med? Att han borde ta det lugnare så att han inte skadar någon. "
Om man bemöter folk med hårda ord så tror jag iof risken är större att han kommer vara aggressiv tillbaka.

2008-01-19 16:22
Tycker det var rätt att du inte gjorde något.. Hade han attackerat dig så hade du haft rätt att försvara dig och slåss. Men en som är full och slänger ur sig hot/mordhot är inget att bry sig i. Han må vara aggressiv och inte kunna hantera spriten, så bara för att du ger han en läxa kommer nog inte ändra hans beteende i fortsättningen.

2008-01-19 16:31

Jag skulle fan aldrig våga börja slåss själv, speciellt inte mot en så´n typ. Bättre att vara ett gång på minst fem pers som överrumplar honom där ignen ser och ger honom rejält med misshandel. NOte:  jag förespråkar det inte och jag har aldrig vart med på det. Men tror ni verkligen ni själva hade bangat att vara med på en så´n grej om killarna som ville styra upp det var goda vänner och alla deras systrar hade blivit antastade av han, föräldrar hade blivit mordhotade och ni själva bestulna osv ... sure, säkrare att ringa bängen men om man har ninja luvor och gör det nånstans där ingen ser så kan han ju inte veta vem ?

Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

2008-01-19 16:35
Alright, det känns som de flesta i tråden har den ena synen på det hela.. Kanske ni har rätt, jag vet inte.. :)

Det är just den lilla lilla lilla faktorn som är mordhot som gör det så svårt att bestämt följa en linje. Annars hade det varit lättare. Men när det gäller mordhot som levereras på ett övertygande sätt så..

Vette fan, känns som en sådan person då förverkat sin rätt till att bli behandlad som en medmänniska.

Minns en händelse när jag var yngre som handlade om att några polare till mig hamnade i bråk med en kille som drar pistol. Sen när han stoppat ner den så flyger de på honom för att slå sönder honom. Det visade sig efteråt att det bara var en startpistol i efterhand men det visste inte mina vänner, de kände sig hotade till livet och så fort de fick minsta lilla chans så passade de på. Lite av samma princip här. Hade det inte varit för startpistolen hade det utvecklats i en helt annan riktning, inte varit lika allvarligt.

2008-01-19 17:35

hade han istället för att hota dig slagit till direkt hade du ju haft all rätt att försvara dig, iaf enligt min mening. men just för att han verkade apkalas så är det ju fint av dig att undvika mosa honom, i såna situationer tycker jag att det är bättre att bara låta det bero. själv har jag som tjej väldigt liten erfarenhet av sånt här, men provoceras något oerhört av subbor som i sthlms nattliv vandrar över dansgolvet som om de vore drottningar och omvärlden deras undersåtar utan någon som helst tanke på sin kroppshydda utan med mening stöter ihop med folk. dessa individer är den kvinnliga motsvarigheten till den person du beskriver och någon jag gärna skulle vilja hamna i en catfight med.

2008-01-21 15:12
Alltså, det finns mordhot och det finns mordhot. Om nån är full och arg och slänger ur sig att de ska döda dig så känns det inte som något du borde ta på allvar. Det är ett rätt vanligt tomt hot i många kretsar (jag vart 'mordhotad' varje gång jag råkade i slagsmål på lågstadiet, det betyder inte att jag trodde att folk faktiskt planerade att döda mig). Om någon som vet vem du är (alltså framför hotet till dig som person, inte bara till någon på krogen) hotar att döda dig när de är någotsånär klara i huvudet... ja, det är en annan sak.

Sen kan du ju se det så här: om du brukar våld i förebyggande syfte är du betydligt farligare än nån full idiot som slänger ur sig tomma hot. Vems plikt är det att lära DIG en läxa innan du skadar någon oskyldig?
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2008-01-21 15:23
Hur kan en aggresiv person som hotar att döda en och bråkar med samt faller på flera andra personer så de får ont eller spiller öl osv hela tiden, vara oskyldig? Ett 100% slödder med andra ord. Jag har fortfarande lite ont i benet efter att han föll in i mig och de andra som stog i vägen och sen vägrade be om ursäkt. Sen när man ber personen att ta det lite lugnt så han inte skadar någon --> frenetiskt beteende med viduppspärrade ögon och fräsande,

- Jag ska döda dig, fattar du det, jag ska slå huvudet av dig, du ska dö sen osv blah blah..

UncleSam

Sorry, men du är bara korkad..

2008-01-21 15:32
Alltså tror du borde kunna sätta dit honom för olaga hot, han verkar ju va en rejäl lök så skulle nog svida mer för honom med ekonomisk back än attu ger han en flaska över skallen...

2008-01-21 15:57
svår fråga det där egentligen, det bästa hade kanske varit att fråga honnom om man får bjuda på nått, o sen fylla honnom med tequilla tills han deckar och blir utkastad
eller helt enkelt ta kontakt med vakterna vars uppgift i första hand är att slänga ut sånna som han
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2008-01-21 16:58
Sorry, men du är bara korkad..

Det är förvisso helt sant, men det här är inte en tråd om mina mentala förmågor :)

Men mer seriöst, jag tänker inte argumentera emot att killen var slödder. Eller att han antalgigen FÖRTJÄNADE stryk. Men skulle du vilja att någon slumpmässig snubbe tog en titt på dig, från din värsta sida, och bestämde vad du förtjänade? Och sen självrättfärdigt delade ut den behandlingen?

Personligen tycker jag det vore betydligt värre än något slödder på fyllan.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2008-01-21 17:08
Jag går inte och jävlas med folk, hotar dem eller faller på dem och spiller öl på dem, och skulle jag göra det skulle jag be så mkt om ursäkt. Så jag behöver knappast oroa mig, DET är att vara oskyldig. Gillar inte din pissiga retorik om att svin som uppenbarligen beter sig illa mot många människor är "oskyldig".
Moderator

2008-01-21 17:42
GAIA Nej men du går ut och anser dig kunna bestämma vem som ska få stryk, och det är lite slöddrigt beteende tycker jag.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2008-01-22 00:53
Ja personer som hotar mig till livet kan ev vara aktuella för stryk, jag säger ev därför trådens hela poäng. Om det gör mig slöddrig så be it..

2008-01-22 02:53
som mormor säger: "pilla inte på den bajs som luktar". bråka inte med berusade personer. och skulle den berusade personen i fråga jävlas ännu mer, så finns det ju folk på klubben som faktiskt får betalt för att slänga ut störiga typer.
We call them winerbrods.