I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför slutar en dröm när den är som bäst/värst?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2008-02-01 09:50

Varför slutar en dröm när den är som bäst/värst?

Ja, varför?

Vi säger att man drömmer om en het tjej man gillar irl. Just när man kommer till det bästa, kyssen eller kanske till och med sexet så vaknar man!?

Eller om man drömmer att man blir jagad av grisen genom skogen eller något. Precis när hjärtat bankar som mest av rädsla eller panik så vaknar man.

Aldrig förstått det där och vill veta vad ni har för teorier?

..ima shoot down the propaganda stuck in yo brain like the military did to the fourth terrorist plane!

2008-02-01 10:16
Ha ha... du har förstått det helt fel.

Man drömmer flera gånger varje natt. När man sover som djupast drömmer man inte, utan det är i början och strax innan man vaknar då hjärnan är som mest aktiv.

Hjärnan går igenom det du upplevt under dagen och "lagerför" upplevelser... Det är därför folk som sover dåligt även har dåligt minne.

Så vanligtvis om du kommer ihåg en dröm, så är det på morgonen då du t.ex. vaknar till väckarklocka. Du blir väckt under din sömn, mitt under en dröm...

De drömmar du inte blir väckt till kommer du inte ihåg!

2008-02-01 19:57
Snackar inte om vad man kommer ihåg och shit.. DRÖMMEN SLUTAR JUST NÄR JAG SKA TRYCKA IN DEN FFS. Eller precis när jag ska vrida om nyckeln i min nya feta Ferrari. Det är det jag vill veta, varför inte innan utan när det är som bäst.
..ima shoot down the propaganda stuck in yo brain like the military did to the fourth terrorist plane!

2008-02-01 22:01
bara för o jävlas
Graffiti is like music for your eyes.

2008-02-01 22:43
Fyfan vilka tråkiga drömmar du verkar ha
Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet<br>The Power Of Christ Compells You!!<br>http://www.myspace.com/miomusik

2008-02-02 18:14
Tror nog snarare att det är så att dessa drömmar intresserar dig, fångar din uppmärksamhet, din hjärna aktiveras och du blir medveten och vaknar. Får lära dig lucid dreaming. Googla det.
A historian is a prophet in reverse

2008-02-02 21:06
Tror det stämmer att det är när hjärnan är som mest aktiverad av att få doppa så att kroppen sprutar ut endorfiner etc i kroppen och gör den pigg, vilket resulterar till att du kommer till ett vaket tillstånd.

Mest logiska skulle jag tro
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."

2008-02-02 22:11
tror det är en ganska enkel mekanism. när den blandade emotionella och psykiska aktiviteten samlas till en viss gräns så blir man helt plötsligt Medveten om vad som händer. under Rem sömnen får det effekten att man vaknar. i vaket tillstånd så blire lite annat.
saken är den att hjärnan och kroppen öht fungerar Likadant när man är vaken som när man sover och drömmer. samma signalsubstanser som gör en glad och hungrig osv skickas ut i hjärnan när man drömmer om saker som skulle få samma effekt om det var en upplevelse man hade i vaket tillstånd.
därför är det inte konstigt att man kan vakna Arg eller Ledsen på morronen, ibland utan att man har en aning om varför. "vakna på fel sidan av sängen". man kom helt enkelt ihåg vad man drömde innan man vaknade. man kommer ju inte ihåg alla sina drömmar fast man drömmer varje gång man sover.

intressant... hur mycket sömnen och dröm "världen" påverkar oss i våran vanliga vakna "riktiga" värld.

egypterna och många andra har studerat drömarna mycket. egypterna trodde ju att vi dog varje natt när vi somnade. att drömmarna var besök till underjorden :)
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2008-02-02 22:48
"Eller om man drömmer att man blir jagad av grisen genom skogen eller något."

eh?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-02 22:53
Daniel-Blade P18
shit va coolt! har liksom bara haft en sån dröm i hela mitt liv...

fyfan va surt... då kommer man aldrig komma ihåg dom bra drömmarna:(

2008-02-03 02:46
CameraObscura
grisen = polisen

2008-02-03 16:22
fyfan va surt... då kommer man aldrig komma ihåg dom bra drömmarna:(
   - Tur då att det inte är så.

2008-02-03 21:13

Dekay sa ju det...

Just när du ska "stoppa in den" eller vafan du ska göra
så börjar hjärtat att pumpa blodet lite snabbare och det leder
till att vi piggnar till och vaknar...!

Highfive anyone, anyone?