I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ljudet av naglar på en griffeltavla -> monster?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2008-02-05 23:25

Ljudet av naglar på en griffeltavla -> monster?

Nu, någon minut innan sovdags, kom jag att tänka på en mindre oflummig grej som antagligen kommer att göra mig sömnlös den kommande natten.

När någon drar med en nagel på griffeltavlan, eller när man slinter med kniven över porslinstallriken vid matbordet, så känner i alla fall de flesta en rysning i hela kroppen och gåshud blir resultatet. Tänk om det är så att just det skärande ljud som framkallas vid ovanstående aktiviteter härstammar från någon slags otänkbar fasa (läs: gigantiskt rovdjur som törstar efter människoblod) som var närvarande under den primitiva människans epok. Att vi, dagens människor, ryser till när vi hör det ljudet skulle alltså kunna vara en betingad försvarsreflex som väcks till liv genom vårat primitiva arv. Att likna vid kaniner som blir oroliga när lukten indikerar att ett rovdjur befinner sig i närheten. Skulle det kunna vara så att människans, nu utdöda, nemesis använde sig av just ett sådant ljud när det var ute på jakt?

Eller så låter det helt enkelt förjävligt och våra trumhinnor signalerar i protest till det centrala nervsystemet, vilket i sin leder till känslan av obehag och gåshud.

Godnatt.

Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2008-02-06 09:15
Skulle tippa på det sistnämnda. :P

2008-02-06 11:54
Vilken cool tanke. Jag skulle nästan hoppas på det första, även om jag inte tror att det är så.

Jag tror snarare det handlar om att när ljud är så pass högt att det närmar sig gränsen att vara skadligt, så har evolutionen lett till att de som reagerat kraftigt på den typ av ljud har överlevt (de har kunnat behålla sin hörsel och på så sätt överlevt bättre eller något sådant).
Delam tange barat
Redaktionen

2008-02-06 13:18
Hur förklarar ni med teorin att det är ljudet som gör det, faktumet att jag rös 4 ggr bara av att läsa texten och tänka på ljudet?
namaste

2008-02-06 16:13
Det första alternativet verker troligt så jag tror på det

2008-02-06 16:16
Första måste stämma, helt klart!

2008-02-06 16:41
ÅderpåleOne

Hur förklarar ni med teorin att det är ljudet som gör det, faktumet att jag rös 4 ggr bara av att läsa texten och tänka på ljudet?

Dina erfarenheter säger dig att ett sådant ljud låter illa, därför ryser du vid "blotta tanken".

Rachel

Eftersom jag, och säkerligen många andra, ryser även vid ett ganska lågmält "skrapande" ljud så vill jag inte riktigt tro på den förklaringen. Det "måste" ha någonting att göra med att ljudet i sig signalerar fara och aktiverar vårat inbyggda försvarssystem. Att vi rycker till ibland när vi sover, för att plötsligt bli klarvakna, ska ju enligt vissa bero på kvarlevande reflexer från när vi var primater och sov i träden. :)

Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2008-02-06 23:01
Jag har inga som helst problem med såna ljud, och jag har rätt bra hörsel, va nog så att mina förfäder inte jaga för sin mat, vi åt varandra istället =D

2008-02-07 20:42
Första teorin e lite luddig med tanke på att inte alla känner obehaget med det där ljudet..  jamenar jag tillexempel ryser som fan på samma grej när jag hör någon tugga en isbit. 

Tror mer på masshysterin..   det är förväntat att det ska låta illa.  Tror det mer är samma grej som att höra något väldigt falskt.  Det låter inte behagligt för att det "skär" sig så förbannat.
mama said knock you out

2008-02-07 21:31
Har det härstammat från fasa så hade väl det mest naturliga varit att ljuden hade gjort en rädd.
lilMAliK - the one man gang - ::respect all fear none::

2008-02-08 08:28

I concur with lilmalik.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-08 18:06
lilmalik

Att kroppen aktiveras, gåshud samt skyddande åtgärd för hörseln, kan ju ses som om att kroppen förbereder sig för ett nödläge/flykt.

DegenereradD

Att man ryser när någon tuggar en isbit har väl främst att göra med att man känner till obehaget som det innebär.

2008-02-08 18:15
jag har inte så svårt för det ljudet.. däremot ryser jag som fan av att gå på obehandlat trägolv med strumpor.. vad fan är det om..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-08 18:57
Att kroppen aktiveras, gåshud samt skyddande åtgärd för hörseln, kan ju ses som om att kroppen förbereder sig för ett nödläge/flykt.

Nej inte riktigt, förberande åtgärder för  försvar och flykt är ungefär domsamma som man får vid panikångest; snabb puls, ihopdragning av blodådrorna, adrenalin, skräckkänsla osv.

2008-02-08 19:06
det är snarare så att hörslen förstärks vid annalkande fara.

2008-02-08 20:55
förklara då det här: varför ryser man när man drar en glasspinne genom tänderna? fan jag ryser bara jag skriver det......uäääähh
Nä vad roligt, verkligen jättekul!!

2008-02-08 21:23
Men sluta upp med att motbevisa min teori nu. Håll med istället!

2008-02-09 17:20
jag ryser av glasspinn-pinnar

Groupie

2008-07-30 01:30
Vad är det som just gör att nagelmottavelljudet ger en rysningar? Egentligen är det inget speciellt med ljudet...Det finns ju skitmånga olika ljud, vad gör att just detta ljud ger en rysningar? varför kunde man inte fått rysningar av att höra en vissling eller vilket annat ljud som helst.

2008-07-30 02:39
det finns väl fler ljud än just "nagelmottavelljudet" som påverkar oss?..jag kan t.ex. känna att jag får ont i huvudet direkt när jag hör andra höga skarpa ljud i form av maskiner, skrik och dylikt..tror mer på att det är att det är nån slags försvarsmekanism för att skydda kroppens organ..
http://www.myspace.com/noodlestyle

2008-07-30 07:13
Hems2 F23

haha, trodde jag ar ensam om det! hatar glasspinnar! =/
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2008-07-30 07:35
gggg_hatt

Vad sökte du på för att få fram den här tråden egentligen? "Nagelmonster"?

2008-07-30 11:16
det fanns väll med in nån illustrerad vetenskap eller liknande förut, om hur det där fungerade
annars står det säkert på www.howstuffworks.com minns dock inte hur det hängde ihop exakt med det där
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2008-07-30 13:06
potatissuger Hahahahahahah

2008-07-30 13:46
Billig tvål får mig att rysa som fan. Skrapljud, not so much
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2008-09-11 14:51
hems2 Samma här, ryser bara jag tänker på glaspinne mellan tänderna...Hemska tankar!

2008-09-11 19:13
är "glasspinne mellan tänderna" någon slags vidrig sexualakt, eller vad? hur kan en glasspinne mellan tänderna var äcklig?
skvätt skvätt

2008-09-11 22:48
kan ha helt fel för mig, men vill minnas att jag för något år sen läste om just det där.. att man känner obehag av det skulle i så fall bero på att det kan liknas vid ett gällt skrik, men eftersom man ser framför sig vad det är som orsakar ljudet, så framkallar det bara obehag och inga reflexer eller vad man ska säga
Vad är det här, någon form av slogan?

2008-09-12 16:31
haha jag trodde jag var den enda med glasspinkomplex... men då var vi tydligen 3 :)

2008-09-18 13:51
Jag ryser när jag drar isär bomull, typ sån som man har i badrumsskåpet. Eller tuschpennor som gnisslar, huvaligen.
Eller när jag går över gatan, och en bil börjar åka bakom mig, ser den oftast inte eller så anar jag den bara i ögonvrån, då flippar hela kroppen i rysspasmer.. kanske för att jag blev påkörd en gång.

2008-09-18 15:30
Den teorin har jag hört förut, men det låter intressant.
Would I shit you? You're my favourite turd.

2008-09-18 15:38
Jag tycker att teorin låter realistisk. Att vissa klarar av ljudet kanske har att göra med från vilken världsdel man från början härstammar? Menar nu inte färger och raser, utan snarare så att våran nemesis bara fanns på vissa öar/kontinenter (eller tvärtom, den fanns överallt utom på vissa öar/kontinenter). Jag gillar teorin. Eller så är det helt enkelt så att vissa människor lyckats gå vidare bättre från dessa (antagligen) förfärliga varelser, medan en del inte lyckats träna bort reflexen vid ljudet av "djuret" :)