Besöksförbud mot en polis Såg videon med polisen som får utbrott på en kille som åker skateboard och kom då att tänka på besöksförbud mot honom.Om jag skulle göra något olagligt ex. skriver "mellanöl like whoa" på en bänk, får då h*n gripa mig? Skulle jag kunna överklaga och säga att h*n grep mig för h*n är sur över besöksförbudet?Lite dåligt exempel och kanske lite luddigt skrivet, men ni fattar hoppas jag
Besöksförbud regleras i en egen liten lag, som heter så mycket som lag om besöksförbud. Det finns tre sorters besöksförbud:* Besöksförbud - förbud för en person att besöka eller på annat sätt ta kontakt med en annan person eller att följa efter denna person. (1§)* Utvidgat besöksförbud - förbud att uppehålla sig i närheten av en annan persons bostad eller arbetsplats eller annat ställe där den personen brukar vistas. (2§ 1 st)Om personen som fått utvidgat besöksförbud överträder detta, kan denne som sista åtgärd meddelas: * Särskilt utvidgat besöksförbud - omfattar ett eller flera områden i anslutning till sådana platser där den andra personen har sin bostad eller arbetsplats eller annars brukar vistas. (2§ 2 st)Redan i första paragrafen framgår dock att: Ett besöksförbud omfattar inte kontakter som med hänsyn till särskilda omständigheter är uppenbart befogade. - Så nej, om en polis fått besöksförbud mot dig innebär inte det att du kan stå och klottra framför honom. Om vi däremot hypotetiskt tänker oss att en polis fått besöksförbud mot en viss person och utan anledning åker hem till denne, kan polisen dömas för brott mot besöksförbudet även om han är i tjänst vid tillfället.