I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Besöksförbud mot en polis

Övrigt - Vardagsfilosofi

2008-02-15 18:18

Besöksförbud mot en polis

Såg videon med polisen som får utbrott på en kille som åker skateboard och kom då att tänka på besöksförbud mot honom.

Om jag skulle göra något olagligt ex. skriver "mellanöl like whoa" på en bänk, får då h*n gripa mig? Skulle jag kunna överklaga och säga att h*n grep mig för h*n är sur över besöksförbudet?

Lite dåligt exempel och kanske lite luddigt skrivet, men ni fattar hoppas jag

2008-02-15 18:21
nä bryter du mot lagen så bryter du mot lagen.
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2008-02-15 18:56
hm.. det var lite klurigt. men han kanske inte har det i tjänsten?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-15 19:09
Det jag undrar över. Om man anmäler en snut för trakasseri och fixar besöksförbud så borde man klara sig om den polisen tar en under brottets gång.  Då väger väl ens ord en hel del fast det är mot en snut?

2008-02-15 19:15
Får man ens igenom ett besöksförbud mot en polis? Polisen åker ju inte på utryckningar som en privatperson.

2008-02-15 20:45
frågan borde väl i sånna fall gälla alla.. dvs gäller ett besöksförbud även när personen ifråga är i tjänsten.. säg ex en brevbärare eller sophämtare eller nån annan som är hemma hos folk.
vadå? jag dyster?

2008-02-15 20:48
Det är ju ändå en helt annan grej. De kan byta runda så är det fixat. Hur funkar det med diplomater? De kan väl inte vara imun mot det eller?

2008-02-16 00:05

Besöksförbud regleras i en egen liten lag, som heter så mycket som lag om besöksförbud.
Det finns tre sorters besöksförbud:

* Besöksförbud - förbud för en person att besöka eller på annat sätt ta kontakt med en annan person eller att följa efter denna person. (1§)

* Utvidgat besöksförbud - förbud att uppehålla sig i närheten av en annan persons bostad eller arbetsplats eller annat ställe där den personen brukar vistas. (2§ 1 st)
Om personen som fått utvidgat besöksförbud överträder detta, kan denne som sista åtgärd meddelas: 
* Särskilt utvidgat besöksförbud - omfattar ett eller flera områden i anslutning till sådana platser där den andra personen har sin bostad eller arbetsplats eller annars brukar vistas.
(2§ 2 st)

Redan i första paragrafen framgår dock att: Ett besöksförbud omfattar inte kontakter som med hänsyn till särskilda omständigheter är uppenbart befogade.

- Så nej, om en polis fått besöksförbud mot dig innebär inte det att du kan stå och klottra framför honom. Om vi däremot hypotetiskt tänker oss att en polis fått besöksförbud mot en viss person och utan anledning åker hem till denne, kan polisen dömas för brott mot besöksförbudet även om han är i tjänst vid tillfället.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-16 13:15
mellanöl,
vad syftar det på? besöksförbud?
tror inte rätten lägger särskilt mycket tid på det hela, även om dom har möjlighet att göra det så kan dom ju inte utdöma något straff när föreskriften bryts så känns rätt meningslöst..

cry me a river!
--> thcrew