I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Alla får en tankeställare ibland

Övrigt - Vardagsfilosofi

2008-02-23 00:33

Alla får en tankeställare ibland

Ibland pallar man inte skriva fint och koncist. Ibland orkar man inte dra några skämt eller dra på matte lektionen. Ibland orkar man inte göra det man tvingats till att göra. Jag har inte bett någon att bli placerat i denna värld, inte här. Någon annan har placerat mig här, och jag måste göra som alla andra.

Det finns bara en person som du kommer att umgås med i mer än 70 år. Dig själv. Den viktigaste personen i ditt liv är du själv. Släpp alla generösa tankar, och tänk på dig själv ibland. Vem är du? Vad gör du här?

En person du ser i Tumba Centrum imorgon kan vara den viktigaste personen i ditt liv om 20 år. Dem närmsta i ditt liv idag kan vara dem som du ignonerar på bussen om tio år. Du vet aldrig vad som väntar. Du kan låtsas ha ett stabilt kontrollerat liv, en bra omgivning och planer för ditt liv. Men du vet mindre än du tror. Du kan inte ändra allt.

Vem är jag? Varför måste jag vakna vid en viss tid varje morgon? Varför gillar jag vissa saker och inte andra? Vem är DU? är DU nöjd med personen som vaknar på morgonen, drar sina nödvändiga skämt framför sina vänner, skickar sina standard sms till sin tjej/kille, tränar för att få en bättre kropp bara för att må bättre inombords.

Varför måste man göra det alla vill att du ska göra?
Varför är man så bunden att man inte släpper loss sina behov?
Varför har samhället blivit så strukturerat som den är? Nu kan vi jue inte göra vad vi egentligen vill.
Vad vill DU göra egentligen? Glöm kärleken, ett bra jobb, en bra framtid. Vad vill DU göra?
Varför känner man att man måste leva upp till andras förväntingar?
Varför är DU den som trackar ner på dig själv mest?
Varför kan man inte bli lack på livet ibland?
Varför kan man inte skriva sånt här utan att alla tror att du har en skruv lös?
Varför kan inte en unge i Bangladesh hålla på med raketforskning?
Varför kan inte en trebarns mamma från Italien bara lämna barnen och flytta utomlands?
Varför kan inte en vuxen man från USA få gråta ut?

Vem fan e Gud? Vad vill han av oss? Jag vet inte. Jag vet att jag aldrig kommer få veta..  Jag vet bara att jag inte vill ligga på min dödsbädd, eller i ambulansbilen när jag håller på och dö, och känna att;
 "jag är nöjd med mitt liv, hade många vänner och var en reko kille"...
jag vill nåt mer..vet inte vad.. vet helt enkelt inte... vet bara att jag har glömt allt imorgon och livet fortsätter som om ingenting har hänt

Va tvungen och skriva av mig..lite flum filosofi.. men d kmr från hjärtat...

Kärlek och Respekt <3

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Admin

2008-02-23 11:07
"Varför måste man göra det alla vill att du ska göra?"

Det måste man inte men det finns sanktioner som följer ett socialt avvikande beteende.

"Varför är man så bunden att man inte släpper loss sina behov?"

Se ovan.

"Varför har samhället blivit så strukturerat som den är? Nu kan vi jue inte göra vad vi egentligen vill."

Det beror helt på vilken syn man har på samhället och utveckling. Och det beror väl helt på vad du vill, inte sant?

"Vad vill DU göra egentligen? Glöm kärleken, ett bra jobb, en bra framtid. Vad vill DU göra?"

Lite privat fråga, så jag låter den vara men ifrågasätter din förutsättning att kärlek, jobb och framtid är något som man inte skulle vilja.

"Varför känner man att man måste leva upp till andras förväntingar?"

Den här frågan har vi redan behandlat.

"Varför är DU den som trackar ner på dig själv mest?"

Intressant att du utgår ifrån det, men det kan ju att ha att göra med att du är den enda som känner dig själv helt och hållet?

"Varför kan man inte bli lack på livet ibland?"

Klart man kan, man kan till och med avsluta det om man känner för det.

"Varför kan man inte skriva sånt här utan att alla tror att du har en skruv lös?"

Det är ingen som tror (hoppas jag) det är bara en fas du går igenom, vi har alla varit där.

"Varför kan inte en unge i Bangladesh hålla på med raketforskning?"

Om du menar på grund av barnets livschanser så finns det både sociala och ekonomiska faktorer.

"Varför kan inte en trebarns mamma från Italien bara lämna barnen och flytta utomlands?"

Kan hon, det är bara att göra, men däremot vore det inte helt rätt mot barnen i en välfärdsmodell som utgår från en vårdande mamma.

"Varför kan inte en vuxen man från USA få gråta ut?"

Får han väl? Om du undrar varför det inte är socialt accepterat så se första frågan.
I had this bad bitch uptown, she was like... whatever.

2008-02-23 12:48
Bra svar JP!

TopDogz147 Se det som ett tillfälle att gå in via lagret av ideer och trossystem, via halschakrat! ;)

Fråga dig själv dessa frågor efter varje ide/trossats som poppar upp i huvudet:

1. Är det sant?

2. Kan jag verkligen veta att det är sant?

3. Hur känner jag och hur beter jag mig när jag tänker denna tanke?

4. Vem skulle jag vara utan denna tanke?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-23 12:57
tack för dina välformulerade svar JP.. jag söker dock inga raka svar, utan försöker bara mest förklara min sinnes stämning just nu, vilket e väldigt svårt att göra.. i stort sett handlar det om det vanliga, "vad går livet ut på?"... Blunt_Smoke tack för råden skall provas ! dock under någon kväll då jag känner mig filosofisk och kapabel nog

2008-02-23 14:32
flum-filosofi?

allt det där tänker alla, eller har alla tänkt
vid nott tillfälle i livet. Och man
kommer aldrig nonsin fram till nott svar, man
slösar bara energi.

So fungerar det här i världen, och det
är bara att gilla läget. Och gillar
man inte läget do skiter man i allt det där
och lämnar det moderna samhället.

men det vill man inte riktigt. För samtidigt
som man inte vill göra saker man "moste"
so vill man oftast fortfarande ha sitt liv kvar
men slippa "ansvar". Och livet
man lever, och standarden det har skulle
man inte ha om man (eller föräldrarna) inte
pallade med alla mosten.

2008-02-23 20:24
Och livet
man lever, och standarden det har skulle
man inte ha om man (eller föräldrarna) inte
pallade med alla mosten.

Bra sagt

2008-02-23 23:36
"Varför har samhället blivit så strukturerat som den är? Nu kan vi jue inte göra vad vi egentligen vill."

Människan är ett flockdjur. Man gör allt det för att känna att man passar in. Sen är det en slump att samhället ser ut som det gör, det kunde sett helt annorlunda ut, men vi följder regler och rutiner för att höra hemma någonstans. 
jag har alltid rätt.

2008-02-24 12:21
Bara för att samhället blivit "strukturerat" behöver det inte betyda att vi inte kan "göra" vad vi egentligen vill. Människan är inget djur.
Manager

2008-02-24 14:36
TopDogz147: Grattis, du tänker. Hoppas du fortsätter med det, det finns inte så överdrivet många som gör det.

Och ja, man ska aldrig ta något för givet.
Redline!