jag lämnar frågorna om själen osv då jag inte är säker på att jag öht tror på det begreppet.
och med Paradiset antar jag att du menar den generella definitionen av ordet och inte det religiösa konceptet. jag ser inte paradiset som någonting som kommer Efter livet då en eventuell "själ" lever vidare, beroende av några stolliga begrepp som Synd osv.
jag lever i paradiset just nu, jag har valt att leva i paradiset istället för något slags "helvete" med oändligt lidande och "ondska" osv, som generellt verkar vara den allmänna uppfattningen av den här planeten.
vi har alla nödvändiga förutsättningar för att ha den "fantasi" bild av paradiset (himlen?) som dom flesta har i sitt huvud, precis Här på jorden. men vi människor har i våran oändliga ignorrans helt missat varför vi öht är här på planeten.. iaf än så länge
Är alla i paradiset genuint goda eller finns det lagar som styr, tex guds lagar och lagar utöver dem?
till att börja med tror jag inte på begreppen ondska och godhet. universum kan inte göra en sån distinktion, universum ser heller ingen skillnad på det som dom flesta av oss har en så tydlig bild av sen barnsben, alltså vad som anses vara "rätt och fel".
det är helt enkelt föråldrade begrepp som fortfarande används i brist på kunskap.
"3. Varje man och varje kvinna är en stjärna."vi har alla en bana som vi färdas på i universum, från födseln till döden. vi är som stjärnor, dvs en Sol, vi är den centrala punkten i våra egna personliga universum.
det egentliga problemet med att människor "kolliderar" på vägen är helt enkelt för att vi inte har tillräcklig kunskap om oss själva och om våran Plats i universum.
om vi kände till våra inneboende Sanna Vilja skulle det aldrig uppkomma några kollisioner.
för då skulle vi helt enkelt se klart för oss, att vi inte har något att tjäna på att låta oss distraheras av impulsiva begär osv.
Om alla är genuint goda mot varandra i paradiset, behövs då lagar? Vad händer om man syndar, blir man utkastad?
Den enda "synden" som man kan begå är Begränsning. Det straff man får om man skulle begränsa sin egen Sanna Vilja och tex ta en annan människas liv för rent nöje, eller våldta någon eller liknande. är framförallt att man inte längre fyller sin egentliga plats i naturen, och det får såklart sina konsekvenser. i första hand har man försvagat sig själv, och sen skulle man förmodligen minst bli utkörd ur samhället av dom andra. men någon skulle säkert utkräva ett strängare straff som döden, våld, eller förevigt inlåst någonstans (mycket liknande som det är nu dvs)
sadisterna och psykopaterna skulle aldrig överleva i längden, och människor skulle aldrig öht utveckla samma störningar som folk har idag tack vare den repressiva moralen osv som vi framförallt har att tacka religionen för.
nöjet i lidande skulle med tiden på naturlig väg bytas ut till nöjet i kärlek.
41. Syndens ord är Begränsning. O man! vägra inte din fru, om hon vill! O älskare, om du vill, gå! Det finns inget band som kan förena de delade utom kärlek: allt annat är en förbannelse. Förbannat! Förbannat vare det till eonerna! Helvete.
42. Låt det vara det tillståndet av mångfald bundet och föraktande. Så ock med ditt allt; du har ingen annan rätt än att göra din vilja.
43. Gör det, och ingen annan skall säga nej.
44. Ty ren vilja, ostillad av syfte, befriad från resultatets lust, är på alla sätt perfekt.
angående en lag för att upprätthålla någon slags Ordning osv så är den enda lagen som krävs dom två följande påståendena:
"Gör vad du vill skall vara Lagens hela.""Kärlek är lagen, kärlek under vilja."det är två koncept som i början låter väldigt konstiga, och dom har blivit väldigt misstolkade så många gånger genom åren. jag tänker dock inte diskuttera deras betydelse, det är upp till var och en att på egenhand kontemplera och eventuellt till slut förstå.
well, vi är alla så som Gudar. vi har helt enkelt glömt den insikten, och strävat allt längre och längre ifrån naturen och det naturliga. egentligen har det i sig varit en naturlig utveckling, nu närmar vi oss gränsen för hurpass Onaturlig världen kan bli, med krig och svältande människor, detta oändliga lidande. det för oss tillbaka till dom mest grundläggande koncepten, och då kan vi om vi har förmågan, se klart och tydligt hur paradiset väntar på att få bli skapat.
hur det hela tiden var vi som var dom egentliga "Gudarna" på den här planeten.
med den största kraften i universum till vårat förfogande, kraften att Skapa och att Förgöra helt efter vår vilja.
/
Vi Veri Veniversvm Vivus Vici
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "