I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Gud måste vara smart

Övrigt - Vardagsfilosofi

2008-02-25 21:24

Gud måste vara smart

Om gud nu finns, är han någon raketforskare eller något, hur kunde han lista ut vart evolutionen skulle gå, hur kom han på hur han skulle börja dela celler, vart höll han sig till innan han skapade jorden, och hur kom han på hur jorden skulle se ut som den gör?

It's nice to be important. But it's more important to be nice.

2008-02-25 21:29
det kanske inte alls vart som det var tänkt, allt kan ju vara fel..
While im whatching the leaves dance in the wind at dawn<br> the feeling is creeping down the spine like a chill and now youre gone<br>

2008-02-25 21:48
Eller så kanske det är så att gud är ett påhitt.

2008-02-25 21:57
Jag tror personligen inte på gud, förstår inte varför en "person" skulle kunna skapa allting.
It's nice to be important. But it's more important to be nice.

2008-02-25 22:08
Det är ju ett tecken på att Gud inte finns. För inte skulle h*n orka med att tänka så långt i sitt skapande. Fast hur vet vi att världen egentligen finns? Och att det inte är något vi tänker oss, eller skapar. Hmm... Hur vet vi att det vi ser är på riktigt? Hmm... Aa, det tåls att tänka på.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-26 12:50
Vad finns för seriösa argument för och emot? Av dessa argument är "jag tror inte på Gud" något seriöst mer ett personligt antagande.
 http://www.myspace.com/murderdem

2008-02-26 12:52
men Gud skapade människorna med en egen vilja. det är ju inte så att vi alla är hans robotar som han agerar genom.
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2008-02-26 13:01
Tänk om alla har en egen värld; alltså att alla inte ser världen på ett liknande sätt. Liksom, jag ser en boll, tänk om personen bredvid mig ser bollen som något helt annat? När vi sen börjar kasta bollen till varandra, tänk om personen jag kastar bollen med egentligen får orgasm av att göra det (för den personen kanske det är som en sorts sexuell akt?), men jag inte kan se det för att jag har en helt unik syn på världen. Nej, det här är läskigt.
I tego arcana dei!

2008-02-26 13:32
Gud är ett påhitt. Allah är ett påhitt..
Läs på och inse faktum.

Det finns självklart inte ett enda argument för att någon gubbe bland molnen skulle existera.
Allt är astrologi. Vissa var bara smartare än andra för 2000 år sedan och såg att de kunde forma samhällen och styra folk genom påhittade religioner..

Zeitgeist!
Not a follower, so Twitter has never been an option.

2008-02-26 13:35
"The Christian religion is a parody of the worship of the sun, in which they put a man called Christ in the place of the sun, and pay him adoration originally payed to the sun."

Thomas Paine
1737-1809

2008-02-26 13:58
teambanan astrologi?
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2008-02-26 14:21
De tre kungarna som följde stjärnan i öster till "Jesu födelse" är inget annat än soluppgången den 25e december och just denna dag står stjärnan i öst (Sirius) i rak linje med de tre starkaste stjärnorna i Orions bälte. Även för 2000 år sen kallades de för "three kings".

Så när solen går upp den 25e december pekar alltså Sirius och de tre kungarna rakt ner på solen. The birth of god's SUN.......

Zeitgeist.

2008-02-26 14:30
Allt är fan astrologi (och 90% av allt som vi lär oss om Jesus är egentligen snott från Egypten och deras Horus). De 12 lärjungarna som följde Jesus var de 12 månaderna.
Att hans mamma är Virgin Mary är ingen slump heller.. Stjärntecknet virgin ser ut som ett "m" och därför har hon namn på M. Även på gamla goda tiden kallade man även stjärntecknet för "house of bread" och tecknet för jungrun är en kvinna som håller i vete.. House of bread kallas det för att det symboliserade augusti/september - skördetiden för vete.
Betlehem betyder ordagrant - house of bread.

Betlehem är ett ställe i himlen - inte på jorden.

Zeitgeist.

2008-02-26 15:15

Han verkar ha svaret på dina frågor ;)
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha

2008-02-26 15:17
teambanan

Ja, och Rockefeller styr världen med en järnhand.
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha

2008-02-26 15:19
om gud finns, säger inte dom flesta att han bor i himlen ? då kunde han ju inte "skapa" jorden? den kom ju från bigbang

2008-02-26 15:34
Fyfan vad sorgligt att läsa dina ignoranta inlägg, teambanan. Var har du läst det? På någon anti-religion hemsida eller vad? Bara sorgligt..
Interista cazzo vuoi, puoi cantarlo quanto vuoi - ma i campioni dell'Italia siamo noooi. JUVENTUS
AMICI DI NESSUNO

2008-02-26 15:35
Och att någon annan länkar till en "Religion is bullshit"-video är ännu sorgligare. Sadness all over!
Interista cazzo vuoi, puoi cantarlo quanto vuoi - ma i campioni dell'Italia siamo noooi. JUVENTUS
AMICI DI NESSUNO

2008-02-26 15:48
Öppna ögonen Yamo. Läs astrologi. Tänk kritiskt.
Världen måste vakna. Du kommer inse sanningen och förstå att det är du som är ignorant som avfärdar sanningen..

Religion är påhitt. Strunt.

2008-02-26 15:50
God didn't create man, man created god.
Beat the odds like an abusive freak show owner

2008-02-26 18:06

Om gud finns, så kan borde inte DEN ses som en människa, om DEN har skapat allt detta så är ju han bortom vår imagination , och DEN har säkert lösningar på alla era frågor, och big bang skapade jorden , evolutionen hade inget med gud att göra, gud bara planterade frön så att säga.!

det roliga är att folk tror på planet x, och att vi är skapade av reptiler som har planterat en sorts chip i vår hjärna,  men inte tror på att något mer än bara vetenskapen låg bakom detta, så sluta se gud som en han , eller hon , utan som den , en sak som är bortom vår imagination , som vi har fruktansvärt svårt att förstå..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-26 18:10
Okej, fortsätt du med din ateistiska inställning så lever jag mitt liv så får vi se vem som blir den lyckliga i slutändan :)
AMICI DI NESSUNO

2008-02-26 18:27
teambanan P17
Tänk kritiskt.
det verkar inte som om du gjorde det när du kollade på zeitgeist.

och att religion inte är sanning betyder inte att det inte finns någon gud i någon form.

2008-02-26 20:49
ganjaholic, självklart tänker jag kritiskt när jag ser filmer om konspirationer etc, tror inte 9/11 var ett jobb utfört av amerikanska myndigheter, men inte heller på att bin ladin låg bakom..
men faktum är att part I i Zeitgeist stämmer exakt överens med sanningen. Det är inte något förvrängt så att säga...

yamo, om du blir lycklig över att tro på en gubbe bland molnen så be happy.
jag formar mitt eget liv och lever inte efter några låtsas-normer och är ändå rätt glad. :)

2008-02-27 06:59
Tycker det är konstigt, men nyskapande, att fråga hurvida Gud hade funderat igenom evolutionen. Evolution vs. Guds skapande är ju en av de största skiljefrågorna mellan den religösa världen och den forskande.

Vill man fördjupa sig i de allra mest fanatiska guds-teorierna bör man läsa om något som kallas Intelligent Design, en teoririktning som egentligen kommit som ett svar på vetenskapens attacker på skapelseberättelsen. Man kan även läsa om Det Flygande Köttbullsmonstret, som är ett direkt svar på ID-teorin av några lite mer cyniska ateister....

En annan skapelseteori värd att läsa, om inte annat för skojs skull, är Raelianernas idéer om hur människoarten skapats. Även om mkt av deras teorier/ideologier (de går inte att hålla isär som vi är vana vid) är helt uppåt väggarna bidrar de ändå med en hel del nya perspektiv och tolkningar.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2008-02-27 08:34
läs conversations with god. grymt bra svar på allt det där. =)

2008-02-27 08:43
Googla "Why won't god heal amputees". Grymt bra svar på allt det där :)
Beat the odds like an abusive freak show owner

2008-02-27 11:08
Köttbullsmonstret

Spaggetimonstret*

2008-02-27 23:00

Ah, förlåt min okunskap! :(

Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2008-02-27 23:52

teambanan: bra att dyu bygger exakt allt du tror på på en (1) internet dokumentär.. du kanske borde vidga dina vyer lite..

att kristendomen är ett påhitt är även inget argument emot religion då kristendomen bara är en religion/trosuppfattning av mängder.. folk är jävligt fast i världsreligionernas syn på en gud i sitt tänkande därför är hela debatten om gud sjukt onyanserad och meningslös.. finns mängder av bra argument för en gud, minst lika många som för någon annan anledning till att världen finns, men man får ändra sin syn på vad gud skulle vara för något bara.. självklart är gud inte en herre bland molnen, är det ens relevant att nämna i en disskution? det är väl förmodligen väldigt få bildade religösa som tror att det är så egentligen..

evolution och gudstro går ju inte emot varandra på något sätt.. det enkla svaret för en troende (om inte bygger sin tro på bokstavstolkningar av heliga skrifter) är väl helt enkelt att det är så gud skapar..

tycker Stephen Hawkings har en bra inställning till hela frågan vetenskap vs. Gud.. vetenskapen kan bara mäta och förklara det som hänt efter Bid Bang då allt vi mäter är effekter av det första som hände i vårt universum, innan det är det helt fritt fram att tro vad man vill och det går aldrig att bevisa någons ståndpunkt och ingen idé är galnare än en annan om vad som satte igång big bang..

Vetenskapen mäter världen efter skapelsen, Guds idéer försöker förklara varför och hur vi hamnade här för att mäta den.. helt skilda ämnen..

själv är jag lite inne på att det är så enkelt som att det vi kallar tro är vår känsla av världen, jag menar allt är ju byggt av samma sak och alla naturlagar gäller på alla nivåer alltså vet våra kroppar hur världen är uppbyggd och det är det vi ibland kan glimta när vi tror oss få religösa uppenbarelser o.s.v.. men vem vet..

1=0 och 0=1

2008-02-28 15:12
Joel, ge mig lite bra argument för varför en gud existerar då?
Gärna mängder av dem som du pratar om.

2008-02-28 15:18
Jag orkar verkligen inte bry mig, det är kanske kul att tänka på. Men vi kommer ALDRIG få ett svar som alla kommer att vara överens över.

Man lever och dör, man vinner inte så jävla mycket på att spekulera i det faktum att man existerar.

2008-02-28 15:30
teambanan: Det är väl inte så att Gud nödvändigtvis måste vara en gubbe i himlen? Gud kan ju vara något som vi människor inte kan uppfatta eller se eller höra eller ta på osv. Sen är det helt omöjligt att säga att något sådant finns eller inte finns. Om man bortser från kristendomen och bibeln och allt det där om att gud är så god och så, så kan man ju inte säga vem eller vad gud är, eller om han finns eller inte finns.
Religion är ju dock nåt som människorna skapat, och religion kan ju tolkas som att man vill komma i kontakt med "gud", eller finna sig själv osv. (buddhism tex)

Jag personligen är agnostiker, därav min åsikt.
SPARK!
Klicka för låtar
Klicka för beats

2008-02-28 22:31
yep agnostiker is the shit.. öppen för allt men med förnuft.. buddah diggade oss ju inte dock.. han tyckte agnostiker vr den värsta sorten.. såna som var för fega för att välja läger, hehe!

2008-02-28 22:43

it has been posed by Christians that to get to heaven, one must lead a blameless life, which is impossible (original sin).Atonement on Earth is used to negate our sin, thus securing a place in heaven.

However, what about after one gets to heaven ? Why would one atone, they have already won the prize, and God cannont send them to hell or there would be no souls in heaven. Thus, once in heaven there is neither punishment nor reward, and therefore no reason to live righteously, and all eternity to make an unrighteous decision. Thus heaven must be completely filled with sinners. However, if heaven is a pure place, filled only with goodness, then there are no sinners. Which means if we go there, we must not be capable of sinning, and will just exist for eternity worshiping god.

This brings up the questions that if god's ultimate plan is to create an eternal army of robotic ass kissers, why bother with free-will on Earth ?

You feel me ?

2008-02-29 12:06
Får väl upprepa mig själv:
"Joel, ge mig lite bra argument för varför en gud existerar då?
Gärna mängder av dem som du pratar om."

2008-02-29 13:18
hur kunde han lista ut vart evolutionen skulle gå

Många troende tvivlar ju på evolutionsteorin. Han kanske skapade Adam och Eva?

Hela den här frågan är ju helt ointressant eftersom att svaret är givet. Gud är allsmäktig. Du kan alltså inte jämföra Gud med en raketforskare eller något annat för den delen.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2008-02-29 14:40

hej whoa!
Lägger in mitt försök att med enkel religionsfilosofi försöka reda upp det här med Guds existens. Använder det klassiska "kosmologiska argumentet" för att framhålla min ställning i frågan. Mycket text blir det, men läs gärna.

En klassiker är spänningen mellan evolution och Gud, så jag börjar där. Evolutionen behöver inte
nödvändigtvis stå i kontrast till en Gudstro, snarare kan man se det så
att Gud verkar och har verkat i evolutionen, det vill säga utvecklingen av
världen så som vi ser och uppfattar den idag. Vi kan idag se hur olika arter
anpassar sig efter naturens förändringar, och på bara några generationer sker
olika grader av mikroevolution. Dock är all förändring i naturen, all slags
evolution och utveckling, insatta i ett orsakssammanhang då det ena orsakar det
andra. Låt mig här ta ett exempel och utveckla det lite. För att det ska växa
upp ett träd måste flera olika delar fungera i ett samspel: ett frö måste hamna
i en bit jord som är lämpad för växtlighet, vatten måste avdunsta från
vattendrag och bilda moln som sedan kan släppa ner vattnet över fröet, solen
måste bidra med energi osv., osv. Detta mönster går igen överallt på hela
jorden. Ingenting, av allt som finns till, har skapats eller formats utan att
det stått under inverkan från något annat. Alla händelser är resultat av samspel
från flera olika aktörer. Förutom exemplet med trädet (och således de flesta
växter) så gäller det även ”dött” material som exempelvis stenar - de formas
och slipas ju av miljön de befinner sig i. Landskapen formas efter väder och
vind, som i sin tur påverkas av olika parametrar som solen, jordens rotation
osv. Med andra ord sitter all materia ihop i till synes oändliga kedjor, där
det ena orsakar det andra, som i sin tur orsakar det tredje. Sådan är naturens
gång, så fungerar helt enkelt världen både i stort och smått.

Det vi också kan se är att ingen materia är oföränderlig. Av
alla de ting och material vi har utforskat finns det inget ting eller material
som har en beständig form och struktur. Inte ens den hårdaste diamant är
oföränderlig, utan slipas av kringliggande berg eller av juveleraren i guldaffären.
Trots sin extremt höga smältpunkt (3550°C) så finns där ändå en gräns för hur
mycket värme som diamanter klarar av. Eller för att ta solen som exempel: denna
för jordens invånare extremt viktiga stjärna har också ett ”bäst före” - datum,
då man kunnat räkna ut att den kommer slockna om cirka 7,4 miljarder år. En
ogripbart lång tid framöver, men ändock finns där en ände på det hela. Ingenting
behåller en konstant struktur för evigt.

Vad har nu då det här med Gud att göra? Ja, om vi nu går på
den inslagna vägen om ett sammanlänkande orsakssammanhang som gäller för all
materia, så kan vi ta denna princip med oss när vi blickar ut mot universum. Då
materia inte består för alltid och inte ens solen kommer vara aktiv för alltid
bör detta gälla resten av alla de stjärnor som finns. Mot tidens tand står
ingen materia stadigt, utan allt nöts sakta (ibland oändligt sakta) ner eller
förändras till oigenkännlighet. Om allt sitter ihop i en lång kedja och vi kan
ana ett slut på denna kedja, så bör vi rent logiskt också kunna anta en början:
om man nu går åt andra hållet, dvs. förflyttar sig bakåt längs kedjan, bör vi efterhand
komma till ett slut, eller rättare sagt en början. Med i bakhuvudet finns fortfarande
vetskapen om materiens ändliga tillstånd, och att inget ting eller material har
tillkommit helt på egen hand, utan är en konsekvens av andra utomstående
materia och vissa specifika skeenden. Då hela universum består av olika slags
materia i olika slags former, bör vi också anta att allt någonstans måste ha en
början. Om universum är ”skapat” av ett materiellt ting, fortsätter kedjan ännu
ett steg bakåt och vi får söka efter fler orsakssammanhang. Men nu har man på
vetenskaplig väg konstaterat att universum förmodligen har en början, då det
fortfarande expanderar och utvidgas. Vetenskapsmannen Edwin Hubbles gjorde en
viktig upptäckt som stöder denna tes då han började studera ljusspektra från
olika avlägsna galaxer. Genom att sedan jämföra våglängderna kom Hubble fram
till att galaxerna rör sig från varandra, och att universum ständigt
expanderar. Efterhand har fler forskare nått samma slutsats genom att studera
andra skeenden och förhållanden i universum. (Detta är förstås en förkortad och
förenklad sammanfattning, vill du läsa mer om universums expansion så
rekommenderar jag ett uppslagsverk.)

När något är i ett kontinuerligt expanderande tillstånd, kan
man härleda en tydlig början varifrån allt startade och utvidgningsprocessen
tog sin början. Det är inte särskilt troligt att universum från ett statiskt
tillstånd helt plötsligt började expandera, då det skulle krävas påverkan från
något enormt stort med tanke på universums storlek, och det är heller inte en
vanligt förekommande teori.

Alltså: allt som finns har kommit till av något annat, ofta
ligger flera olika händelseförlopp bakom en specifik händelse eller en specifik
påverkan av materien. Universum består av materia, och med tanke på dess
ständiga expansion kan man härleda en start och en slags inbyggd ändlighet -
universum är således inte i sig självt av evig natur.

Materia uppstår aldrig ur ingenting, och materia kan inte
skapa sig självt. Alltså bör vi här kunna närma oss ett påstående om att något
icke-materiellt ligger bakom materiens uppkomst. Något som inte självt är
bundet av materiens ändlighet och inte heller materiens oförmåga att skapa sig
själv ur intet: Något som är av transcendent art. Vetenskapen kan inte förklara
hur intet i ett slag (i en smäll) blir allt, hur lång tidsaspekt man än lägger
in. Helt utan något känt föreliggande orsakssammanhang uppstod så materia, med
de naturlagar som styr materiens vara eller icke vara, dess konstruktioner och
dess sönderfall.

Det är mot den här bakgrunden som jag vill försöka peka mot
detta Något, och jag vill gärna använda ordet Gud för detta Något som ur intet
skapade allt.

2008-02-29 14:41
asch, blev konstigt format när jag kopierade över mitt lilla "arbete" från word...aja

2008-02-29 14:49
Ah jävligt osnygga radbrytningar.. :)
"Accident is the creator of life"
Charles Darwin.

2008-02-29 17:05
Att du ens tror på gud är ju löjligt.
Highfive anyone, anyone?

2008-02-29 17:10
Niito P18, man får ju inte tycka så. Men det gör jag också!

2008-02-29 18:23

Ten

true, men är så trött på allt snack fan..
Man måste va dum i huvedet eller otroligt rädd för ddöden
för att tro på religioner o shit...

Highfive anyone, anyone?