I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Har du koranen?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2008-02-26 19:53

Har du koranen?

Nån här som har Koranen hemma? jag skulle vilja veta vad som står angående att kvinnor ska bära klädesdräkt, slöja och inte får visa sin kropp.. vet ju att anledningen till detta är något med att männen inte ska bli sexuellt upphetsade av att se för mkt av kvinnorna och så..
men jag vill veta ordagrant vad det står i Koranen om det..  nån som kan hjälpa?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-26 19:54

har du provat o söka på internet?

Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

dessutom står inte det i koranen.
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

Finns väl några muslimer på whoa, fråga dem!
Interista cazzo vuoi, puoi cantarlo quanto vuoi - ma i campioni dell'Italia siamo noooi. JUVENTUS
AMICI DI NESSUNO

2008-02-26 19:57
fimp: jo men jag ville inte googla..jag ville ha exakt det som står i koranen av nån som skriver av det direkt..om jag googlar vet jag ju inte säkert att det verkligen står så..tänkte jag :P

Yamo_RGRA:
Jodu, det var lite precis det jag gjorde just.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-26 19:58
står ju visst om de i koranen..om varför kvinnorna ska täcka kroppen..har ju själv läst det..men vill veta precis HUR det står.

2008-02-26 19:59
StarNate inte om slöja i alla fall.

2008-02-26 19:59

2008-02-26 20:03

"SLUTSATS:

Gud, den Barmhärtigaste, gav oss tre grundläggande regler för kvinnors klädesnorm i Islam (Underkastelse),

(1) Den BÄSTA klädeseln är rättfärdighetens klädsel.

(2) Täck era bröst.

(3) Förläng er klädsel.

Emedan dessa tre grundläggande regler kanske inte låter tillräckligt för de som inte litar på Gud, så vet de sant troende att Guds lag är perfekt och att de inte behöver någonting utöver den för att leva ett rättfärdigt liv. Gud skulle kunnat ge oss fler detaljer om Han ville. Han skulle kunnat tillhandahålla ritningar, olika design på kläder och regler för färger o.s.v, men Han, Den Barmhärtigaste, ville endast ge oss dessa mycket grunläggande regler och låta oss själva utarbeta hur vi ska tillämpa dessa i våra egna liv och omständigheter. Varje kvinna är medveten om sina egna omständigheter och kan därefte anpassa sin klädsel efter sin egen situation. Alla tillägg till dessa grundläggande regler i Koranen är ett försök att korrigera Gud eller förbättra Hans redan pefekta och nådiga utformning."

2008-02-26 20:03
mm men det var inte den typen av länkar jag var ute efter..utan att nån som har den hemma skriver det som står.. jag vet att det står.

2008-02-26 20:04
eh? du har ju texten refererad där i länken! vad vill du ha? en fotokopia eller? :P

2008-02-26 20:05
Varför ville du veta just detta? På väg att bli muslim eller? Just for curiosity!
Interista cazzo vuoi, puoi cantarlo quanto vuoi - ma i campioni dell'Italia siamo noooi. JUVENTUS
AMICI DI NESSUNO

2008-02-26 20:12
men är det rakt av från koranen? vem har skrivit det? här gäller det att vara källkritisk serru:P

anledningen till att jag undrar är att jag har seminarium om Islam imorn..och vi ska göra diskussionsfrågor inför det..  och sist jag läste Islam i skolan (för ca ett år sedan) så läste våran lärare ur Koranen för oss och det stod något om att enligt Allah så ska kvinnorna inte visa för mkt av sin kropp, så att männen inte ska bli kåta..  det stod ju inte dom orden, men man kunde lätt tolka det så..  och hon tog även upp åldern på när småflickor börjar bära slöja etc... och drog parallellen till pedofileri på hög nivå.. om de bär slöjor å klädersdräkt för att inte göra män kåta - varför ska då en 10 åring göra det..blir männen kåta annars?

så jag funderade på om jag skulle ta upp detta imorn..men jag vill inte göra det om jag inte vet vad det står..  fast jag kan ju annars bara säga att min lärare på komvux uttryckte det så.

2008-02-26 20:19
din lärare på komvux verkar helt dum i huvudet. tror nog du ska vara lite källkritisk där istället.

2008-02-26 20:20
Fimp - Det där är inte en översättning ur Koranen, utan det där är någons tolkning av vad som står i Koranen.

StarNate_ - Det finns ett par diskussioner här på Whoa där det kommit upp, så om du letar så kan du nog hitta (om inte trådarna har råkat bli så gamla att de slängts).

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-02-26 20:21
mabande det är en översättning OCH en tolkning. vill inte starNate ansluta sig till den tolkningen kan hon bara använda sig av översättningen och tolka den själv.

2008-02-26 20:24
Oops, missade länken, såg bara citatet :)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-02-26 20:41
aja..tack så mkt iaf..

2008-02-26 21:07
det är en vanlig missuppfattning att det endast är kvinnor som ska täcka sig och vara "reserverade" när det gäller kläder. även män ska hålla sig ifrån att visa sina former - de ska således täcka sig - likaså är den traditionella uppfattningen att män ska ha skägg som en del av sin "utstyrsel" (det är även starkt rekommenderat för män att täcka huvudet). det finns alltså explicita dress codes för både män och kvinnor.

att täcka sig betonas i koranen och hadither (de sistnämnda används även de för att deducera islamiska påbud och dylikt).

koranen:

från shakirs översättning: "and say to the believing women that they cast down their looks and guard their private parts and do not display their ornaments except what appears thereof, and let them wear their head-coverings over their bosoms "
- 24:31, al-noor

"o prophet! say to your wives and your daughters and the women of the believers that they let down upon them their over-garments; this will be more proper, that they may be known, and thus they will not be given trouble; and allah is forgiving, merciful.
- 33:59, al-ahzab

och hadith:

"aisha used to say: "when (the verse): 'they should draw their veils over their necks and bosoms,' was revealed, (the ladies) cut their waist sheets at the edges and covered their faces with the cut pieces."
- sahih bukhari 6:282

"when the verse 'that they should cast their outer garments over their persons' was revealed, the women of Ansar came out as if they had crows over their heads by wearing outer garments."
- abu dawud, narrated umm salamah, ummul mu'minin

2008-02-26 21:11
det råder ingen tvekan om att slöja är en del av islam ända sedan muhammeds tid, även om vissa menar att det endast är "kulturellt" och icke-religiöst. det stämmer inte. koranen är generell och inte helt specifik gällande "slöja", medan hadither och traditionen just specificerar vad täcka sig innebär.

2008-02-26 21:27
har koranen på hyllan över mitt huvud om någon ger mig directions till vilken sura osv jag skall bege mig så kan jag citera (svenska av åke olhmark eller vad han nu heter)