I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2008-03-04 20:51

Förlåt?

förlåtelse, mångfasetterat begrepp som i vardagslivet bl.a. innebär återupprättelse av gemenskap efter en moralisk konflikt mellan två individer.

-ne.se

förlåt, stort tygstycke avsett att dölja ngt

-ne.se

förlåt, ett ord som kan göra en ensidigt begången moralisk oförrätt irrelevant i förhållandet mellan två individer. En förutsättning för detta är en accept av förlåtelsen.

-erkan

Inom kristendomen står Jesus (Gud) för en - den moraliska oförrätten föregående - accept antar jag, men vi kan bortse från de religiösa definitionerna. Vad innebär ordet förlåt mellan två människor? För dig :)

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-04 21:08
Hm. Intressant fråga. Å ena sidan kan jag uppleva att vissa människor säger förlåt för att döva sitt eget dåliga samvete, men egentligen inte har reflekterat över agerandet som gjorde dem tvugna att be om förlåtelse. Å andra sidan kan det också fungera som just den sorts bekräftelse som den förorättade personen behöver om att den som ber om ursäkt faktiskt insett sitt misstag. För mig innebär ett förlåt ett steg på väg mot försoning, och gottgörelse.

2008-03-04 22:20
Ja, förlåt kan vara på tok för billigt ibland, och likt alla ord meningslösa. Paradoxalt nog betyder ju ett förlåt kanske mest när man litar på varandra. Förlåt kommer ju oftast när den tilliten brustit i något hänseende.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-04 23:10

Beror på vilket sammanhang det används i.
"Förlåt att jag är försenad" har en annan innebörd än "förlåt jag var otrogen".

Båda handlar ändå om samma sak, att motparten ska kunna se bortom ens misstag oavsett hur trivialt det än verkar vara. Det sker i hopp om man faktiskt har lärt sig något och inte upprepar. Det är väl där ordet missbrukas som mest? issa fall är det av respekt och vissa är dåligt samvete.

2008-03-04 23:57
För mig innebär det att den ena (den skyldige) ber om förlåtelse, verbalt eller på annat sätt och att den andre (den drabbade) ser detta och förlåter.

2008-03-04 23:58
När man förlåter gör man någon fri från skuld och när man ber om förlåtelse ber man om att bli fri från skuld.

2008-03-05 10:24
elefanten: det är i mina ögon också det som är skillnaden mellan att be om ursäkt och förlåtelse. man ber väl oftast om ursäkt när det är en lägre grad av försakelse......

2008-03-05 11:22
Nja, be om ursäkt i min värld är inget erkännande till skuld
Utan mer ett ursäkta att mitt beteende/Händelsen(m.m) såra/skada(m.m) Dej/Er
Jag ångrar att ni tog illa upp,men jag viker mej inte..
Medans Förlåt att den totala underkastelsen...
jag kommer ihåg det som i förmiddags - jag minns den tiden
vill sluta grubbla men det är svårt när man är inne i det
sitter du i nätet tänker du säkert på spindeln i det

2008-03-06 16:44
För mig innebär "ordet förlåt mellan två människor" Förlåtelse :)

Ordet får den mening som man väljer att ge det.

2008-03-06 19:11
Förlåtelse är mer eller mindre en kompromiss, OM ordet är värt att använda i den situationen, dvs om situationen är seriös nog.

2008-03-12 13:16
Om man ber om förlåtelse så betyder det att man vet att man gjort fel och inte skall göra om samma sak. det är vad jag har lärt mig så jag brukar inte säga förlåt om jag tänker göra om det.
inte bränd, inte varm, bara rostad helt enkelt.