I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför är det viktigast att vara först?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2008-03-07 14:14

Varför är det viktigast att vara först?

Ta det här med "Day One!" för att få in ett klassiskt tema ur Whoa-teoribildningen. Detta är ju något folk stoltserar med rätt mycket, och även bland de som faktist var med tidigt, men inte har det "bevisat", brukar skriva ut på sina presentationer: Varit medlem sedan XXX.

Jag menar, vad säger det: Ja, jag var här tidigt. Jag är "den äldre generationen användare". Vad gör då den äldre generationen användare? Anordnar saftkalas varannan onsdag? Nej. Inga privilegier alls. De som har "tur" har en annan text på sin presentation.

Samma sak brukar det vara bland musikfans. De handlar mycket om att ha lyssnat på banden tidigt, för att sedan kunna avhyvla alla som börjar lyssna senare.

Nog kan man förklara det här med en viss hierarki-grej. Först - bäst. Har rätten att hävda sig bland de som tillkommer senare: "jag var faktist här först == vet bäst och mest". Men jag menar, är inte det ett dagisargument egentligen?

Oftast är det ju bara tillfälligheterna som gör att vissa är först med vissa saker. Hur kan det då belönas? Det undgår mig. Jag är dock i vissa sammanhang lika dålig, t.ex. reg-datum på Internet. De är viktiga för mig, brukar förnöjt snegla på dem ibland: "Ja, jag har ju faktist varit med här sedan..." kan jag finna mig själv tänka. Djäkligt fånigt!

Varför är det viktigt för dig att vara först? (Kan vara i vilket sammanhang som helst)

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-07 16:10
Jag älskar att vara först när det gäller musik, har alltid varit så.
Varför det är så nu är väl för att jag är en citerare som snor rader ur låttexter och tex heter en rad, eller bara nåt ord på msn. Inte alltid så, men det kan vara. sen gillar jag även att ta med mig mp3/skivor och låta folk lyssna för majoriteten av mina vänner diggar musiken jag lyssnar på.

jag menar, vem kan hålla sig från ett litet leende när man sitter i en bil och en polare utbrister " FAN VAD BRA MUSIK DU HAR BEGGE :D " ? ;D ..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-07 16:55
Det är ju en lite mer altruistisk variant, den gillar jag.

2008-03-07 17:48
Människan är ett tävlingsinriktat djur, med sitt främsta uppsåt att komma först, alltid och överallt.

Simple as that.

2008-03-07 18:16
Är inte det lite väl förenklat? Evolutionen strävar ju inte efter att ta fram det bästa, utan bara det mest fördelaktiga. Jag anser inte att det är samma sak, även fast det ofta sammanfaller.

Ur samma synpunkt, hur kan det motiveras gällande triviala saker? Smittar det liksom över till allt vi gör? Kan vi inte vara rationella och tänka: Det här har inte betydelse? Och således inte göra det? Är det inprogrammerat så hårt verkligen?

Jag tycker inte det stämmer riktigt...
Moderator

2008-03-09 20:17
snokåtjuvåtta Det är inte alls så simpelt. Långt ifrån alla människor försöker hela tiden komma först, alltid och överallt.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2008-03-09 21:43
Folk som skryter om att de t.ex har varit medlem längre på en sida ser det väl som ett sätt att hävda sig, leka viktig eller liknande. Själv stör jag mig på folk på vissa forum som har varit medlemmar i några dagar, och skriver skit som de inte vet något om (vilket jag förmodligen också gjorde när jag var ny).

^-_-^

2008-03-09 21:44
Glömde säga att jag inte syftade på whoa, då jag är en ganska ny medlem här ;).
^-_-^

2008-03-10 00:55
Sanning, kan komma på mig själv att bli töntig om en kompis kommer och snackar om en artist som de nyss börjat lyssna på som jag lyssnat på länge.
Som i höstas när en kompis sa "jag kan inte på lördag, ska se Sage Francis..han är bara såååå grym" och jag visste att hon inte ens visste vem han var några månader innan. Då blev jag lite typ "nigggaa what!" (typ amerikansk ghettobrud).
Det ligger en massa prestige i att vara först, det är bara så. För kunskap ger makt och är man först har man mer kunskap, typ. Eller så är vi bara ett prestationssläkte, det visar sig bara på olika nivåer för olika människor.
THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se

2008-03-10 11:55
vadå, jag har varit medlem sen 2002 stick !! :)
http://www.earforcefm.blogspot.com

2008-03-10 14:06
jag har också tänkt på detta en del och jag stör mig så jävla mycket på folk som gör sådär, vet speciellt en vän till mig som hellre ljuger om att ha hört en artist och sen laddar ner fort som fan och lyssnar igenom för att sen låta insatt, hellre än att bara säga nej det hade jag aldrig hört och ta att någon annan hittade något bra före. Hur jävla töntigt får det bli?

Fast det kanske bara är jag som aldrig brytt mig om sånt där, om nån kommer med något nytt jag aldrig hört så tänker jag mer ah men nice och tycker det är skitsoft när folk tipsar en om nya grejer. Är 0% tävlingsinriktad iofs också

2008-03-10 15:18
Hur många är dom som vairt medlem sen Day One?

2008-03-10 16:10
erkänn att ni bara är avundsjuka på oss day one:are...
lilMAliK - the one man gang - ::respect all fear none::

2008-03-10 21:24
nilsL - låt oss vända på steken, vad är poängen med att vara sist?

2008-03-10 21:49
Kaneida,
det jag lite var ute efter var att se vad som driver andra ... Och hur det skiljer sig i olika avseenden möjligen. Gällande musik t.ex. såg vi att det fanns altruistiska anledningar till att vara först med något -- för att kunna dela med sig av det (och kanske skina lite i att vara den som alltid sprider bra musik).

Personligen har jag olika motiv, men kan ibland tycka att det blir direkt fånigt med det jag försöker vara främst inom.

Att vara sist jämt är väl kanske inte roligt, men kanske kan man tycka att det är okej, och som en del i ett varierat liv?
Moderator

2008-03-11 21:59
Jag tycker det är roligare att gå i grupp och uppleva saker tillsammans. Är jag en förlorare då?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2008-03-12 23:03
nilsL
Jadu bra fråga, skulle kunna påpeka på snokåtjuvåtta's kommentar och säga att det är primitivt, en instinkt, att vara en ledare. Men du köper inte riktigt det.
 Kanske har det att göra med att vi en tid utav MASSmedia som matar ut saker och försöker få slå mynt av allt som är någorlunda originiellt gör att vi som individer vill kunna välja egna vägar att gå, bryta sig från mängden - vissa i egenskap av attention whorism andra i egenskap och få vara sig själva en stund innan alla andra ska efterlikna en.

Kan vara i återknytning till snokåtjuvåtta's tes om att vara en naturlig ledare, en som vågar stå på egna ben och gå egna vägar och därmed sålla bland flocket och få anhängare. Samtidigt är det sätt att förhoppningsvis finna folk med likadana intressen/tankar som man känner sig bättre i sällskap med. Några av skräckexemplena i tråden (jag lyssnar på artist a, kompis har inte hört något och toklyssnar och lär sig allt vad som finns och veta bara för att passa in) åker fetbort. Tyvärr medföljer lamm istället för vargar.

En sak jag funderar på är entreprenörskap. Har många tankar, vissa originella som jag dock inte orkar ta tag i. Jag är övertygad om att flera haft samma tankar som mig, men i likhet så har ingen av dem gjort någonting åt saken.
 Jag har inga problem med att ta tag i saker och visa framfötterna, problemet är att man då blir ansvarig i viss mån. Exempelvis fanns ju tankar way back och koda ihop ett hiphopcommunity, men man orkade aldrig lägga ner tid på det för att på något sätt skulle det bli och vidareutveckla den. Stuck åt andra sidan orkade ta tag i det, la ner tiden då och har fortsatt med det under alla dessa år.
 Stuck kanske inte var först med hela communitygrejen, men han gjorde det däremot bäst och Stuck kan nog ta åt sig credden av att ha Sveriges första och enda hiphopcommunity. Även om vi hade SvU innan whoa som även den sköttes av Stuck, så har den gått i graven och ut ur askan reste sig Whoa och Whoa kommer nog bestå i många år framöver. Inte ofta jag tänker på det men... Whoa.. det här är en bit Sverigeshiphop milstolpe/legend och Stuck har genom kodande och drift bidragit mer till hiphopen än många andra personer i detta land.
 Han kanske klär sig som något ur garderoben och är inte yo och rappar i varje gatuhörn, men han har bidragit mer för hh sverige än Petter gjort trots att vinden vände rejält tack vare Min tur nu pumpandes på radion.

Jag tror inte att först är bäst, först är originellt, först är att visa individualitet, först är att skapa en väg, först är att skapa debatt och ideer. Jag tror att utifall det skulle komma en databas/hemsidekodare som skulle vilja skapa en HH community som alternativ till Whoa så skulle han kodningsmässigt och designmässigt och funktionsmässigt kunna vinna över Whoa rätt rejält då han har Whoa och se på och lära sig av. Säg om 20 år så kommer har en ny community tagit över. Men du och jag kommer minnas Whoa som Classic shit och vi kommer höja den upp på ett piedestal trots att den har sina brister. Drar man dock +/- på papper så kommer Whoa förlora mot en ny community. Bort räknar jag dessa halvassed communitys som dykt upp ett par gånger där gymnasieelever gjort ett skolarbete eller bara testat sina skills. blingbling.se var väl något för 2-3-4 år sedan? Stängdes ner bara efter ett par månader. Hade man dock fortsatt där så hade den nog inte konkurrerat whoa än då kodaren var keffare än Stuck by far, men visst hade den haft sin skara. Etc.

Svammel is the doodie.