I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2008-03-17 04:09

Vi hedningar

Jag är inte religiös men på något sätt har jag alltid ansett mig stå över dessa religiösa människor utan att ha befattat mig med dem. Jag har sagt: "jag behöver inte läsa dem där böckerna, de säger mig ingenting".

Där gjorde jag mitt första misstag. Jag har nu befattat mig med en del av de religiösa tegelstenarna och jag har lärt mig massor från dem. Framför allt historiska saker, men också kännedom om folkgrupper, kännedom om kulturer, språk, tankesätt, och värderingar för att nämna några saker.

Givetvis är det ju så, att det är ett naivt antagande att avfärda något man inte fördjupat sig i. Att säga att dessa religioner har medfört krig, det är ett fakta men egentligen ingenting annat än en observation, och i mitt tycke, ett mellanstadieargument i diskussionen "varför religion är dåligt" som vi sekulära svenskar gärna drar igång.

Med tiden har jag hört argument framför allt från oss sekulära svenskar, som inte är särskilt förstående (liknande det påståendet jag nyss nämnde om religionskrig). Till synes håller vi ofta uppe en front av accepterande, och vilar på en humanistisk ateism som rättesnöre. Men även där vilar ju en villfarelse, det blir som en religion i sig. Ett indoktrinerande. Detta särpräglar vissa delar av alla religioner, och det är synd och skam.

Nog anser jag då att vi är hedningar, vilket vi beskrivs som i många religioner, ett icke lärt folk, framför allt ligger vår acceptans för lågt. Nog har vi lite religion i våra skolor, men jag tror svenskar skulle må bra av att ha fördjupat sig i åtminstone en religiös text i sitt liv. Må det vara en koran, må det vara en bibel. Saken är inte den, utan snarare att man ska ta in den information som många människor förkunnat vara pålitlig på samma sätt som man läser andra intressanta texter. De är inga idioter som skrivit dem här texterna, även fast man givetvis kan hitta saker att tvivla på.

Huruvida Gud är inblandat i det hela tänker jag inte kommentera, jag har själv ingen gudstro, men det är ett faktum att människans sätt att hantera återgivelserna under tiden av utveckling till våra moderna böcker har varit undermåliga. Det tycker jag motiverar varför jag kan komma med påståendet att vissa delar av de religiösa texterna kanske är för extrema, och inte lika pålitliga som andra delar.

Men nog om det. Jag har gjort mina observationer. Jag anser att vi har ett problem någonstans, där många människor nu "slipper undan" det som tidigare ansågs ligga som en väsentlig del i vår stomme som levande människor i denna värld. Vi plockar ut en dålig del ur religionen (eller ur "folket": en intolerans) och kan nu förkasta de delar som har varit utvecklande (moralbegrepp, individuellt/universiellt ansvar, återkommande reflektion av vår omvärld, återkommande studier av en bra och tänkvärd text), för att vi inte längre har tvånget.

Håller du med om det här? Är "vi hedningar" intoleranta? Hur ska vi utbilda våra hedningar, när det inte finns givna instutioner för detta? (Jag menar att skolorna inte räcker till, ja.) Sartres existentialism menade på att det är nu när vi förkunnat Gud som död, som vi får ta på oss det verkliga ansvaret. Hur har har vi axlat den rollen egentligen? Tar vi vårat ansvar?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-17 04:19
Min lösning är som ni kanske listat ut att integrera de redan befintliga religionerna, och de texter som redan finns, i vårt moderna samhälle. Jag förespråkar att vi alla läser dessa texter, tar kontakt med de religioner som finns i vår omgivning, och försöker insupa delar av dessa liv, som jag tror är utvecklande. Jag menar inte att vi ska överge goda sekulära texter och liknande, utan dessa ska vi givetvisa jobba på att utveckla men varför inte ta in det bästa av det bästa?

Fördelen med att inte tillkänna sig någon religion är att vi fritt kan ströva mellan religionerna som existerar. Vi kan besöka deras byggnader, de ger oss gärna utrymme. Vi måste dock vara beredd att återgälda detta, när vi skapar egna sammanslutningar. Då får vi bjuda in dem religiösa på ett gästvänligt vis och ta till oss av deras goda seder de ofta har gällande gäster. Ge och ta, utbyta information, seder, tips och tricks. Det är så vi människor ska spela, om vi vill kunna leva i harmoni, trots våra skillnader.

Skulle vi bli religiösa på kuppen är det inte hela världen, för vad är vi så rädda för om det inte existerar någon Gud? Att vi gått omkring och låtsats någonting är irrelevant om vi ändå ska bli jord och ingenting därtill. Men kan vi däremot leva på ett bra sätt och försöka skapa en trivsam värld, gör vi ingen orätt, när vår människoinstinkt tycks vara att utveckla mänskligheten.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-17 11:05
amen! hehe! nä men håller mned i stort.. finns mycket visdom i de textern om man använder sin hjärna lite och ser förbi det självklara.. de är skrivna i en tid då de inte hade samma ord att uttrycka hur världen funkar med så man får ju läsa dem utifrån det.. man ska inte hänga upp sig för mycket på beskrivningarna av övernaturliga händelser tror jag, tror det mesta måste läsas utifrån inställningen att det man läser är symboliskt och måste läsas så för att vara relevant..

utöver det så lever vi i ett samhälle som faktiskt är genomsyrat, byggt på och präglat av religion så att avfärda religösa texter helt bara för att de nämner en gud som man inte tror är en verklig företeelse är rätt korkat.. de flesta av oss lever våra liv utifrån moral som kommer från religionerna, som iförsig kommer från oss och våra tidiga släktingars filosoferande över världen.. folk var inte dummare förr, hjärnan har inte förändrats så att förkasta saker för att de är uråldriga är dumt..

den moderna människan har som det ser ut funnits i 200 000 år, av de åren har vi några tusen år beskrivna i texter och av de tusentals åren har vi haft några få riktigt sekulära stater under en handfull år.. förkastar vi allt som varit innan oss så får vi förkasta väldigt mycket.. att tro att allt av vikt har kommits på under den korta tid då vi inte haft religion nära till hands är sjukt naivt..

jag tycker helt klart det är vettigt att fördjupa sig i religösa texter, se det som livsråd eller som filosofiska symboliska texter om livet och psyket så hittar man mycket intressant.. sedan bör man ju kombinera det med att läsa dubbelt så mycket vetenskapliga skrifter dock för att få lättare att koppla symboliken med mätningar av världen vi lever i.. ysik, psykologi, filosofi och religösa skrifter är en intressant kombo.. 

2008-03-17 14:22
Säger som jag brukar: tro är okej, religion är farligt.

De flesta religiösa skrifter innehåller (som ni säger) en del tänkvärda tankar (framför allt då det gäller att behandla sig själv och andra bra), men samtidigt så innehåller de även rakt av barocka påståenden om världen och människan. Påstånden som bör bekämpas.

Du får gärna tro att det finns någonting större, det är ofta bara positivt, men när du skapar en religion kring det hela så försöker du tvinga andra att lyda dig.

* "Skulle vi bli religiösa på kuppen är det inte hela världen"
- Att sätta någon annans definition av din gud framför din egen är väl bara dumt? Att sen följa någons riter för hur du ska tala till den du tror på skapar bara onödiga mellanhänder som dessutom kan (och kommer) förvanska en eventuell guds svar till dig.

Läs gärna Terry Pratchetts böcker Pyramids och Small Gods för lite roliga vinklingar kring det hela - han har lyckats fånga metoderna och filosofierna ganska bra även då det ju är satir / parodi / komedi :)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-03-17 17:38
joel413,
bra förstärkt där, jag håller i stort sett med om allt du fyllde i med.

Mabande,
vilka påståenden i dessa skrifter behöver vi bekämpa menar du? Många "moderna" religiösa utövare i vårat sekulära samhälle har ju plockat in saker som homosexualitet, jämnställdhet och liknande. Vissa kommer givetvis förhålla sig ortodoxa till det men så ser det ju ut i det övriga samhället också. Den här diskussionen riktar sig främst mot svenskar (och kommer lite in på den allmänna sekulariseringen som sker världen om), varvid jag menar att vi kan bortse från de mest fundamentalistiska tolkningarna i det här texterna (som utövas i vissa mer spända regioner i världen).

- Att sätta någon annans definition av din gud framför din egen är väl bara dumt? Att sen följa någons riter för hur du ska tala till den du tror på skapar bara onödiga mellanhänder som dessutom kan (och kommer) förvanska en eventuell guds svar till dig.

Det jag menade var väl främst att bli religiös inte är så farligt som många tycks tro (därtill jag i ett tidigare skede av mitt liv). Mycket av det "föreningsliv" som religionerna förmedlar har livfrämjande kvalitéer jag inte tror skadar.

I ditt påstående kan jag inte svara direkt, du anser att religioner är vanskliga mellanhänder? Ja kanske så, men de är trots allt upprättade i vår värld, istället för att riva ner dem och bygga upp nya, anser jag att man kan omforma dem, till kanske bättre mellanhänder. Jag tror det är en bättre väg att gå men jag kan givetvis ha fel. Det bästa kanske är någon form av individuell "tro", som du ansåg vara okej. Jag tror dock man måste jobba mer kollektivt för att utveckla mänskligheten.

2008-03-17 19:23
håller iförsig med mabande om att tro är att föredra framför religion.. tycker det kan vara svårt med definitionerna.. men tycker personligen på något sätt att man kan skilja på religös och troende, där en religös är en som hänger sig och svär trohet till en religion som han/hon sväljer i princip med hull och hår medan aen troende är någon som helst enkelt TROR (och står för att det handlar om tro och inte vetande i den världsliga bemärkelsen) att det finns något större..

själv är jag stenhård agnostiker just nu.. är helt öppen för spirituella förklarningsmodeller av världen så länge de går ihop med det vi vet om världen genom vetenskap.. naturvetenskap kan inte i sig förklara hur världen kan finnas (alltså vartifrån det kommer eller ur vad det uppstod) så ser inget konstigt med att ta in Gud, världssjäl, kolektivt medvetande eller andra förklaringsmodeller bredvid idéer som slump och andra mer nihilistiska idéer.. varför skulle det egentligen vara konstigare med något som kan definieras som gud än att allt bara uppstod spontant ur ingenting liksom.. och är allt bara en meningslös slump och det finns folk som faktiskt mår bra av tro och använder den positivt i sitt liv och inte tvingar på den på andra med våld så spelar det väl ingen roll om allt nu är meningslöst som trådskaparen sa..

2008-03-17 19:34

Att börja pilla i religioner och anpassa dem efter en sekulariserad västvärld innebär ju att man förnekar de dogmer som finns integrerade i dem. När man inte erkänner de sanningar/"sanningar" som läggs fram inom en religion som dem är så finns det ju ingen trovärdighet kvar i religionen och den förlorar sin status. Om vi överhuvudtaget ska ha kvar olika former av religiösa sammansättningar i samhället så måste det vara i oförändrat skick, det går knappast att räkna med att majoriteten av religionernas anhängare skulle tillåta någon form av modernisering.

Håller dock med om det som sagts tidigare. Vi kan plocka som vi vill från religionerna för att skapa oss en bekväm värld att leva i. Dock så främjar även jag en mer individualiserad tro, kollektivisering av världsuppfattningen kan aldrig leda till någonting bra.

Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2008-03-17 21:02
En hedning motarbetar väl den katolska kyrkan?
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2008-03-17 21:21
joel413,
det är ju förvisso vanligt att man som icke troende säger sig tro på vetenskapen. Det anser jag dock vara ännu en villfarelse. Det är som att man delar upp vetenskapen och religionen. Bevisligen är det inte så, många framstående forskare har själv en gudstro. Jag menar, beteckna det "slumpat" eller beteckna det "av gud" för t.ex. hur elektroner rör sig runt nukleus -- vi kan se att det sker, men varför är ingenting vi kan vederlägga med varken vetenskap eller religion, det är bara där (observerbart) helt enkelt.

Vetenskapen bevisar inte Guds icke existens, vetenskapen bara beskriver olika delar av vår verklighet. Många kör ju på evolutionsteorin, och "beviset" för att vi skulle vara äldre än 6000 år eller vad vissa bibeltrogna anser, utan att ens kunna redogöra för kol14-metoden och dess brister. Detta återkommer i alla vetenskaper, och den främsta är väl vår hjärnas minnesfunktion, som inte är som ett ROM-minne, utan snarare arbetar på ett mnemoniskt vis med stor felmarginal, vilket visar på de mänskliga bristerna, och varför vi därför inte kan tillförlita oss fullständigt på vetenskapliga teorier.

Detta betonar många religioner. Vi kan t.ex. införa vetenskap i maskiner som hjälper oss dagligen, men en maskin kan givetvis fela, och har en benägenhet att göra det. Artificiellt skapade ting fallerar, förr eller senare (likt icke artificiellt skapade ting).

Jag kanske är övertydlig nu, men vetenskapen ska inte överskattas, eller i mitt tycke, ens ställas emot religionen.

2008-03-17 21:28
potatissuger,
jag tycker tvärtemot att modernisering sker, och tar vi då Sverige har vi många moderna troende, som lever ett religiöst liv efter de förrutsättningar som råder. Västvärld eller inte, mänskligheten och samhällen utvecklas, och det blir omöjligt att inte ta in detta i religionerna. Vissa saker har inte gått så smidigt, t.ex. hur många nyupptäckter motarbetats av kyrkan. Men med män som Luther, och andra människor som moderniserar religionen successivt tror jag den processen kommer bli enklare med tiden.

Något som var mycket tråkigt var hur akademiker i Rom förvägrade påven ett besök till sitt universitet, därför att han har åsikter som stred mot deras gällande hur man motarbetade Galilei 1600-talet. Nog för att det är ett ställningstagande men samtidigt är det ett sätt att skapa onödig splittring. Allt är inte svart eller vitt.

2008-03-17 21:28
Simba,
kanske det. Jag kollade inte upp vad "hedning" exakt betydde, utan åsyftade väl någon generell grupp sekulära svenskar (icke troende). :)

2008-03-17 21:38
nilsL

Jag håller med dig fullständigt i att vetenskapen inte ska ses som en säker källa till säker kunskap. Eftersom forskningen inte grundar sig på annat än deduktiva antaganden vet vi inte med säkerhet att rådande vetenskapsparadigm faktiskt är berättigat.

Att som strikt ateist försöka motbevisa ett presumtiv omnipotent väsen genom att stödja sig på det som forskningen "bevisat" är därför illegitimt. Detsamma gäller givetvis även dem som förnekar evolutionsteorin m.m. med argumentet att världsalltet är skapat av Gud. Såväl religiösa som ateister kan vara dogmatiska när det kommer till världssynen.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2008-03-17 21:46

nilsL

Visst sker det en modernisering, speciellt i de redan utvecklade i-länderna, men det är på religionens bekostnad. När man för in nya element i religiösa sammanhang så motarbetar man egentligen religionens legitimitet. De budskap som är givna som riktlinjer från ett gudomligt väsen med epitet som "ofelbar", "allvetande" och "allsmäktig" kan väl inte ifrågasättas och anpassas till en modernare värld, eller? Eller är det så att denna "Gud" också utvecklas, paradoxalt värre, och förstår att det som han/hon/den/det proklamerade om förr faktiskt inte gäller i dagsläget?

Om religionen viker sig för samhällets tryck på modernisering av gällande dogmer och levnadsregler så har den, enligt mig, för alltid förlorat sin legitimitet.

2008-03-17 21:51
För att argumentera lite mot mig själv så är det självklart möjligt, för de som bekänner sig som "icke-troende", att ta de (tilltalande) levnadsregler som finns inom de olika religionerna och sedan utveckla dem för att bättre passa till rådande förhållanden.

2008-03-17 21:53
nilsL P20

jag tror det.. är säker på engelskan iaf.. "Heathen" är en person som vägrar acceptera kyrkans tro, "Heretic" är en person som aktivt motarbetar kyrkan.. är inte 100% på översättningearna..

förövrigt är vi inte intoleranta, intolerant hade varit att inte respektera andra människors tro och åsikter, något jag tycker vi (framförallt i sverige) är hyfsat bra på. Jag har personligen aldrig haft problem med någon av annan religös bakgrund eller andra politiska åsikter än mej själv, såvida de inte har haft problem med mina.
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2008-03-17 23:55
potatissuger: håller helt med om att en personlig tro och livsfilosofi är helt klart att föredra framför all typ av kollektivisering.. dock tycker jag ju som sagt att det är bra om folk studerar religion med samma intresse som de studerar vetenskap, filosofi och psykoloigi då det så starkt genomsyrar hur vi lever och hur vi tänker även om vi inte delar de heliga skrifternas världsbild.. jag är väldigt mycket emot kollektivisering av religion så ingen missförstår det.. höll som sagt med nilsL om mycket, dock inte delen där vi ska ta religösa busdskap och bara göra om dem till våra egna.. tror mer på att genom studier (självstudier eller i skolmiljö) lära sig så mycket som möjligt och väga det mot varandra och på så sätt komma fram till vad man själv tror stämmer, vad som är symbolik, vad alla områden har för korsningspunkter o.s.v..

nilsL: ja alltså det var ju det jag sa, hehe! missuppfattade du mig? alltså vetenskapen mäter ju bara det som hänt sen vårt universum skapades och kan alltså aldrig bevisa vad som kom före vårt värld elelr hur exakt vår värld blev till och kan alltså aldrig motbevisa en hypotetisk allsmäktig och allomfattande gud som inte verkar i materia utan bakom den.. jag tror som sagt att det krävs en mix av filosofiska studier, naturvetenskap och fysik, psykologi och spirualitet för att komma någotlunda nära att förstå och greppa vad världen verkligen är och hur den fungerar.. å andra sidan är jag inte särskillt långt bevandrad där så jag försöker vara rätt ödmjuk ändå, men det går snett ibland.. hehe!

2008-03-18 10:47

hedning - ett ord för istortsett Alla som var nomadlevande under den kristna framfarten...

tänk så stor respekt vi hade haft om vi haft våra naturgudar ännu , o inte nån gud o son som snackar om "beteendeguide" , bibeln är den största o absolut blodigaste marknadsföring som framförts i tiden...

d brukade finnas indianer o buffel i nordamerika , astronomikunskap i sydamerika , fritt folk i afrika , o nomader i europa....

lustigt nog så går d hand i hand med frimurarorden o andra mäktiga rika "religösa" ledare...

jag förstår att på nåt sätt så behöver jorden sin olja , sin lever....

annars hade den inte funnits..

på samma sätt kanske människans idioti o utvecklingsnojja behövs oxå..

annars hade vi väl inte funnits, hur kort tid vi än är här så är vi ju här trots allt....

alla religioner snackar om samma sak istortsett , o i stortsett så kan man diffust förstå vad "gud" "allah" mokscha" brahman etc etc) är....

det är jordens energi o du är lika mycket gud som jag , men gud är större än ditt o mitt ego....

för övrigt tycker jag ALLA ska bojkotta ALLT från usa , men d känns lite hyckligt o säga det på "whoa".....

jag kan hela dig ,
bara du sätter dig ner o blöder med mig 5 timmar....

2008-03-18 10:48
joel , man har bevisat den här "ickematerialistiska" energin nu...

dom vann nobelpriset förra året...
jag kan hela dig ,
bara du sätter dig ner o blöder med mig 5 timmar....

2008-03-18 18:15

killedbynature: behöver jorden sin olja så behöver den väl sina människor och allt det för med dig? varför skulle vi vara en separat del av jorden om oljan inte är det?

källa på det tack.. tror du missuppfattat det men skulle vara kul om du hade rätt.. men visst man har gjort massa experiment som pekar på att det finns krafter som verkar utanför materien som EPF (tror den heter så) paradoxen av einstein och några andra gubbar.. jag sa väl att man inte kunde motbevisa en gud med vetenskap, däremot kan man möjligen hitta saker som stödjer någon slags gud eller övernaturlig (icke materia = icke natur) kraft om den finns..

2008-03-19 16:48
Om någon troende trycker ner dig för att inte ha läst bibeln/koranen, svara genast med att "Jag kan inte historien om Jultomen, påskharen eller häxkonsten heller, men vet fortfarande att de är fantasier!"

Du bryr dig inte helt enkelt.

Sen om man vill kunna föra en riktig debatt med De Hysteriska, läs deras skrifter, anteckna alla misstag, paradoxer och sinnesjuka lagar som framförs. Förbered dig med mycket papper, det kommer gå åt.

Slutligen, det finns inga bevis för att gud finns. 
Om det fanns ett enda obestridbart bevis för Den Stora Slumpgeneratorn, då hade alla varit troende. 

2008-03-26 18:25
LittleJohnny X22

Tror du att Gud är "Den Stora Slumpgeneratorn"?
Rappare

2008-03-26 20:59
"Att säga att dessa religioner har medfört krig, det är ett fakta men egentligen ingenting annat än en observation, och i mitt tycke, ett mellanstadieargument i diskussionen "varför religion är dåligt" som vi sekulära svenskar gärna drar igång."

Var det inte en George W. Bush som sa att han hade talat med Gud, och Gud sagt att han skulle invadera irak? Dessutom tycker jag det är väldigt intressant det som pågår i de amerikanska skolorna med kreationismen.

Näe, min uppfattning är att religion är, har alltid varit och kommer alltid vara ett sätt att kontrollera människor.

2008-03-27 11:26
Inlämningsuppgift till Politisk korrekthet, 5p ?

2008-03-27 11:56
Omen22

Så du tror att Gud sa till George W. Bush att invadera Irak?

2008-03-27 13:44
joel413,
adresserade mest dig, och svävade väl ute en aning.

---
Jag tror jag fått fram min poäng och det är väl en svår fråga. Men jag summerar i tråden igen så ska vi se om det finns fler som hittar hit och har åsikter.
Nils tycker:
1. Läsa goda historiska texter (bl.a. religiösa sådana, därför dessa är lärorika)
2. Att vi* väljer att ta ansvar för människor, även de som tror på en Gud (hur det görs, är bl.a. genom punkt 1 för att ha förståelse för deras ståndpunkter)
3. Att inte begränsa sig till en uppdelning av vetenskap / religion, utan förstå att de religiösa problemen också påverkar oss själva (vår hela existens, icke förnekbar, och något vi lämpligen inte kan förklara speciellt enkelt; låt oss då gå ihop med andra människor, oavsett trosuppfattning)

*vi = sekulariserade svenskar

Diskussionen är inte någon klassisk: "varför tro på Gud eller inte?" utan snarare hur vi människor ska kunna leva tillsammans trots våra olikheter.

SunTzu,
nej? Varför då? Du får gärna peka på delar av min text som du ser som PK och pretto/klyschor. Jag ska då ta ställningstagande om det stämmer eller om jag kan utveckla vad jag egentligen menar med det. Ta gärna ställningstagande till ovanstående punkter. Eller motivera varför du fördömmer/håller med om frågeställningen. :)

2008-03-27 13:55
potatissuger,
Såväl religiösa som ateister kan vara dogmatiska när det kommer till världssynen.
Håller med.

Visst sker det en modernisering, speciellt i de redan utvecklade i-länderna, men det är på religionens bekostnad. När man för in nya element i religiösa sammanhang så motarbetar man egentligen religionens legitimitet. De budskap som är givna som riktlinjer från ett gudomligt väsen med epitet som "ofelbar", "allvetande" och "allsmäktig" kan väl inte ifrågasättas och anpassas till en modernare värld, eller? Eller är det så att denna "Gud" också utvecklas, paradoxalt värre, och förstår att det som han/hon/den/det proklamerade om förr faktiskt inte gäller i dagsläget?
Jag vet inte om jag håller med fullt där. Visst är det ju så, religionerna försvagas ofta men som du också påpekar så återfinns vokabulär i lagtext, tradition och ja, t.o.m. skollagen (något KD jobbat för mkt), vilket kan ifrågasättas. Separationen mellan stat och kyrka borde väl göras absolut? I varje så tänkte jag först, men samtidigt är det svårt att förändra traditionsbundna saker, och även fast det används sådant vokabulär så behöver man inte ta det bokstavsgrant (vilket sällan görs -- utan det är tolkningar som gäller).

Om religionen viker sig för samhällets tryck på modernisering av gällande dogmer och levnadsregler så har den, enligt mig, för alltid förlorat sin legitimitet.
Det där är en lite svart/vitt-syn enligt mig. Jag tror man kan behålla kyrkliga delar av staten, egna kyrkliga institutioner osv, och att de spelar en ganska viktig roll i samhället. För de bokstavstroende, kanske inte, de isolerar väl sig, men så ser inte världen ut, och tar man in resonemang från de religiösa texterna så bejakas kollektivt arbete, dvs. religionen är oftast inte privat. Det kan man ju ifrågasätta, t.ex. med att det är ett sätt att forma en stor massa men samtidigt kan man se det som att det är en bra egenskap gällande när det handlar för människor att interagera i samhället. Med ett "tvång" att gå till kyrkan varje söndag t.ex. kom människor tillsammans, i en ganska lättsam form, och det är något vi nu börjar sakna. Visst kan andra föreningar ersätta det, men oftast jobbar de med sakfrågor (typ fackliga organisationer, sportföreningar osv) på ett annat sätt än det rena reflekterandet av personen man gör i en religiös sammanslutning.
Rappare

2008-03-27 14:32
Blunt_Smoke

Nej, men George W. Bush tror det.

2008-03-27 23:31
OT

Fina google-annonser som dyker upp i den här tråden :)

"2008: God's Final Witness
Unprecedented destruction will come in 2008, leading to America's fall."
Walking the street of dreams