I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur är det med godis?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2008-04-07 11:39

Hur är det med godis?

En grej jag funderat länge på.

Hur är det med muslimer och godis?

Alltså nu pratar vi gelatingodis, typ Haribo nappar och och sega råttor.
Sånt godis.!!!!

För gelatin görs ju på grisfett. Då borde det direkt vara emot den Islamistiska tron att inte äta gris för det inte är rent, Eller har jag fått det helt fel?

Vet att det finns gelatin som är framställt utav växter men det lär ju knappast vara det när man kollar inehållsförtäckningen på Haribo Napparna..

Haribo Nappar med fruktsmak:
Stärkelsesirap, socker, gelatin, surhetsreglerande medel (citronsyra), aromämnen, färgämnen (E100,E120,E141), vegetabilisk olja, ytbehandlingsmedel (bivax, karnaubavax).

-- Mellanslagsanvändare --
Manager

2008-04-07 11:41
Sick Boy: Muslimer som vet om att gelatinet är från grisar äter såklart inte det. De som inte vet det kommer inte straffas för de visste inte om det.

Dessutom som en bonus: En muslim får äta griskött om det handlar om hans överlevnad och det inte finns andra alternativ.
Redline!
Poet

2008-04-07 11:46
Plus att gelatin kan även komma från andra djur.
At the gates of Eternity...

2008-04-07 15:04
Aha där ser man då lärde man sig något nytt.

-- Mellanslagsanvändare --

2008-04-18 12:51
en del gelegodis görs på agaragar en sorts alg, funkar på samma sätt som gelatin
fuckc

2008-04-18 14:13
90% av gelatingodis görs ju ändå på gelatin från gris.

alger vore way mycket mer fresh men det som gör godis skiter i.
Its Tricky!

2008-06-09 02:23
Vart så synd om en tjej i min gammla klass. Hon satt och käkade på Ahlgrens Bilar så avslöjade våran fysik lärare att det var gelatin som är gjort av grisöron fötter osv. Hon var muslim och blev jätteledsen och grina som fan och spydde upp det på golvet.. Hon kanske visste om att det var okej för deras gud att äta om man inte visste. Men hon blev väll så himla äcklade och det blev jag med fast roligt var det haha.
http://www.myspace.com/sps451

2008-06-09 08:51
gelatin är sjukt äckligt,. jag äter aldrig saker med gelatin i. usch.

2008-06-09 11:31
Hur är det med polkagrisar, då?
Signatur får rum här

2008-06-09 14:17
jesus vilken upptäckt...

2008-06-09 16:07
något jag blivit förvånad över är att det ibland är gelatin i yoghurt

2008-06-16 20:28
som ett litet tips sådär så har malaco har oftast inte gelatin i sitt godis
Vad är det här, någon form av slogan?

2008-06-16 20:58
fiken, vad äter du då för malaco godis? av godissorterna dom har uppe på sin hemsida, så har 7 av 8 gelatin?..råkade du skriva fel?

2008-06-16 21:49
har bara träffat muslimer som tackat men nejtack lixom...
blivit endel då jag levt i ett arabland de senaste året...
goda råd är dyra, jag ger dig rätt gratis...

2008-06-17 12:31
kjello,
t.ex de där fiskarna. de innehåller inget gelatin. deras gott och blandat gör inte heller det.

kung markatta's godis innehåller inte heller gelatin.

2008-06-17 12:39
gelatin är ett trick för att jävlas med muslimer!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-06-17 18:07
Fiken, aha så pass, trodde absolut det var gelatin i gott och blandat, men där ser man.. men är ju gelatin i dom där hallonen om man köper dom löst?

Över till något helt annat, använder muslimer tvål? Tänkte att tvål ofta är framställt av fetter från diverse djur precis som gelatin, men då gnuggar man bara in sin kropp med det, och inte förtär det.. men bör ju kännas konstigt för det

Finns ju även alternativ där, finns ju "vegantvålar" som är framställda av annat än djur. Men känns som det är ännu lättare att inte tänka på att tvål är gjort av en gris(?)

2008-06-18 18:08
fake!
Get Random!

2008-06-22 22:50
En såkallad off topic fast det känns relevant. Men e-120 är väl inte heller så fresh. Löss på koschenillkaktusen som mosas. I Campari, Zoogodis, vissa drickor och juicer o.s.v.

Å andra sidan kan man fråga sig, smarrar man en varmkorv på sibylla är väl inte gelatin i en godis så mycket att gnälla om?

Jag tycker det är fett äckligt dock.

Folk kan säga "men du märker ju inte att det är gelatin i godisen, den smakar ju så gott, kom här och smaka på den, du kommer bli glad av godisen, det är Malaco".

Jag slår vad om att man kan smula i torkad avföring i diverse tillagade rätter utan att någon skulle märka det smakmässigt. Är det för den delen fresh? Enligt mig, icke sa niklas.
www.alexanderadiels.com

www.soundcloud.com/alexanderadiels

2008-06-23 16:15
Alex-Adiels

kom igen fan,,, 1 miljard äter grus och 2 miljader äter råtta och hund...

korv på sybilla är ju en delikatess...

mums
S-O-L-I-D(Situationer-och-livet-i-dag)
WWW.SOUNDCLICK.COM/SOLIDP

2008-06-24 02:38
haha grus, fast jag tänkte väl att man får inte skratta åt världssvälten givetvis, men grus är ändå ett tokigt ord, att äta grus. Jag åt iofs sand så innåt helvete när jag var en pojke.

Det lustiga är att om jag får lite sand i munnen så får jag hungerskänsla i magen, ni vet när det drar till sådär precis som när man ser mat t.ex. och är hungrig. Det är lite lustigt ändå. Det är väl något med sand som jag gillar helt enkelt.

Det är inget hittepå alltså, det kom jag på nu, finns redigt med foto på när jag åt sand, är tydligen inte speciellt bra för tänderna heller, uppenbarligen.
www.alexanderadiels.com

2008-06-24 14:00
kjello jag vet faktiskt inte hur det är med hallonen i lösvikt, det stämmer säkert. äter inte så mycket sånt godis. men vad jag har för mig så är själva gott&blandat gelatinfritt.

verkar över huvud taget rätt onödigt att ha djurrester i godis när det finns gott om andra fräschare alternativ..

haha alex-adiels, äta sand är rätt sjukt alltså.. apropå det läste jag på wiki idag att strutsar käkar grus som substitut eftersom de inte har några tänder.. för att maten ska gå sönder liksom. så det kanske var därför du gjorde det? :)

2008-06-24 16:30
hhaha ja det är mycket möjligt, fast jag var 10 år gammal och hade fått tänder redan. Nej jag skojade friskt, jag var inte 10 men tänder hade jag.
www.alexanderadiels.com

2008-06-26 21:01
Så en fet muslim, får alltså äta godis? pga om hans liv är i fara, och det är de ju utan godis?
tycker vi ska göra nytt godis typ som.. TetradoxinKarameller, as giftigt och bara för muslimsktsammanhänge

Poet

2008-07-01 04:53
haha varför just en fet muslim?
"life's a garden, dig it."

2008-07-02 00:41
gelatingodis är gott som fan!
Zittla - The Fatal