I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Stjäl pengar från Hilton och gett dom till dom fattiga.

Övrigt - Vardagsfilosofi

2008-05-15 10:53

Stjäl pengar från Hilton och gett dom till dom fattiga.

Om vi säger att jag lyckades själla alla pengar systrarna Hilton har just nu och gett dom till dom till barn som svälter, dvs Afrika.

Vilken respons trodde ni det hade gett? Hade jag räknas som tjuv och elak för alla människor eller hade jag räknas som "hjälte"?

2008-05-15 10:56
både och såklart
lifeforms > Polisens uppgift är att försvara den privata äganderätten och hindra arbetskraften från att slå ihjäl varandra på fyllan.

2008-05-15 10:58
min personliga hjälte iaf.
Hangaround

2008-05-15 12:01
fan ska dom med pengar till?, finns ju inget att köpa.

2008-05-15 12:19
enligt vanligt folk skulle du nog vara cool men lagen skulle nog slänga dig i fängelset i ett gäng år. fast om hilton-slynorna skulle kräva tillbaka sina stålar så skulle det inte se bra ut. intressent...
din flickvän är trogen? ja, hon långtradare!

2008-05-15 13:16
du hade nog dömts till kanske 10 års fängelse...
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.
Redaktionen

2008-05-15 13:20
eller så går bara världens 300 rikaste människor ihop och bygger upp alla u-länder.

det borde göra en jävla skillnad även om man inte kan rädda alla.

undra bara vad som skulle hända med folkmängden i världen.

jaja, orkar egentligen inte bry om sån här dagisfilosofi.
namaste

2008-05-15 13:25
du hade räknats som idiot. vill du hjälpa svältande barn är det inte det bästa du kan göra med en stora summa pengar.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-15 13:52
. vill du hjälpa svältande barn är det inte det bästa du kan göra med en stora summa pengar.

Nähä? vad är det bästa man kan göra då?
work some magic

2008-05-15 14:05
bättre att göra nått med pengarna istället... som till exempel skolor, mat, vatten, kläder med mera... ust pengarna i sig tar ju slut efter ett tag... då e de bättre med skolor, bostäder och allt de andra dom behöver istället för rena pengar

2008-05-15 21:21
Afrikanska politiker är duktiga på att behålla pengarna själva
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2008-05-16 10:49
Jag menar ju givetvis att skänka pengarna till UNICEF eller Rädda Barnen.

2008-05-16 13:21
spetsnaz P20

men då e de mycket bätte att göra nått bra med dom åt barnen själv... gå för mycket av de til löner osv om man skänker de till nån fond

2008-05-16 15:07
Åderpåleone
* "undra bara vad som skulle hända med folkmängden i världen."
- Med bra utbildning och levnadsnivå skulle den förmodligen minska i och med att kvinnor som utbildar sig väntar längre med att skaffa barn (och det är en jäkla skillnad på antalet ungar de kan klämma ur sig som hemmafru mellan 15 och 35 jämfört med karriärskvinna mellan 30 och 40), samt att det inte skaffas ungar "i reserv för att det dör alltid nån" eller som pensionsförsäkring.

X-KON - Nej, seriösa organisationer med 90-konton brukar försöka finansiera löner med medlemsavgifter så att donationerna ska räcka så långt som möjligt.
Exempelvis Röda Korsets löner är helt beroende av medlemsavgifter och organisationens kapital så att alla pengar du donerar går till hjälpinsatserna.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-05-16 16:28
Mabande (och andra)

källa tack?? för sist jag kolla ligger röda korset 1a på liste av andel % av bidraget som går till dem drabbade och det var inte mer än 60% om inte mindre medans medelvärdet av orgisationerna ligger mellan 30-40% ....

S-O-L-I-D(Situationer-och-livet-i-dag)
WWW.SOUNDCLICK.COM/SOLIDP

2008-05-16 16:59
därför att minst 75 % av de totala intäkterna skall gå till ändamålet. Kostnaderna för administration får inte överstiga 25 %.

SFI regler får AD kostnader va högst 25%.... men då har man inte räknat me allt utan bara vad företaget själv tar för ad kostnader.... sen har vi flyg kostnad. löner på plats m.m.

så när du säger att hela bidraget går fram är helt falskt

2008-05-16 18:55
Solid
Var är dina egna källor?

spetsnaz
Jadu, förmodligen är Hiltons försäkrade så det skulle inte berört dem så hemskt mycket. Dessutom lever systrarna på familjens pengar vilka de inte ens kommer få ärva verkar det som, några miljoner har de väl själva tillgång till också. I och med att det är amerikaner du nillar av så kommer du förmodligen hamna på Oz, sen är säkert någon unge där med i al-queida och helt plötsligt förbättrar du din solbränna på Guantanamo.

Dock håller jag med, du skulle bli en mediahjälte och skulle få omkull utanattveka här på whoa. Personligen skulle jag tycka roligt men dumt påhitt. Vi har problem här i Sverige, skulle hellre städa upp bakom min egen gård innan jag försöker ändra på världen.

2008-05-16 23:42
Solid - "Ordförandes arvode och generalsekreterarens lön täcks av medlemsavgifter och avkastning av kapital. Insamlade medel går alltid till angivet ändamål. (...) Förtroendevalda inom Svenska Röda Korset får normalt inga arvoden. Ett undantag är centralstyrelsens elva ledamöter som ersätts för förlorad arbetsförtjänst, dock högst 2 000 kronor per dag.
Ett annat undantag är ordförandes arvode. (...) Motiveringen för att arvodera ordföranden är att den som innehar posten förväntas ha den som sin huvudsakliga sysselsättning. (...)
Från Röda Korsets hemsida.
Kolla gäran vidare på deras Årserdovisning '06 (men skippa introt).

Vad var specifikationerna för listan du kollat? Räknade den med sånt som går bort i form av transportkostnader, eller fanns det med? Var det listat till vad de övriga utgifterna gick eller fansn det inte med?

10-4, over...

2008-05-17 15:38
skulle handla på stadium i veckan för typ 228 kronor så frågade kassörskan om jag ville donera 2 kronor till röda korset... eh
lifeforms > Polisens uppgift är att försvara den privata äganderätten och hindra arbetskraften från att slå ihjäl varandra på fyllan.

2008-05-17 16:32
Kompis som är fotograf var i något U-land, och de sa ordagrant till honom, ni vita är idioter ni ger oss pengar och vi behöver inte jobba.

2008-05-17 16:44
Ja, just det "en polare sa det", då stämmer det helt för alla hjälpinsatser.

10-4, over...

2008-05-18 00:51
spetsnaz:
för mig hade du inte varit annat än nya robin hood!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-19 08:19
http://www.insamlingskontroll.se/

jag hänvisar dit iaf... kolla rapporterna där. tro mig, inte en CHANS att mer än 75% når fram. det har aldrig gjort kommer aldrig göra.

om du donerar 100kr så kommer det i bästa fall efter alla kostnader från löner till expedition avgift att finnas HÖGST 75 kr och efter transport m.m kommer dem drabbade till slut att få i bästa fall 60 kr.

2008-05-19 13:35
Solid - Om du nu ska hänvisa rill statistik å kan du väl i alla fall försöka unvika att hitta på vad den säger?
Nyckeltal för Stiftelsen Radiohjälpen Org nr: 802007-9755, Stiftelse
Utbetalt till ändamålet / (Verksamhetsintäkter + Finansnetto) 99% (2004) 91% (2005)
/ Insamlingskontroll.se

De insamlingar som år efter år och koll efter koll fortsätter ha 90-konton skickar minst 75% vidare.

10-4, over...

2008-05-19 14:32
Mabande P31

väldigt ovanliga sifror det där. Ingen annan som når upp till samma %.Men fortfarande är inte allt inräknat. tvärtom.
tro vad du vill. hittar inte fler uppgifter på nätet....
men det finns inget företag,omöjligt, att mer än 75%når fram. det har aldrig hänt.
det är inte att MINNST 75% når fram utan att minnst 75% LÄMNAR företaget. sen försvinner det myyyycke på vägen...

asså jag känner folk som jobbar med det där och det visades på tv förut... programet PLUS om jag inte minns fel???

så aaa. pallar inte mer. tro vad du/ni vill. men aldrig att mer en 70%når fram. inte en chans. fråga vilken kompetent/insatt ekonom som hälst.

peace

2008-05-19 15:36
Solid - Finns ingenting om saken på Plus sida. Inte heller Uppdrag granskning har gjort något reportage om saken vad det verkar.

Det som dock finns är ett Rapport-inslag från 2005 som säger att en tredjedel av de med 90-konton inte nådde 75%-spärren, samt listar de största organisationernas resultat '01-'03:

UNICEF:s siffror har sedan dess förbättrats avsevärt (från i snitt 61% mellan '01 och '03 till 74% '04 och 77% '05).

10-4, over...

2008-05-19 16:09
ok. en sista gång.

då kanshe vi hamnar mellan varan för det va ju trots allt ett par år sen jag va insatt i det där. men du skriver ju själv. om unices ligger på 77% nu, pluss att alla kostnader är itne me där... det faller av mer pengar på vägen innan den verkligen når dem drabbade.
så hamnar det till slut runt 65% i slutet iaf

så aaa... för sista gången.... aldrig att 75% verkligen kommer fram. för alla kostnader är itne med utan bara företagets löner m.m tydlegen men ju undrar om äns det asså....

men det jag ville ändra på är i ditt första inlägg där du skriver att runt 99% når fram. och det är verkligen dröm sifror då som sagt verkligenheten ligger runt 65%... men du har fallit några procent i din räkning nu iaf. =D

aja.... thats it...

peace nu.....

2008-05-19 16:23
I mitt första inlägg skriver jag ingenting om att 99% av alla insamlade medel når mottagaren, inte i något av de övriga heller. Det enda stället där 99% dyker upp i mina inlägg är i statistiken för Radiohjälpen (som tydligen hade ett praktår 2004).
Som sagt: fabulera inte.

Jag har visat siffror för att majoriteten av insamlingarna satsar minst 75% av de insamlade medlen på insatser för de nödställda. Du har hittills kommit med "men mina polare säger" och "jag har hört att", så lägg korten på bordet nån gång...

10-4, over...

2008-05-19 16:33
Mabande.

shit va dryg du är asså... du dra ju bara upp sifror du själv inte kan tolka lixom, som jag gett dig tillåme...

tror du verkligen att 99% nådde fram?? ALVALIGT????... fortsätt tro de då, hahaha... jag är utbildad ekonom så tro vafan du vill . varför ska jag slösa tid på drömmare och super optimister. jag har sagt mitt nu...

vi är överäns att vi inte kommer överäns!

HEJDÅ nu för fan!

2008-05-19 16:43
Du har sagt ditt, men du har inte sagt så mycket mer än "mina polare" och "om du frågar andra så".
Okej, så nu säger du att du är ekonom: visa mig siffrorna du hävdar att ekonomerna har.

Jag tror inte att 99% av de insamlade medlen omsattes i exempelvis mat, för i en hjälpinsats ingår även transporter (bl.a.), det jag säger emot är påståenden om att stora delar skulle gå till löner på hemmaplan.

10-4, over...

2008-05-19 16:55
Den här tråden var riktigt jobbig att läsa. Det är som att kolla på en seriekrock i slow-motion. Solid, snälla lägg ner bara.

Om du nu måste fortsätta skriva i tråden efter all den här förnedringen så kan du i alla fall erkänna att du hade fel och gå ut med lite värdighet.
Källan du försökte använda till din fördel motbevisade dina egna argument eftersom du inte läste igenom den ordentligt. Det finns inget att komma "överäns att vi inte kommer överäns" om. Detta handlar inte om subjektiva åsikter. Det är svart på vitt fakta och det är för sent för att ifrågasätta trovärdigheten på källan eftersom du själv använde den först.
Men du fortsätter ändå stampa. Herregud.

Det här är bevis på att man inte bör försöka föra en vettig diskussion om något seriöst på whoa.

Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2008-05-19 16:59
marvingaye
(...)
ne allvar

tro vafan ni vill som sagt. jag har sagt mitt och hänvisat. förstör att ni itne kan avläsa listorna och inte kan avgöra vad som ingår (svårt för mig som läst ekonomi tillåme)

what ever.... ni är fett dryga så...

(Inlägget ändrat av Mabande 2008-05-19 17:25:13 p.g.a. personangrepp)

2008-05-19 17:13
Finns massa exempel på olika organisationer som har åkt till olika länder och har byggt upp sjukhus med mera. Men så fort domhar åkt därifrån så har inget brytt sig om det och det har för fallit ..

Så pengar är inte lösningen, utan kunskap! Utbildning till barnen med mera
Det är inte lätt att vara tung när man ingenting väger

2008-05-19 17:25
Solid - Om vi inte kan avläsa listorna: varför inte guida oss igenom dem istället för att bara säga att "ni förstår inte"

Lägg ner personangreppen också.

10-4, over...

2008-05-20 00:07
Varför skulle du ta av just dom om jag får fråga? Har dom gjort världen något extra ont som gör att dom förtjänar sånt? Lär ju finnas mkt värre människor isåfall...men det var ju inte det som var frågan iofs