Kan ett barn ha förståelse för att föräldern blev mördad?
Alla kan väl vara överens om att det finns idioter här i världen? Och att vissa idioter gör saker som leder till att dom råkar ut för saker. Dessutom krävs det ju varken tillstånd, intelligens eller "körkort" för att skaffa barn så en hel del idioter har ju även lyckats med det. Frågan är nu om ett barn kan förstå att det faktiskt var förälderns eget fel att den blev mördad. Frågan blir såklart annorlunda om barnet hann lära känna föräldern eller inte innan den dog. Alla svar är välkomna! (Jag är inte intresserad av att höra att det är fel att mörda, det vet jag redan.)
beskriv gärna ett scenario, har lite svårt att fatta hur du menar
Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet<br>The Power Of Christ Compells You!!<br>http://www.myspace.com/miomusik
Jag förstår inte ens vad du menar....
Hur kan det vara ens eget fel att man blir mördad?
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic
om man t.ex tar livet av sig eller? kasst formulerat iaf, ett barn förstår väl aldrig döden. när man är ung så är man ju odödlig, det vet väl alla =)
((MAAD))
Hur gammal är det här barnet? Det är stor skillnad på t.ex. 4 år och 7 år.
Redline!
som andra sagt så är din frågeställning så skum och skruvad så det inte riktigt går att förstå vad du menar.. det är helt omöjligt att det är ens eget fel i någon som helst objektiv mening att man bli mördad.. menar du att någon gjort saker som de inser kan göra människor som är kapabla till mord arga? inte ens det kan rikgtigt ses som att det är ens eget fel att man bli mördad.. mord är alltid mördarens fel det ligger i definitionen av mord, att medvetet ta livet av någon.. ett barn kan inte förstå det, tror inte ens ett litet barn kan förstå konceptet med döden riktigt, men trycker tillräckligt många vuxna in i barnets huvud att det är barnets förälders fel att föräldern blev mördad så kommer ju ungen tro på det när den blir äldre.. i såna fall kommer ju barnet ha en jävla massa issues pga att vuxna i dess närhet har tryckt i ungen sjukt skev moral och konstig bild av världen och en svag självkänsla av att komma från en människa som folk säger är en idiot och dessutom ha fått inpräntat i sig att mord kan vara rätt om personen själv sätter sig i sitsen..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
heck, det är knappt att jag själv kan greppa döden... men here goes... kanske om någon av föräldrarna blivit misshandlad under flera år, ungen också blivit utsatt för misshandeln och den misshandlade föräldern slår ihjäl misshandlaren. då kanske.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Förlåt för att jag förklarade så dåligt, men i mitt huvud var frågan glasklar. :) Tänk er grovt kriminella/maffia. En maffiaboss blir mördad för att han själv mördat någon eller några andra. Denna boss har en son eller dotter. Kan barnet då förstå att det faktiskt var pappas "eget fel" att han blev mördad? Alltså, finns det en chans att ungen förstår att pappa faktiskt hade sitt egna levene att skylla, eller ser ett barn alltid sin förälder som den "goda" personen? Även när ungen blivit vuxen? Jag försöker själv tänka mig in i situationen. T ex att min pappa blir mördad. Skulle jag då känna vrede och ha som livsuppgift och söka upp mördaren och se till att han får så hårt straff som möjligt eller skulle jag kunna föreställa mig att pappa gjort något han inte borde gjort, och därför inte känna förtvivlan eller vrede över att någon tagit hans liv? Skulle jag känna samma sak om det hände när jag var så pass liten att jag inte kan minnas min far? Då skulle gåtan såklart bli ännu klurigare, men då kanske man inte heller skulle orka rota i det som hänt eftersom man ändå aldrig lärde känna honom. Tack för era svar.
Det var sista gången jag försökte göra fina stycken med hjälp av Enter. Sorry.
alltså frågan är om ungen senare i livet kan förstå logiken bakom att dess förälder blev mördad, ja självklart, sedan behöver det inte påverka barnets hämndbegär och så då frågan alltid kommer finnas kvar om ifall pappa hade levt hur hade han varit då, hade han kunnat förändras o.s.v.. tror problemet i frågan är just "eget fel att han blir mördad".. jag fattar ju grejen men det blir ändå skevt.. om du har en kompis som är kriminell och han blir mördad ser du det då som "äsch det var ju hans eget fel" och har inga problem att se hans mrödare på gatan och tjenixa med ett leende liksom? kan inte sätta fingret på det exakt men just den biten gör att hela frågan känns orealistisk och skruvad på nåt konstigt sätt som jag inte riktigt kan förhålla mig till.. det är aldrig så enkelt som i frågeställningen när det gäller moral och vems fel vad är och så.. i grund och bottens tår jag kvar vid att det egentligen aldrig kan vara ens eget fel att man blir mördad, man kan ha satt sig mer eler mindre i risk för det eller möjligen till och med förtjäna det mer eller mindre men det kan bara vara mördarens fel att man blir mördad ingen annans..
Jag tror en mer lättfattlig variant av frågan är "kan ett barn förstå (och acceptera) att en förälders leverne var en direkt orsak till dess död?" 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
det tror jag deff, alltså att en unge kan försöka skylla på ett visst leverne och därför underlätta själva "läkeproceduren", te.x min pappa var alkoholist och knarka varje dag, han får skylla sig själv som gikk den vägen. fast vad är en unge? jag menar nu inte såklart ett spädbarn eller dylikt som inte har någon aning om något,
((MAAD))
utgår man från att barnet i fråga har motsatta/annorlunda värderingar än de/m värderingar vars handlingar orsakade (fick till följd) förälderns mord, kan man rimligen anta att svaret på frågan blir: ja...
Skulle det hända när du va såpass liten så att du inte kan förstå det, så har du väl antagligen fått det förklarat för dig och då går det väl inte att se det på samma sätt som om du vart äldre!
Om vi bara slutade upp med att försöka bli lyckliga, skulle vi få en väldigt massa tid över till annat!
Blir man mördad så är det ytterst osannolikt att det är ens eget fel, visst kan man ha gjort sig förtjänt av det, men det är ju inte ens eget "fel" att man dör om man blir mördad. För att svara på frågan, nej, det tror jag inte.
det beror väll helt på barnet? ;)
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
min mamma blev mordad..jag var 19...inte hennes fel...kan fortfarande inte forsta det aven om jag inte var ett barn da.
Niobe: Oj, låter hemskt. Som alla skriver så är det ju inte ens eget fel att man blir mördad, även om vissa personer "förtjänar" det mer än andra. Men det måste ju vara 1000ggr värre om en förälder som inte levt ett riskfyllt liv blir mördad. Hade t ex min mamma blivit mördad skulle jag nog tänka på det varje dag, och förmodligen även försöka komma på något sätt att komma åt mördaren. Hade däremot pappa dött i ett knivslagsmål i Högdalen skulle jag kunna förstå det bättre. Eller nej förresten. Hade något dödat mamma hade det förmodligen varit en psyksjuk jävel, hade pappa dött hade det varit en argsint jävel.. och en psyksjuk kan väl inte rå för att han/hon dödat medans en bråkstake förstår vad den gjort, men inte tänker på konsekvenserna. Slutsats: Det är alltid fel att mörda.
Capkilla: tror nästan det är värre om ens förälder mördas pga av sitt leverne på ett sätt.. men samtidigt inte.. går nog egentligen inte att mäta såna förluster på nåt vettigt sätt.. men känns som att det kan bli mer känsla av att bli övergiven om ens förälder mördas i samband med att de lever rövare..