Vad skulle en "gladare" nyhetsrapportering innebära?
Jag tänkte spinna vidare på det som Michael Moore tar upp i dokumentären "Bowling for Columbine" (om jag inte tar fel, var ett tag sedan jag såg den). Slutklämmen var hur som helst att en starkt bidragande faktor till den höga våldsfrekvensen i USA var nyhetsrapporteringen. Överallt varnades det för mördare, terrorister och andra hemskheter. Detta skulle alltså påverka samhället negativt så till den grad att paranoian tog övertaget vilket i sin tur födde mer våld och fördomar. Hur tror ni att sveriges befolkning påverkas av den, i hög grad, negativa rapporteringen från bl.a. Aftonbladet och Expressen? Ständigt hör man om "Alarm" och "(insert random prefix)-döden". Hur skulle vi påverkas om våldet inte lyftes fram i lika hög grad? Skulle gladare nyheter innebära ett mer fridfullt samhälle?
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
vi är redan där, folk hämtar ju sin fakta från skvallertidningar
lifeforms > Polisens uppgift är att försvara den privata äganderätten och hindra arbetskraften från att slå ihjäl varandra på fyllan.
Irrelevant svar.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
Jag tror inte på Moores tes, det finns i alla fall inget sätt att bevisa den. Vad som däremot vore intressant är att göra en jämförande studie av nyhetsrapporteringen de senaste decennierna, och se om de följer brottsnivåerna. Från och med 90-talet har ju brottsnivåerna sjunkit markant, skulle då rapporteringen också ha minskat i intensitet? Rent intuitivt känns det som om media kan påverka människors trygghetskänsla, men det har knappast något att göra med brotten som begås.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rent intuitivt känns det som om media kan påverka människors trygghetskänsla, men det har knappast något att göra med brotten som begås. Jag tror inte heller att våldsamma nyheter föder våldsamma medborgare. Däremot så anser jag att våldet får ett oproportionerligt utrymme i nyhetsrapporteringen vilket gör att fördomar om olika kulturer kan frodas. Detta i sin tur leder till större friktioner i samhället då det ska pekas ut syndabockar.Från och med 90-talet har ju brottsnivåerna sjunkit markant, skulle då rapporteringen också ha minskat i intensitet? Även om det inte genomförs lika mycket brott idag som för ett decennium sedan så tror jag som sagt att just våldet har fått ett oförtjänt stort utrymme i media. Detta kan ge illusionen att gatorna blir allt osäkrare. Om media rapporterade mindre om brott och mer om triviala saker (inte kändisliv..) som exempelvis människor som lyckas ta sig ur svåra situationer med hjälp av sina medmänniskor, skulle det kunna bidra till ett "gladare" Sverige?
allting som vi människor tar in, vare sig det är på medveten eller omedveten nivå påverkar oss. dom som påstår att det inte stämmer förstår helt enkelt inte hur vi fungerar. ok, om vi skulle sluta rapportera om hemskheter som händer överallt så skulle det sannerligen inte minska dess förekomster, vad som däremot skulle förändras är människors uppfattning av det som händer. det är där i det viktiga i det resonemanget egentligen ligger, inte i att det skulle få fler människor att sluta göra det dom gör. visserligen skulle färre människor även bli "influerade" och påverkade att öht begå dessa handlingar i det stora hela, men det skulle inte ha en såpass direkt effekt så vi som lever nu öht skulle kunna verifiera och uppfatta denna. det skulle ta flera livstider innan en sådan påverkan öht skulle göra verkan. det är därför så många är kritiska till den teorin, folk förstår helt enkelt inte hur det skulle fungera i praktiken, eftersom dom inte kan sätta sig in i en framtida uppfattning av verkligheten, en uppfattning som inte existerar idag och som dom med andra ord inte kan uppfatta hur mycket dom än skulle försöka och intala sig själv i att dom kan. att förneka en saks existens gör den inte mindre verklig, men att hela tiden berätta om allting som, (i folkmun uppfattas i begrepp som gott & ont lr positivt & negativt) händer överallt skulle självklart påverka våran uppfattning av de saker som händer. inte nog med att vi skulle bilda en moralisk eller etisk ståndpunkt utifrån dessa saker, så skulle vi låta dessa handlingar påverka våra egna levnadsöden. på gott och på ont..
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
pusherman sa det bra.. självklart påverkar det folk djupt dock under långa tidsspann och tror knappast det skulle gå att se på en generation. tror faktiskt att ett lika stort problem är underhållningsvåldet, faktiskt, kan låta moralkärring men jag tror inte det på något sätt är positivt att uppmuntra till njutande av åld, vårt undermedvetna kan knappast skilja fullt ut på dagens filmers väldigt grafiska och skickligt produerade våld och verkligt våld..
att hela tiden matas med våld och rädsla trubbar av och jag tror det bryter ner vår empati enormt mycket mer än vi förstår, det drar också vår uppmärksamhet från saker vi faktiskt kan påverka, det är svårt att ha en positiv utstrålning och att göra positiva saker när man går runt och oroar sig för våld och brott hela tiden..
Rent intuitivt känns det som om media kan påverka människors trygghetskänsla, men det har knappast något att göra med brotten som begås. människor som känner sig otrygga och pressade måste väl ändå ha kortare till våld än människor som är trygga och lugna? jag tror absolut det påverkar, dock kanske inte tillräckligt mycket för att vara den viktigaste aspekten, but still många bäckar små.. tror helt klart det kan spela en liten del i det stora hela..
jag tror en positivare nyhetsrapportering och mindre nöjesvåld och sensatinsmakeri kring våld hade kunnat bidra, till en liten men viktig del, till att skapa en positivare atmosfär och en aning mer empati i samhället.. kanske kommer inte brottsligheten att sjunka i mängd så mycket av det men den kommer säkert på sikt bli mindre brutal tror jag..
och oavsett om man tror att det har en direkt influens på brott och våld i samhället så ser jag ingen som helst mening med att mata folket med varenda brutal och tragisk detalj om arbogamammans slaktade barn eller hur en man på en greyhoundbuss sågar av huvudet på en annan passagerare.. jag ser det som i princip omöjligt att det skulle kunna påverka folk och samhälle på ett bra sätt så det är lika bra att ändra på det..
ett samhälle utan underhållningsvåld har nog aldrig direkt funnits, från gladiatorer till offentliga avrättning till dagens våldsfilmer och media.. jag tro helt klart att ett samhälle med väldigt riktigt låg exponering av båld blir mindre våldsamt, det säger nästan sig självt..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
information som når ut till en ghel befolkning kan väl omöjligt ha noll inflytande? och negativ information utan en konstant disskution om lösningar knutet till sig ger väl förmodligen enbart negtiva effekter..
en positivare nyhetsrapportering ehöver väl inte gå ut på att bara byta ut rappoarteringen om våld mot rapportering om trevliga vardagshändelser, kan man inte bara banta ner hela den triviala rapportering en bra bit, utöka sidorna om kultur, debattsidorna, köra mer djupgående och utmanande reportage om saker i samhället som är viktiga och utöka granskningen av stat, företag o.s.v?
Pusherman ok, om vi skulle sluta rapportera om hemskheter som händer överallt så skulle det sannerligen inte minska dess förekomster, vad som däremot skulle förändras är människors uppfattning av det som händer. Att brotten skulle försvinna/minska drastiskt på grund av nyhetsrapporteringens utformning tror jag inte heller på. Däremot bidrar media säkerligen till en stor oro i samhället då alla möjliga problem/hot, relevanta som irrelevanta, belyses ur värsta möjliga perspektiv. Cancerhotet, klimathotet, terrorhotet, utseendefixering och ekonomiska kriser. Allt detta lär vara en kritisk faktor till att allt fler människor i Sverige drabbas av ångest.Joel413 människor som känner sig otrygga och pressade måste väl ändå ha kortare till våld än människor som är trygga och lugna? Precis, okunskap och rädsla är en mycket farlig kombination. Angående underhållningsvåldet så kan det säkerligen fungera som en avtrubbningsmekanism för den stora massan. Dock så tror jag att endast personer med någon slags störning påverkas så till den grad att han/hon begår brott baserade på underhållningsvåldet. Jag "älskar" själv underhållningsvåld i såväl film och spel som i musik men avskyr våldsamma metoder i verkligheten. Det är extremt viktigt att kunna skilja mellan vad som är fiktivt och vad som är verkligt, personer som har svårt med detta ligger givetvis i riskzonen.en positivare nyhetsrapportering ehöver väl inte gå ut på att bara byta ut rappoarteringen om våld mot rapportering om trevliga vardagshändelser Absolut inte. Precis som du skriver så fungerar det troligtvis även att dra ned på de nyheter som hamnar i kategorin "snask och slask" och istället lyfta fram nödvändigare aspekter av vardagslivet. Alla vet att våld sker överallt dagligen och att för tionde gången läsa en löpsedel som varnar för "nya terrorhot" eller "mördarkometen" är knappast givande.
potatissuger: ja jag menade inte direkt att undehållningsvåldet skapar våldsbrott, mer att det är en del en negativ avtrubbningsprocess som kan leda till minskad empati, det behöver ju inte leda till mer våld men kanske till värre våld hos de som faktiskt utfför våldsbrott och även helt enkelt en aning mindre omtanke och medkänsla vilket är trist om det försvinner mer av då det redan känns som något av en bristvara.. jag kan ju också uppskatta underhållningsvåld till en viss nivå men hur det påverkar på enskild individ nivå och om man slår ut det på en hel befolkning är nog rätt olika.. tror inte direkt det krävs nån slags störning för att avtrubbas, vem vet kanske hade man varit bra mycket mer empatisk utan våldet i film och tv, det går ju inte att mäta av i efterhand.. har hur som helst läst om studier som visar att barns hjärnor, kanske var vuxnas med, på många plan inte kan skilja på äkta våld och filmvål.. är det så så måste det ge nån slags effekt tycker jag.
ja det är rätt intressant egentligen. men ska man fundera över det här måste man fundera över hur vi människor egentligen fungerar.
vi lär oss utav repetition, och vi blir omedvetet påverkade av saker ju mer repetiv omedveten information som vi tar in.
ett underbart exempel är usa och deras råbarkade hjärntvätt med sitt oändliga repeterande av "Terrorism". dom har utnyttjat det till sån grad att begreppet har blivit associerat med "al-qaida" osv. det är ganska sjukt egentligen.
dom flesta har ingen som helst aning om hur pass mycket dom egentligen har blivit påverkade, inte ens när dom sitter och diskuterar "terrorismen" på helgerna med sina vänner.
media har blivit världens utan tvekan mest korrupta propaganda maskin, inte ens journalisterna som skriver vet varför eller öht vad det egentligen är dom skriver om..
jag kan inte annat än vara glad över blogg fenomenet som har uppstått i medias förfall.
visserligen är säkert en majoritet av allt som bloggas bara åsikter som har uppkommit tack vare rädsla, men det är fortfarande enskilda människors åsikter. även om dom kan verka riktigt jävla dumma emellanåt ;)
jag menar, journalisterna ifrågasätter öht inte vad det är dom rapporterar om längre, dom funderar inte ens över Hur dom faktiskt framställer sakerna som dom skriver om.
aldrig förr har Tonen i det som faktiskt sägs varit lika viktigt som idag.
man kan berätta om en händelse på så otroligt många sätt, journalisterna vet inte ens själva om att dom påverkar tusentals människor dagligen med sitt sätt att formulera sig. och det är helt enkelt pga att dom öht inte vet hur pass influerade dom själva har blivit :/
det enda sättet att motverka propaganda maskinens influenser är att vara och att bli Medveten.
medveten om att allt det man upplever, ser & hör osv, påverkar en oavsett om man vill det eller inte. och att i sin tur välja sina influenser, välja vad man ska läsa och vilka program man ska se på tv. visst, det är inte så enkelt, då det alltid dyker upp oväntade saker på dom mest ofärväntade platser.
men ju mer Medveten man blir över det här problemet, ju mer Uppmärksam blir man i sin tur.
när man når nån viss gräns som jag inte kan beskriva, så upptäcker man hela tiden hur andra människor som uttrycker sig, vart och hur dom har blivit omedvetet influerade.
vi människor är till stor del bara en produkt av vår miljö, och så länge vi inte inser och blir medvetna om våran miljö så kommer dom här omedvetna influenserna att fortsätta att påverka oss hela tiden.
Joel413 P24,
vem vet kanske hade man varit bra mycket mer empatisk utan våldet i film och tv, det går ju inte att mäta av i efterhand.. precis! vi kan öht inte avgöra hur pass mycket våran omgivning har påverkat oss förrän vi har blivit så pass påverkade så det redan är för sent.
ok, egentligen är det aldrig för sent enligt min personliga mening, vi kan alltid bli medvetna och uppmärksammade på var & när vi blev influerade på ett sätt som påverkade oss att bli på ett visst sätt.
saken är väll den att alldelles för få någonsin får chansen att göra något åt saken. även om en person på egen hand räknar ut att "det där & det där" har fått mig att tycka "så och så", så är den "uppenbarelsen" aldrig tilläcklig förrän man i praktiken kan börja påverka sig själv till den grad att alla dom gamla referenserna blir till varningssignaler isället.
hade samhället varit utformat på ett annorlunda sätt, hade utbildningen varit utformad på ett annat sätt, hade informationstillgången varit utformad på ett annat sätt så Kanske saker hade varit annorlunda. så länge det finns människor som utnyttjar den här avsaknaden av uppmärksamhet så kommer ingenting att förändras. och tro mig, dom som utnyttjar propaganda maskinen är fullständigt medvetna om vad dom gör. om hur, när, var & varför dom gör det som dom gör. att tro något annat är endast naivt..
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
wtf, får inte ens skriva ett inlägg, måste dela upp det i två, va äre här?
potatissuger P21,
Däremot bidrar media säkerligen till en stor oro i samhället då alla möjliga problem/hot, relevanta som irrelevanta, belyses ur värsta möjliga perspektiv. Utan tvekan! Det du säger är sannerligen ett faktum.
Allting som media belyser negativt och framförallt det media repeterar med budskap om att vi mer eller mindre är "förlorade", skapar helt klart en överdriven och onödig oro hos den omedvetna massan.
med tanke på hur omedvetna människor är idag och hur mycket vi väljer att lita på den information som "läggs fram på en silverbricka" så är det inte ett dugg konstigt att depressioner osv ökar allt mer i västvärlden.
vanligt folk kritiserar öht inte och ifrågasätter inte det som media rapporterar om, vi väljer att ta det som absolut sanning. "vad skulle media ha för intresse i att stressa upp oss i onödan?" frågar vi oss.
media har inget eget intresse uttöver dess fortlevnad, så länge det finns saker att rapportera om, positiva eller negativa, saker av betydelse eller totalt meningslösa saker som vilken kändis som blev full och gjorde nått idiotiskt i helgen, så kommer media apparaten att växa allt mer och få ett allt starkare fäste som etablerat "sannings medium".
jag tror egentligen inte problemet är att vi vanliga svenssons är för omedvetna utan att dom som ska se till att den informationen som sprids i "svensson etern" är just "alldelles för omedvetna".
det är alltid lätt att skylla på regeringen och börja härja om konspirations teorier åt höger å vänster, men det är bra mycket troligare att dom inte heller vet vad det är dom egentligen gör. självklar är inte vi 3 ensamma om att uppmärksamma det här problemet, och lika självklart är det människor i världen som drar nytta av det här.
frågan är väll hur man ska förändra majoritetens åsikt om att det faktiskt ÄR ETT PROBLEM?
som det ser ut nu kan man inte ens övertala sina föräldrar om att det är något olycksbådande pågång uttöver terrorismen, drogerna, kriminaliteten & klimatförändringarna.
det ojustifierade kriget i Irak & Afghanistan är det ingen som öht ifrågasätter, så länge det finns ett påstått Hot så är vi alldelles för rädda för att ens tänka i dom banorna.
att soldaterna som åker iväg till en totalt illegal invasion och upptäcker att allting är totalt motarbetande, och sedan blir "stop-lossade" och tillbaka skickade till kriget igen mot sin vilja visste inte ens jag om förrän jag blev uppmärksammad om det nyligen.
och jag som anser mig själv vara åtminstånne någorlunda med uppmärksam och medveten om vad som egentligen händer... trodde jag ja, ha!
hur i helvete ska vi öht kunna påverka det som händer när vi inte ens har den blekaste jävla aning?
och inte får vi någon hjälp av media, dom är alldelles för upptagna med att sprida omedveten propaganda, i alldelles omedvetna syften...
det har gått så långt nu så man kan ju inte annat än undra om det öht går att komma tillbaka. anyways, man kan ju iaf alltid hoppas på att någon öht läser tråden :)
each one shall teach one right?
SunTzu P22,
Vad som däremot vore intressant är att göra en jämförande studie av nyhetsrapporteringen de senaste decennierna, och se om de följer brottsnivåerna. Från och med 90-talet har ju brottsnivåerna sjunkit markant, skulle då rapporteringen också ha minskat i intensitet? Rent intuitivt känns det som om media kan påverka människors trygghetskänsla, men det har knappast något att göra med brotten som begås. du kan göra så många "jämförande studier" du vill så länge du lever, du kan tom influera andra att fortsätta med dom studierna efter att du är död.
det kommer alltid att finnas samband och det kommer alltid att finnas saker som påverkar dessa samband så dom visar antingen det enda eller det andra. tillfälliga förändringar, fluktuationer som är oberoende av både vad det som påverkar människor att begå brott samt de bakomliggande orsakerna till rapporteringen.
vad som påverkar dessa förutsättningar är dock oerhört intressant, men det är däremot väldigt svårt att se vad det faktiskt är för orsaker som ligger bakom. då förutsättningarna hela tiden förändras i takt med människorna som är beroende utav dom.
det är ganska uppenbart att antalet brott är relativa till vilka "typer" av människor som begår dom. samt hur många människor det faktiskt är som gör det. sen om vi börjar addera faktorer som miljö tex, narkotika, personliga förändringar hos dessa människor öht. om dom som är så kallade "återfallsförbrytare" öht ens lever idag eller om dom har skaffat en familj och arbete osv. så inser vi att för att en sån här typ av jämförelse öht ska kunna vara relevant måste vi räkna in så oändligt många faktorer, så att en sådan jämförelse skulle ta minst en eller flera livsstider att ens färdigställa in den kan tas i bruk.
det går helt enkelt inte.
jag tycker det är intressant att din intutition säger sig att media kan "påverka människors tygghetskänsla", men att den inte säger dig att "människors trygghetskänsla" påverkar hur pass benägna vi är till att begå "brott".
jag tror det här är en alldelles för vanliga villfarelse bland majoriteten av invånarna här i världen.
självklart påverkar våran sinnesstämning om vi öht tänker efter innan vi begår ett brott.
det är alldelles naturligt.
våran sinnesstämning är allt vi har. är vi konstant nervösa över oförutsädda händelser som Kan dyka upp och göra våra liv problematiskt, så är vi automatiskt alltid på våran vakt.
och när någonting uttöver det ordinära sen väl händer så är det inte konstigt om "fly lr fäkta" instinkten slår in och överväldigar vårat annars resonerande tänkande.
ju mer vår omgivning säger att vi "måste vara på våran vakt", oavsett om det handlar om förändringar i aktimarknaden, hot om "terrorism" eller klimatförändringar.
så har vi idag blivit påverkade till den grad, att vi tom omedvetet hela tiden är i ett läge av "konstant beredskap". om något ofärväntat händer är vi beredda att göra det som krävs för att skydda oss själva och får familj. oförutsedda naturkatastrofer osv kan uppstå när som helst, och med tanke på allt som har hänt den senaste tiden så är det inte det minsta konstigt att vi vanliga fromma svenssons är redo att knuffa andra ur vägen i jakt på batterier när en katastrof väl är här..
men jösses vad jag stavar illa, am i really that drunk? :S
Du kanske missade undertonen. Jag menade bara att en sådan studie enkelt skulle motbevisa Moore's tes, för den är så befängd. Det var inte alls seriöst menat.
Det andra flummar du bara iväg på.
men att den (intuitionen) inte säger dig att "människors trygghetskänsla" påverkar hur pass benägna vi är till att begå "brott". Du drar ifrån ämnet lite för mycket här, ja trygghetskänsla och sinnesstämning påverkar beteende, men nu pratade vi om hur media påverkar det förstnämnda.
Pusherman vi lär oss utav repetition, och vi blir omedvetet påverkade av saker ju mer repetiv omedveten information som vi tar in. Ursäkta att jag kommer här och besserwissrar mig men det finns inga belägg för att majoriteten av befolkningen lär sig av repetition. Faktum är att minst lika många kan lära sig utifrån en ständig progression av kreativitet. Subliminala budskap fungerar t.ex. inte på vilka som helst, vissa verkar helt enkelt vara mer mottagliga för den metoden.media har blivit världens utan tvekan mest korrupta propaganda maskin, inte ens journalisterna som skriver vet varför eller öht vad det egentligen är dom skriver om.. jag menar, journalisterna ifrågasätter öht inte vad det är dom rapporterar om längre, dom funderar inte ens över Hur dom faktiskt framställer sakerna som dom skriver om. Till det har jag inga som helst invändningar. Media är av "ondo", åtminstone majoriteten.aldrig förr har Tonen i det som faktiskt sägs varit lika viktigt som idag. man kan berätta om en händelse på så otroligt många sätt, Problemet med mediarapporteringen som jag ser det är att journalisterna, likt dogmatiker, irrar runt i sin enfald och inte ägnar en tanke åt att en situation kan ses ur flera olika perspektiv. Journalisterna roffar åt sig information från första bästa(?) källa och nöjer sig med det. Åtminstone en tillstymmelse till objektivitet skulle inte skada.hade samhället varit utformat på ett annorlunda sätt, hade utbildningen varit utformad på ett annat sätt, hade informationstillgången varit utformad på ett annat sätt så Kanske saker hade varit annorlunda. Precis, det var dit jag ville komma med den här tråden (eller åtminstone en av hållplatserna). Exakt hur stor påverkan media har haft på vår människosyn och våra livsstilar är självklart omöjligt att bestämma. Om nyhetsrapporteringen hade varit än mer aktiv i sin dystopiska eftersträvan så hade vi kanske levt i ett samhälle där våldtäkter och mord inte upplevdes som felaktiga gärningar. Frågan är, med tanke på dagens domstolar, om vi inte närmar oss den dystopin med stormsteg. Människosynen är minst sagt snedvriden och detta avspeglar sig i fördomar om sexualitet, etnicitet och genus. Jag blir allt som oftast spyfärdig när jag väl läser en artikel i exempelvis Aftonbladet/Expressen. I ena stunden värnas det om allas lika värde och rätt att vara sig själva, sedan helt plötsligt är det okej att håna kändisar som blivit "tjocka" eller "fula". Att tipsa om diverse "dieter" som ökar förutsättningarna för den "perfekta kroppen". Sjuka ideal är vad det handlar om och det avspeglar sig i hela samhället. Ett samhälle utan en sådana destruktiva ideal skulle säkerligen vara lugnare och mer välmående. frågan är väll hur man ska förändra majoritetens åsikt om att det faktiskt ÄR ETT PROBLEM? Att många har anammat den pubertala "Det skiter väl jag i/så länge det inte drabbar mig"-attityden är minst sagt oroväckande. Dessutom verkar många ha stora problem med att se sammanhang och skapa sig en egen uppfattning (som de vågar backa upp inför sina närmaste) utifrån det som informationsamhället spottar ur sig. Den subliminala rasismen upplever jag som högre än på länge. Personer som prompt förnekar att de är rasister kan vräka ur sig de mest trångsynta kommentarer om andra kulturer utan så mycket som en antydan till ånger. Sådana "incidenter" smittar naturligtvis av sig på omgivningen och kan skapa en "ohejdbar" kedjereaktion. Majoriteten av mänskligheten skulle troligtvis må bra av en tyst minut (vecka/år för vissa) för att rannsaka sig själva och sina fördomar. Varför tycker jag så här? Vad grundar jag mina åsikter på? Hur kan jag förändra dem? Vill jag överhuvudtaget genomföra dessa ändringar?
SunTzu Du drar ifrån ämnet lite för mycket här, ja trygghetskänsla och sinnesstämning påverkar beteende, men nu pratade vi om hur media påverkar det förstnämnda. Jag skulle nog vilja påstå att i stort sett allt som har nämnts i den här tråden är ett tecken på vilken makt media har över människors livsstil, åsikter och val i livet. Genom en massiv "media attack" där de gång på gång i en oavbruten följd bombarderar oss med riktlinjer för hur vi "måste" leva så kan nyhetsrapporteringen i allra högsta grad påverka människans psykiska stabilitet. Att ständigt ha i åtanke hur vi ska bete oss som individer (avhängigt om vi är man/kvinna och vilken sexualitet vi har), vilken utbildning vi måste välja för att klara oss i livet, pensionssparande från barnsben och övriga ekonomiska bekymmer, samt hur omgivningen kommer att uppfatta oss om vi agerar på ett speciellt sätt. Att alltid "behöva" passa in i den förutbestämda normen tror jag kan skapa en stor frustration och en spänning i samhället som, ju längre det lider, skördar allt fler offer.
Jag tror att han han har rätt.. Jag menar, jag hörde på radio att Sverige skulle sattsa miljoner för att försöka hindra massmord på skolor o dylikt. Bara en sån sak tror jag leder till att folk får ideen att av begå massmord. Jag tror att ju mer uppmärksamhet en sak får, då börjar människor ta in sånna ideer. Hade man aldrig hört om att en sjuk snubbe i USA döda massa i en skola så skulle nog ingen ens tänka tanken i Finland o andra länder typ.: Tror jag.. Aja!
Highfive anyone, anyone?
Niito Hade man aldrig hört om att en sjuk snubbe i USA döda massa i en skola så skulle nog ingen ens tänka tanken i Finland o andra länder typ.: Det där tror jag faktiskt att det ligger någonting i. När media blåser upp sådana incidenter och förebådar det allra värsta så förväntar sig folk att det till slut kommer att inträffa någonting liknande "även i Sverige". Tilliten till medmänniskor är minimal i dagens samhälle och enligt den information som sipprar ut från våra "sanningsökare" till journalister så ska i stort sett varannan människa som du möter på stan uppfattas/bemötas som en presumtiv våldtäktsman, mördare eller pedofil. En sådan syn på mänskligheten kan bara vara kontraproduktiv då vår ständiga jakt efter trygghet i en ultimat paradox blir trygghetens värsta fiende.
Michael Moores teori är ju iofs att det inte är så smart att sätta en massa vapen i händerna på ett nervöst folk, så tror inte att det skulle påverka på samma sätt i Sverige. Men däremot leder det ju självklart till en massa skada moralpanik och att "pöbeln" tror att grannen som röker en holk på balkongen ska flippa och sexmörda dem, att man blir nerslagen så fort man går utanför lägenheten, även i perioder där brottsligheten minskar o.s.v. o.s.v. Blir ett otrevligare samhälle att leva i helt enkelt med verklighetsfrånvända, obildade, nervösa, gnälliga och ogästfria människor. Sen vetefan hur en positivare nyhetsrapportering skulle se ut. Det är väl mer en korrekt och mer djupgående nyhetsrapportering vi söker, som inte bara satsar på skandalrubriker och att sälja lösnummer på att skrämma upp folk?
"jag har fin hår. som en waterfall."
Michael Moores teori är ju iofs att det inte är så smart att sätta en massa vapen i händerna på ett nervöst folk, så tror inte att det skulle påverka på samma sätt i Sverige. Ja, men om man ser till helheten så hör självklart hyptosen om medias inflytande också till den teorin.
Sen vetefan hur en positivare nyhetsrapportering skulle se ut. Det är väl mer en korrekt och mer djupgående nyhetsrapportering vi söker, som inte bara satsar på skandalrubriker och att sälja lösnummer på att skrämma upp folk? Nyheter som skänker hopp istället för att slita det ifrån mänskligheten kanske? Alla behöver inte höra om vilka hemskheter som sker i världen dagligen. Media låter de mest våldsamma händelserna få oproportionenligt mycket utrymme och framställer det som att det föreligger en risk för varenda människa att råka ut för något liknande.
säger inte moore att media ökar sin negativa rapportering om främst svarta och invandrare trots att brottstatistiken minskat..