GTA IV förbjuds i Thailand.
Länk till http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3038561.ab Två argument som stödjer "underhållningsvåldet": 1. Våldet är inspirerat från verkligheten, precis som artikelförfattaren säger. Det som man läser om i tidningar och ser på nyheterna är i många fall mycket värre än det fiktiva våldet. Att säga att ett spel bör förbjudas med anledningen att det innehåller våld känns alltså som en väldigt tunn orsak. 2. Miljontals människor spelar våldsamma TV-spel och ser på blodiga filmer varje dag. Av dessa är det endast en mycket, mycket liten del som begår brott och sedan menar att de inspirerades av spelet/filmen. De hade alltså inte varit våldsbenägna om de inte kommit i kontakt med spelet/filmen. En överväldigande majoritet klarar utan problem att kategorisera underhållningsvåldet som fiktivt och någonting som inte lämpar sig i verkligheten. Vad tycker ni, borde våldsamma filmer och spel förbjudas för att folk "kan" bli påverkade? Det känns som om att censur bidrar till mer frustration och spänning än vad ett våldsamt spel någonsin kommer att göra.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
kasnke dem vill att dem ska spela final fantasy istället
lifeforms > Polisens uppgift är att försvara den privata äganderätten och hindra arbetskraften från att slå ihjäl varandra på fyllan.
Final Fantasy? Nja, hellre våld och död än det där...
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
I Thailand censurerar dom när folk röker eller dricker på tv, är bara en avlång blurr.
stigili dang dang didan
BöKCreW P66 vafan seriöst?
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden? * Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk. * Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."
undrar när de förbjuder hongkongaction...
mama said knock you out
För det första, jag tycker inte att spel eller filmer ska bannas totalt någonsin, tycker att alla vuxna människor ska ha rätt att titta på eller spela precis vad dom vill. MEN jag tycker att det ska sättas en rimlig åldersgräns som det ska hållas på hårt då det faktiskt är bevisat att barn är mer motagliga och blir mer influerade av våld än vad vuxna blir. (Vet att en åldersgräns existerar i Sverige, men i USA (på många ställen) t.ex. kan man som 10 åring gå och köpa vilket spel som helst oavsett vilken åldersgräns som är satt på det.) För det andra, jag personligen har aldrig spelat GTAIV och tänker inte göra så heller. Anledningen är att jag tycker att mycket av våldet i den spelserien är sjukligt obefogat. Man kan gå runt på gatorna och skjuta precis vem som helst oavsett om denne har gjort en själv något ont eller inte, det gör mig personligen lite illa till mods. Jag har inga problem med actionspel där man ska döda en fiende, då gör man det av en anledning (döda eller dödas), men spel där man kan döda vem som helst utan någon som helst anledning tycker jag är lite överdrivet. Speciellt nu i denna generationen då spelen börjar se väldigt nära verkliga ut grafikmässigt. Jag säger inte att folk kommer gå runt och mörda folk till höger och vänster efter att ha spelat GTAIV, med undantag för en väldigt liten procent av populationen så tror jag inte spelet påverkar folk psykiskt. Jag vill inte spela spelet, men tycker inte heller att andra inte ska ha valet att göra så. Det är mer till spelet än att bara gå runt och skjuta oskyldiga människor på gatorna och jag förstår att folk diggar storyn och spelupplägget, det är bara det att jag inte känner att jag vill stödja det p.g.a. seriens överdrivna oprovocerande våld. Så, nej till censur, ja till hårdare åldersgräns och nej till GTA för min del :)
Married to the money, fuck the world, that's adultery
dom kanske borde förbjuda thaiboxning också. det är väl ändå underhållningsvåld om något..
http://soundcloud.com/mega-drive
Det krävs mycket mer för en människa att begå mord än bara att spela ett spel. Sånna här drastiska beslut är som att bekämpa röken när man istället borde bekämpa elden.
At the gates of Eternity...
Visst älskar man militär juntor, iaf.. att skylla något så dumt på spel gör en bara arg. Dom borde ha mer koll på sina invånare och ha bättre regler.
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden? * Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk. * Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."
Visst har vi en åldergräns på spel i Sverige, vi har även en strikt åldersgräns på smällare och fyrverkerier. Trots detta ser jag väldigt få personer över 18 år som kastar kinapuffar.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Det blir väll så att förlädrarna eller syskon "köper ut".
work some magic
Ja, väldigt få föräldrar ser, eller väljer att se, "riskerna" med smällare och våldsamma tvspel.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
så jävla roligt, snuben SKULLE köpa spelet, me andra ord, han har trolig itne änns spelat det, kanske provat, så hur fan kan man skylla på spelet? okej om de va ett syko me 300h spel tid dag å natt.... då kanske man kan fundera på de...
S-O-L-I-D(Situationer-och-livet-i-dag) WWW.SOUNDCLICK.COM/SOLIDP
Gogaku P22 För det andra, jag personligen har aldrig spelat GTAIV och tänker inte göra så heller. Anledningen är att jag tycker att mycket av våldet i den spelserien är sjukligt obefogat. Man kan gå runt på gatorna och skjuta precis vem som helst oavsett om denne har gjort en själv något ont eller inte, det gör mig personligen lite illa till mods. Jag har inga problem med actionspel där man ska döda en fiende, då gör man det av en anledning (döda eller dödas), men spel där man kan döda vem som helst utan någon som helst anledning tycker jag är lite överdrivet. Speciellt nu i denna generationen då spelen börjar se väldigt nära verkliga ut grafikmässigt. Jag säger inte att folk kommer gå runt och mörda folk till höger och vänster efter att ha spelat GTAIV, med undantag för en väldigt liten procent av populationen så tror jag inte spelet påverkar folk psykiskt. Jag vill inte spela spelet, men tycker inte heller att andra inte ska ha valet att göra så. Det är mer till spelet än att bara gå runt och skjuta oskyldiga människor på gatorna och jag förstår att folk diggar storyn och spelupplägget, det är bara det att jag inte känner att jag vill stödja det p.g.a. seriens överdrivna oprovocerande våld. Förstår vad du menar och respekterar din åsikt men det med att man kan skjuta vem man vill har mer med "sandbox"-konceptet att göra och att de vill göra spelet väldigt fritt. Det obefogade våldet du talar om uppmuntras ju inte nåt så kraftigt(kanske tvärtom, man får snuten efter sig! oh no :D ). Det känns mer som att det är där för att inte begränsa/förstöra spelupplevelsen.
Man är liksom i en stor stad där man kan gå vart man vill och göra vad man vill. Fler och fler spel börjar anamma det här konceptet eftersom det kan förstöra spelupplevelsen lite om man t ex i ett gta spel endast skulle kunnat skjuta "fiender" och alla tusentals andra människor som går förbi en är odödliga eller skotten bara åker rakt igenom dom :)
Spelet har även en ganska oseriös ton i de flesta sammanhang och tar inte sig själv på så stort allvar, precis som de föregående spelen i serien. Det mesta sker med glimten i ögat liksom.
GTA's universum är en parodi på den riktiga världen, inte direkt en realistisk skildring.
Annars finns det spel som DIREKT uppmuntrar spelaren att vara "ond" eller "god" med stora skillnader storymässigt och med mycket seriösare ton än GTA.
Som t ex de flesta av biowares spel, som kotor 1& 2, jade empire osv. Även morrowind,oblivion där man också kan döda precis vem man vill.
Det är många spel som direkt tillåter spelaren att betämma sin karaktärs normer helt själv. Vad som är "rätt och fel". Största skillnaden är att de flesta av dessa spelen är fantasy/sci-fi så gta får allt heat för att det utspelar sig i vår värld, eller ja, en överdriven parodi av vår värld.
Det är bra att ha principer och hålla fast vid dom. Men jag tycker det är lite tråkigt om man gillar tvspel och i så fall går miste om massa bra spel pga det. Tvspel är trots allt en konstform(interaktiv konstform) och konst borde aldrig censureras eller begränsas, i mitt tycke. Det tyckte ju inte du heller nu men ändå. Om du gillar tvspel borde du i alla fall testa gta4 utan att det på så stort allvar. Om inget annat för att bekräfta de fördomar du har om spelet, eller bli överraskad. vem vet :)
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
marvingaye X23 Jag förstår helt klart hur du menar, jag vet dock precis vad det är för spel då jag spelat alla tidigare delar i serien från och med 3an. Våldet uppmuntras inte men samtidigt vet jag att det är en stor del av själva spelet. Angående de andra titlarna du nämner så förstår jag att folk inte ser det på samma sätt som GTA då, just som du säger, de utspelar sig i en fantasi-värld. GTA utspelar sig i en "riktig" stad där allt ska efterlikna verkligheten (rent grafiskt sett menar jag nu). Våldet blir så mycket påtagligare då. Jag kanske är töntig när det kommer till det här spelet, men jag känner inte riktigt att jag har nån anledning att spela det. Det hade vart skillnad om jag inte spelat nån av de tidigare delarna, men nu vet jag liksom hur upplägget ser ut och jag tror att jag bara hade blivit illa till mods av att spela 4an också. Sen så har jag inte tyckt att de tidigare delarna har vart underhållande, så det är en annan anledning till att jag inte är sugen på att spela 4an :)
Gogaku P22 haha mjo har du spelat de tidigare spelen så vet du ungefär vad du har att vänta dig. antog bara att du inte hade spelat ett gta spel, men aja. även om gta4 är jävligt roligt och förtjänar till viss del sin hype så finns det ju andra bra mycket bättre spel ändå så du går ju inte miste om så jättemkt om spelet bara gör dig illa till mods :)
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
marvingaye X23 Jag förstår precis varför folk tycker om spelen och dömmer absolut ingen för att tycka att det är ett grymt spel, som sagt, jag tycker alla vuxna människor ska kunna välja själva vilka spel dom vill spela eller filmer dom vill se. Jag väljer dock att inte spela spelet :) Har nog med andra spel att spela, har inte ens köpt MGS4 ännu, hehe.
Jag tror mera det handlar om ett marginalfenomen när tv-spel blir underlag för våldshandlingar. Ta som exempel andra kulturella verk, författaren Goethes bok "Den unge Werthers lidanden" från 1774 blev föremål för en av de tidigaste moralpanikerna när huvudkaraktären i slutet tar sitt eget liv och mängder av tonåringar sägs ha influrerats och följt i denna fiktiva karaktärens fotspår. Att då tragiska och oförklarliga gärningar skyllts på kulturfenomen är tyvärr inget ovanligt och för mig är den stora frågan vem som egentligen skyddas av ett förbud.
potatissuger P21 vad är grejen med ditt intresse för våld, media, osv? :) Men nej, man ska alltid vara försiktig med förbud. I det här fallet är det helt absurt. Jag kastar fram en tes utan det minsta belägg: samhället skulle bli MER våldsamt om spel, våldsamma filmer, musik, etc, inte existerade då det är möjligt att det finns människor som tack vare att de får utlopp för sina agressioner i spelets värld inte gör det i verkligheten. Denna skara människor är större än de som agerar våldsamt på grund av spelen. Det är för mig rimligare än att det är spelen som orsakar våld.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
det där med att man kan döda vem man vill är som sagt för att inte begränsa spelupplevelsen. Vad gäller GTA så har ju de spelen välgjorda storylines som det är tänkt att man ska följa, då kommer sällan civila i kläm. Sen har vi Postal som ju tar övervåld till nya nivåer, men jag ser inte något fel i det heller. För alla normala människor är det just att få utlopp för en fantasi, eller för agressioner för den delen. Det är helt normalt att ibland få tvångstankar i verkliga livet och tänka "kanske skulle jag knuffa ner tanten på spåret när tåget kommer". Återigen är det självklart inget man skulle få för sig att genomföra, men tanken finns där. Detsamma gäller porr, eller i all fall de mer extrema formerna. Där handlar det också om fantasier som man antagligen inte skulle förverkliga ens om man fick chansen, just för att man inte VILL göra det. Däremot vill man gärna se det på film. All så kallad sjuk eller onormal underhållning handlar bara om något väldigt mänskligt, och är i sig ofarligt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
vad är grejen med ditt intresse för våld, media, osv? :) Det är nog bara det att jag avskyr det mesta som frambringas av media ;P
Jag märker att vissa här inte har förstått att det är en myt att man skulle bli mer våldsam av att se våldsfilmer, eller spel för den delen. En brittisk undersökning gjordes för ca 7 år sedan, där de jämförde barn i London och barn på någon avlägsen plats fortfarande "under utveckling" som det heter. London-ungarna tittade på våldsfilmer och hela baletten, medans barnen i det avlägsna-landet (som jag glömt namnet på) hade inte tillgång till TV, bio osv inte ens el vill jag minnas. Resultatet blev att barnen i det avlägsna landet var minst lika våldsamma som skitungarna i London. Även om nu verklighetstroget våld, stimulerar hjärnan på ett negativt sätt. Så måste folk som argumenterar för det, komma med något nytt.
Även om man inte blir våldsam så tror jag verkligen att man mår psykiskt dåligt av vissa filmer. Filmerna här nedan tillexempel är inte särskilt trevliga, hade jag fått bestämma skulle jag förbjuda dom iaf. Salo, Guinea pig(?) o uppföljare, Cannibal Holocaust, Nekromantik 1 & 2, Africa Addio, Men behind the sun, Desperate living.
Singeln och videon ute nu! Www.move-enter.com & www.movebloggen.com
För det andra, jag personligen har aldrig spelat GTAIV och tänker inte göra så heller. Anledningen är att jag tycker att mycket av våldet i den spelserien är sjukligt obefogat. Man kan gå runt på gatorna och skjuta precis vem som helst oavsett om denne har gjort en själv något ont eller inte, det gör mig personligen lite illa till mods. Jag har inga problem med actionspel där man ska döda en fiende, då gör man det av en anledning (döda eller dödas ), men spel där man kan döda vem som helst utan någon som helst anledning tycker jag är lite överdrivet. Rockstars Grand Theft Auto-serie handlar just om friheten. Att kunna gå runt att göra vad man vill, åka runt i en bil man kanske diggar, etc.
Sen, för det andra: det är ett spel. Softa. Du dödar ett skal, en A.I., ingen människa alltså. Har du det i huvudet under spelandet så tror jag inte det blir världens mardröm att spela det.
För övrigt så går det inte ut på att "döda vem som helst utan någon som helst anledning". Alla GTA-spel har utmärkt story, varje gång (enligt mig) Rockstar har släppt ett nytt GTA har det innehållt en otrolig och för varje spel, mer och mer förbluffande fantastisk storyline. Och följer du storyn så ser du att ditt "döda eller dödas" existerar. Faktum är att hela jävla IV handlar om det, haha. Så för guds skull, prova spelet (utan att döda små oskyldiga skal som går på gatorna) då det är en otrolig upplevelse. Just IV erbjuder faktist så mycket mer småfinesser bort om det här "döda oskyldiga "människor" utan att dom gjort dig något illa".
Summan av kardemumman: Det. Är. Ett.
Spel .
(förresten förbjöd nog Thailands kung, eller vad de nu har i makten, GTA IV just för sakens skull. kortfattat så tror jag inte han gjorde det utifrån eget tänkande, utan mer moraliskt tänkande och vad han vill avge för bild av sig själv)
Jobba jobba, kämpa och slita
de är för thailändarna tkr GTA blivit för klent inte lika våldsamt längre så dom väntar på saints row 2 istället.
BIT POP is taking over klockan 8