Jag menar vi skapar ju inga nya svar när man om 200 år lyckas lösa de för idag olösliga ekvationerna, utan vad man i själva verket gjort är väl att man bara lyckats förså/tyda en bit av en redan "färdigmålad bild". Den abstrakta logiken kan sägas existera oberoende av oss, man kan mycket väl säga att vi erövrar logiken som finns i världen. Godknner man att allting "är" just nu, så har man ju accepterat att begreppet tid bara är något subjektivt för oss "åskadare", o det som vi uppfattar som då-tid nutid o framtid är allt ett slags NU-tid som utspelar sig utan att vi kan se det i sin helhet. Ja Kant beskrev (bevisade tycker jag) ju tid som formen för den inre sensuösa fakulteten, och rymd som formen för den yttre, och inget av dem kan existera oberoende av åskådaren. Däremot kan den trancendenta idealiteten av dem appliceras utanför och oberoende oss (tex rymd till koordinater, tid till kronometer). Så iaf, tänk dig såhär, en fenomen verklighet som en spegling av ett abstrakt, vari logik existerar. Vi kan erövra abstrakt logik från den fenomena verkligheten genom reflektion över den. Hoppas du får klarhet i vad jag försöker säga såhär halv tre mitt i natten...
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"