I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Om matematikens eviga sanningar och den "subjektiva tidsuppfattningen"

Övrigt - Vardagsfilosofi

2008-08-16 15:46

Om matematikens eviga sanningar och den "subjektiva tidsuppfattningen"

Om matematikens lagar är "eviga sanningar", dvs, att det sedan begynnelsen alltid varit så att tex x+4= 8, betyder inte också det att världens svåraste ekvationer som ännu inte är lösta idag, redan är lösta i framtiden.
Är i sånna fall också inte "allting" redan skapat?

Jag menar vi skapar ju inga nya svar när man om 200 år lyckas lösa de för idag olösliga ekvationerna, utan vad man i själva verket gjort är väl att man bara lyckats förså/tyda en bit av en redan "färdigmålad bild".

Om tid nu är någonting som uppfatts subjektivt av oss människor skulle väl detta kunna backa upp ovanstående sats dvs,
"Matematikens lagar är eviga. Alltså är dem redan skapade. Alltså är framtiden redan bestämd. Således finns ingenting som tid då allting redan "Är".

Fan blev själv helt snurrig, nån som kan hjälpa till lite här?

2008-08-17 00:22
vi har skapat matematiken och har definierat alla lagar. det som inte är löst är inte definierat än.
skvätt skvätt

2008-08-17 13:10
En flygplanskropp med tillhörande korrekt vingutformning kunde flyga, genom samma principer som vi idag känner till, även innan vi insåg dom. Principen var "redan uppfunnen", men tillämpningen var inte det.

2008-08-17 13:48
vi har oxá skapat tiden
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-08-17 16:48
Matematiken är ju ett utmärkt exempel på en mental artefakt som skapats av människan för människan. Med hjälp av vissa matematiska metoder kan vi bättre förstå (tror vi i alla fall) den värld som vi lever i.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2008-08-17 20:15

Mitt resonemang utgick ifrån att jag antog det taget att matematiken var en "evig sanning" och därifrån utvecklade jag en tankekedja som kan beskrivas såhär.

5+5 = 10. Detta är ju en analytisk/logisk sats som vi förstår är sann.

Nu är min fråga har 5 atomer+ 5atomer inte alltid varit 10 atomer även innan vi lyckades förstå att det är så?
Var det inte efter det att apan för 2miljoner år sedan plockat ner 5 bananer ifrån trädets samtliga 30 st, nu bara 25 kvar.

Alltså existerade inte matematiken i verkligheten redan långt innan vi lyckades tolka den?

Om svaret blir ett ja, så kan man ju fortsätta flumma vidare med att tänka sig att matematikens sanningar även existerar i det som vi har lärt oss förstå som " framtiden".
Alltså även om 1 miljard år framöver så kommer 5 atomer + 5 atomer vara= 10 atomer.
Matematikens sanningar är kan man väl då få kalla dem, "eviga".

Nu. Om dem är eviga o alltid har existerat o alltid kommer existera, så har ju inte vi skapat dem utan bara lyckats fatta dem o lärt oss använda dem.

Godkänner man detta så borde man ju också godkänna att allting redan "är" just nu.
Godknner man att allting "är" just nu, så har man ju accepterat att begreppet tid bara är något subjektivt för oss "åskadare", o det som vi uppfattar som då-tid nutid o framtid är allt ett slags NU-tid som utspelar sig utan att vi kan se det i sin helhet.
(Kanske därför att man befinner sig på olika punkter i olika dimensioner, men fortfarande i samma " nu". )

Det sades tidigare att matematiken inte är en evig sanning, o jag tror givetvis på det, för ja tror sjlv inte på det ovannämnda tankesättet, men jag förstår inte varför inte Matematik är en evig sanning me tanke på att det alltid varit o alltid kommer vara samma sanna svar på samma frågor.

2008-08-17 20:24
DjungelnsKonung
* "Om dem är eviga o alltid har existerat o alltid kommer existera, så har ju inte vi skapat dem utan bara lyckats fatta dem o lärt oss använda dem. Godkänner man detta så borde man ju också godkänna att allting redan 'är' just nu."
- Du försöker plocka äpplen från päronträdet.
Att vi bara upptäcker istället för uppfinner ger inte att tiden är punktformig eller inte existerar.

Atomerna fanns där innan vi teoretiskt upptäckte dem och innan vi uppfann ("upptäckte") svepelektronmikroskopet så att vi kunde "se" dem. Gör det att tiden inte existerar? Nej, inte det heller.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Manager

2008-08-17 21:37
Redline!

2008-08-18 00:47
om ett träd faller i skogen

döden är ofrånkomlig, innebär det då att livet är förutbestämt? knappast
http://www.kommandot.se/wp/
DJ

2008-08-18 03:33
det lät smart iaf :D
"Man ska inte prata med fula människor, de kan få för sig att det är okej att se ut så"

2008-08-19 02:24

Jag menar vi skapar ju inga nya svar när man om 200 år lyckas lösa de för idag olösliga ekvationerna, utan vad man i själva verket gjort är väl att man bara lyckats förså/tyda en bit av en redan "färdigmålad bild".

Den abstrakta logiken kan sägas existera oberoende av oss, man kan mycket väl säga att vi erövrar logiken som finns i världen.

Godknner man att allting "är" just nu, så har man ju accepterat att begreppet tid bara är något subjektivt för oss "åskadare", o det som vi uppfattar som då-tid nutid o framtid är allt ett slags NU-tid som utspelar sig utan att vi kan se det i sin helhet.

Ja Kant beskrev (bevisade tycker jag) ju tid som formen för den inre sensuösa fakulteten, och rymd som formen för den yttre, och inget av dem kan existera oberoende av åskådaren. Däremot kan den trancendenta idealiteten av dem appliceras utanför och oberoende oss (tex rymd till koordinater, tid till kronometer).

Så iaf, tänk dig såhär, en fenomen verklighet som en spegling av ett abstrakt, vari logik existerar. Vi kan erövra abstrakt logik från den fenomena verkligheten genom reflektion över den.

Hoppas du får klarhet i vad jag försöker säga såhär halv tre mitt i natten...
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"