I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tvillingars relationer till varandra

Övrigt - Vardagsfilosofi

Poet

2008-08-29 18:44

Tvillingars relationer till varandra

Det slog mig häromdagen att jag inte stött på några tvillingar som verkar ha det som i normen anses vara ett sunt förhållande. De enda sorters tvillingar jag träffat har antingen avskytt varandra och varit varandras motpoler i nästintill allt, eller så har de vad jag anser en nästan pervers relation till varandra där de inte kan vara utan vara en sekund, vill bo ihop för all framtid mm.

Nu vet jag att jag kan mycket väl ha bara stött på konstiga tvillingar, men i grova drag snackar vi om ett dussin tvillingpar jag träffat som har de relationerna jag beskrev, antingen eller, inget mellanting.

Finns det fler än jag som har upplevt samma sak?

Love!

At the gates of Eternity...
Sångare

2008-08-29 19:02
Se dokumentären "My evil twin" om de holländska tvillingarna Angelique och Liesbeth Raeven.
De två hade ett otroligt osunt förhållande till varandra, då de inte tillät verandra att ha en partner, de bodde ihop (tror de var runt 30-40 år) och matade varandra för att se till att båda åt lika mycket. Det för att ingen skulle vara "smalare och snyggare" än den andra. Otroligt destruktivt.

En riktigt intressant och bra dokumentär!

2008-08-29 20:16
En riktigt intressant och bra dokumentär!

säkerligen.. låt mig gissa, du såg den på kanal5 eller?
shupp shupp! pilliwillie!

2008-08-29 20:34
känner ett tvillingpar någorlunda. inte särskilt tight med dem, men de verkar inte hata varandra särskilt mycket. verkar mao funka helt ok.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Sångare

2008-08-30 01:23
tecNone: Jag minns inte, men förmodligen. Jag fann den intressant eftersom jag inte sett en dokumentär om tvillingar tidigare som tar upp detta problem, att många tvillingar knappt är egna individer. Dock vet jag att Kanal5 produktioner inte alltid är de bästa, men jag tycker att jag lärde mig något om det och det var intressant att se deras problem.

2008-08-30 22:19
Vet ett tvillingpar (no shit var dom ett PAR om det var tvillingar :O???) som visserligen inte verkade hata varandra på det sätt du beskriver men dom slogs som fucking ultimate fighters med varann när dom var små. Att dom i princip helt saknade smärtgränser (spelade fotboll med krossade knän utan att märka det style) gjorde det ännu mer konstigt. Men jag tror inte dom slåss eller ogillar varann nuförtiden.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-08-31 00:43
Sen kan man ju dra in föräldrarna i det hela. Många päson verkar ju vilja att sina tvillingar ska se likadana ut och med det menar jag kläder osv.

Ett tvilllingpar här på ön har hela min tid här haft likadana kläder fast i olika färger, likadana cyklar, frisyrer m.m, m.m.
"Nothing says leave me alone like doo doo-butter in my pa-ants"

2008-09-07 01:44
Hade 2 tvillingbröder i min klass för ett par år sedan. Dom var alltid med varandra och gjorde i stort sett allt ihop.
Nu i somras fick jag höra att dom har flyttat ihop i samma lägenhet i linköping och pluggar samma linje och samma klass. Dom är 22 år, dom bråkar med varandra hela tiden men dom kan verkligen inte vara utan varandra alls.
Mike, Mike, where's your head? Even without it, you're not dead!

2008-09-09 11:23
En intressant fråga är om tvillingar NATURLIGT har starkare band, eller om det är en kombination av gemensamma fallenheter, utseende och förväntningar? Samhället förväntar sig ju att tvillingar ska stå varandra väldigt nära, och det är fullt möjligt att de pressas till att bli varandras spegelbild (kläs i matchande kläder, tex) för att vuxna tycker det är gulligt. Om de lär sig från början att de ska vara identiska så har de ju fostrats in i den rollen. Sen har de ju (oftast) identiska fysiska förutsättningar så de tenderar ju att dras mot samma hobbies och karriärsval.

Om två personer pushas ihop från födseln och hetsas att bli extremt lika, samtidigt som de ser identiskt lika ut, så kommer det nästan alltid resultera i ett osunt förhållande. De får inte möjlighet att utveckla sin egen personlighet utan kommer konstant ses som två delar utan samma helhet, blandas ihop av alla andra, och ofta kan få skulden för det den andra gjort.
Om de har vettiga föräldrar som ser till att behandla dem som individer så tror jag de får ett sundare förhållande.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2008-09-12 11:48
min mor är enäggstvilling, och hon och hennes syrra har aldrig haft några såna "problem". de var egna individer rätt tidigt, och då menar jag att de hade olika kläder, frisyrer osv, och de kunde liksom klara sig utan varandra i mer än 10 minuter. fast de har ju fortfarande nån telepatisk grej "going on", trots att de befinner sig 300 mil från varandra så kan de känna av när den andra mår dåligt.

sen så har vi ett tvillingpar här i alvesta, ser dem varje morgon när jag är på väg hem från jobb. de är i 15-16 årsåldern, klär sig exakt likadant; allt från kläderna till väska, till smycken osv. samma frisyr och de går alltid "i takt". skitläskigt.
We call them winerbrods.

2008-09-16 11:00
Ja, har sett lite av din teori i praktiken..

Tvillingar som klär sig likadant varje dag, alltid måste vara med varandra osv osv...

Eller motsatsen.
soundcloud.com/brormusk/sets

2008-09-16 18:51
sjukt, tänkte på det senast idag! känner tre tvillingpar. ena paret är två killar. Ena är fotbollssnubbe med blont hår och "stekiga" kläder och hans tvillingbror är typ sleezerockare, extremt omaka, har aldrig sett dom tillsammans.
Sen känner jag ett tjejtvilling-par , dom är alltid med varandra och så. Det tredje paret är en snubbe och en tjej och dom är som två vanliga syskon i relationen typ.
PAO!

2008-09-16 23:47
hon lindsay lohans tjej är ju tvilling, hon verkar extremt olik sin tvillingsyster.

2008-09-17 11:17
fast de har ju fortfarande nån telepatisk grej "going on", trots att de befinner sig 300 mil från varandra så kan de känna av när den andra mår dåligt.

Just den aspekten av tvillingpar intresserar mig grymt. Hmm, undrar om det finns någon vettig (då menar jag vettig) dokumentär som behandlar det kanske?
Look with your own eyes - See with your own mind

2008-09-18 17:39
Vad skulle det vara för dokumentär som är "vettig" (sanningsenlig och objektiv?) av ett psykologiskt/biologiskt/övernaturligt fenomen som inte går att beskriva i sådana termer?

Femmans dokumentär var grym. Den visade på att i vissa tvillingrelationer mellan kvinnor kan det utvecklas på så sätt att man plötsligt delar samma störning - i det här fallet en ätstörning - där individerna byter position från att vara den överlägsna till den att vara den underlägsna beroende på vem som är fysiskt störst samtidigt som själva störningen går ut på att inte bli tjockare än den andra.

Den aspekten kom fram särskilt tydligt - att den tvilling som varit den längsta var den som var "mest lyckad" och lade karriären på hyllan för sin sjuka syster. När den "lyckade" systern gått ner sig för att väga mindre än sin syster kollapsade hennes ryggrad och hon vart plötsligt den kortare och således den "mindre lyckade" tvillingen. Dock var hon fortfarande den dominanta med ett enormt martyrkomplex och utrustad med ett starkt psykolgiskt grepp om sin syster som hon höll i princip som gisslan med hot om att sluta äta om hon lämnade henne.

Man kan se ett psykologiskt djup och populärkulturella och samhälleliga tendenser i X-Effect på MTV om man har en halv hjärna och lite koll på hur folk funkar. Det handlar inte om förmedlaren av information utan om mottagarens förmåga att tolka (självklart källkritiskt). Annars skulle det ju innebära att man köper information rakt av så länge den kommer från en tillräckligt "bra" källa.
It would be nice to have more, but I kind of like bein´poor. At least I know what my friends are here for...<br><br>www.pawshop.se

2008-09-30 12:32
Känner också ett tvillingpar helt normala, visst dom bor ihop just nu men dom har bott isär vid tillfällen också...inget hat, ingen överdrivet tight relation (menar så att det går till överdrift) osv....

2008-09-30 20:18
Det ar riktigt intressant. Min sociologilarare snackade precis om tvillingar och att det finns studier pa tvillingar som splittrats vid fodseln och aldrig haft kontakt med varandra men anda utbildat sig till precis samma sak och i vissa fall t.o.m. gift sig med partnera med samma namn som varandra. Lite skumt assa.

Hon berattade ocksa att det just nu pagar en massiv undersokning av tvillingar, tyvarr ar den sapass massiv sa att den inte kommer bli fardig eller ha nagra som helst data presenterade forens runt 2060... Sa om folk har talamod sa kanske det kommer finnas ett svar pa tvillingars band till varandra om ca 50 ar...

(Inlägget ändrat av Gogaku 2008-09-30 20:18:58)
Married to the money, fuck the world, that's adultery

2008-10-01 14:37
Känner två tvillingpar, varav ena är enäggs (flickor) och andra är tvåäggs (en flicka och en pojke) Enäggsparet är bisarrt tighta. Har gått i samma klass alltid, pluggade samma linje på gymnasiet, umgicks med samma människor, delade rum fast de inte behövde, köpte likadana kläder osv. Nu är båda au-pairer i London.

Tvåäggsparet har vissa likheter,men inte flerän ett vanligt syskonpar. De gillar att idrotta båda två, men är inte särskilt lika till sättet. Umgås inte med samma människor och har inte liknande stil. De läste iof samma sak på gymnasiet, men det var en idrottsklass så det var inte helt knäppt. Killen är sjukt mjuk och pluggar till socionom, tjejen är hårdare till sättet och är inne på idrottslärare.