I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

När man blir rädd för sig själv

Övrigt - Vardagsfilosofi

DJ

2008-10-11 10:09

När man blir rädd för sig själv

När blir ni rädda för er själva? När känner ni primitiva känslor ni inte trodde ni hade? För mig inträffade detta alldeles nyss då jag läste att Jörg Haider dött och blev jätteglad i någon nanosekund innan samvetet han kicka igång. Hat, hämndbegär och skadeglädje - det är inte min grej något av det. Men i såna här situationer kan det poppa upp.

Manager

2008-10-11 10:27
Hat, hämndbegär och skadeglädje är mänskliga attribut som alla besitter. Alla människor kommer känna "fel" i tid och otid. Det viktiga är vad man gör av de känslorna och i ärlighetens namn är rädsla kontraproduktivt.
Redline!
DJ

2008-10-11 10:34
Jovisst. Men precis som hat och hämndbegär är ju denna rädsla något man kan känna "in spite of yourself".
Manager

2008-10-11 10:36
Som sagt, det viktiga är vad man gör av känslorna. Om man låter sig förbli skrämd eller inser att det inte är något att vara rädd för.
Redline!
DJ

2008-10-11 10:50
Manager

2008-10-11 13:02
En human fortune cookie :)
Redline!

2008-10-11 18:43
jag är fortfarande glad över att han dog
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Groupie

2008-10-11 23:00
Jag reagerade lika. Tänkte mest "haha karman sög livet ur han". Och även om ingen förtjänar död egentligen så tycker ajg det är rätt åt han, det är ju bara egentligen som han inte förtjänar det.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Manager

2008-10-12 09:03
Jag reagerade lika. Tänkte mest "haha karman sög livet ur han". Och även om ingen förtjänar död egentligen så tycker ajg det är rätt åt han, det är ju bara egentligen som han inte förtjänar det.

Problemet är att såna tankar skadar din karma om jag förstått det rätt.
Redline!
Groupie

2008-10-12 16:00
Dr.Octagon

Så är det nog, men det finns värre saker jag gör som borde spela större roll isf.

Man ska inte vara rädd för sina tankar om andra personer, bara acceptera dom, finns
ju en anledning till att man har dom.

Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2008-10-13 20:21
Som Lepra säger så finns det ju en anledning till att dessa tankar "poppar" upp.. Det är upp till var och en om man stöter bort dem eller inte.

2008-10-14 00:13
När jag blir riktigt arg. Då blir jag sjukt rädd för mig själv och för vad jag kan göra.
Vad jag tycker om andra människor låter jag inte påverka mig. Tankar, både bra och dåliga är oundvikligt. Man kommer att känna hat eller skadeglädje MEN:

Problemet är att såna tankar skadar din karma om jag förstått det rätt.

Det är ens handlingar som ger bra eller dålig karma, inte ens tankar.

2008-10-14 11:00
Azziz F21

nej, det är både tankar och handlingar som påverkar ens karma.
Man kan se sina negativa tankar (såsom hat/aggression) som någon form av ankare som håller oss kvar i denna "dimension", eller hur man nu väljer att förklara ordet "samsara".

Till trådskaparen:
Om du känner efteråt att det du kände just då är "fel" så tycker jag inte att du skall oroa dig :)

2008-10-14 12:48
haha rädsla är inte kontraproduktivt. i hög grad obefogad rädsla är kontraproduktivt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-10-14 17:09
Ene192:
Karma betyder handling på sanskrit.

Enligt nationalencyklopedin:

karma (sanskrit, 'handling', 'gärning'), även karman; pali kamma, centralt begrepp i indiska religioner, såväl i hinduism som i jainism och buddhism för inte bara handlingen utan även resultatet av handlingen

samt

karmalagen, begrepp inom indisk filosofi, den för hela det indiska och av indiskt tänkande påverkade området gemensamma föreställningen att en individs handlingar har lagmässigt bestämda konsekvenser för (i första hand) denna individ, antingen i detta livet eller i ett kommande

DJ

2008-10-17 12:48
Vad hände med min tråd? Den spårade ur i buddhism? Haha, ja, jävlar. Min moraliska indignation över mig själv var alltså INTE religiöst grundad om någon nu trodde det. Men å andra sidan är det kul när trådar spårar ur och byter riktning.

2008-10-18 12:33
Azziz F21

Ja, men vad ordet betyder är irrelevant. Du sa att ens tankar inte hade någon betydelse när det kommer till ens karma, men det är fel. För även tankar kan rubba din karma som jag förklarade ovan.

Till trådskaparen:
haha inte meningen att förstöra din tråd ;)

2008-10-18 22:43
Dr.Octagon

Imponerad jag blev av dina inlägg. Du besitter nog mycket visdom.big up
 http://www.inminds.co.uk/boycott-israel-2012.php

2008-10-20 23:01
äh det var ju fest i dagarna tre efter att hitler tog sitt liv, att lillhitler råkade köra åt helvete på fyllan är ju snarare komiskt än någon anledning till självransakan över sin humana sida.

Jag garvade nog rätt ut när jag läste det. Finns fler än den där jäveln som har förbrukat sin rätt till existens. Listan är låååång
mama said knock you out

2008-10-22 21:08
när jag är på praktiken och mina coola killar i nian kommer och säger heeeeeeeeeeeej fröööökeeeeeen och man tycker att dom är seriöst snygga och villa ligga med dom, sekunden innan det slår en att dom är 15... :D

2008-10-22 21:51
snara, det e ju inte direkt så att du är 4 ggr så gammal som kidsen där huh..
mama said knock you out

2008-10-22 22:12
nej det är 5 år från niorna, men det känns lite äckligt

2008-10-23 02:07
Känner mig mest äcklad av mig själv när jag tänker i fel banor, inte personens fel om dom blivit hjärntvättade till att tro på random skit.
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot

2008-10-24 16:46
Jag bryr mig inte, jag är människa, det ligger i min natur att bortse eller skoja om dödsallvarliga ting, det kallas för självförsvarsmekanism.
Kultursnobb

2008-10-28 00:51
jag promenerade hem efter en lång och hård dag på skolan idag med massa examinationer och tänkte att när jag kommer hem ska jag belöna mig själv med massa pyssel. jag kom på idén att måla texten "här bor kärlek" på en duk. senare på kvällen visade jag denna för daviden över msn varav han länkar någon sida med emil brikha där tydligen han har tryckt det på tröjor!! då blev jag rädd för mig själv..innebär detta att jag och emil brikha tänker likdant?:/ eller har jag sett det där förut och det fastnade i huvudet..usch blev väldigt chockad och rädd :( håll om mig
här får du lite kärlek

2008-10-28 15:16
Jag kan nog bli rädd för mig själv när jag utför handlingar som jag vet bara skadar mig själv. Det är absolut inte större grejer, men att man faktiskt gör saken, samtidigt som man tänker det här borde jag inte göra.

Har vi människor mer eller mindre destruktivt beteende?
Don't be offended
This is all my opinion
Ain't nothing that I'm saying law
Rappare

2008-11-03 00:38
Lepra

Och även om ingen förtjänar död egentligen så tycker ajg det är rätt åt han

Alla förtjänar väl att dö?

För övrigt blev jag sjukt skraj för mig själv häromdagen när min far skjutsade mig till busshålplatsen när jag skulle åka till skolan. Vi kom i hastig fart i en kurva med dålig sikt och mötte en bil, varpå pappa hastigt fick väja för att undvika kollision. I stundens hetta kände jag inte "shit-vi-kommer-dö", utan snarare "hoppas-vi-krockar-så-slipper-jag-skolan-idag".

2008-11-05 11:57

För övrigt blev jag sjukt skraj för mig själv häromdagen när min far skjutsade mig till busshålplatsen när jag skulle åka till skolan. Vi kom i hastig fart i en kurva med dålig sikt och mötte en bil, varpå pappa hastigt fick väja för att undvika kollision. I stundens hetta kände jag inte "shit-vi-kommer-dö", utan snarare "hoppas-vi-krockar-så-slipper-jag-skolan-idag".

HAHA chill inställning!

Jag kan inte riktigt påstå att rädsla för mig själv någonsin har slagit mig
men kanske äcklad för att det inte är "naturligt" för mig? Eller snarare obekväm.
Har otroligt svårt och förnekar alla tankar som kopplas till "rätt & fel" eller "gott & ont".