I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Zeitgeist 2 - Addendum, åsikter?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2008-11-02 01:05

Zeitgeist 2 - Addendum, åsikter?

Länk till http://www.zeitgeistmovie.com/

Underhöll mig inatt med att kolla på del två i Zeitgeist-serien. Jag tycker det är intressant som fan med konspirationsteorier, det är kul att se på saker från olika vinklar även om jag filtrerar bort 90% pga argument utan uppbackning. Men jag ger det ändå en chans.

Där den första Zeitgeist-filmen kändes, i brist på bättre beskrivning, bristfällig, framför allt de två sista delarna (jag tyckte del ett kändes jävligt bra faktiskt, it makes sense, så att säga) så gör Zeitgeist 2 bättre ifrån sig med att sprida budskapet om att förändra samhället mer än att fokusera på Illuminato och NWO.

Jag har sedan länge känt på samma sätt som Jacque Fresco (industrial designer/social engineer) att politik bara är en front, världen faktiskt styrs av företag (som köper politiker, framför allt i USA) och företag är bara ute efter en sak - vinst. Är det möjligt att avskaffa pengar och lagar och leva i ett sådant idylliskt samhälle som de pratar om? Där alla har tillgång till allt via teknologi och vi utnyttjar naturens resurser till max och på sätt minimerar "kostnader". Det låter onekligen mycket intressant och gynnsamt för alla inblandade.

Personligen känns det som att religion har fuckat världen från att vi ska kunna leva sida vid sida, folk söker gemenskap hos de egna och är oförmögna att ens tänka sig att leva på något annat sätt. Det skulle nog, tyvärr, vara en ganska lång process att få alla religiösa att sluta tänka trångsynt och verkligen acceptera folk oavsett tro/icketro. Pallar inte blanda in argument här om att religion är skit osv, men det begränsar hela mänskligheten på sina ställen.

I övriga notes så är det ju ganska relevant med allt prat om inflation och om hur pengar uppkommer, i samband med finanskrisen, att 1% av jordens befolkning äger 40% av jordens rikedomar (källa?) - och de gör allt för att bli ännu rikare.

Samhället känns faktiskt väldigt fel, en god vän till mig sade "man föds som slav" och jag kunde inte sagt det bättre själv. Man har ett par år på sig att ha kul, den blir det PLUGGA i nio år (för att komma in på ett gymnasium) sen PLUGGA tre år (för att komma in på bra uppföljning) sen PLUGGA fyra till sex år (för att kunna få ett bra jobb) sen JOBBA tills man är sextiofem bast och är för gammal för att leva livet och knulla runt, så att säga. Som sagt, väldigt fel. Och ändå säger verkligen precis alla i ens närhet: "du måste fixa jobb! det bara ÄR så". Vem har bestämt det? Företagen som tjänar pengar på det så klart.

Ja, jag är upplyst om att det inte finns källor på mycket grejer, jag vill helst styra diskussionen från "faktan" som presenteras och mot vårat samhälle och en förändring av densamma.

Ett alternativt samhälle vore minst sagt ett jävligt kul experiment åtminstone.

Åsikter, ifrågasättningar, frågeställningar välkomnas varmt!

"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free."

Johann Wolfgang von Goethe

(Inlägget ändrat av Mabande 2008-11-03 11:45:07)

Not a follower, so Twitter has never been an option.

2008-11-02 09:52
Samhället känns faktiskt väldigt fel, en god vän till mig sade "man föds som slav" och jag kunde inte sagt det bättre själv.

Har du bild på sår efter att du har blivit piskad för att du inte gjort som du skulle, varit för långsam eller bara för sakens skull? Inte, då är du nog inte en slav trots allt.

Man har ett par år på sig att ha kul, den blir det PLUGGA i nio år (för att komma in på ett gymnasium) sen PLUGGA tre år (för att komma in på bra uppföljning) sen PLUGGA fyra till sex år (för att kunna få ett bra jobb)

Som en trångsynt konspiratoriker du är så utelämnar du det viktiga, att du får verktyg för livet för att fungera i livet i form utav kunskap, att du får (oftast) kompisar, vissa för livet. Bland annat lär du dig och ifrågasätta maktstrukturer.

sen JOBBA tills man är sextiofem bast och är för gammal för att leva livet och knulla runt, så att säga. Som sagt, väldigt fel.

Vet inte vad det är för fel på din utrustning, men jag klarar av och gå på jobbet och knulla på fritiden, dessutom tillåter den ekonomiska ersättningen från mina arbetsgivare mig och leva friare än om jag inte hade haft pengarna i form av att resa runt och få upplevelser.

Och ändå säger verkligen precis alla i ens närhet: "du måste fixa jobb! det bara ÄR så". Vem har bestämt det? Företagen som tjänar pengar på det så klart.

Värför skulle de inte säga det, visst företagen tjänar pengar på dig, men fan tänk nu logiskt, även du tjänar pengar på det hela - inte direkt så att du går ur det hela som en förlorare. Dessutom pallar nog inte dina närmaste dra ditt arsle genom hela livet och betala för dig. Trots våra sociala behov så är människan ett egoistiskt djur, med få undantag på det hela. Sen gråt lagom angående krav på att skaffa ett jobb, bryt mönstret och gör någonting åt saken och starta ett eget företag. Men det gör du inte för då kan du inte gnälla.

2008-11-02 14:27
Har du bild på sår efter att du har blivit piskad för att du inte gjort som du skulle, varit för långsam eller bara för sakens skull? Inte, då är du nog inte en slav trots allt.

Du associerar ordet slav med svarta från Afrika, va? Oförmögen att se att den moderna slaven inte blir piskad, vi säljer oss fortfarande till den högsta bjudaren, fast nu är det vi själva som säljer oss, inte någon som "äger" oss, bara indirekt.

Som en trångsynt konspiratoriker du är så utelämnar du det viktiga, att du får verktyg för livet för att fungera i livet i form utav kunskap, att du får (oftast) kompisar, vissa för livet. Bland annat lär du dig och ifrågasätta maktstrukturer.

Oj. "Trångsynt". "Konpiratoriker". Du läste uppenbarligen BARA "Zeitgeist" och formade din inlägg efter det följande första intrycket. Kul, jag anser att jobb inte har mycket, eller mycket lite, inverkan på kunskapen jag sitter på. Skolan, självklart, vart säger jag att man ska avskaffa inlärningssystemet? Jag säger förändring, det måste finnas en bättre orsak till att plugga, inte att man måste.

Jag orkar ärligt talat inte ens besvära mig med att svara på resten, du har inte sett filmen, det märks och av allt att döma så är du inte typen som kollar på den heller mest för att du säkert redan tror att du vet vad den handlar om - du är en trångsynt antikonspiratoriker, haha.

inte direkt så att du går ur det hela som en förlorare

Nej, man ödslar bara 1/3 av sitt dygn på något man oftast inte vill göra, vilket gör att man både förlorar tid och liv, vissa tappar mer än så; livsglädje. Man "måste" jobba för att klara sig, för att ha RÅD att LEVA. Kanske bara jag som tycker det är fel. (Och tro det eller ej, det gjorde jag innan filmen också!)

2008-11-02 14:41
Klart vi lever helt fel. Kunde inte bry mig mindre om någon "skolsmart" översittare säger någonting annat.

Bland annat lär du dig och ifrågasätta maktstrukturer.

Ja maktstrukturer som skolan har bestämt är värda att ifrågasätta. I svensk skola är det tillexempel emot lagen att som lärare tala illa om demokrati. Det gyllene ordet. Face it, man lär sig inte att ifrågasätta ett skit med undantag för ett fåtal lärare dock så får dom inte uppmuntra dig. Då är det plötsligt propaganda.

Klart man är slav. Man är slav under klockan och kapitalet och ärligt talat så är man bara stressad över saker som inte spelar någon som helst roll. Nån jävla jobbkarriär eller pengar som egentligen inte hade existerat om vi inte hade levt under det rådande systemet. It's all man made.

visst företagen tjänar pengar på dig, men fan tänk nu logiskt, även du tjänar pengar på det hela - inte direkt så att du går ur det hela som en förlorare.

Tjänar pengar? Du får en begränsad summa som du smäller på prylar du sett på reklamskyltar och dylikt som väcker ett behov hos dig som du egentligen inte har. När du kommer hem är det samma sak på TV. Din begränsade summa pengar tar slut innan nästa lön så du fortsätter att kuta i hjulet, därmed är du inte fri. Pengar är kanske inte lycka men pengar är en form av frihet, en begränsad summa pengar är en begränsad form av frihet. Begränsad frihet är inte frihet.

Från en sak till en annan jag har tänkt på. Öppna en kvällstidning och kolla innehållet. Dom som gör den tidningen måste ju antingen ta oss alla för idioter eller så vill dom att vi ska bli idioter. Nåt som skulle kunna vara nyhetsartiklar blir kändisskvaller. Kolla Discovery liksom, det brukade vara en bra kanal där man lärde sig nåt. Nu då? Nån dokusåpa om några feta bikers som bygger motorcyklar eller det där Scrap heap Challenge eller vad det heter. Vafan är det liksom? Samma med TV4 Fakta som var en okej kanal i typ en månad innan den blev en oas av dokusåpor om ambulansförare. Hur kan kanaler som ska vara baserade på kunskap vara fyllda med idiotisk underhållning? Vafan är det med oss, hur kan vi tycka att det är okej? Vi lever i en tid där information rasar över oss tills vi drunknar i det och ändå så väljer vi att titta på sån där jävla dynga. Eller "hål i väggen"... det är ju så man får migrän. Bara ett exempel på hur vi lever fel. För hur i helvete kan det vara progressivt? Snacka om att leva baklänges.

Vi har alltid levt i en värld där vi vet att dom som är högst i hierarkin skiter fullständigt i oss, problemet i dag är bara det att vi tror att alla vill oss väl. Coca Cola, Swedbank, Fredrik Reinfeldt, Barack Obama eller fucking Nelson Mandela skiter väl fullständigt i dig och dina värderingar. Samma med VD:n på det företaget man jobbar på, så varför ens sitta och försvara ett system som aldrig skulle försvara dig? Det är dags att börja bry sig om saker som spelar roll goddamnit!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-11-02 14:42
teambanan

Jag är med dig, jag har sett den och jag är amazed!
Jag har alltid känt på mig att det är nåt fel med sättet vi lever på, det är fan fel att jobba hela livet som vi gör. Modernt slaveri. Om jag skulle säga upp mig från mitt jobb så skulle jag förmodligen till slut hamna på gatan, vilket inte är ett värdigt alternativ, så jag har inget val. Folk svälter för att dom inte har pengar medans maten står där i affären för dom fattiga att titta på. Vi kan garanterat leva bättre än vad vi gör nu, det tror jag helt klart efter att ha sett denna filmen, sen kanske inte exakt som han Fresco förklarar, men det är ju bara en vision och en idé.
ALLA BORDE SE ZEITGEIST ADDENDUM, man behöver väl inte tro på allt, men man borde se en jävligt intressant vinkel på världen som man kanske inte tänkt på innan
Knatte, Fnatte, Tjatte fuck up!

2008-11-02 14:45
Word Narkimic
Knatte, Fnatte, Tjatte fuck up!

2008-11-02 14:48
Man har ett par år på sig att ha kul, den blir det PLUGGA i nio år (för att komma in på ett gymnasium) sen PLUGGA tre år (för att komma in på bra uppföljning) sen PLUGGA fyra till sex år (för att kunna få ett bra jobb)

teambanan

det räckte med att jag läste det citatet för att förstå att det inte finns nått värde i att diskutera med dig då du uppenbarligen ser utbildning som nån sorts tvångsmoment i uppväxten så att man kan slavarbeta resten av sitt liv.....

Du e fan den första som tycker att utbildning är inplanerat i vårt system för att vi ska bli slavar....

SNÄLLA säg att jag har missförstått dig
http://teachmesoul.blogspot.com

2008-11-02 14:54
teambanan
Japp helt rätt jag associerar slaveri bara med afrika och inte med medeltiden, antiken, forntiden etc. Självklart i och med att jag sitter i sverige så associerar jag slaveri med misshandel utav svarta, för allting annat vore fel. Bara för att man är vit är man obildad rasist. Bravo!

Gillar dina analytiska förmågor och spy ur dig att jag inte sett filmen när jag de facto såg filmen första gången för endast ett halvår sedan. Haha the joke is in your face.
Är det skolans fel att du inte klarar av att skaffa ett jobb som är relevant för dina intressen och ditt kunskap? Skulle inte tro det va. Dessutom ingen tvingade dig gå i skolan annat än de obligatoriska 9 åren i grundskolan så att du får dig en grundutbildning och liten humm om vad du vill utbilda dig till. I Sverige är inte gymnasiet obligatoriskt, inte heller Universitet/Högskolor och kom inte dragandes med att då kan man inte få välbetald jobb för det kan man fan visst det. Bättre orsak till att plugga? Ge mig ett enda jävla exempel på ett orsak på och plugga när man är 7 bast och det enda man vill är att leka utomhus med polarna. Ett bra sak att man tvingas in i det hela för annars skulle man sluta som G. W. Bush.

Men hey, gör dig inget besvär för min skull trots att du de facto uppmanar till diskussion, om du skaffar en hagelgevär så ger jag dig patronhylsorna så du kan fortsätta skjuta dig i foten.

Nej nej nej nej. DU ödslar 1/3 av ditt dygn. Jag trivs på mitt jobb då jag har barndomspolare som jobbar där, har skaffat mig nya vänner som jag kan umgås med och jag arbetar med någonting som jag är intresserad av, ett hobby på fritiden, men 1/3 av dygnet får jag betalt för det. Its the fucking shit ska du veta. Bara för att du är en miserabel stackare som inte klarar av att säga dig upp från ditt jobb och göra någonting åt din situation behöver du inte stoppa mig i samma fack med dig.

Jag säger inte heller att alla i helva världen har det så bra ställt som mig men jag påpekar att alla inte har det så illa ställt som du försöker få det att framstå.

Sedan säger jag inte heller emot att det lutar åt att det finns en mindre mängd personer som kontrollerar världen mer eller mindre, men samtidigt så lider jag inte direkt utav detta heller även om saker och ting skulle kunna vara bättre för mina medmänniskor. Så vad ska jag göra åt saken, skrika åt makthavarna dagarna ända och kolla under sängen efter gamla gubbar eller ta saken i egna händer och åtminstone hjälpa ett fåtal personer i livet i form utav donationer, frivillig arbete på min fritid etc.

Ta och bli en politiker och hitta likasinnade och på fredliga sätt få till en ändring, eller ta och utbilda dig, starta eget eller ta värvning i en stort företag och skyffla ihop pengar så du kan bekosta en större förändring, eller gör som nu, var QQ på whoa över en film.

Sen behöver du inte ha "RÅD" för att leva, ta och lev ute i skogen och jaga djur, samla bär etc. Bygg dig en hydda. Men nej det gör du inte, det skulle vara alldeles för slitsamt. Istället sitter du i en varm lägenhet i en soffa med filt omkring dig bakom din dyra dator och gnäller som den stackars i-landsslav du är.

2008-11-02 15:01
Narkimic
Pratar du om dig själv eller vad? Förvånande nog så har jag pengar kvar vid nästa löning från föregående löning. Att du är offer för kapitalismens konsumptionsvärld är ditt eget problem som du borde söka hjälp åt. Sen att du tar och läser aftonbladet/expressen får du även där skylla dig själv för. Det är ett kapitalistisk tidning med kapitalistiska vinstintressen. Det är därför internet är så värt och ha, du kan faktiskt välja själv vilka informationskällor du ska inhämta nyheter ifrån och slippa den bristande utbudet i tidningsstånden.

Angående Discovery channel kan jag tyvärr bara hålla med dig. Från att ha varit en intressant källa för information och lärdom har man blivit en dokusåpa kanal.

2008-11-02 15:46
Pratar du om dig själv eller vad? Förvånande nog så har jag pengar kvar vid nästa löning från föregående löning. Att du är offer för kapitalismens konsumptionsvärld är ditt eget problem som du borde söka hjälp åt. Sen att du tar och läser aftonbladet/expressen får du även där skylla dig själv för.

Har du nog med pengar över för att inte behöva jobba igen? Nej just det. Get it right. Alla är offer för kapitalismen även om det har sina fördelar när man har pengar. Jag läser inte aftonbladet och expressen, dock har jag bläddrat igenom båda tillräckligt många gånger för att inse det jag skrev. Again, get it right.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Moderator

2008-11-02 16:07
Jag undrar lite stilla vad folk vill ha för system som inte tvingar oss till att jobba. Inte direkt som att det är systemet som tvingar oss att jobba, det är för våran möjlighet att överleva vi måste anstränga oss lite. Och tror ni verkligen att alla går runt och hatar sina jobb? Jag är ganska övertygad om att de flesta trivs på sina jobb.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2008-11-02 16:55
Bara för att man är vit är man obildad rasist. Bravo!

VA? Är du på riktigt? Var i hela helvete hittas du hitta någonting som ens tyder det minsta på att jag menar något liknande? Det var DU som menade att slaveri är det inte om man inte blir piskad? Haha, "bara för att man är vit är man obildad rasist". Årets jävla citat.

Gillar dina analytiska förmågor
-Tack, (ja, jag ignorerar sarkasmen)
..och spy ur dig att jag inte sett filmen när jag de facto såg filmen första gången för endast ett halvår sedan.
-Okej, vad kul för dig.
Haha the joke is in your face.
-Det var inget skämt, det var ett (överraskande nog, felaktigt) antagande.

Jag trivs på mitt jobb då jag har barndomspolare som jobbar där, har skaffat mig nya vänner som jag kan umgås med och jag arbetar med någonting som jag är intresserad av, ett hobby på fritiden, men 1/3 av dygnet får jag betalt för det.

Kul att höra, grattis får jag väl lov att säga. Jag tror inte majoriteten av människor känner med dig och jag tror att du skulle kunna må ännu bättre utan jobb, ansvar skulle uppkomma på andra sätt, det sociala nätet skulle utvidgas på andra sätt och vem vet, du kanske hade det ännu bättre än vad du har nu.

Bara för att du är en miserabel stackare
-Skönt att veta att du känner mig så väl.
..som inte klarar av att säga dig upp från ditt jobb
-Precis vad jag har gjort. Bra att du känner mig så väl.
..och göra någonting åt din situation behöver du inte stoppa mig i samma fack med dig.
Ironin. "Trångsynt konspiratoriker". Den enda som sätter folk i någon slags fack är väl du? Det gläder mig att du inte ser på saker på samma sätt som jag gör men jag finner det ändå rätt naivt att försvara samhället vi lever i idag på det sätt du faktiskt gör. Det här är inte så det ska vara. Folks välbefinnande måste vara prioritet, inte bara någras.

Jag säger inte heller att alla i helva världen har det så bra ställt som mig men jag påpekar att alla inte har det så illa ställt som du försöker få det att framstå.

Nej, jag vet, dina båda påståenden var rätt uppenbara. Jag kan garantera att du ligger på den övre halvan när det gäller att ranka hur gott ställt folk har det, det betyder att mer än hälften (minst) av jordens befolkning har det sämre än dig.. och inte bara lite sämre, det är riktigt katastrofalt i vissa områden. Det finns pengar att hjälpa dem, det finns resurser att hjälpa dem men inget händer? Varför?

Sen behöver du inte ha "RÅD" för att leva, ta och lev ute i skogen och jaga djur, samla bär etc. Bygg dig en hydda.

Du förkastar liksom alla dina argument med hur bra vårt samhälle är. Du säger att jag har ETT alternativ för att inte vara beroende (slav) under pengarna - att bli skogsmulle. Du tycker inte ens det låter lite, lite, lite fel?

2008-11-02 17:05
Woorya
Du e fan den första som tycker att utbildning är inplanerat i vårt system för att vi ska bli slavar....

SNÄLLA säg att jag har missförstått dig

Du har missförstått mig.

KaptenKrok
Och tror ni verkligen att alla går runt och hatar sina jobb? Jag är ganska övertygad om att de flesta trivs på sina jobb.

Du får gärna ta fram statistik på detta. Jag är fullkomligt övertygad om motsatsen, men jag kan ju bara tala för dem jag har pratat med och det är få förunnat att ha ett jobb som man trivs med (Kaneida ska skatta sig lycklig). Så vad man tror eller inte tror är egentligen irrelevant i en sådan typ av fråga.. Jag undrar hur mycket folk som lider av depressioner pga stress, får äta piller för att bli av med ångesten och sånt skit.

Sen är ju ditt antagande inte bara din personliga tro, utan även missvisande eftersom det fortfarande finns folk utan jobb, utan möjlighet att få jobb = utan pengar = olyckliga. Nu pratar jag inte om alkoholister på stan.

2008-11-02 22:20
Nu har jag inte läst hela tråden, för mycket för att jag ska orka läsa och bara sett delar av Zeitgeist så jag kanske missförstått vissa saker...

"Och tror ni verkligen att alla går runt och hatar sina jobb? Jag är ganska övertygad om att de flesta trivs på sina jobb."

I Sverige kanske(även om jag inte tror städare och mcdonalds-folk har det särskilt roligt), jag tror verkligen inte de miljoner som skruvar ihop leksaker och liknande i fabriker för att överleva tycker att deras jobb är särskilt givande även om de med tiden lärt sig att acceptera situationen.

"Sen behöver du inte ha "RÅD" för att leva, ta och lev ute i skogen och jaga djur, samla bär etc. Bygg dig en hydda. Men nej det gör du inte, det skulle vara alldeles för slitsamt. Istället sitter du i en varm lägenhet i en soffa med filt omkring dig bakom din dyra dator och gnäller som den stackars i-landsslav du är."

Grejen är att det inte är ett alternativ. Människan är ett flockdjur och man skulle inte må bra överhuvudtaget av att bo som en eremit ute i skogen(inte jag iaf). Det är väl därför folk håller på och bygger alternativa samhällen och grejer.
Det sägs ju att arbetsdagen på stenåldern var ungefär 40 minuter, resten av tiden kunde man umgås med de man tyckte om och hade friheten att göra vad man ville. Det låter jävligt nice faktiskt.

Att jag har möjligheten att sitta i en lägenhet framför en dator och mysa kan jag tacka de som svälter i Afrika, tvingas sälja knark i sydamerika och tillverka leksaker och kläder i Kina för. Tack för att ni har det jävligt istället för jag.

2008-11-02 22:57
håller med om Discovery grejen, vad fan har hänt med alla naturprogram o historieprogram? dom har fan temadagar där snubbar bygger motorcyklar o skriker på varandra. wtf?
va hände med kunskapen? världens pundare kommer tappa allt nu.

Moderator

2008-11-02 23:08
the_real_apa Så säg hur vi ska klara oss utan att någon ska behöva jobba då. För det är det jag är mest nyfiken med. Om ni tycker att det är så hemskt att jobba och vill göra en massa andra saker istället. Hur ska det gå ihop?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2008-11-02 23:23
KaptenKrok: enligt filmen så ska robotar göra det mesta av jobbandet.. är väl inte helt omöjligt som framtidsvision även om det krävs jävligt mycket mer än de påstår i filmen skulle jag tro.. det är ju just skitjobben som är problemet då de flesta mer avancerade jobb är saker som stimulerar folk och därför saker någon alltid kommer kunna tänka sig att göra.. sedan kan folk lägga all sin energi på självutveckling, samvlevnad, lärande o.s.v istället för att lägga all sin potential på att stå och sätta ihop saker eller torka upp efter andra som har bråttom iväg för att sätta ihop saker..

att jobba är väl egentligen inte problemet utan problemet är att jobba halva sitt vakna, vuxna liv med enformiga icke stimulerande saker.. kroppen och hjärnan gillar att jobba, i lagom dos..

problemet är ju bara att det är jävligt svårt att komma dit, och det är ju just där filmen i fråga tappar det mesta av sin trovärdighet.. det är som att de tror att bara man tar bort pengar så kommer allt bara falla på plats med all energi vi vill ha och robotar som är avancerade nog att sköta allt vi inte vill göra..
Skivsamlare

2008-11-03 08:12
teambanan

Man har ett par år på sig att ha kul, den blir det PLUGGA i nio år (för att utveckla, redan här, stora kunskaper) sen PLUGGA tre år (för att vidareutveckla dessa kunskaper eller nischa dem mot praktik) sen PLUGGA fyra till sex år (för att bli riktigt grym inom ett område) skulle jag snarare vilja säga. Och då tar vi som någon nämnt tidigare inte ens med den sociala biten och nätet av vänner man bygger under dessa pluggår.

Tycker du att det är så förslavande att arbeta så att du tänker skita i det för att "motsätta dig systemet" så behöver du ju inte njuta av något annat här i samhället heller. Jag pluggar och arbetar inte för att dra, i mina ögon, lata människor som inte är intresserade av att bidra.

Nej, man ödslar bara 1/3 av sitt dygn på något man oftast inte vill göra, vilket gör att man både förlorar tid och liv, vissa tappar mer än så; livsglädje. Man "måste" jobba för att klara sig, för att ha RÅD att LEVA. Kanske bara jag som tycker det är fel. (Och tro det eller ej, det gjorde jag innan filmen också!)

Men gör något du vill göra då? Du lever i Sverige och inte som intern på Guantanamo. Högskolan är öppen för alla och har du inte betyg nog kan du alltid plugga upp dem. Snacka om luftslott till argument.
 http://www.kulturkompaniet.nu/

2008-11-03 08:49
alltså det handlar mycket om utbildning här, finns ingestans i filmen som ska disskuteras där någon är kritisk mot utbildning och lärande så det är jävligt off topic hela tiden.. filmen disskuterar kneg, arbete, slit inte roliga stimulernde sysselsättningar som att lära sig eller göra något man brinner för.. sedan är som sagt min personli8ga åsikt att filmen är väl naiv men har roliga poänger man kan ta med sig här och där..

2008-11-03 11:45
Finns redan en tråd om saken.

Mabande - Admin Crew: Regulators
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda