Att tänka på ingenting
Är det möjligt att tänka på ingenting alls? Jag har hört sägas att det är möjligt genom meditation, men hur fungerar det egentligen? (Inlägget ändrat av Midas 2008-11-02 21:40:41)
Opus är tvivelsutan sjukast på whoa och dessutom stolt över det. I verkliga livet är han nästan som alla andra, bortsett från att han är smart som fan. På internet gömmer han sig bakom hemliga identiteter för att ostraffat kunna göra det som han gillar allra mest: att driva folk till vansinne.
Producent
2008-11-02 21:41
Whoa känns faktiskt som exakt rätt ställe att fråga den frågan. Well people?
Är inte att tänka på ingenting just att tänka på något?
Kultursnobb
när man fastnar med blicken, "stirrblick", kan jag aldrig minnas om jag tänker något. tycker det känns som om hjärnan går i viloläge för att den är överansträngd.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Grejen med meditation är att man inte ska tänka på nånting alls. Det finns olika tekniker. En teknik går ut på att observera sin in-och utandning och enbart koncentrera sig på det. Ett annat sätt är att upprepa ett mantra för sig själv och därmed blockera alla andra tankar (vilket vissa menar är en tanke i sig och därför inte helt rätt väg att ta). Jag har lyckats uppnå ett tillstånd där jag inte medvetet tänker på någonting alls och jag rekommenderar alla att försöka uppnå det. Väldigt avslappnande och intressant.
Redline!
"grejen" med meditation är verkligen inte att "inte tänka på någonting alls". dom vanligare teknikerna inom meditationen innefattar dock Bland Annat, just den övning som i folkmun är förknippad med själva begreppet meditation, dvs att "stilla sina tankar". "att stilla sina tankar" skiljer sig något oerhört från att försöka med att "inte Tänka någonting". det vanligaste problemet med meditation är just den felaktiga uppfattningen av vad det egentligen är. nästan alla tror att meditation innebär att "inte tänka", jag förknippade själv meditation med samma sak när jag var yngre.. tills jag tog reda på vad det egentligen var för nått på egenhand. saken är den att de som försöker sig på meditation utan att lyckas nästan alltid begår samma misstag. tyvärr :/ det är Fullt möjligt att enbart sätta sig ned och på egenhand börja meditera utan några verktyg, förkunskaper eller någon som hjälper en. det är oerhört många som har nått upplysning den vägen, buddha är väll den som är mest känd kanske.. de flesta som försöker med meditation i västvärlden hittar en lämplig tid och plats, sätter sig bekvämt och börjar sen direkt med den nästintill omöjliga uppgiften "inte tänka några tankar". det tar inte många minuter förrän man blir rastlös, tröttnar och ger upp hela idéen.. övningen där man tränar på att "inte tänka" består egentligen utav flera olika tekniker som man använder sig utav för att hjälpa medvetandet. meditationen och dess oändliga antal tekniker har utövats av människor i alla kulturer i alla tider. några av de vanligare teknikerna i de österländska traditionerna innefattar bla Repeterandet utav ett Mantra samt fokuserandet på sin andning (som octagon skrev) osv osv. vanligtvis så krävs det en del förkunskaper för att verkligen lyckas med att "inte tänka några tankar". det första Problemen är fysiska, är man inte tillräckligt vältränad så kan man inte sitta still och meditera särskilt länge innan kroppen ger sig till känna genom det ena eller det andra sättet, kramp i muskler, smärta osv osv för att träna kroppen finns det flera olika positioner osv som man kan träna på för att överkomma det första hindret. dessa positioner kallas för Asana's. själva tränandet utav kroppen förknippas med Bhakti Yoga. meditationen är däremot det centrala målet inom Raja Yoga. efter att man har börjat nå tillräcklig framgång med Asana så kommer utövandet utav PranaYama, som innebär att man med olika tekniker lär sig kontrollera Prana. Prana betyder "livskraft". både den fysiska Prana'n som finns i blodet osv, men också den Högre aspekten som är kontrollerandet av den Psykiska Prana'n osv. PranaYama är flera olika tekniker som har med Andningen att göra. när man har kommit igång med PranaYama och börjar bli mer bekväm med Asana så är det dags att börja med den riktiga "Meditationen". det är nu först som Yogan/Meditationen börjar bli intressant, när utövandet utav Pratyahara, Dharana & Dhyana (och slutgiltigen Samadhi) börjar komma igång ordentligt. det är nu först som man börjar Försöka med att få en "riktig kontroll" över sitt Medvetande :) de tidigare övningarna var nödvändiga förkunskaper för att kunna komma vidare, övandet utav Asana och PranaYama bör absolut inte upphöra utan bör istället successivt ökas på hela tiden (förhoppningsvis resten utav livet!) anyways, har man kommit såhär pass långt så är man på god väg. pallar inte skriva mer ingående nu om hur man går tillväga med alla olika övningar, det finns att läsa gratis på nätet om någon är intresserad. jag kan rekommendera två riktigt skyssta böcker dock, Raja Yoga av Swami Vivekananda (finns på Amazon vet jag)m samt Be Here Now av Ram Dass (finns på Adlibris). båda böckerna är ganska billiga, jag rekommenderar Raja Yoga starkt! en helt lysande bok som aldrig blir utdaterad eller överflödig, trots att den är skriven för över 50år sen lr nått..
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
There is another Samadhi, which is attained by constant practice of the cessation of all mental activity, and in which the Chitta retains only the unmanifested impressions. This is the perfect superconscious, Asamprajnata Samadhi, the state which gives us freedom. The first state does not give us freedom, does not liberate the soul. A man may attain all the powers and yet fall again. There is no safeguard untl the soul goes beyond nature. It is very difficult to do so although the method seems easy. The method is to meditate on the mind itself, and whenever any thought comes, to strike it down, allowing no thought to come into the mind, thus making it an entire vacuum. When we can really do this, that very moment we shall attain liberation. When persons without training and preparation try to make their minds vacant, they are likely to succeed only in covering themselves with Tamas , the material of ignorance, which makes the mind dull and stupid and leads them to think that they are making a vacuum of the mind. To be able to really do that is to manifest the greatest strength, the highest control..utdrag ur Raja Yoga (sida 115, första kapitlet om Koncentration)
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Dr.Octagon, förresten så används Mantra framförallt till att mäta tid, mer specifikt för att hålla reda på just andningen. hur lång tid man tar på sig att andas in och ut.. Mantra används även också som ett koncentrations hjälpmedel. och Koncentration är ett av de Absolut viktigaste verktygen vi har när vi ska lära oss att Verkligen "inte tänka någonting".
Dhyana betyder tom Meditation på sanskrit kom jag på.
så egentligen är det väll inte förrän man når dit som den riktiga meditationen börjar.
de första delarna i raja yogan är väll typ den nödvändiga grundkursen som man måste ha bemästrat innan det riktiga arbetet tar fart..
i början är det som trögast att komma igång och hålla intressent kvar, man börjar tvivla osv. men når man förbi den första "thresholden" så blir det lättare sen. det är monotont, speciellt i början, men det ger med sig ju mer man "hittar sin plats i kroppen" och slutar tänka och ifrågasätta allt hela tiden.
det fundamentala problemet med att "Tänka på Ingenting", är att man då fortfarande Tänker. de samlade erfarenheterna och associationerna till begreppet "Ingenting" blir istället den bild man får i huvet, och så är en ny tanke född.. igen och igen.
vad det innebär att "inte tänka" när det kommer till yoga och meditation så handlar det egentligen om att genom tillräcklig uthållighet och träning. så har man tillslut förmågan att inte bara observera sina tankar och sinnesintryck alldeles oberörd och objektiv.
men eventuellt även att man lyckas Transcendera det Rationella och bli fri från de illusoriska (materiella) distrationerna som hela tiden kräver vår uppmärksamhet.
vad man slutligen väl uppnår är en total omprogramering utav ens tidigare beteenden.
både ens vanliga sociala beteenden men även det kognitiva beteendet och de underliggande omedvetna/undermedvetna processerna som styr det hela.
rekommenderar att ni kollar upp begrepp som samadhi & dhyana på nätet för mer information. kolla yoga öht, men främst raja yoga och Patanjalis aforismer.
visst kan det vara intressant att filosofera över huruvida det är möjligt att "tänka på ingenting", men saken är den att det är bortkastad tid och energi.
för det är fullt möjligt, det är dock en sån där klassisk grej som antagligen inte går att "vetenskapligt Bevisa" än..
det enda sätt som det kan vara sant på är genom den egna upplevelsen.
hur mycket böcker man än läser på ämnet, yoga, filosofi, psykologi etc, är i slutändan också slösad tid och energi. för oavsett om man läser allt som någonsin har skrivits om det så är det alltid bara teoretiskt... utan den vetenskapliga metoden så är ingenting verkligt. och ingen kan övertyga någon annan om saken heller.
man måste uppleva det personligen för att kunna tro att det är möjligt. det går helt enkelt inte att ta genvägar till det tillståndet, att läsa ihjäl sig och tro att man inte behöver den praktiska kunskapen kommer bara resultera i att man får det bekräftat..
man kan uppleva Liknande tillstånd med starka psykedeliska hallucinogener, men det är inte samma sak då man alltid nyktrar till tillslut och då är den tidigare föreställda upplevelsen borta.. det är bara ett tillstånd av falsk Samadhi. strävar man efter upplysning den rena och naturliga vägen så når man ett permanent förändrat tillstånd, och inte bara något man fantiserat fram under ett drogrus ;)
rekommenderar dessa meditationer utav Osho:
VIGYANA BHAIRAVA TANTRA det går att lyssna på dom inspelade på sidan om man inte orkar läsa
hur jag ser det är inte själva "att tänka på ingenting" meningen med meditation och tror inte du kommer lyckas så länge det är själva målet.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Pusherman: Du säger att grejen inte är att inte tänka på nånting men sen raljerar du i fyra inlägg om saken :P Vilket fall så tolkar jag tanken i sammanhanget som någonting fiktivt och inte av värde utan målet är att uppnå nånting utöver tanken. Och för att göra det måste man först stänga av tanken. Tack för tipsen förövrigt.
Redline!
Dr. Octagon: att inte tänka på någonting och att tänka på ingenting är väldigt skilda saker.. Pusherman talar om att stilla sina tankar och inte tänka på något medan trådskaparen talar om att tänka på ingtenting (vilket ju är lite av en paradox, tänker man på ingenting så gör man ju ingenting till någonting, en tanke genom att tänka på det, ingenting kan inte vara ett subjekt för tänkande).. skillnaden kan se liten ut men är enorm.. Pusherman: bra skrivet, intressant.. behöver kolla upp en hel del av det här, kommit igång lite iallafall.. ett kontigt faktafel bara "Fullt möjligt att enbart sätta sig ned och på egenhand börja meditera utan några verktyg, förkunskaper eller någon som hjälper en. det är oerhört många som har nått upplysning den vägen, buddha är väll den som är mest känd kanske.." Buddha hade ju en jävla massa år av yoga och studerande under yogis bakom sig innan han gick sin egen väg och till slut nådde upplysning enligt legenden och historien.. eller tänker du på hans upplevelse som barn när han spontant började meditera vid plöjningen?
Joel413: Jag föll på det språkliga.
Redline!
man kan uppleva Liknande tillstånd med starka psykedeliska hallucinogener, men det är inte samma sak då man alltid nyktrar till tillslut och då är den tidigare föreställda upplevelsen borta.. det är bara ett tillstånd av falsk Samadhi. strävar man efter upplysning den rena och naturliga vägen så når man ett permanent förändrat tillstånd, och inte bara något man fantiserat fram under ett drogrus ;) Quite a few people would disagree on that one. Råder ingen som helst tvekan om att psykedelia kan förändra ens liv permanent, på ett positivt vis. Så att det nödvändigtvis skulle röra sig om någon temporär effekt håller jag definitivt inte med om. "
rena och naturliga " vägen är ju dessutom ett lite konstigt uttalande då psykedelia varit en enormt viktig del inom idel religioner och livsåskådningar i tusentals år. Säger inte att din åsikt gällande hur man bäst uppnår upplysning är fel på något vis, faktum är att jag lutar så smått åt det hållet också... men att kalla andra metoder (som funnits precis lika länge, bara i andra delar av världen) för orena eller felaktiga, bara för att de inte stämmer överens med ens egna tankar känns lite ignorant.
Look with your own eyes - See with your own mind
Om trådskaparen med tänka menar den där inre rösten så är det ungefär det man gör när man mediterar. Om trådskaparen med tänka menar någon som helst mental aktivitet så är svaret nej, medvetandet är till sin natur intentionellt, alltså OM någonting, och att vara medveten om ingenting är att inte vara medveten, och det är vi ju om vi tex blir nersövda, svimmar eller sover drömlöst.
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"
När man är packad som fan, tänker man på något då?
"One good think about music, when it hits you.. You feel no pain..So hit me with music... Hit me with music now!"
då måste man väl först definiera "ingenting", vilket är omöjligt...
SPARK!
Klicka för låtar
Klicka för beats
Canaz P20, haha indeed, inte ens tomrummet i vårt universum räknas som ingenting längre, nu är det Svart Materia :)
blabla... sluta med ditt dravel. vill du tänka på ingenting så måste du säga vad du menar med ingenting för inte någon verkar förstå det. speciellt inte jag.